دو رسانه اروپایی مدعی شدند جدال لفظی شدید میان ظریف و وزیر خارجه عربستان در ایتالیا

خبرگزاری بی‌بی‌سی و فرانس پرس روز گذشته مدعی شدند که در جریان نشست بین‌المللی گفت و گوهای مدیترانه‌ای که با حضور شماری از مقامات بین‌المللی در ایتالیا برگزار شد، میان محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان و عادل الجبیر همتای عربستانی وی درگیری شدید لفظی رخ داده و در نهایت با مداخله سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه این جدال لفظی پایان یافته است.
طبق گزارش این دو رسانه اروپایی، وزیر خارجه عربستان سعودی در این کنفرانس با حمله به سیاست‌های منطقه ایران، مدعی شد که تهران نقشی منفی در سراسر منطقه ایفا کرده و به صورت بی‌محابا مرتکب قتل در سراسر جهان می‌شوند! عادل الجبیر همچنین در ادامه صحبت‌های خود مدعی شد که از زمان انقلاب اسلامی، ایران حامی اصلی تروریست‌ها بوده و با استقرار حزب‌الله در لبنان از این گروه به منظور نیل به اهداف خود استفاده می‌کند.
وزیر خارجه عربستان که در سخنرانی خود نیز حزب‌الله را محکوم کرده و مدعی شده بود که آنها لبنان را ربوده و تا زمانی که حزب‌الله خلع سلاح نشود شاهد شکوفایی و صلح در لبنان نخواهیم بود، در حالی مساله حمایت ایران از تروریسم را مطرح می‌کند که ریاض هم اکنون به واسطه نقش بارزش در حملات یازده سپتامبر در آمریکا و همچنین سیاست‌های منطقه‌ای خود در حمایت از گروه‌های افراط‌گرا، هم اکنون در مظان اتهام حمایت و ترویج افراط‌گرایی و خشونت در جهان قرار دارد.
پاسخ ظریف به اظهارات عادل الجبیر


به گزارش رسانه‌های خبری، ظریف نیز در پاسخ به سخنان عادل الجبیر به صورت قاطعانه گفته است که مایل نیست این نشست بین‌المللی را به محلی برای ضربه زدن به عربستان تبدیل کند، اما باید بدانند آنها بودند که از هر گونه برقراری آتش‌بس در سوریه و لبنان جلوگیری کرده و آن را رد کرده‌اند. وزیر خارجه ایران همچنین عربستان را متهم به حمایت از داعش کرده و گفت که هدف آن کشور «سرنگونی دولت قانونی سوریه در سه هفته بود» و پرسید «چه کسی پشت تحریم کامل قطر قرار داشته است؟» ظریف همچنین در مقابل وزیر خارجه عربستان تصریح می‌کند، به نظر ما، لازم است تمامی کشورهای جهان در کنار هم زندگی و همکاری کنند اما کسانی در صدد انزوای ما هستند. ظریف در ادامه گفت که چه کسی به نخست وزیر لبنان فشار آورد که از مقامش کناره‌گیری کند؟
عادل الجبیر نیز در مقابل مدعی شد: این عربستان سعودی نیست که باید تلاش کند در منطقه و خارج از منطقه دوستان و متحدانی بیابد و حکومت ایران هم باید در صدد کشف و بررسی علت انزوای خود برآید. ما با تقریبا تمامی کشورهای جهان، به استثنای ایران و کره شمالی روابط نزدیک و دوستانه داریم.
مداخله لاوروف در جدال لفظی
به گزارش انتخاب به نقل از فرانس پرس، با ادامه درگیری لفظی بین وزیران خارجه ایران و عربستان، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه از هر دو طرف خواست تا به جای جدال لفظی، با یکدیگر مذاکره کنند و افزود: ما بارها و بارها شاهد مطرح شدن اختلافات عربستان سعودی و ایران بوده‌ایم که واقعا باعث تاسف است. آنها باید مذاکره با هم را آغاز کنند.اظهارات لاروف در حالی مطرح می‌شود که با آغاز تنش در روابط میان تهران و ریاض، مقامات دستگاه سیاست خارجی کشورمان بارها پیشنهاد ایجاد یک مجمع گفت و گوهای منطقه‌ای برای حل و فصل اختلافات را مطرح کرده و از هر گونه امکان تنش‌زدایی با عربستان استقبال کرده‌اند. از سوی مقابل عربستان در طول این مدت با ایفای نقش خود در سوریه، قطر، یمن و در آخر نیز لبنان همواره در عمل از این پیشنهاد طفره رفته و سعی در ایجاد اجماعی جهانی و منطقه‌ای علیه ایران دارد.
سابقه جدال لفظی میان ظریف و الجبیر
البته جدال لفظی میان ظریف و وزیر خارجه عربستان محدود به این مورد نبوده و در گذشته نیز مسبوق به سابقه است. دو سال پیش از این نیز میان وزیر خارجه کشورمان و عادل الجبیر در جریان نشست وین بحث پرتنشی در گرفت که در آن ظریف اتباع عربستان را عامل حادثه یازده سپتامبر عنوان کرده بود.
به گزارش فارس به نقل از بلومبرگ، دو مقام غربی در این مورد گفته بودند که این بحث به حدی بود که امکان داشت نشست را در همان ابتدای کار متوقف کند. در ادامه گزارش بلومبرگ همچنین آمده است که در این نشست 9 ساعته، ظریف اتباع عربستان سعودی را به دست داشتن در حملات یازده سپتامبر 2001 به برج‌های تجارت جهانی در نیویورک متهم کرده است که این اظهارات موجب بهت حاضران از جمله جان کری وزیر خارجه آمریکا شد و پس از آن اتاق را سکوت فراگرفت.
سایر اخبار این روزنامه
مشاور سابق امنیت ملی ترامپ در مورد نقش خود در ارتباط با روسیه اعتراف کرد دومینوی بحران در کاخ سفید «ابتکار» از هموار شدن راه گفت‌وگو میان اصلاح طلبان و شورای نگهبان گزارش می‌دهد استقبال دو طرفه دو رسانه اروپایی مدعی شدند جدال لفظی شدید میان ظریف و وزیر خارجه عربستان در ایتالیا جهانبخش محبی نیا بست نشینان شاه عبدالعظیم ، چه سودایی در سر دارند؟ «ابتکار» از مشکلات دانش‌آموزان «ای.بی» گزارش می‌دهد «پروانه‏ای»ها در پیله بی‌مهری «ابتکار» وضعیت فضای کسب و کار را بررسی کرد بخش خصوصی روی گسل «ابتکار» موانع چاپ کتاب‌های کشورهای دیگر در ایران را بررسی کرد کتاب در آرزوی صادرات گزارش «ابتکار» از روند نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد در تماشاخانه‌ها هزینه خصوصی‌سازی را تئاتری‌ها می‌دهند وزیر ارتباطات خبر داد تعرفه جدید همه شرکت‌های اینترنتی اجرایی می‌شود رئیس جمهوری در زابل : ستاره برای آسمان است نه دانشگاه توپ سعودی‌ها در زمین خودشان لاوروف: آمریکا در صورت خروج از توافق هسته‌ای دیگر قابل اعتماد نخواهد بود