رئیس‌جمهوری در راه شرکت در اجلاس اکو پاکستان، در زاهدان توقف کرد گرمای گاز در سیستان و بلوچستان

گروه بازتاب - رئیس جمهوری اسلامی ایران به دعوت رسمی نخست‌وزیر پاکستان و به منظور شرکت در سیزدهمین اجلاس ‏سران کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی (اکو)، عصر دیروز وارد اسلام آباد پایتخت پاکستان شد. حجت‌الاسلام حسن روحانی پس از ورود به اسلام‌آباد در فرودگاه نورخان مورد استقبال مقام‌های پاکستانی و سفیر و مقام‌های سفارت جمهوری اسلامی ایران در پاکستان قرار گرفت و همزمان با پایین آمدن رئیس جمهوری اسلامی ایران از پلکان هواپیما، ٢١ گلوله توپ نیز به افتخار ایشان شلیک شد. اجلاس سران اکو، امروز (چهارشنبه) در اسلام‌آباد برگزار می‌شود و روحانی، مواضع و ‌دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران را در جمع سران کشورهای عضو این سازمان مهم اقتصادی ‌منطقه، تشریح و تبیین می‌کند. رئیس‌جمهوری همچنین در حاشیه این اجلاس، با شماری از روسای دولت‌های شرکت‌‌کننده دیدار و گفت‌وگو خواهد داشت. روحانی دیروز پیش از سفر به پاکستان ساعتی را در زاهدان به سر برد و در این سفر کوتاه به پیگیری روند مصوبات دولت درباره استان سیستان و بلوچستان پرداخت.
توسعه مناطق شرقی و سواحل مکران
از اولویتهای این دولت بوده و هست
رئیس‌جمهوری همچنین در مراسم بهره‌برداری از پروژه گازرسانی و خط لوله انتقال گاز ایرانشهر به زاهدان با تاکید بر اینکه توسعه مناطق شرقی و سواحل مکران از اولویت‌های این دولت بوده و هست، شرق توسعه یافته را به نفع کل کشور و همسایگان برشمرد و اظهار کرد: تمام تلاش‌های دولت در عرصه خارجی و داخلی برای توسعه ایران و اشتغال جوانان عزیز است. روحانی افزود: بزودی طرح‌های جدید و تحول‌آفرین برای منطقه، در بندر چابهار به بهره‌برداری خواهد رسید. روحانی با اشاره به سه سفر خود به استان سیستان و بلوچلستان در دوره فعالیت دولت یازدهم، افزود: البته این سفر استانی محسوب نمی‌شود، بلکه سفر وفای به عهد است چرا که ما در سفر اول وعده‌هایی به شما دادیم و شما مردم مطالباتی داشتید و طرح‌ها و پروژه‌هایی اعلام شد و قول دادیم که دولت همه توان و تلاش‌خود را برای اجرای وعده‌ها به کار خواهد گرفت. رئیس‌جمهوری اظهار کرد: امروز خوشحالم که بسیاری از وعده‌های دولت در این استان محقق شده و همه وعده‌ها و پروژه‌های اعلام شده نیز با تلاش مسئولان به انجام خواهد رسید. روحانی تاکید کرد: آنچه امروز به ثمر نشسته در سایه وحدت و انسجام مردم استان اعم از شیعه و سنی و اقوام مختلف اعم از بلوچ و سیستانی است که به جهان نشان دادند در دورانی که در بسیاری از کشورها بیگانگان شعله اختلافات و انشقاق را ترویج می‌کنند، در کشور ما همه اقوام و مذاهب برادرانه در کنار هم برای آبادانی و توسعه ایران عزیز تلاش می‌کنند. رئیس‌جمهوری ضمن قدردانی از وحدت ، همدلی و انسجام مردم استان سیستان و بلوچستان، گفت: امروز دیگر آن روزگاری نیست که مرزهای شرقی ما در استان سیستان و بلوچستان ناامن باشد، بلکه امروز به همت مردم، علما و طوایف در سایه ایثار نیروهای مسلح اعم از ارتش، بسیج و نیروهای امنیتی، همه ذهن‌ها و فکرها سیستان و بلوچستانی امن برای توسعه ایران عزیز را می‌شناسند. روحانی با اشاره به اینکه دولت در مذاکرات با همه همسایگان استان سیستان و بلوچستان از جمله پاکستان، افغانستان و عمان تلاش کرده که حسن همجواری، برادری و همسایگی صمیمانه را مد نظر داشته باشد، گفت: ما باید با همه برادرانمان در منطقه و همسایگان ایران با برادری و اخوت برای توسعه کل منطقه تلاش کنیم.


رئیس‌جمهوری توسعه شرق کشور، توسعه سواحل مکران و انسجام و وحدت ملی مذهبی و قومیتی در سراسر ایران را از اهداف مهم دولت یازدهم برشمرد و بر پایبندی دولت بر این اهداف تاکید کرد و افزود: در آینده‌ای نزدیک با تلاش مسئولان در سواحل مکران و چابهار و جنوب استان شاهد تحول بزرگی خواهیم بود و طرح‌های جدید در بندر چابهار به بهره‌برداری خواهد رسید.
رئیس‌جمهوری تصریح کرد: در مراسم امضاء سند همکاری در بندر چابهار که نخست‌وزیر هند و رئیس‌جمهوری افغانستان نیز حضور داشتند، نخست وزیر هند اعلام کرد که یک قرن دیگر جهان خواهد فهمید که امضاء این سند، چه تحول بزرگی در منطقه رقم خواهد زد و حقیقتاً نیز این یک کار عظیم و بزرگ برای استان سیستان و بلوچستان خواهد بود که دارای جایگاهی مهم و استراتژیک در کشور است و ایران عزیز را به اقیانوس‌ها وصل کرده است.
شرق توسعه یافته به نفع کشور است
رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه در سفر کاروان تدبیر و امید به استان سیستان و بلوچستان نسبت به شناسایی و آماده‌سازی معادن برای بهره‌برداری، وعده‌هایی به مردم داده شد، گفت: امروز عملیات اکتشاف در نوار جنوب انجام شده و براساس گزارش‌ها، ده‌ها معدن ارزشمند، از جمله مس و طلا در استان وجود دارد که باید با تلاش، معادن را آباد کنیم تا جوانان این منطقه مشغول بکار شده و شاهد توسعه استان باشیم. روحانی تاکید کرد: تمام اهتمام و تلاش دولت در داخل کشور و مذاکرات خارجی و برجام بر توسعه ایران و اشتغال جوانان است. رئیس‌جمهوری افزود: ما امروز برای ایجاد اشتغال نیاز به سرمایه، آموزش، فناوری‌های نو و تحرک در بخش‌های مختلف داریم. روحانی با بیان اینکه باید در کنار توسعه بنادر در راستای اجرای پروژه راه‌آهن از چابهار به زاهدان و پس از آن تا خراسان و سرخس، تلاش کنیم، گفت:‌ امروز راه‌آهن ایران از طریق، اینچه برون به راه‌آهن ترکمنستان، آسیای مرکزی و چین متصل شده و باید تلاش کنیم تا این پروژه در شرق کشور به ثمر برسد تا شاهد تحول در بخش حمل و نقل ریلی باشیم. رئیس‌جمهوری تاکید کرد: شرق توسعه یافته به نفع کشور و همسایگان شرقی و جنوبی و جوانان امروز و فردای میهن است.
مشعل گاز سیستان و بلوچستان روشن شد
رئیس‌جمهوری در جریان سفر به استان سیستان و بلوچستان پروژه گازرسانی به زاهدان از ایرانشهر را افتتاح کرد و با روشن شدن شعله گاز در این شهر، وعده دولت به مردم در راستای تحقق یک آرزوی دیرینه در زاهدان محقق شد. روحانی با حضور در اجتماع پرشور مردم زاهدان در میدان گازی این شهر دستور بهره‌برداری از پروژه گازرسانی به زاهدان  را صادر و شعله گاز در میدان گازی زاهدان روشن شد. پروژه انتقال گاز به استان سیستان و بلوچستان با هدف گازرسانی به 300 هزار خانوار شهری و روستایی در شهرستان های زاهدان، چابهار، خاش، زابل و کنارک و صنایع موجود در این استان از مصوبات سفر رئیس جمهوری و کاروان تدبیر و امید به سیستان و بلوچستان در سال ٩٣ است که در راستای عملیاتی کردن فاز یک این طرح،  خط انتقال ایرانشهر - زاهدان به طول ٢۶۵ کیلومتر اجرا و تکمیل شده است. رئیس‌جمهوری همچنین از طریق ویدئو کنفرانس، پروژه های زیربنایی، عمرانی و اقتصادی در استان سیستان و بلوچستان را افتتاح کرد. روحانی دستور آغاز بهره‌برداری از باند دوم فرودگاه زاهدان، افتتاح کارخانه و معدن مس چهل کوره، بهره‌برداری از قطعه یک بزرگراه زاهدان-زابل، بزرگراه زابل – زاهدان (قطعه 7) و بزرگراه زاهدان –بم (قطعه یک)، آغاز به کار خط هوایی تفتان و بهره‌برداری از طرح‌های مخابراتی و ارتباطاتی و نسل سه و چهار تلفن در سطح استان را صادر کرد. رئیس‌جمهوری در فرمان بهره‌برداری از پروژه‌های زیربنایی، عمرانی و اقتصادی استان سیستان و بلوچستان ضمن اظهار امیدواری از اینکه این طرح‌ها و پروژه‌ها موجب توسعه استان و  اشتغال جوانان شود، گفت: به حول و قوه الهی و توسل به روح فاطمه اطهر(س) عملیات بهره‌برداری از پروژه‌های استان را آغاز کنید.
ارتباط با همسایگان برای ایران از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است
رئیس‌جمهوری بعد از انجام برنامه‌های سفر خود با بدرقه رسمی استاندار و نماینده ولی فقیه در استان سیستان و بلوچستان، زاهدان را به مقصد اسلام‌آباد پاکستان ترک کرد. روحانی  در فرودگاه زاهدان و پیش از عزیمت به پاکستان به منظور شرکت در اجلاس سران سازمان همکاری‌ اقتصادی (اکو)، با اشاره به اهمیت این سازمان منطقه‌ای گفت: در اجلاس سران اکو که روز چهارشنبه در اسلام‌آباد تشکیل می‌شود، علاوه بر تبادل نظر درباره توسعه سازمان اکو و راه‌های تقویت  همکاری‌های اقتصادی، ایجاد  امنیت و ثبات در منطقه نیز مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت. روحانی اظهار کرد: اکو برای ایران بسیار حائز اهمیت است و تنها سازمان منطقه‌ای مهمی است که ایران عضو و از موسسین آن است و دبیرخانه این سازمان هم در تهران قرار دارد و امروز مسئولیت سنگینی بر دوش ایران و سایر اعضای موسس برای توسعه سازمان اکو قرار دارد. روحانی با بیان اینکه توسعه کشورمان نیازمند همکاری با سایر کشورها بخصوص کشورهای همسایه است، خاطر نشان کرد: ارتباط با همسایگان برای جمهوری اسلامی ایران از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. اکثر اعضای سازمان اکو همسایگان ایران هستند و تقویت همکاری‌های فی مابین برای آینده منطقه نیز بسیار اهمیت دارد.