هنوز ازسقف شیشه ای عبور نکرده ایم

 تفاهم- گروه گزارش: همایش ملی زنان و توسعه با حضور فاطمه مقیمی- رئیس کانون زنان بازرگان، یلدا راهدار- عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، جمال رازقی جهرمی- رییس اتاق بازرگانی شیراز و بانوان فعال در عرصه‌های اقتصادی و اجتماعی سراسر کشور در اتاق بازرگانی شیراز برگزار شد.
رئیس کانون زنان بازرگان در این همایش با بیان اینکه هنوز زنان کشور در جایگاه های اجتماعی از سقف شیشه‌ای سهم‌گیری‌ها عبور نکرده‌اند، گفت: برای ۲۵۰۰ تا ۳ هزار نفر از زنان، کارت عضویت و بازرگانی صادر شده است. فاطمه مقیمی با بیان این مطلب گفت: توسعه حضور زنان در اقتصاد ایران، توانسته تغییراتی را ایجاد کند، اما هیچگاه جایگاه کافی را برای زنان حاصل نکرده است؛ این در حالی است که بیش از ۶۰ درصد از ورودی‌های دانشگاهی را زنان تشکیل می‌دهند و بنابراین، این امیدواری وجود دارد که طی سال های آینده، نقش زنان پررنگ تر شود. رئیس کانون زنان بازرگان افزود: روند توسعه پله به پله سپری می‌شود، اما انتظار داریم در بخش خصوصی، تحول با سرعت و شتابندگی بیشتری شکل گیرد؛ به این معنا که وقتی صحبت از صادرات شده و از آن به عنوان محور توسعه اقتصادی کشور یاد می‌شود، نقش زنان باید در آن بیشتر دیده شود؛این در حالی است که نقش زنان در تولید ناخالص داخلی، کمتر از ۴۰ درصد است، ضمن اینکه همزمان با رشد ایران در فضای کسب و کار بین المللی، رشد حضور زنان را در اقتصاد هم شاهد هستیم .وی تصریح کرد: در سال ۲۰۱۸ پیش بینی‌ها حکایت از آن دارد که رشد اقتصادی برای ایران رقم خواهد خورد، اما رتبه کسب و کار ایران بر اساس آخرین اعلام بانک جهانی، ۴ رتبه تنزل یافته است. مقیمی معتقد است تمامی بخش‌های اقتصادی کشور برای توسعه، باید از بزرگترین سرمایه‌های خود به عنوان نیروی انسانی که زنان هستند، بهره برداری کند؛ پس نباید نقش زنان مغفول مانده یا نادیده گرفته شود. مقیمی همچنین از صدور کارت بازرگانی و عضویت برای ۲۵۰۰ تا ۳ هزار نفر از زنان کشور خبر داد و گفت: این در شرایطی است که بسیاری از زنان، علی رغم مدیریتی که در بنگاه های اقتصادی دارند، به عنوان نفر دوم و سوم بنگاه مطرح شده اند.مقیمی در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر، کانون زنان بازرگان ایران در ۱۸ مرکز استان، شعبه های کاری خود را تشکیل داده است؛ این در حالی است که از حدود ۲۵۰۰ بانوی دارنده کارت بازرگانی و کارت عضویت، ۷۰۰ تا ۷۵۰ نفر در کانون های زنان بازرگان عضو شده‌اند. وی خواستار تغییر در نظام تفکر افراد در دیدگاهشان نسبت به زنان و جایگاه آنها شد و گفت: البته زنان بازرگان ایرانی، هنوز نتوانسته اند از سقف شیشه‌ای پیشرفت‌های خود عبور کنند و حرکتی را تجربه می‌کنند که اگر از یک حد بالاتر رفته و رشد کنند، با مشکلاتی مواجه می شوند.
استراتژی‌های لازم برای نقش‌آفرینی زنان
در توسعه کشور نداریم


همچنین در ادامه این همایش یلدا راهدار - عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران  نیز با بیان اینکه رشد و توسعه عموما به جای یکدیگر به کار گرفته می‌شود گفت: در سال‌های گذشته تلاش کردیم تا اعداد و ارقام حضور زنان را در برخی مراکز افزایش دهیم؛ اگرچه در جهت توسعه‌یافتگی جامعه و حضور زنان در بطن آن و نیز ایفای نقش آنها برای کمک به توسعه تلاش خاصی صورت نگرفته است. نایب رییس کانون زنان بازرگان افزود: هویت اجتماعی و اقتصادی زنان در بطن جامعه یکی از مسائل مهم به شمار می‌رود، بنابراین در شرایطی که در بمباران تبلیغاتی فضاهای فیزیکی و مجازی قرار داریم باید به نقش زنان در توسعه بپردازیم و استراتژی‌هایی را تدوین کنیم تا از توان ۵۰ درصدی
نیروی انسانی کشور بهره بیشتری ببریم.