خودرو مشترک ايران و کره‌جنوبي در راه بازار


حضور کره‌اي‌ها در صنعت خودروسازي ايران جدي‌تر از گذشته شده است. اگر تا پيش از اين تنها نام کمپاني خودروسازي هيونداي به عنوان يکي از خودروسازان کره که به سرمايه گذاري در ايران تمايل دارد، مطرح مي‌شد، حالا مدتي است که در ميان خبرها نام و نشان ديگر خودروسازان کره‌اي نيز ديده مي‌شود، خودروسازاني که با امضاي توافق نامه و تفاهم نامه‌هايي آماده حضور در صنعت خودروسازي ايران مي‌شوند.
پس از به نتيجه رسيدن توافق هسته‌اي بود که خودروسازان خارجي براي حضور در ايران صف کشيدند. طي دو سال گذشته نام خودروسازان مختلف اروپايي و آسيايي براي حضور در ايران مطرح شده است. در ميان خودروسازاني که براي حضور به ايران تمايل داشتند، فرانسوي‌ها زودتر از سايرين فعاليت‌هاي خود را در ايران آغاز کردند. پس از آن نوبت به آلماني‌ها رسيد. همزمان نام برخي خودروسازان آسيايي نيز براي حضور در بازارهاي کشور مطرح مي‌شد.
هفته‌هاي پاياني سال گذشته بود که يکي از شرکت بين‌المللي خودروساز کره جنوبي از امضاي قراردادي با ايران به منظور اجراي طرح‌هاي مشترک براي توليد خودروهاي برقي و قطعات خودرويي خبر داد. براساس گزارش‌هاي منتشر شده در رسانه‌هاي کره جنوبي، طبق قراردادي که طرفين امضا کرده‌اند، شرکت مزبور که از زير‌مجموعه شرکت «آل جي» محسوب مي‌شود، در توليد خودروهاي برقي و اجراي طرح‌هاي زيربنايي ضروري با کشورمان همکاري خواهد داشت. قرار است اين شرکت براي توليد اين خودروهاي برقي با شرکت‌هاي خودروساز حاضر در ايران همکاري کرده و بخشي از فعاليت آن ايجاد مجموعه‌هاي توليد باتري و تجهيزات مورد نياز اين خودروها عنوان شده است. طرفين بر اساس اين قرارداد به توافق رسيده‌اند که تا سال ۲۰۲۳ ميلادي دست‌کم ۶۰ هزار دستگاه از اين خودروها را توليد کنند. يونهاپ خبرگزاري کره جنوبي روز جمعه گزارش کرد که بيشتر بندهاي اين قرارداد که مراحل مقدماتي را مي‌گذراند، تا پايان سال قطعي مي‌شود تا فعاليت‌هاي مشترک دو کشور هر چه سريع‌تر در اين زمينه آغاز شود.
در همين حال روز گذشته سفير کره جنوبي در تهران گفت: ايران و کره خودرو مشترک توليد خواهند کرد. به گزارش ايسنا کيم سئونگ هو در جمع فعالان اقتصادي مازندران با بيان اينکه توليد محصولات کشاورزي در مازندران توسعه خوبي داشته است، اظهار کرد: ارتباط‌هايي در حوزه سرمايه گذاري مشترک برقرار شده به گونه‌اي که يک شرکت کره‌اي در ايران براي توليد صنعتي تراکتور سرمايه گذاري مشترک داشته است. وي توسعه تجارت خارجي را جزو مهم‌ترين سياست دولت جمهوري کره جنوبي دانست و خاطرنشان کرد: در ايران چند مدل خودرو در حال مونتاژ است که در آينده به توليد مشترک خواهد رسيد. سفير جمهوري کره جنوبي در تهران با بيان اينکه هم اکنون در کره نمايشگاه محصولات صنايع دستي ايران برپا شده است، تاکيد کرد: يقيناً اين نمايشگاه در بازاريابي محصولات ايراني در کره جنوبي بي تأثير نيست. وي خاطرنشان کرد: نمي‌توانيم شرکت‌هاي کره‌اي را اجبار به سرمايه گذاري در ايران کنيم اما ايران جزو پيشنهادهاي اصلي ما به شرکت‌هاي کره جنوبي است.
پيش از اين نيز سفير کره جنوبي در همايش بين‌المللي خودرو ايران گفت: اگر مردم ايران از خودروهاي توليدشده در کره، ژاپن، آلمان و فرانسه خريداري کنند، روابط مردم و صنعت کشورها هم افزايش مي‌يابد. سئونگ هو ادامه داد: ايران با ۸۰ ميليون نفر جمعيت بازار خوبي براي خريد خودرو است و اين پتانسيل مي‌تواند باعث گسترش صنعت ايران باشد. به نظرم مي‌توان از پيچ تا حتي توليد قطعات بزرگ خودرو را زمينه‌اي براي افزايش مناسبات قرار داد. من امروز را روز بزرگي در صنعت خودروي ايران مي‌دانم.
سفير کره جنوبي اعلام کرد: من به شرکت‌هاي خودروسازان مي‌گويم که شما به ايران مي‌آييد تا از بازار و ظرفيت‌هاي آن استفاده کنيد که شايد براي شما خطر داشته باشد. اما شما مي‌خواهيد از اين بازار برويد؟ نه شما اين بازار خوب را از دست نمي‌دهيد. ايران فقط جايي نيست که شما خودرو بسازيد و در آنجا بومي‌سازي کنيد. ايران يک شريک بسيار قدرتمند است که مي‌تواند شرکت‌هاي شما را قدرتمند کرد. ايران رقيب خوبي در آينده براي شما خواهد بود. سئونگ هو گفت: ايران مي‌تواند در آينده رقيبي براي شرکت‌هاي آسيايي و حتي اروپايي و آمريکايي شود. پس ايران جاي خوبي براي سرمايه‌گذاري شرکت‌هاي بزرگ خودرويي است.
يک کارشناس صنعت خودرو با بيان اينکه نگراني از بابت عدم صادرات ۳۰ درصدي قراردادهاي اخير خودرويي وجود دارد، گفت: خودروسازان خارجي به آساني بازارشان را در اختيار ما قرار نمي‌دهند. شهرام آزادي در گفتگو با ايسنا، اظهار کرد: اگر بر پايه منطق و اصول اقتصادي با شرکت‌هاي بين المللي در زمينه صنعت خودرو به همکاري پرداخته شود، حضور شرکت‌هاي خارجي بسيار مناسب است. او افزود: پتانسيل بازار خودرو ايران توانايي ورود ۱۰‌ها شرکت را ندارد و بايد در همکاري با شرکت‌هاي خارجي روابط استراتژيک در پيش گرفته شود تا با تلاطمات سياسي شرکت‌هاي خارجي ايران را ترک نکنند و از سوي ديگر فعاليت ۱۰‌ها شرکت با تيراژ پنج تا ۱۰ هزار دستگاه در سال منطقي نيست و بايد توليد محصول مشترک در ايران با تيراژ ۱۰۰ هزار دستگاه انجام شود. وي خاطرنشان کرد: بايد همکاري‌هاي بين المللي در ايران برپايه توليد محصول مشترک و محصول برند ملي در ايران صورت گيرد که توليد برند ملي اشتغال زايي به همراه دارد و بايد تاکيد شود تا با ايجاد فضاي رقابتي کيفيت محصولات داخلي افزايش يابد.
اين کارشناس صنعت خودرو تاکيد کرد: بايد در سياست گذاري‌ها تاکيد بر طراحي و توليد محصول داخلي مدنظر قرار گيرد زيرا اين موضوع موفقيت صنعت خودرو را به همراه خواهد داشت. آزادي در پاسخ به اينکه براي توسعه صنعت خودروسازي چه اقداماتي بايد انجام شود، گفت: در راستاي توسعه صنعت خودروسازي بايد در زمينه طراحي و افزايش پتانسيل تأمين کنندگان قطعات خودرو سرمايه گذاري شود. او همچنين در رابطه با صادرات ۳۰ درصدي محصولات خروجي از قراردادهاي اخير خودرويي، بيان کرد: تجربه گذشته در رابطه با قرارداد تندر ۹۰ نشان از آن دارد که ۳۰ درصد از محصولات صادر نشده و هر چه که تا به‌امروز از ايران صادر شده مربوط به برندهاي ملي بوده است. اين کارشناس صنعت خودرو در انتها گفت: شرکت‌هاي همکار به آساني بازارهاي خارجي را در اختيار ايران قرار نخواهند داد.