دیپلمات های حامی برجام در راه آمريکا


اگرچه برجام به تصويب رسيد و تاکيد تمامي‌جهان به غير ازعده اي جنگ طلب به دنبال از بين بردن برجام هستند، اما همچنان جهان بر اجراي برجام تاکيد دارد و از ايران به عنوان کشوري ياد مي‌کنند که تمام وکمال به تعهدات خود پايبند بوده است. در اين رابطه خبرگزاري سي‌ان‌ان گزارش داد که تيمي‌ديپلماتيک از کشورهاي انگليس، آلمان و فرانسه در هفته جاري بدون برنامه قبلي به واشنگتن سفر مي‌کند تا در قالب يک جبهه واحد، فشار به‌امريکا براي حفظ و پايبندي به توافق هسته اي با ايران را افزايش دهد.به گزارش ايرنا، اين تيم که متشکل از مقام‌هاي ارشد اروپايي است، در روزهاي پنجشنبه و جمعه با اعضاي کنگره‌امريکا، وزارت امور خارجه اين کشور و احتمالا مقام‌هاي کاخ سفيد ديدار خواهد کرد.اين سفر در راستاي اقدامات پيشين کشورهاي اروپايي در ماه‌هاي گذشته با هدف حمايت از برجام صورت مي‌گيرد.پيش از اين 25 وزير پيشين امور خارجه از کشورهاي مختلف جهان از جمله «مادلين آلبرايت»، «يوشکا فيشر» و «اوبر ودرين» (به ترتيب وزيران امور خارجه پيشين آمريکا، آلمان و فرانسه) با ارسال نامه‌اي به رهبران کنگره‌امريکا خواستار پايبندي واشنگتن به برجام و بقاي اين توافق شده بودند.«دونالد ترامپ» رئيس جمهوري آمريکا تاکنون به علت اجماع جهاني در حمايت از برجام، نتوانسته است از اين توافق کناره بگيرد.وي که بايد هر 90 روز يکبار مطابق با قانون مصوب کنگره اين کشور، پايبندي تهران به برجام را تاييد مي‌کرد، به تازگي از اين اقدام سرباز زد تا در ادامه، کنگره‌امريکا در رابطه با لغو يا ماندن در برجام تصميم‌گيري کند.نتايج آخرين نظرسنجي مشترک انديشکده مطالعات خاورميانه در آمريکا و موسسه افکارسنجي ايپسوس نشان مي‌دهد که 75 درصد مردم آمريکا از توافق هسته اي با ايران حمايت مي‌کنند و 54 درصد آن‌ها خواستار برقراري کانال‌هاي ديپلماتيک با تهران هستند.
درخواست مقابله با ايران
اين در حالي است که وزيرامورخارجه‌امريکا عليه ايران موضع گيري کرده و با بيان اينکه برجام ديگر تنها مسئله سياست آمريکا در قبال ايران نيست، گفت: از متحدان اروپايي خود مي‌خواهيم تا براي مقابله با ايران به ما بپيوندند. رکس تيلرسون وزيرامورخارجه‌امريکا در نشستي در انديشکده مرکز ويلسون، با موضوع روابط واشنگتن و اروپا به صحبت درباره مسائل مختلف از جمله ايران، ترکيه، ناتو و افغانستان پرداخت.بنابه گزارش پايگاه اينترنتي مرکز ويلسون، تيلرسون با اشاره به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) گفت: برجام ديگر تنها نکته سياست آمريکا در قبال ايران نيست. ما متعهد به رسيدگي به تهديد ايران هستيم. ما از متحدان اروپايي‌مان مي‌خواهيم تا براي مقابله با تمام رفتارهاي تهديدآميز ايران به ما بپيوندند.وي ادامه داد: با تصميم اخير رئيس‌جمهور درباره سياست واشنگتن در قبال ايران آنچه‌امريکا و اروپا را در کنار هم قرار مي‌دهد، بيش از آن چيزي است که ما را از هم جدا مي‌کند.وزيرامورخارجه‌امريکا در بخش ديگري از سخنان خود به صراحت از ترکيه خواست از ايران فاصله بگيرد.وي گفت: مي‌دانيم که ترکيه به دليل نزديکي جغرافيايي نمي‌تواند ايران را ناديده بگيرد. ما از ترکيه مي‌خواهيم به عنوان يک عضو ناتو، دفاع مشترک از متحدانش در ناتو را در اولويت قرار دهد. ايران و روسيه نمي‌توانند منافع اقتصادي و سياسي را که عضويت در جامعه ملل غربي به مردم ترکيه ارائه مي‌کند، فراهم کنند.تيلرسون همچنين بر تعهد واشنگتن به اصل دفاع جمعي پيمان ناتو تاکيد کرد و گفت که‌امريکا در صورت هرگونه حمله به يک متحد آمريکايي اولين کشوري است که پاسخ خواهد داد.وي افزود: پيام ما به اروپا اين است که هيچ چيز در تعهد ما به شما تغييري ايجاد نکرده است. ارزش‌هايي که ما را به يکديگر پيوند مي‌دهند همچنان وجود دارند و روابط امنيتي ما با اروپا قوي و سخت هستند.
درخواست بمباران ايران 
اما وزيرامورخارجه پيشين آمريکا که بارها با ظريف مذاکره کرد و درنهايت برجام با تاييد وي و اوباما به تصويب رسيد، با دفاع از توافق هسته‌اي با ايران گفت: برخي روساي جمهور و پادشاهان ديگر کشورها پيش از حصول اين توافق به ما گفتند که بمباران تنها زبان قابل فهم براي ايران است. اما از نظر من اين يک تله بود.به گزارش آسوشيتدپرس، جان کري وزيرامورخارجه‌امريکا، در يک همايش در واشنگتن بار ديگر از توافق هسته‌اي ايران و گروه 1+5 که در ژوئيه 2015 حاصل شد، دفاع کرد.کري گفت: اسرائيل و مصر پيش از حصول توافق هسته‌اي به‌امريکا گفتند که ايران را بمباران کن؛ چراکه بمباران تنها زبان قابل فهم براي ايران است. اما از نظر من اين يک تله بود زيرا اگر آمريکا ايران را بمباران مي‌کرد همين کشورها به طور علني ما را سرزنش مي‌کردند در حالي که مخفيانه از اين بمباران حمايت مي‌کردند.وي در ادامه تاکيد کرد که رژيم صهيونيستي به معناي واقعي آمريکا را براي چنين اقدامي‌عليه ايران تحريک مي‌کرد.وزيرامورخارجه پيشين آمريکا با تکيه بر ادعاهاي پيشين واشنگتن و غرب عليه برنامه هسته‌اي کشورمان گفت که نمي‌داند آيا ايران پس از گذشت 10 تا 15 سال و پس از پايان محدوديت‌هاي توافق، آيا به دنبال تسليحات هسته‌اي خواهد رفت يا نه. اما اطمينان دارد که برجام بهترين توافقي است که‌امريکا مي‌توانست به دست آورد. به گزارش آسوشيتدپرس، پس از آنکه دونالد ترامپ رئيس‌جمهور آمريکا از تاييد توافق هسته‌اي سر باز زد و سرنوشت آن را به دست کنگره سپرد، قانون گذاران آمريکا در ماه اکتبر قانوني را تصويب کردند که ايران و گروه مورد حمايتش حزب‌الله را هدف قرار مي‌دهد.بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي از معدود مقاماتي بود که از اين اقدام ترامپ استقبال و به وي به خاطر اين تصميم شجاعانه‌اش تبريک گفت.نتانياهو مدعي شد: اگر توافق هسته‌اي با ايران تغيير نکند، يک چيز قطعي خواهد بود. اينکه طي چند سال آينده اصلي‌ترين حامي‌تروريسم به زرادخانه هسته‌اي دست خواهد يافت.وي که از ابتداي مذاکرات هسته‌اي ايران و گروه 1+5 با اين مذاکرات و برجام مخالفت کرده بود، همچنين گفت که ترامپ فرصتي براي اصلاح اين توافق ايجاد کرده است و اسرائيل اين فرصت را از دست نخواهد داد. به گزارش ايسنا، اين ادعاها در حالي مطرح شده است که مقامات کشورمان پيش از اين همواره تاکيد کرده‌اند که برنامه هسته‌اي ايران ماهيت کاملا صلح‌آميز دارد و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي‌نيز در گذشته در تمامي‌گزارشات خود از فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران ضمن تاييد صلح آميز بودن برنامه هسته‌اي کشورمان ، تاکيد کرده بود که هيچ انحرافي در مواد و فعاليت‌هاي هسته‌اي تهران وجود ندارد.