حل مشکل 2/1 ميليون سپرده‌گذار

معاون اقتصادي رييس جمهوري با اشاره به آغاز پرداخت سپرده‌هاي مردم در ۴ موسسه غيرمجاز گفت: پرداخت‌ها با خط اعتباري بانک مرکزي دغدغه بيش از يک ميليون و ۲۰۰ هزار نفر از سپرده گذاران را رفع کرد.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از ايبِنا، محمد نهاونديان در حاشيه جلسه هيات دولت در جمع خبرنگاران گفت: دو هفته قبل اعلام کردم کميته سران سه قوه درباره پرداخت سپرده‌هاي مردمي‌در موسسات غيرمجاز تصميم گرفته و ظرف هفته آينده تکليف ۴ موسسه مشخص خواهد شد.
وي افزود: روز پنج شنبه و جمعه هفته گذشته بانک‌ها و موسسات معين با صدور اطلاعيه‌هايي جدول زماني پرداخت سپرده‌هاي مردمي‌تا سقف ۱۰۰ ميليون تومان را در تعاوني فرشتگان، افضل توس، البراز ايرانيان و وحدت اعلام کردند.
معاون اقتصادي رييس جمهوري ادامه داد: پرداخت‌ها در ۴ موسسه غيرمجاز آغاز شده و با اين اقدام دغدغه و نگراني بيش از يک ميليون و ۳۰۰ هزار نفر از هموطنان در اين موسسات که شاهد سوء مديريت و بعضا تخلف در آنها بوده‌ايم، رفع شد.
نهاونديان توضيح داد که بانک مرکزي براي رفع دغدغه مردم، با اختصاص خط اعتباري به بانک‌ها و موسسات معين به ميدان آمد و سپرده‌ها را با سود قانوني و متعارف ۱۵ درصد تا سقف ۱۰۰ ميليون تومان پرداخت کرد.
به گفته وي، سپرده گذاراني که بيش از ۱۰۰ ميليون تومان سپرده در موسسات نام برده دارند نيز مي‌توانند تا سقف ۱۰۰ ميليون تومان از سپرده خود را دريافت کنند. عضو شوراي پول و اعتبار در عين حال خاطرنشان کرد که اختصاص خط اعتباري از سوي بانک مرکزي نبايد مانع از تلاش براي نقدشوندگي دارايي‌هاي اين موسسات شود. وي توضيح داد که با آغاز پرداخت سپرده‌هاي مردمي‌در اين موسسات، مشکل بيش از يک ميليون و ۲۰۰ هزار نفر حل مي‌شود و ساير سپرده گذاران نيز حتما با نقدشوندگي دارايي‌ها امکان دريافت سپرده‌هاي خود را دارند. معاون اقتصادي رييس جمهوري گفت: عبرت سپرده گذاري در موسسات غيرمجاز باعث شده که مردم حتما نسبت به افراد و موسساتي که نرخ سود بالاتري را وعده مي‌دهند، شک کنند و متوجه شوند که ريسک بالاتري را خواهند داشت.
نهاونديان ادامه داد: تاثير عبرت فعاليت موسساتي که در نظام پولي اختلال ايجاد مي‌کردند اين شد که نرخ سود بين بانکي از ۲۸ درصد به ۱۸ درصد کاهش يافته و اثر خود را در نرخ سود اوراق دولتي نيز داشته است.
عضو شوراي پول و اعتبار خاطرنشان کرد که از مهرماه سال ۹۵ تا مهرماه سال جاري سپرده‌هاي بانکي در بانک‌ها و موسسات مجاز ۲۱ درصد رشد کرده و اعتماد مردمي‌به سيستم بانکي افزايش يافته است.