علت بازداشت نشدن احمدی‌نژاد

سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه محمود احمدی‌نژاد حملات تندی را به رئیس قوه قضائیه و برادران ایشان داشته و آیا دستگاه قضائی به ‌این حرف‌ها رسیدگی می‌کند یا نه، گفت: این موضوع و این سؤال مرا یاد یک داستان انداخت. حجت الاسلام محسنی اژه‌ای در نشست خبری خود افزود: یک لاتی یک مدت از چشم‌ها افتاده بود و از این موضوع خیلی رنج می‌برد که چرا کسی به او محل نمی‌گذارد. او یک روز آمد در میدان شهر و شروع کرد به فریاد زدن و فحش دادن و داد و بیداد کردن و مثل کسی که عقده‌ای داشته باشد، به ‌این کار ادامه داد. وی بیان اضافه کرد: مردم ایستادند که ببینند او برای چه ‌این کار را می‌کند و حرفش چیست. در همان زمان حکیمی داشت از آنجا عبور می‌کرد که همراهان حکیم به او گفتند بیایید ببینیم این فرد چه می‌گوید. حکیم به اطرافیان خود گفت: او همه‌ این کار‌ها را می‌کند که فقط دیده شود و اگر ما بایستیم و به او توجه کنیم، او به خواسته مورد نظرش خواهد رسید. اژه‌ای تصریح کرد: در خصوص این سؤال شما و مسائل پیرامون آن به‌نظر یک جلسه سخنگویی کافی نیست، اما باید عرض کنم که بعضی از افراد مثل اینکه زبانشان به خلاف‌گویی، دروغگویی و به اصطلاح خلاف واقع گفتن عادت کرده است. برخی افراد مثل اینکه خودشان را بالاتر از همه چیز می‌بینند و یک خودبینی و بزرگ بینی دارند و فکر می‌کنند که همه کارهایشان حق است و هرکس دیگری هر حرفی می‌زند، نادرست است. وی افزود: درباره ‌این قبیل افراد واقعا نمی‌دانم چه تعبیری داشته باشم. از این آقایی که اسم بردید، فقط این را می‌توانم توضیح دهم که یک زمانی یک فیلمی را از این آقا دیدم که با یک مجری در حال مصاحبه بود. چون دیدم که شاید اعتباری نداشته باشد، زیاد وقت صرف آن نکردم، اما فکر کنم که‌ این فیلم حدود ۴۰ دقیقه کمتر یا بیشتر بود. در آن فیلم ۴۰ دقیقه‌ای حقیقتا این فرد ده‌ها دروغ و خلاف واقع‌گویی و گنده‌گویی و توهین به دیگران داشت. گویا ایشان عادت کرده به خلاف‌گویی، چون می‌گوید که در کل دنیا دادسرا، زندان، پزشکی قانونی و ثبت در دست دولت است. باید گفت که‌ آیا واقعا رفته‌ای و در این باره تحقیق کرده‌ای؟ معاون اول قوه قضائیه گفت: بی‌پایه صحبت کردن این فرد تقریبا شهره عام و خاص است. این فرد در صحبت خود ادامه می‌دهد این موارد (دادسرا، زندان، پزشکی قانونی و ثبت) برخلاف قانون اساسی زیرمجموعه قوه قضائیه قرار گرفته است. در اینجا باید گفت: شما که خودت می‌گویی مدرک تحصیلی‌ات راه و ساختمان است، باید در نظر داشته باشی که ‌این موارد وضع شده، به مجلس رفته و در شورای نگهبان تصویب و به مرحله قانون درآمده است. چگونه به خودت اجازه می‌دهی بگویی این موارد خلاف قانون اساسی است؟
حالا؟
وی ادامه داد: معنای این حرفی که شما می‌گویید، چیست؟ یعنی مجلس و شورای نگهبان بیخود کرده است و این موارد با سنجاق به قوه قضائیه وصل شده است؟ در جای دیگر این فرد می‌گوید تنها قوه قضائیه است که ۳۸ سال از آن انتقاد نشده است و سپس مجری می‌گوید افرادی قوه قضائیه را نقد کرده‌اند و حتی مجلس شورای اسلامی تحقیق و تفحص فرستاده است و حال چگونه می‌گویید که نقد نشده است که وی پاسخ می‌دهد بله، آن موقع یا خوب بود یا خوب عمل می‌کرد. اژه‌ای اظهار کرد: از همان اول انقلاب (سال ۵۸ و ۵۹) بعضی‌ها مغرضانه و برخی دلسوزانه نقد‌ها و حرف‌های جدی و حتی فحش به قوه قضائیه می‌دادند، ما یادمان نرفته که منافقین چه به قوه قضائیه می‌گفتند که ‌این موارد در آرشیو‌ها موجود است. خود رئیس‌جمهور فراری -بنی‌صدر- چه چیزهایی علیه قوه می‌گفت؟ حتی کسان دیگر هم به قوه قضائیه انتقاد می‌کردند. پس این سخن هم که نقدی به قوه قضائیه نشده است، بی‌پایه و اساس است. من کلاه خود شما را قاضی قرار می‌دهم آیا بیشتر از این می‌شود به قوه قضائیه بد گفت؟ سخنگوی دستگاه قضا تصریح کرد: این فرد می‌گوید یک روزی قوه قضائیه خوب عمل می‌کرد و کسی به آن انتقاد نمی‌کرد و یا عملکردش قابل قبول بود، حالا خراب شده است. در پاسخ باید پرسید که حالا چگونه شده است؟ حالا که شما و بعضی از افراد منتسب به شما تحت تعقیب قرار گرفته‌اید، قوه قضائیه خراب شد؟ چرا مسائل شخصی خود را با مسائل عمومی و مملکتی گره می‌زنید؟ باید برای مردم شعور قائل شوید. مردم متوجه‌ این حرف‌ها می‌شوند. می‌پرسند شما که ۸ سال رئیس‌جمهور بودید، چرا قبلا انتقاد نمی‌کردید؟ که در پاسخ می‌گویید قبلا قوه قضائیه خوب بود و خوب عمل می‌کرد و حالا خراب شده است. آیا قوه قضائیه در همین چند سال اخیر خراب شده است و بد عمل کرده است، چون بعضی از افراد منتسب به شما و خود شما تحت تعقیب قرار گرفتید؟ معاون اول قوه قضائیه تصریح کرد: ببینید نخوت و خودخواهی باعث می‌شود انسان به کجا برود. این فرد در بخشی از صحبت‌هایش می‌گوید امور زندان‌ها چه ربطی به قوه قضائیه دارد؟ اژه‌ای اظهار کرد: این فرد در بخشی دیگر می‌گوید: خود مقامات قضائی می‌گویند ۹۰ درصد دادگاه‌های ما غیرعلنی است در اینجا باید گفت که اولا این دروغ است، یک جا شما پیدا کنید که مقامات قوه قضائیه گفته باشند ۹۰ درصد دادگاه‌های ما غیر علنی است. بنده معتقدم و نظر شخصی بنده طبق تجربه‌ای که دارم این است که غیر از موارد خاص اگر دادگاه‌ها علنی برگزار و از صدا و سیما پخش شوند، حتما بازدارندگی بالایی خواهند داشت. البته عوارضی نیز دارد، اما منافع آن بیشتر است. اژه‌ای گفت: این فرد در بخشی دیگر می‌گوید: طبق اصل قانون اساسی همه دادگاه‌ها باید علنی باشد، غیر از مواردی که خلاف عفت عمومی و یا مساله امنیتی باشد که به نظر بنده ‌این موضوع را نیز ایشان متوجه نشده است. اصل قانون اساسی سه مورد را استثناء کرده است که یکی از آن موارد این است که خلاف نظم عمومی باشد که ‌این مورد با خلاف امنیت ملی بودن فرق دارد و قاعدتا وقتی ایشان که ۸ سال رئیس شورای امنیت ملی بوده، باید بین این دو تفکیک قائل شود که یا نمی‌دانسته و یا نخواسته است که بداند.
یک صفحه و ۱۲ دروغ


سخنگوی دستگاه قضا بیان کرد: در یک صفحه دیدم که ‌این فرد ۱۲ دروغ و خلاف‌های متعدد گفته است. در یک بخشی نوشته که ۱۷ میلیون پرونده در قوه قضائیه وجود دارد که ‌این پرونده‌ها اگر دو طرف داشته باشد ۳۴ میلیون می‌شود و سپس از قوه قضائیه سوال می‌کند آیا این ۳۴ میلیون متخلفند که تو به سرشان بزنی؟ شما به ادبیات این مطلب نگاه کنید، اگر این مقدار متوجه نشده‌اند و این حرف‌ها را می‌زنند که بحثی دیگر است، اگر می‌فهمند و حرف‌های خلاف می‌زنند، به نظر می‌رسد در اینجا تکلیف دیگری برای خیلی از ماست. معاون اول قوه قضائیه تصریح کرد: اولا ۱۷ میلیون پرونده خلاف و کذب است، ثانیا بار‌ها مسئولان مختلف دستگاه قضائی و خود بنده چندین بار مطرح کرده‌ام که ۱۷ میلیون پرونده اولا خلاف است، ثانیا ۱۵ و یا ۱۶ میلیون پرونده و یا هر میزان که باشد برای ۱۶ میلیون نفر نیست و منظور ۱۶ میلیون ورودی پرونده به دادسرا و دادگاه نیست، منظور ۱۶ میلیون نقطه‌ای است که افراد مشغول رسیدگی هستند. بنابراین وقتی صحبت از 17 میلیون پرونده می‌کنند، یا نمی‌فهمند یا خودشان را به نفهمی می‌زنند. چه کسی گفته که‌ این افراد همه متخلف هستند؟
حکمت صبر
اژه‌ای افزود: اینکه سوال کردید که چرا در برابر این توهین‌ها، افترا‌ها و نشر اکاذیب‌ که تنها نیز به قوه قضائیه مربوط نمی‌شود، برخورد نمی‌کنید، باید گفت: حکمت صبر قوه قضائیه ان‌شاءا... در آینده‌ای نه چندان دور برایتان روشن می‌شود. این فرد می‌گوید نزدیکان من ۸۰ میلیون نفرند، آیا واقعا اینطوراست؟ من نمی‌گویم همه مردم، اما حتما بعضی از مردم این توقع را دارند که مدعی‌العموم در این زمینه ورود پیداکند. وی در رابطه با ادعای مطرح شده پیرامون مخالفت رئیس قوه قضائیه با هیات منصفه مطبوعات اظهار کرد: این دروغ و خلاف است، رئیس قوه قضائیه که در حال حاضر دوره دوم ایشان است، دوره اول‌شان از سال ٨٨ آغاز شد. بنده امروز پرسیدم که‌ آیا در سال ٨٨ هیات منصفه داشته‌ایم یا خیر؟ که عنوان شد: بله، پرسیدم: جلسه هم داشته‌اند؟ گفتند: بله، گفتم: در سال ٨٩ چطور؟ بله. جلسه هم داشته‌اند؟ بله. ایشان می‌گویند به مدت یک سال و نیم اصلا نگذاشته‌اند هیات منصفه تشکیل شود و مسئولان قوه قضائیه آن را قبول نداشته‌اند. مگر می‌شود رئیس قوه قضائیه، قانون اساسی را که در آن وجود هیات منصفه صراحتا آمده است، قبول نداشته باشد؟ این چه حرفی است که زده می‌شود؟
دریافت سکه
اژه‌ای تصریح کرد: یک آقایی گفته بود در جلسه‌ای زمانی که بحران تحریم وجود داشته، آقای فیروزآبادی، سردار جعفری، محسنی اژه‌ای، آقای مصباحی مقدم، آقای رئیسی و... بودند به آنها هرکدام پنج سکه داده شده و رسید هم نگرفته‌ایم که‌ این هم دروغ محض است. در آن تاریخ‌ها و قبل و بعدش هیچوقت جلسه‌ای با این ترکیب در رابطه با مسائل اقتصادی تشکیل نشده است. وی ادامه داد: تمام جلساتی که هر کدام از ما بوده‌ایم یا تصویر و صدای آن هست و یا لااقل صدای آن. تا زمانی که من در دولت نهم بودم، اصلا جلسه‌ای که بنده و آقایان طائب، رئیسی و جعفری، متفقا در آن حضور داشته باشیم، اتفاق نیفتاده است.
ادامه صفحه11