استقرار کارشناسان پولشویی بین‌المللی در ایران

روز گذشته وزیر کشور در کنفرانس بین‌المللی همکاری علیه قاچاق مواد مخدر و جرایم سازمان یافته گفت: به کمک مالی زیادی برای مبارزه با مواد مخدر نیاز نداریم، اما اخیرا به ما قول داده‌اند در دفتر ایران، کارشناسان پولشویی بین‌المللی را مستقر کنند تا رد پول‌های کلانی را که از راه فروش و ترانزیت مواد مخدر به دست می‌آید گرفته و نسبت به بلوکه کردن آنها اقدام کنند. عبدالرضا رحمانی فضلی گفت: مواد مخدر یک بحث بین‌المللی است و ایران در بحث مبارزه با آن موفق عمل کرده، تا جایی که می‌توان گفت ۷۵ درصد کشف جهانی مواد مخدر را به خود اختصاص داده است. او درباره هزینه‌های مبارزه با مواد مخدر در ایران عنوان کرد: بحث کمک از سوی همه است، اما ما در ایران با توجه به نگاه خاصی که از سوی همه مسئولان وجود دارد، مشکل مالی در این زمینه نداریم. تنها نیازمند تجهیزاتی همچون سگ‌های مواد یاب و کمک‌های مالی برای پیشگیری هستیم. او با بیان اینکه مبارزه جدی ما در بحث پولشویی است، گفت: به کمک مالی زیادی نیاز نداریم، اما اخیرا به ما قول داده‌اند در دفتر ایران کارشناسان پولشویی بین‌المللی را مستقر کنند تا رد پول‌های کلانی را که از راه فروش و ترانزیت مواد مخدر به دست می‌آید گرفته و نسبت به بلوکه کردن آنها اقدام کنند.
پیگیری پول موادمخدر در بانک‌های اروپایی
وزیر کشور اظهار کرد: مبارزه با این موضوع همیشه در دستور کار ما هست. سیستم بانکی و شخص وزیر اقتصاد نیز پیگیر موضوع است، اما هنوز در حوزه مواد مخدر یک اراده جمعی وجود ندارد. رحمانی فضلی افزود: بیش از ۶۰ میلیارد دلار گردش مالی ناشی از مواد مخدر است که در کشورهای مقصد دپو می‌شود و حجم کمی از آن در کشورهای تولید کننده باقی می‌ماند. رحمانی فضلی درباره افغانستان و کشت جایگزین اظهارکرد: وزیر افغانستان نیز معترف است به علت عدم ثبات سیاسی و شرایط نامناسب اقتصادی و شبکه عظیم تروریستی و شرارت به‌رغم همه تلاش‌ها نیازمند کمک است. او افزود: بهتر است فعلا همه کمک‌های بین‌المللی و منابع به سمت افغانستان معطوف شود و توسعه پایدار و مقابله در این کشور در دستور کار قرار گیرد. رحمانی فضلی به همکاری دو جانبه ایران و افغانستان اشاره کرد و گفت: ایران به عنوان یک همسایه هم همکاری‌های دو جانبه با افغانستان دارد، همچنین همکاری‌های سه جانبه با پاکستان داشتیم و سال گذشته قرار شد یک استان از افغانستان در اختیار ایران برای کشت جایگزین قرار گیرد. او ادامه داد: در بحث مقابله با سیاستگذاری‌های دولت فضای خوبی در کشور وجود دارد و در تهران هشت هزار و ۵۰۰ معتاد جمع آوری و درمان شدند. وزیر کشور از ساماندهی معتادان از ۲۰ اسفند خبر داد و گفت: از بیست اسفند طرح ساماندهی معتادان متجاهر دنبال می‌شود و در ۱۲ استان برای ساماندهی ۴۰ هزار معتاد برنامه داریم. رحمانی فضلی گفت: بیش از ۶۰۰ تن مواد از ابتدای سال کشف شده است و رشد ۱۵ درصدی دارد.
افزایش کشت خشخاش در افغانستان


در این کنفرانس مدیر اجرایی دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم ملل متحد (UNODC) گفت: تهدیدهای ناشی از مواد مخدر و جرایم سازمان یافته بر تمامی بخش‌های جوامع از امنیت و ایمنی گرفته تا سلامت و توسعه تاثیر می‌گذارد. یوری فدوتوف با اشاره به بررسی تولید مواد افیونی در افغانستان اظهار کرد: این مطالعه تنها تاییدی بر بزرگی چالش‌هایی است که جامعه بین‌المللی با آن رو به رو است. او افزود: کشت خشخاش در افغانستان سال گذشته افزایش ۱۰ درصدی داشته، در حالی که تولید آن رشد ۴۳ درصدی پیدا کرده و به چهار هزار و ۸۰۰ تن رسیده است. همچنین ارزش پولی مواد مخدر قاچاق شده در سطح تکان‌دهنده‌ای باقی مانده است. به گزارش ایسنا، دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم ملل متحد در واکنش به این شرایط در تلاش برای بهبود همکاری منطقه‌ای و بین‌المللی، ارتقای واکنش‌های متعادل و یکپارچه به جرایم سازمان یافته و تهدیدهای تروریستی و بهبود همکاری‌ها برای کنترل مواد مخدر است.
ایجاد اشتغال برای مقابله با مواد مخدر
رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره کم و کیف رسیدگی به کشف مواد مخدر در کشور افغانستان به «آرمان» می‌گوید: در کشور ما سیاست‌های گوناگونی برای جلوگیری یا کاهش واردات مواد مخدر از کشور افغانستان انجام شده است. در این شرایط وزارت مواد مخدر کشور افغانستان اعلام کرده که کشت مواد مخدر از سه هزار و ۵۰۰ تن به چهار هزار و ۸۰۰ تن افزایش یافته است. با این تفاسیر در یک سال اخیر کشت مواد مخدر در این کشور بیش از ۳۵ درصد رشد داشته است. سعید صفاتیان با بیان اینکه در سال گذشته مقامات افغانستان کشت مواد مخدر را اندک گزارش کرده بودند، تاکید کرد:‌ در واقع نمی‌توان به این اعداد اکتفا کرد. در سال گذشته مقامات این کشور اذعان کردند بذرهای موجود در این کشور اصلاح شده و از اندازه و حجم بیشتری برخوردارند و میزان مرفین در این بذرها بیشتر است. با این تفاسیر اگر در گذشته هر هکتار زمین زیر کشت ۵/۱۸ کیلو گرم تریاک محصول می‌داد، با استفاده از بذرهای جدید از هر هکتار زمین زیر کشت ۲۲ کیلوگرم تریاک حاصل می‌شود. صفاتیان با بیان اینکه در کشور ما بعد از تریاک، مواد صنعتی شیشه بیشترین فراوانی مصرف را به خود اختصاص داده است، می‌گوید: با کاهش کشت تریاک مصرف کنندگان در کشور ما از تریاک به شیشه گرایش پیدا می‌کنند. باید بتوان در زمینه کاهش تقاضا اقدام کرد، چون تغییر الگو در کشور خطرناک است. به گفته او در کشور افغانستان جای کشت جایگزین باید در پی معیشت جایگزین بود تا به این شکل افراد به سمت کسب منبع درآمد پایدار سوق پیدا کنند. برای مثال با ایجاد کارخانه در شهر قندهار می‌توان میزان اشتغال در این کشور را افزایش داد.