قاليباف از كانديداتوري انصراف داد

آرمان- احسان اسقايي: محمد باقر قاليباف، فرمانده دهه۷۰ نيروي انتظامي و شهردار پايتخت، فردي كه سال‌ها رياست بر ساختمان بهشت را تجربه کرده و چند بار نيز در سابقه سياسي خود كانديداتوري و لقب ناكام رياست‌جمهوري را يدك مي‌كشيد، بنا به اظهار مشاور سياسي خود از كانديداتوري انصراف داده است. پيش از اين، بر اساس برخي از نظر سنجي‌ها شهردار تهران درمقايسه با ساير رقباي اصولگرا بيشترين راي را به خود اختصاص داده بود، همين چند روز پيش بود كه نشست جبهه مردمي نيروهاي انقلاب تشكيل شد و در اين نشست از محمد باقر قاليباف به عنوان يكي از ده كانديداي برگزيده نام برده شد، اما بعدها مشخص شد كه هيچ كس با قاليباف براي وجود اسمش در بين كانديداهاي ائتلاف مردمي رايزني نكرده بود. البته چند ماه پيش كه زمزمه تشكيل ستاد‌هاي انتخاباتي قاليباف در تهران و شهرستان‌ها به گوش مي‌رسيد خبري به نقل از قاليباف منتشر شد كه وي در صورت اجماع اصولگرايان بر نامش حاضر به رقابت با روحاني است. درنتيجه به نظر مي‌رسد يا اصولگرايان از ائتلاف بر نام قاليباف به اجماع نرسيده‌اند يا اينكه اساسا قرار نيست ائتلافي در كار باشد و مكانيزم جبهه مردمي با شكست روبه‌رو شده است. البته احتمال ديگري هم وجود دارد با نگاه به ليست برگزيده ۳۰ نفره جبهه مردمي احتمالا قاليباف به اين نتيجه رسيده است كه از ائتلاف اصولگريان يا كانديداي واحدي خارج نخواهد شد يا او كانديداي اين ائتلاف نيست.
قاليباف كانديدا نيست
خبر انصراف قاليباف را مشاور سياسي او به رسانه داده است. مشاور سياسي وي در اين زمينه گفته است: قاليباف براي كانديداتوري در انتخابات مذاكره اى با جبهه مردمي نداشته است و اعضاى جبهه و نيروهاى منتخب براساس لطف و علاقه خود نام وي را مطرح كرده‌اند. حسین قربانزاده درباره نتايج انتخابات مجمع جبهه نيروهاي مردمي و انتخاب قاليباف به عنوان يكي از گزينه‌هاي اصلي اين مجمع براي انتخابات رياست‌جمهوري سال آينده اظهار داشت: قطعا كشور به دليل اينكه درگير مسائل و مشكلات گوناگوني است نياز به وحدت و همدلي وجود دارد. مشاور سياسي قاليباف ادامه داد: اگرچه در ميان نيروهاى اين جبهه اختلاف نظر و تفاوت سليقه‌هايى نيز وجود دارد، اما اصل ايجاد وحدت ميان همه اعضاى اين جبهه بر مبانى روشن و شفاف براى مواجهه با مشكلات اساسى كشور ضرورى و بسيار مفيد است. وي افزود: البته قاليباف براي كانديداتوري در انتخابات مذاكره اى با اين جبهه نداشته است و اعضاى جبهه و نيروهاى منتخب براساس لطف، علاقه و اعتقاد خود نام وي را مطرح كرده‌اند. قربانزاده خاطرنشان كرد: به نظر بنده قاليباف قصدى هم براى حضور در انتخابات رياست‌جمهورى ندارد.
چرا قاليباف انصراف داد


هرچند محمدباقر قاليباف، دوبار رخت كانديداتوري رياست‌جمهوري را برتن پوشيده و هر دو بار ناكام از آن خارج شد، اما ميزان آراي وي درانتخابات سال۹۲ با رشد خوبي مواجه شد و اگر روحاني چند صد هزار راي كمتر مي‌آورد، وي به همراه روحاني به مرحله دوم انتخابات مي‌رفت. شايد همين افزايش آرا از جمله دلايل قاليباف براي حضور مجدد درانتخابات رياست جمهور بود، اما بحث واگذاری املاك و حادثه پلاسكو آرزوی او را دست نیافتنی‌تر کرد. هرچند قاليباف كوشید از اين دو ماجرا رهايي يابد، اما از قرار معلوم كار او تمام شد و ديگر انگيزه‌اي براي حضور درانتخابات‌رياست‌جمهوري وجود ندارد. او مي‌داند حتي اگر به يگانه كانديداي جريان اصولگرا تبديل شود، دستان وي در مواجهه با روحاني خالي‌تر از ۹۲ است. او دستان باز روحاني در توافق وين، اجراي برجام، تك‌رقمي شدن تورم، رشد اقتصادي و اميد به وي درميان جريان‌هاي سياسي اصلاح‌طلب، اعتدالي و اصولگريان ميانه‌رو را مي‌بيند. از اين رو ديگر تمايلي به رقابت با روحاني ندارد. شايد سعید جليلي نيز همين احساس را در چند ماه آينده نسبت به روحاني پيدا كند و پا به ميدان رقابت با روحاني نگذارد. زمين رقابتي كه روحاني تمايل دارد رقباي وي در آن پاي‌ بگذارند زمين هسته‌اي است. سعيد جليلي اگر اندکي به آينده سياسي اصولگرايي معتقد باشد از رقابت با روحاني پرهيز خواهد كرد.
روحاني برنده انتخابات خواهد بود
از ليست ده نفره‌اي كه از نتيجه همه‌پرسي جريان اصولگرا در انتخابات جبهه مردمي به صورت غيررسمي منتشر شد، رئيسي و قاليباف انصراف دادند و تا اين لحظه، تنها گزينه مطرح باقي مانده كه رجاليت سياسي در او هويداست جليلي است كه احتمال انصراف او نيز وجود دارد. همچنين عبدالحسين روح‌الاميني، دبيركل حزب توسعه و عدالت ايران اسلامي گفت: آقاي محسن رضايي از تمايل جبهه مردمي نيروهاي انقلاب اسلامي به حضورش در انتخابات تشكر كرده و به دوستان خود در اين جبهه اعلام كرده است قصد كانديداتوري در انتخابات رياست‌جمهوري آتي را ندارد. اين در حالي است كه روحاني قصد دارد در انتخابات ۹۶ حاضر شود و با در نظر گرفتن عدم وجود سابقه سياسي موثر در دیگر كانديداها، روحاني احتمالا برنده انتخابات ۹۶ خواهد بود.