در‌مقطع قبل به زمان قاجار برگشتیم

آرمان: اقتصاد قلب تپنده هر کشوری است. امروز حتی برخی اقتصاد را متغیر مستقل و سیاست را متغیر وابسته می‌دانند. از سفره مردم گرفته تا جایگاه یک کشور در نظام بین‌الملل وابسته به قدرت اقتصادی است. این اهرم آن‌چنان اهمیت پیدا کرده است که فصل هفت منشور سازمان ملل در ماده ۴۱، این اختیار را به شورای امنیت داده تا با کشورهایی که برخلاف موازین جهانی عمل می‌کنند از اهرم‌های فشار و تحریم اقتصادی استفاده کند. همان ابزاری که علیه ایران نیز استفاده شد. زمانی که دولت قبل بدون توجه به واقعیات بین‌الملل تلاش کرد تک‌روی کند و درنهایت اجماع جهانی علیه ایران را برای کشورمان رقم زد. در‌واقع ایران جزو کشورهایی است که به خوبی تاثیر اقتصاد را در سیاست چشیده است. تعاملات بانکی با جهان شریان اصلی اقتصاد برای هر کشوری است، اما در زمان تحریم بانک مرکزی ایران از ارتباط با جهان منع شده بود. هنوز از یادها نرفته است صف‌های خریدی که برای سکه و دلار کشیده می‌شد و بازار هر روز یک قیمت را ثبت می‌کرد. اما شرایط در دولت روحانی تغییر کرد. با همه فشار‌ها، ناملایمات و دشواری روحانی ورق را برگرداند. هنوز همه چیز عادی نشده است چرا که طبیعی است ساختن سخت‌تر از خراب کردن باشد. اما بیراه نیست اگر بگوییم روحانی در حال بازسازی کامل یک اقتصاد ویران شده است. در این راه باید گفت هیچ اقتصادی به تنهایی رشد نکرده است. سرمایه‌گذاری خارجی و تعاملات بانکی جهانی پیش‌فاکتورهایی است که اقتصاد برای توسعه به آن نیاز دارد، هرچند برای برخی مسیر جهانی خط قرمز باشد اما این راه ‌جایگزینی ندارد. اگر امروز آرامش در فضای بازار تا حدودی دیده می‌شود از همین مسیری است که روحانی با وجود هجمه‌های بسیار پیموده است.
در مقطع قبل به زمان قاجار برگشتیم
حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز دوشنبه در جمع مدیران بانک ها و مجمع سالیانه بانک مرکزی با بیان اینکه دولت با تمام توان حامی بانک مرکزی و بانک‌هاست، گفت: برآیند اقدامات همه ما باید عظمت ایران و امیدواری مردم به آینده باشد.رئیس‌ جمهوری اولین اقدام دولت یازدهم را تلاش برای ایجاد ثبات پایدار در بازارهای مالی و پولی برشمرد و گفت: بی‌ثباتی مشکلات فراوانی بر کشور وارد کرده بود به گونه‌ای که در مهرماه سال ۹۱ و در عرض ۳ روز قیمت ارز ۸۲۵ تومان افزایش پیدا می‌کند بی‌تردید، در شرایطی که اینگونه بی‌ثباتی حاکم است، صادرکننده، وام‌دهنده و همه دچار سردرگمی می‌شوند. دکتر روحانی خاطر نشان کرد: اوایل سال ۹۲ تورم ۱۲ ماهه حدود ۴۰ درصد بود و در بخش خوراکی نیز شاهد تورم ۵۱ درصدی بودیم، ضمن اینکه تورم نقطه به نقطه نیز حدود ۴۵ درصد بود و با چنین شرایطی چگونه می‌توان برای فعالیت اقتصادی پیش‌بینی و برنامه‌‌ریزی کرد و اگر این شرایط با رشد منفی (۶.۸) سال ۹۱ و با نگرانی‌های سیاسی توأم باشد، چگونه می‌توان برای فعالیت‌‌ها و سرمایه‌گذاری‌های آینده چارچوبی را ترسیم کرد و با دنیا مبادله و معامله انجام داد. رئیس‌ جمهوری اضافه کرد: در آن مقطع به یکباره به حدود صد سال قبل و زمان قاجار برگشتیم به گونه‌ای که تمام تعاملات که از طریق سیستم بانکی انجام می‌شد، به شرایط صرافی بازگشت و کار به جایی رسیده بود که یکی از اشخاص صاحب نام بانکی و اقتصادی در جریان برجام به من پیغام داد که مراقب باش مذاکره‌کننده‌ها گزارش دیگری به شما ارائه ندهند و اگر همه مسائل در برجام حل شود، سوئیفت محال است که برقرار شود و البته نامه‌هایی هم به عده‌ای از بزرگان کشور بنا به استدلال خود نوشته بود. در آن دوران تبلیغات منفی به قدری شدت یافت که بانک مرکزی مجبور شد، خبرنگاران را به محل برگزاری تعاملات بانکی دعوت کند تا تعهدات انجام شده را اثبات کند.
دولت به دنبال کاهش سود تسهیلات


رئیس‌ جمهوری با اشاره به اینکه امسال رشد اقتصادی خوبی تا پایان سال خواهیم داشت، گفت: همه پیش‌بینی‌های دولت دستیابی به رشد ۶ درصدی تا پایان امسال است. رئیس‌ جمهوری با تأکید بر اینکه از ابتدای ریاست جمهوری، روی تورم، رشد اقتصادی، قیمت ارز و صادرات غیرنفتی حساسیت و توجه ویژه داشته است، گفت: بدون تردید اگر این شاخص‌ها به درستی حرکت کنند، اقتصاد کشور نیز مسیر درستی را خواهد پیمود. دکتر روحانی تأکید کرد: اگر سود تسهیلات بانکی افزایش یابد، اولین زیان‌کننده آن خود بانک ها هستند. روحانی اهمیت کاهش سود تسهیلات را مورد تأکید قرار داد و گفت: با تلاش دولت در بخش سود بین بانکی که حدود ۳۰ درصد بود شاهد کاهش به ۱۸ درصد هستیم و لازم است در کنار آن سود تسهیلات نیز پایین آمده و بهینه شود تا اقتصاد رونق پیدا کند و بانک‌ها باید در این زمینه پیشتاز باشند.
قضاوت برخی از برجام از سر سیری است
رئیس‌ دولت اعتدال با طرح این سوال که اگر برجام اجرا نمی‌شد، چه شرایطی در کشور حاکم بود، گفت: اگر برجام ‏نبود، امروز به‌جای ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه ۲۰۰ هزار بشکه می‌توانستیم نفت صادر کنیم و با این شرایط درآمد ‏کشورمان به‌شدت کاهش می‌یافت اما بعضی‌ها ظاهرا از سر سیری در این موضوع سخن می‌گویند و بهانه‌های این ‏عده به مانند این است که بیماری که بهبود یافته و در حال طی روند عادی زندگی خود است، می‌گویند چرا ‏نمی‌تواند در مسابقات دو شرکت کند. دکتر روحانی تصریح کرد: دروغ گفتن مثل نوشیدن آب شور است، هیچ جناحی در طول تاریخ با دروغ گفتن ‏پیروزی به دست نیاورده است. هر قدر آب شور خورده شود، عطششان نیز بیشتر خواهد شد و بیشتر فریاد ‏خواهند زد.‏ دکتر روحانی تصریح کرد: باید روی پای خود بایستیم و بر اقتصاد مقاومتی تأکید بورزیم، البته این بدان معنا ‏نیست که با دنیا رابطه و تعامل نداشته باشیم، چراکه دنیای امروز دنیای ارتباطات و تعامل است.‏
برای رونق اقتصادی نیاز به تعامل با دنیا داریم
رئیس‌ جمهوری همچنین دیروز در نشست سالیانه اعضای مجمع عمومی بانک با اشاره به اینکه دولت تلاش کرده مداخله خود را در فعالیت‌های اقتصادی کاهش داده و از بانک مرکزی در راستای انضباط مالی حداکثر حمایت را داشته باشد، گفت: انضباط مالی به نفع کشور است و موجب ساماندهی اقتصادی و آثار مترتب بر کاهش تورم و افزایش رشد، می‌شود. رئیس‌ جمهوری با انتقاد از هر گونه عدم شفافیت در سیستم بانکی، گفت: متأسفانه در طول سال‌های گذشته با گسترش فعالیت بانک‌های خصوصی و برخی مؤسسات مالی، برخی عدم شفافیت ها گسترش یافته و برخی فسادهای بزرگ در ظاهری آراسته به انجام رسیده است که باید با قدرت با آنها برخورد شود. روحانی خاطرنشان کرد: برای رونق اقتصادی نیاز به تعامل با دنیا داریم و اگر نتوانیم تحول مثبتی در نظام تخصصی بانک‌های کشور ایجاد کنیم به این هدف نخواهیم رسید.
آمادگی برای توسعه همکاری با اندونزی
دیروز برای حسن روحانی یک‌روز پرکار بود. رئیس دولت یازدهم دیداری هم با نماینده ویژه رئیس جمهور اندونزی داشت. حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز دوشنبه در دیدار وزیر ارشد هماهنگ کننده امور ‏اقتصادی اندونزی، اجرای سریع توافقات میان تهران – جاکارتا را در روند تعمیق توسعه همکاری ‏های مشترک، ضروری خواند و اظهارداشت: شرکت‌های ایرانی آماده‌اند با صدور خدمات فنی مهندسی ‏از جمله در تکمیل و توسعه پالایشگاههای اندونزی و همچنین در بخشهای برق و راهسازی مشارکت ‏نمایند.‏رئیس جمهوری همچنین از ابزار علاقه اندونزی برای سرمایه گذاری در بخش انرژی ایران و همچنین ‏افزایش واردات نفت و گاز استقبال کرد و افزود: سطح روابط ایران و اندونزی به‌ویژه در حوزه ‏اقتصادی باید با توجه به امکانات و توانمندی‌های گسترده دو کشور ، بیش از پیش توسعه یابد.‏