رد درخواست عربستان و امارات توسط AFC؛

کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام کرد در فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا هیچ مسابقه‌ای در کشور بی‌طرف برگزار نخواهد شد.
ماجرای برگزاری دیدارهای نمایندگان عربستان و ایران در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا در زمین بی‌طرف یکی از دغدغه‌های اصلی دو کشور در سال‌های گذشته بوده است. با توجه به مسایل سیاسی که میان ایران و عربستان رخ داد، این تصمیم توسط AFC حدود دو سال قبل اتخاذ شد‌ اما حالا با فراگیر شدن این موضوع و وسط کشیده شدن پای قطر و امارات ظاهرا کنفدراسیون فوتبال آسیا تصمیم گرفته هیچ مسابقه‌ای را در کشور بی‌طرف برگزار نکند.
فدراسیون فوتبال ایران از مدت‌ها پیش پیگیری‌های زیادی انجام داد تا رای AFC برای میزبانی کشورهای ایران و عربستان در لیگ قهرمانان آسیا را برگرداند. بعد از سفر مهدی تاج به مالزی و دیدار با نمایندگان کنفدراسیون هم او در مصاحبه‌ای خبر از لغو میزبانی در زمین بی‌طرف داد و اعلام کرد در رقابت‌های آینده لیگ قهرمانان دیدار نمایندگان ایران و عربستان در کشورهای خودشان انجام می‌شود.
با توجه به اینکه چندی قبل اماراتی‌ها خود را وارد این موضوع کرده و اعلام کردند به ایران و قطر سفر نمی‌کنند، پیش‌بینی می‌شد واکنش‌های تندی را شاهد باشیم. مسوولان فوتبال عربستان و امارات بعد از اعلام مهدی تاج، بیانیه‌هایی را صادر و به حکم صادر شده از سوی AFC اعتراض کردند. آنها در این اعلام مواضع، از عدم حضور در ایران و قطر خبر دادند تا ماجرا وارد فاز تازه‌ای شود.


کنفدراسیون فوتبال آسیا برگزاری مسابقات لیگ قهرمانان در زمین بی‌طرف را لغو کرده است و به این ترتیب تیم‌های عربستانی چاره‌ای جز سفر به ایران و بازی در خاک کشورمان ندارند.
طبق اعلام سایت «ارم‌نیوز» امارات، این رای، دیروز و در جلسه هیات‌رییسه کنفدراسیون فوتبال آسیا داده شده است. هیات‌رییسه کنفدراسیون آسیا همچنین درخواست امارات برای برگزاری بازی با تیم‌های قطری در کشور بی‌طرف را رد و اعلام کرد بازی در کشور سوم به صورت کامل لغو شده است.
تیم‌های عربستانی طی دو سال گذشته به خاطر مشکلات سیاسی برگزاری مسابقه با تیم‌های ایرانی را به کشور بی‌طرف کشانده بودند‌ اما کنفدراسیون آسیا دو سال بعد از گذشت این اتفاق رای به لغو برگزاری بازی در زمین بی‌طرف داد تا تیم‌های عربستانی ناچار به حضور در ایران شوند. پیش از این کمیته مسابقات کنفدراسیون فوتبال آسیا رای به برگزاری دیدارهای رفت‌و‌برگشت تیم‌های عربستانی و ایرانی در خانه‌های آنها داده بود.
3 شرط‌ هیات‌رییسه AFC
کنفدراسیون فوتبال آسیا برای لغو بازی در زمین بی‌طرف پیش‌شرط‌هایی را قرار داده است. بعد از جلسه هیات‌رییسه کنفدراسیون فوتبال آسیا که در تایلند برگزار شد، اعتراض نمایندگان عربستانی رد شد و هیات اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا امروز تصویب کرد که هیچ دیداری در لیگ قهرمانان آسیا در فصل جدید در زمین بی‌طرف برگزار نشود‌ اما کمیته اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا پیش‌شرط‌هایی برای لغو بازی در زمین بی‌طرف قرار داده است که عبارتند از:
۱- بازی تحت تدابیر امنیتی برگزار شود.
۲- فدراسیون‌ها به دولت خود اعلام کنند که در صورت ممنوعیت سفر به بعضی از کشورها فوتبالیست‌ها استثنا شوند.
3- کمیته‌ای بلند‌پایه تشکیل شود تا شرایط میزبانی را به خوبی بررسی کند و بعد از آن دستور اجازه بازی داده شود.
کنفدراسیون فوتبال آسیا تاکید کرد که اگر هر کدام از این شرایط فراهم نشود تصمیم دیگری در این زمینه اتخاذ خواهد شد.
بازتاب رای AFC به سود ایران
تیم‌های عربستانی در صورتی که نخواهند برای بازی با نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا به ایران بیایند یا باید به شرق آسیا بروند یا از مسابقات کنار بکشند.
دیروز هیات‌رییسه کنفدراسیون فوتبال آسیا در جلسه خود بازی لیگ قهرمانان آسیا در زمین بی‌طرف را لغو کرد تا به این ترتیب، ادامه روند دلخواه عربستانی‌ها در این مسابقات به ضرر تیم‌های ایرانی متوقف شود. طی دو سال گذشته، عربستان با اعمال نفوذ در کنفدراسیون فوتبال آسیا، مسابقات نمایندگان کشورش با تیم‌های ایرانی را در کشورهای بی‌طرف از جمله امارات، عمان و قطر برگزار کرده بود.
سایت «کوره» در این باره با عنوان « AFCباشگاه‌های عربستانی را گرفتار کرد»، نوشت: کنفدراسیون فوتبال آسیا دیروز از لغو برگزاری بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا در زمین بی‌طرف خبر داد. این تصمیم، باشگاه‌هایی را که به دنبال بازی در زمین‌های بی‌طرف هستند، به ورطه انداخت و گرفتار کرد. به این‌ترتیب، این باشگاه‌ها، یا باید با تیم‌های شرق آسیا بازی کنند یا از مسابقات کناره‌گیری کنند. سایت «العاجل» عربستان هم اعلام کرد که بازی با تیم‌های ایرانی در زمین بی‌طرف لغو شده است و تیم‌های این دو کشور باید در خاک خود از همدیگر پذیرایی کنند.