تعیین تکلیف فیلم‌های توقیفی در هاله ابهام؛

جهان صنعت - وزارت ارشاد در آخرین روزهای کار دولت یازدهم قول داد موضوع فیلم‌های توقیفی را سر و سامانی دهد؛ فیلم‌هایی که پروانه ساخت گرفته بودند اما در زمان اکران با آنها مخالفت شده بود. صالحی‌امیری و مسوولان سازمان سینمایی با نشان دادن در باغ سبز به سازندگان این فیلم‌ها دوباره امید اکران‌شان را زنده کردند؛ اتفاقی که تا امروز به وقوع نپیوسته است.
از عصبانی نیستم تا خانه پدری
توقیف فیلم‌های سینمایی قصه تازه‌ای نیست. سال‌های گذشته نیز برخی فیلم‌ها به دلیل آنچه عبور از خط قرمزهای نظام خوانده شد توقیف شدند و هیچ‌گاه رنگ پرده اکران را ندیدند. از بین این فیلم‌ها برخی چند سال بعد اکران شدند و هیچ اتفاقی هم در جامعه به وقوع نپیوست. از میان آنها می‌توان به «به رنگ ارغوان» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا اشاره کرد؛ فیلمی در مورد مامور وزارت اطلاعات که اواخر دهه 70 ساخته شد و به محاق توقیف رفت. اکران آن نزدیک به 10 سال بعد نه‌تنها شبهه‌ای در فعالیت وزارت اطلاعات ایجاد نکرد بلکه برای بینندگان نیز جالب و جذاب بود.
اما انگار قرار نیست تجربیات گذشته در آینده مورد استفاده قرار گیرد. در سالیان گذشته چند فیلم پای ثابت بحث‌های سینمایی بودند. یکی از آنها «عصبانی نیستم» ساخته محمد‌رضا درمیشیان است؛ فیلمی با بازی باران کوثری و نوید محمد‌زاده که سعی دارد مشکلات دهه شصتی‌ها را نشان دهد. این فیلم با سرک کشیدن به حوادث کوی دانشگاه و متعاقب آن مشکلات بعدش سعی دارد روند زندگی دانشجویانی را نشان دهد که در آن سال دچار مشکل شدند.


فیلم توقیفی دیگر «خانه پدری» است؛ فیلمی ساخته کیانوش عیاری در مورد خشونت علیه زنان. فیلمی که در اوایل دولت روحانی یک هفته‌ای در گروه هنر و تجربه اکران شد و دوباره توقیف شد. تمام جنجال‌ها بر سر این فیلم در مورد صحنه ابتدایی آن است. صحنه‌ای که کیانوش عیاری زیر بار سانسور آن نمی‌رود. امیر یوسفی با فیلم «آشغال‌های دوست‌داشتنی» کارگردان توقیفی دیگر است. فیلم او در مورد خانواده‌ای در ابتدای انقلاب است. خانواد‌های که هر فرزندش جزو دسته و گروهی متفاوت است.
«خرس» ساخته خسرو معصومی نیز از جمله فیلم‌های توقیفی است. فیلمی با بازی پرویز پرستویی و فرهاد اصلانی که در مورد جنگ است و مسایل بعدش.
ثبت قرار اکران شاید هفته بعد
در همین رابطه با صحبت‌های انجام گرفته قرار بود تکلیف دو فیلم از میان فیلم‌های توقیفی در جلسه شورای صنفی نمایش مشخص شود. اتفاقی که نیفتاد و با وجود حضور کارگردانان این دو فیلم، تصمیم‌گیری به هفته بعد موکول شد.
به گزارش ایسنا شورای صنفی نمایش پس از تعطیلی رسمی روز ششم آذرماه؛ سه‌شنبه هفتم آذر تشکیل جلسه داد و رضا درمیشیان و محسن امیریوسفی سازندگان دو فیلم «عصبانی نیستم» و «آشغال‌های دوست‌‌داشتنی» هم برای پیگیری ثبت قرارداد فیلم‌هایشان در جلسه‌‌ امروز هفتم آذر‌ماه حضور داشتند و صحبت‌های انجام شده به اینجا رسید که احتمالا هفته آینده باید بررسی‌های قطعی برای اکران این دو فیلم انجام شود.
با وجود اینکه علی سرتیپی پخش‌کننده فیلم «عصبانی نیستم» در گفت‌وگویی اعلام کرده بود که قرارداد این فیلم در همین هفته یا هفته آینده ثبت می‌شود، صحبت‌های غیررسمی در حاشیه جلسه اخیر شورای صنفی نمایش براین نکته تاکید دارد که شورا مشکلی با اکران دو فیلم «عصبانی نیستم» و «آشغال‌های دوست‌داشتنی» ندارد و با تکمیل پروسه به ثبت قرارداد اقدام می‌کند‌ اما آنچه در این روند بحث‌هایی را ایجاد کرده به پروانه‌های نمایشی یا همان حواله‌هایی مربوط می‌شود که در سازمان سینمایی و برای ارائه به سالن‌های سینمایی باید صادر شود.
با این حال با توجه به پیگیری سازندگان این دو فیلم و حضورشان در جلسه شورا و نیز صحبت‌های سرتیپی مبنی بر احتمال ثبت قرارداد در این هفته یا هفته آینده باید تا دوشنبه دیگر (13 آذرماه) منتظر ماند تا تکلیف اکران این دو اثر پس از چند سال و در فاصله‌ای کوتاه تا جشنواره فیلم فجر مشخص شود.
این در حالی است که این دو فیلم «عصبانی نیستم» و «آشغال‌های دوست‌داشتنی» شهریور‌ماه سال 96 جدیدترین پروانه نمایش‌هایشان صادر شد.
همچنین غلامرضا فرجی، سخنگوی شورا درباره مصوبات جلسه هفتم آذرماه به ایسنا گفت: فیلم سینمایی «وقتی برگشتیم» ساخته وحید موساییان از چهارشنبه هشتم آذر به جای فیلم سینمایی «ملی و راه‌های نرفته‌اش» به کارگردانی تهمینه میلانی در سرگروه سینمایی «کوروش» اکران می‌شود.
به گفته او؛ فیلم سینمایی «آذر» به کارگردانی محمد حمزه‌ای و تهیه‌کنندگی نیکی کریمی هم از چهارشنبه هشتم آذر‌ماه در گروه آزاد به نمایش در می‎آید.
سخنگوی شورای صنفی نمایش خاطرنشان کرد: با عنایت به بعضی از اظهار‌نظرها در خصوص تصمیمات شورای صنفی نمایش یادآور‌ می‌شود که تصمیمات شورا به اتفاق آراست.