پیامدهای عرضه ناهمگن در بازار املاک تهران مشاهده شد؛

گروه مسکن- متوسط قیمت مسکن شهر تهران با افزایش 9/10 درصدی در آبان‌ماه امسال بالاتر از نرخ تورم ایستاده است؛ این تحول برای اولین بار پس از دی ماه سال گذشته در بازار مسکن مشاهده می‌شود‌. آخرین گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن نشان می‌دهد متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله‌شده در شهر تهران 9/48 میلیون ریال است که در مقایسه با مهر 96 و ماه مشابه سال گذشته به‌ترتیب 1/2 و 9/10 درصد افزایش داشته است‌.
در سوی دیگر این تحولات تورم عمومی کالاهای مصرفی به بیشترین مقدار در یک سال و نیم گذشته رسیده است اما برای اولین بار پس از گذشت یک سال پایین‌تر از نرخ تورم مسکن ایستاده است‌. تورم ماهانه نقطه به نقطه و متوسط در آبان ماه نسبت به ماه قبل افزایشی بوده است؛ نرخ تورم ماهانه با ثبت رقم ۳/۱ درصد به بیشترین مقدار طی یک سال و نیم اخیر رسیده است‌. یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت مسکن در این مدت کمبود عرضه خانه‌های بازه قیمتی متوسط است که تراکم تقاضا در آن قرار دارد؛ به بیان دیگر «عرضه ناهمگن» واحدهای مسکونی به صورت تدریجی نتایج خود را در بازار نشان می‌دهد‌.
به گزارش «جهان‌صنعت»، «تمایل نامرئی دولت» برای رهاسازی قیمت‌ها در نیمه دوم فعالیت خود تاکنون به افزایش بهای کالاهای مصرفی و قیمت مسکن شده است؛ تمایلی که دولتمردان آن را انکار می‌کنند اما روایات رسمی بانک مرکزی خلاف آن را نشان می‌دهد‌. کاهش نرخ تورم یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که دولت طی چهار سال نخست حضور خود انجام داد اما در پایان 100 روز ابتدایی از آغاز به کار دوره دولت این روند متوقف شده است‌.
افزایش تورم و رویکرد دولت


برخی کارشناسان می‌گویند دولت اکنون که در دوره دوم خود قرار دارد یا به عبارت دیگر قدرت عمل بیشتری دارد، تورم را پذیرفته و حتی ممکن است برخی قیمت‌هایی که تحت کنترل دارد را افزایش دهد تا از این طریق تورمی ایجاد شود که ممکن است رونقی را در اقتصاد به دنبال داشته باشد‌.
افزون بر آنچه گفته شد، تغییر در نرخ سود بانکی نیز می‌تواند بازار مسکن‌ یا حداقل بازار اجاره را تکان دهد چرا‌که کاهش نرخ سود بانکی و نزدیک شدن آن به نرخ حقیقی تورم سود خالصی را که روی سرمایه سپرده‌‌گذاران می‌آید کاهش می‌دهد و در نتیجه این امر بسیاری از سپرده‌‌گذاران دیگر نمی‌توانند از بانک به عنوان یک منبع درآمد استفاده کنند و به عبارت دیگر بانک به جایگاه اصلی خود، یعنی صندوقی برای نگه داشتن پول مردم باز‌می‌گردد‌. در مقابل افرادی که تا‌کنون بانک را به چشم منبع درآمد می‌دیدند باید سرمایه خود را در بازار دیگری وارد کنند‌. نظر به اینکه بازار‌هایی نظیر تولید و صنعت در حال حاضر بازدهی ندارند و یا ممکن است سرمایه‌‌گذار اطلاعات و تخصص کافی جهت سرمایه‌‌گذاری در این بازار‌ها را نداشته باشد لذا مسکن می‌تواند بازار جایگزین و امن مناسبی جهت استفاده از این سرمایه‌ها باشد‌.
تورم و توهم رونق
کارشناسان معتقدند که تورم مسکن نه سودی برای عرضه‌کننده دارد و نه متقاضی‌. بنابراین راه‌حل رکود مسکن، بازی با تورم نیست بلکه تنها ممکن است تورم برای عرضه‌کننده یک توهم ایجاد کند و برای کسی که درآمد کسب می‌کند در کوتاه‌مدت به صورت روانی موثر باشد‌. در صورتی که دولت تصمیم بگیرد از طریق میدان دادن به تورم رکود را تخفیف دهد قطعا راهکار دقیقی را انتخاب نکرده است اما اگر افزایش تورم امری ناخواسته تلقی شود، ناخواه تورم نهاده‌های ساختمانی هم بالا می‌رود و در درازمدت می‌توان این انتظار را داشت که مردم برای اینکه بتوانند ارزش سپرده‌های خود را حفظ کنند وارد سرمایه‌‌گذاری در بخش مسکن شوند‌.
تحولات قیمت مسکن
بر اساس آمار بانک مرکزی در آبان امسال، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به 14 هزار و 800 هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه مشابه سال قبل 5/18 درصد افزایش نشان می‌دهد‌. در این ماه متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله‌شده از طریق بنگاه‌های املاک شهر تهران 9/48 میلیون ریال بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل 9/10 درصد افزایش یافته است‌. از مجموع 14 هزار و 764 واحد مسکونی معامله‌شده واحدهای تا پنج سال ساخت با سهم 2/47 درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است‌. سهم مذکور در مقایسه با آبان‌ماه 95 بالغ بر پنج واحد درصد کاهش یافته و در مقابل به سهم واحدهای با قدمت شش تا 10 سال و بیش از 15 سال افزوده شده است‌.
در آبان‌ماه امسال متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله‌شده در شهر تهران 9/48 میلیون ریال بود که در مقایسه با مهر 96 و ماه مشابه سال گذشته به‌ترتیب 1/2 و 9/10 درصد افزایش نشان می‌دهد‌.
در هشت ماه ابتدایی امسال نیز تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی تهران به 113 هزار و 800 واحد رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 7/7 درصد افزایش یافته است‌.
در این مدت متوسط قیمت یک مترمربع بنای واحد مسکونی معامله‌شده در شهر تهران 5/46 میلیون ریال بود که نسبت به هشت ماه سال گذشته 1/7 درصد افزایش یافته است‌. بر اساس گزارش بانک مرکزی شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال گذشته به‌ترتیب 6/9 و 5/8 درصد رشد نشان می‌دهد‌.