سخنگوی قوه قضائیه به جدیدترین اظهارات احمدی‌نژاد و بقایی پاسخ داد؛ اژه‌ای: بی‌پایه حرف زدن ایشان شهره عام و خاص است

حالا پس از اظهارات پرحجم احمدی‌نژاد، بقایی و رحیم‌مشایی درباره قوه قضائیه که فضای سیاسی و رسانه‌ای ایران را در چند روز گذشته به شدت تحت تاثیر قرار داده بود، نوبت به قوه قضائیه رسید تا به ادعاهای آنان پاسخ گوید. غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه که در دولت اول محمود احمدی‌نژاد وزیر اطلاعات او هم بود، در نشست هفتگی خود با رسانه‌ها به صورت مبسوط به اظهارات احمدی‌نژاد، بقایی و رحیم‌مشایی پاسخ داد. او در بخشی از اظهارات خود و در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه چرا دادستان به اتهام تشویش اذهان عمومی و نشر اکاذیب علیه احمدی‌نژاد اعلام جرم نمی‌کند، یک حکایت تعریف کرد:«یک زمان یک لاتی از چشم‌ها افتاده بود. روزی برای اینکه بخواهد دوباره خودی نشان بدهد در یکی از میادین داد و فریاد می‌کرد. حکیمی با اطرافیانش از آن میدان عبور می‌کرد. اطرافیان آن حکیم از او خواستند که در این میدان بمانند تا ببینند او چه می‌گوید و حکیم به آن‌ها گفت اگر این کار را انجام دهید خواسته او را اجابت کردید. نباید به او توجه کرد و باید رفت.» شاید این حکایت محسنی‌اژه‌ای پربیراه هم نباشد. فارغ از اینکه اظهارات احمدی‌نژاد و نزدیکانش چقدر به حقیقت نزدیک باشند اما به اذعان بسیاری ناظران، از جمله اهداف آنان در چنین تحرکاتی، زنده ماندنِ سیاسی است که بی‌خبری، مرگ سیاستمدار است.
بی‌پایه حرف زدن ایشان شهره عام و خاص است
به گزارش ایسنا، اژه‌ای در بخشی از این نشست خبری با اشاره به اظهارات احمدی‌نژاد و نزدیکانش می‌گوید: گویا برخی افراد زبان‌شان به خلاف و دروغگویی و خلاف واقع گفتن عادت کرده، زبان‌شان هرز شده، برخی گویی خودشان را بالاتر از قانون و هر فرد دیگری می‌دانند. یک خودبینی و یک نخوت دارند که هر چه به زبان‌شان می‌رسد فکر می‌کنند که حق مطلق است. او ادامه می‌دهد: فرصت نداشتم تمام این‌ها را ببینم و مطالعه کنم. فقط یک قسمت از این صحبت‌ها که به عنوان مصاحبه انجام شده بود نگاه می‌کردم. مصاحبه احمدی‌نژاد حدودا 40 دقیقه زمان داشت که در این مقدار زمان حقیقتا ده‌ها دروغ، توهین و خلاف واقع وجود داشت. عادت کرده که اینگونه صحبت کند. مثلا در قسمتی می‌گوید در تمام دنیا دادسرا، زندان و پزشکی قانونی و همچنین سازمان ثبت در دولت است؛ آیا تو تحقیق کردی؟ آیا آماری داری؟ خیر، من می‌دانم در برخی از کشورها این حرف درست نیست. بی‌پایه حرف زدن ایشان شهره عام و خاص است. در ادامه صحبتش می‌گوید این موضوع خلاف قانون اساسی است که این‌ها به قوه قضائیه وصل شده، تو که می‌گویی مدرک تحصیلی راه و ساختمان داری، این‌ها در مجلس وضع شده و شورای نگهبان تایید کرده و قانون شده، چگونه به خودت اجازه می‌دهی بگویی خلاف قانون اساسی است. این یعنی مجلس و شورای نگهبان بی‌خود کرده است.
اژه‌ای ادامه می‌دهد:«در جایی می‌گوید که 38 سال است از قوه قضائیه انتقاد نشده و مجری از او سوال می‌کند که آیا انتقاد نشده؟ حتی از سوی مجلس تحقیق و تفحص فرستاده شده و او در پاسخ می‌گوید بله آن موقع بوده. باید بگویم که از سال 58 و 59 از همان اوایل بعضی‌ها مغرضانه و برخی دل‌سوزانه قوه قضائیه را نقد می‌کردند و برخی هم فحش می‌دادند. منافقین چه می‌گفتند؟ خود بنی‌صدر در مقام رئیس‌جمهوری چه می‌گفت؟»


حکمت صبر قوه‌ قضائیه در آینده نه‌چندان دور روشن می‌شود
محسنی‌ اژه‌ای در ادامه نشست خبری با بیان اینکه من کلاه خود شما را برای قضاوت قاضی قرار می‌دهم، گفت: این مدت که همین آقایان در مورد آن حرف می‌زنند کافی نیست. بیشتر از این می‌توان به قوه‌ قضائیه گفت؟ ایشان جایی در جواب مجری می‌گوید یک روزی قوه‌ قضائیه خوب عمل می‌کرد و عملکردش قابل قبول بود که کسی انتقاد نمی‌کرد. قوه‌ قضائیه حالا خراب شده است. چرا؟ حالا که تحت تعقیب است خراب شده است؟ چرا مسئله شخصی خود را عمومیت می‌دهد، ایشان کاش برای شعور مردم ارزش قائل می‌شد. آیا فقط قوه‌ قضائیه در این چند سال اخیر که افراد شما و شبیه شما را تحت تعقیب قرار داده، خراب شده است؟
سخنگوی قوه‌ قضائیه با بیان اینکه ایشان گاهی حرف‌هایی را مطرح کرده که آدم نمی‌داند بخندد یا گریه کند، عنوان کرد: برای مثال وی در جایی می‌گوید خود مقامات قضایی گفته‌اند 90 درصد دادگاه‌های ما غیرعلنی برگزار می‌شود. اولا این ادعا دروغ است. شما بگردید و یک مورد را در این خصوص پیدا کنید. ثانیا زمانی داشتیم که در دادگاه‌های علنی رسانه‌های ملی چه رسانه‌های خودمان و چه رسانه‌های صوتی، تصویری و مکتوب در جلسات حضور داشتند تا اینکه زمانی قانون اجازه نداد تا زمانی که حکم قطعی نشده مجموعه محتوای دادگاه علنی پخش شود. این مورد در مجلس قانون شده است و همه باید ملتزم به قانون باشیم البته من معتقدم غیر از موارد خاص اگر دادگاه‌ها علنی برگزار و پخش شود حتما بازدارندگی بالایی دارد. وی افزود: البته این امر عوارضی هم دارد که فواید آن بیش از عوارض است. لیکن قانون داریم که مخالف آن است. در جایی دیگر هم داریم که اگر موضوعاتی ملی شود و دادستان کل کشور تشخیص دهد و تقاضا کند و مورد موافقت رئیس قوه‌ قضائیه قرار گیرد، می‌توان دادگاه علنی را توسط رسانه‌ها پخش کرد. این مورد در پرونده‌هایی مانند بابک زنجانی اتفاق افتاد. البته این به این معنا نیست که هر قاضی بتواند بگوید که پخش شود. بسیاری از دادگاه‌ها علنی برگزار می‌شوند ولی همه آن‌ها مورد توجه همه مردم نیستند. دادگاه علنی است اما کسی دنبال آن نمی‌رود و هیچ‌وقت قرار غیرعلنی بودن صادر نشده است.
محسنی‌ اژه‌ای عنوان کرد: اما در خصوص این سوال که گفته می شود چرا در صورت دروغ، توهین، افترا و نشر اکاذیب این افراد با آن‌ها برخورد نمی‌شود، باید بگویم حکمت صبر قوه‌ قضائیه در آینده نه‌چندان دور روشن می‌شود. این صبر و عدم اقدام که مورد توقع بسیاری از مردم است، حکمتی دارد که ان‌شاءالله به‌زودی نتیجه آن مشخص می‌شود. این اقدام وظیفه مدعی‌العموم است و نیاز به شکایت خصوصی ندارد.
احمدی‌نژاد به مناسبت اعیاد سکه می‌داد
محسنی ‌اژه‌ای در ادامه نشست خبری در خصوص ادعای دیگر احمدی‌نژاد گفت: نقل به مضمون گفته‌های ایشان در مورد اینکه رئیس قوه‌ قضائیه با هیئت منصفه مخالف بوده و یک سال و نیم اجازه نمی‌داد که هیئت منصفه تشکیل شود، باید بگویم که این ادعا هم دروغ و خلاف است. از زمان دوره دوم ریاست ایشان که از سال 88 آغاز شد، به موجب تحقیقاتی که داشتم گفته شد در سال 88 و 89 در هیئت منصفه جلساتی تشکیل شده است البته در آماری که من دارم از مهر سال 88 تا مهر سال 90 جمعا 135 جلسه دادگاه مطبوعات با حضور هیئت منصفه برگزار شده است. یک نکته دیگر که باز ایشان نتوانستند آن را فهم کنند این است که آن چیزی که ریاست قوه‌ قضائیه به صورت شفاف با اعضای هیئت منصفه مطرح کردند و نظر صریح من و شورای نگهبان نیز بر آن است، این است که قاضی ملزم نیست در هر صورت نظر هیئت منصفه را اعمال کند. وی افزود: الزام قاضی بر اینکه نظر هیئت منصفه هرچه بود چه نفی‌ای و چه اثباتی طبق آن عمل کن، خلاف است و تشکیل هیئت منصفه بر اساس قانون اساسی بوده و با اصلاح شورای نگهبان به آن عمل می‌شود. آنچه ایشان نفهمیده و یا نخواستند که بفهمند این است که هیئت منصفه نمی‌تواند قاضی را ملزم کند که نظر آن را بپذیرد. این نظر شورای نگهبان بود، به مجلس رفت و اصلاح شد.
سخنگوی قوه‌ قضائیه با بیان اینکه در سال‌های 82 و 83 توقف کوتاهی وجود داشته است که ربطی به دوره آقای آملی لاریجانی ندارد گفت: در مجلس ششم در مورد هیئت منصفه قانون وضع شد که 500 نفر انتخاب شوند و وقفه‌ای صورت گرفت که بررسی شود چگونه این افراد انتخاب شوند. این قانون اصلاح شد و گفتند فعلا همان قانون قبلی اعمال شود که به دوره آیت‌الله آملی لاریجانی مربوط نمی‌شود، ایشان اگر از این موضوعات اطلاع نداشته و باز آن را به سال 88 چسبانده نمی‌دانم در پاسخ چه بگویم.
محسنی‌ اژه‌ای ادامه داد: در خصوص ادعایی مبنی بر اینکه در جلسه‌ای که در زمان بحران تحریم‌ها بود، به هرکدام از آقایان فیروزآبادی، رئیسی، مصباحی مقدم و ... پنج سکه داده شده و رسید آن را هم نداریم، باید بگویم این ادعا دروغ محض است و در آن تاریخ‌ها اصلا جلسه‌ای با این ترکیب تشکیل نشده است. تمام آن جلسات یا صوتی - تصویری است یا فقط صوت؛ این‌ها مربوط به دولت دهم است و اصل این ترکیب دروغ است. مگر اینکه ایشان باز قاطی کرده و چیزهایی را به چیزهایی چسبانده باشد. معاون اول قوه‌ قضائیه با بیان اینکه بله ایشان به مناسبت اعیادی مانند میلاد حضرت رسول (ص) و ... سکه می دادند و درست است، عنوان کرد: واقعا نیم‌سکه، یک سکه و حتی تا جایی که یادم هست سکه‌های دو و نیم هم می‌دادند. دولت دهم را خبر ندارم اما اگر در مورد دولت نهم می‌گویند راست است. در دولت نهم بر اساس مناسبت‌هایی به اعضای دولت سکه می‌دادند که باز هم تعداد پنج سکه نبوده و اگر این‌ها را جمع کرده و گفته‌اند پنج سکه، نمی‌دانم.
او در خصوص اینکه آیا برای دریافت سکه‌ها رسیدی دریافت می‌شده است، گفت: من چیزی یادم نمی‌آید. شاید فردی که مورد اطمینان بوده این رسیدها را دریافت کرده است اما این اقدام حتما رسید می‌خواهد که ممکن است در این خصوص فرد مورد اعتمادی مسئول بوده که امضا کند اما واقعا الآن یادم نیست.