تحرکات انتخاباتی مجمع روحانیون در سکوت

آرمان- حميد نظري: ديروز پس از انتشار خبر اعطاي جايزه اسكار به اصغر فرهادي براي فيلم «فروشنده»، حجت‌الاسلام عبدا... نوري از اعضاي مجمع روحانيون مبارز در پيامي كسب جايزه بين‌المللي اسكار را به اصغر فرهادي و عوامل فيلم فروشنده تبريك گفت. متن پيام عبدا... نوري خطاب به اصغر فرهادي به اين شرح است: «دريافت تنديس اسكار براي فيلم «فروشنده» را به جنابعالي و تمامي كساني كه همراه شما در ثبت اين افتخار ملي و جهاني بوده‌اند، تبريك مي‌گويم. اين رخداد تاريخي و مهم‌تر از آن، گفتار و كردار خردمندانه شما و همكارانتان قبل و بعد از آن، به تماميت‌خواهان جهان نشان داد كه امروز زبان صلح نزد اكثر انسان‌ها، فارغ از رنگ، نژاد، دين و مذهب بر رفتار و گفتار ناشي از آپارتايد، غرور و كينه‌توزي رجحان دارد. به باور من اگر فرصتي به منش و روش دوستانه داده شود، آدميان به جهت سرشت پاك و طينت زيباي خود، گرد آن جمع مي‌شوند و بر آن ارج مي‌نهند. بار ديگر به جنابعالي كه نام سرزمين ايران و منش ظلم ستيز، صلح دوست و اخلاق پسنديده ايرانيان را به نيكي و بزرگي در دنياي پرآشوب اين زمانه، زنده كرديد، تبريك مي‌گويم. اين پيروزي و افتخار، گواراي وجودتان. همي خواهم از كردگار جهان/ شناسنده آشكار و نهان/ كه باشد ز هر بد نگهدارتان/ همه نيكنامي بود يارتان/ ز يزدان و از ما بر آن كس درود/ كه تارش خرد باشد و داد پود.» اين پيام نشان از آن دارد كه بر خلاف برخي تصورات اعضاي مجمع روحانيون پيگير مسائل هستند؛ حتي اگر ارتباطي به انتخابات و ديگر موضوعات سياسي نداشته باشند. مجمع روحانيون مبارز كه از يك دهه قبل تا پيش از انتخاب حسن روحاني به عنوان رئيس دولت يازدهم، كمتر مجال حضور در عرصه سياسي كشور را داشت، با روي كار آمدن دولت تدبير و اميد، توانست بار ديگر در جهت انسجام كشور گام بردارد. اين مجمع كه اوايل انقلاب و با موافقت امام خميني تاسيس شده بود، مدت‌ها نقش برنامه‌ريزي و تعيين خط مشي اصلاح‌طلبان را بر عهده داشت. مجمع روحانيون مبارز رفته‌رفته در دو دهه اخير، تاثيرگذاري خود را از دست داد و نتوانست مانند قبل، نقش رهبري اصلاح‌طلبان كشور را ايفا كند. اما اين مجمع بار ديگر از سال ۹۲ توانست در عرصه سياسي كشور تاثيرگذار شده و به يكي از كانون‌هاي حمايتي مهم در انتخابات دوره يازدهم رياست‌جمهوري تبدیل شود.
از شايعه عبور از روحاني تا حفظ انسجام اصلاح‌طلبان
مجمع روحانيون مبارز همواره يكي از حاميان دولت و حسن روحاني بوده و در مواضع خود از اين دولت حمايت كرده است. در ماه‌هاي گذشته اين مجمع توانست جلساتي برگزار و در آن اوضاع سياسي و اجتماعي كشور را بررسي کند. در يكي از اين جلسات، مجمع مدرسين و محققين حوزه علمیه قم و دبيركل اين مجمع يعني آيت‌ا... موسوي تبريزي، ‌مهمان مجمع روحانيون بودند. در اين جلسه گزارشي از اوضاع سياسي-اجتماعي اصلاح‌طلبان در بسياري از استان‌ها توسط اعضا ارائه شد و حاضران پس از اطلاع از آخرين اقدامات انجام شده جهت انسجام و هماهنگي نيروهاي اصلاح‌طلب و هواداران دولت پيشنهاداتي در راستاي تقويت هرچه بيشتر وحدت و هماهنگي ارائه كردند. اين جلسات نشان از نقش مجمع روحانيون مبارز در حفظ انسجام و اتحاد اصلاح‌طلبان و همچنين دورانديشي و برنامه‌ريزي‌هاي بلندمدت حاميان دولت روحاني دارد. روحانیون با سابقه استراتژی حرکت در سکوت را انتخاب کردند و دلیلی برای عیان کردن دستاوردهای جلسات خود نمی‌بینند، چرا که به اعتقاد آنها در چنین شرایطی است که می‌توان به دور از هجمه رقیب به سمت تحقق اهداف پیش رفت. البته بسياري از مخالفان دولت اعتدال تلاش كرده‌اند تا با حاشيه‌سازي براي اين مجمع، از تاثيرگذاري آن بكاهند. يكي از آخرين اقدامات مخالفان دولت عليه مجمع، به شايعاتي برمي‌گردد كه درباره يكي از جلسات مجمع روحانيون مبارز در برخي سايت‌ها و خبرگزاري‌هاي منتقد دولت منتشر شد.
شايعه كودكانه عبور مجمع روحانيون از روحاني


اين شايعه حاكي از آن بود كه مجمع، بحث «عبور از روحاني» را كليد زده و طي جلسه‌اي، اعضاي اين مجمع راي به جايگزيني فردي بهتر به جاي روحاني داده‌اند، شايعاتي كه از ابتدا هم مشخص بود، رنگ‌و‌بوي واقعيت ندارد، چرا كه اين مجمع يكي از مهره‌هاي اثرگذار در انتخابات سال ۹۲ بود. پس از اينكه اين شايعات برجسته شد و گمانه‌زني‌هاي بسياري را به همراه آورد، مجمع روحانيون مبارز طي بيانيه‌اي تمامي اين بحث‌ها را تكذيب و اعلام كرد كه تاكنون در رابطه با انتخابات رياست جمهوري آينده جلسه و گفت‌وگويي برگزار نكرده است. در ادامه نيز با بيان موضع اين مجمع، حمايت قاطع از دولت و خصوصا شخص آقاي روحاني را اعلام كردند. مجمع روحانيون مبارز سپس تلاش‌هاي گسترده تخريبي برخي رسانه‌هاي مخالف دولت و كانون‌هاي فشار عليه مردم را به‌شدت محكوم کرده و آن را برخلاف منافع ملي و اخلاق اسلامي خواند. اين موضع‌گيري قاطعانه باعث شد كه تمامي حرف ‌و حديث‌هاي از اين دست، رنگ ببازد. اكنون هرچه بيشتر به انتخابات ارديبهشت سال ۹۶ نزديك مي‌شويم، موج تخريب‌ها عليه دولت دامنه وسيع‌تري به خود مي‌گيرد تا به اين طريق رقباي دولت بتوانند سبد راي روحاني را كم كنند و در جبهه اصلاح‌طلبان، تفرقه بیندازند. در چنين شرايطي نقش بزرگان و رهبران معنوي اصلاح‌طلبان و اعتداليان، بيش از پيش حائز اهميت است؛ نقشي كه مي‌تواند باعث حفظ اتحاد و همدلي ميان اين جناح سياسي كشور شود. باتوجه به چهره‌ها و سابقه‌ مجمع روحانيون مبارز روشن است كه بخش عمده‌اي از اين نقش حياتي بر عهده اين مجمع و اعضای آن است. مجمع روحانيون مبارز مدتي است كه فعاليت‌هاي خود را براي حفظ وحدت اصلاح‌طلبان آغاز كرده تا از اين طريق، همه نيروهاي اين جناح را منسجم‌تر از سال ۹۲ و ۹۴ به استقبال انتخابات دوره دوازدهم رياست‌جمهوري ببرد.