اسكارفرهادي در دستان انوشه انصاري

آرمان- ياسمين طالقاني: باز هم افتخاري ديگر براي ايران؛ افتخاري كه اين‌بار يك معنا نداشت، بلكه هر بخش آن را مي‌توان به صورت مجزا معنا كرد. هنوز شیريني دريافت اسكار ۵ سال پيش براي فيلم «جدايي نادر از سيمين» تمام نشده بود كه باز هم فرهادي افتخار آفريد و اين‌بار «فروشنده» اسكار را به دست آورد. اين «فروشنده» به ميدان آمد و اسكار براي او كافي نبود، بلكه اقدامي كرد كه قلب‌هاي ۸۰ ميليون ايراني به او هديه شد. روزي كه فرهادي و عوامل فيلم «فروشنده» اعلام كردند كه در پي دستور دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمريكا مبني بر ممنوعيت ورود شهروندان ايراني به آمريكا مراسم اسكار امسال را تحريم كرده‌اند، تصميم آنها بسيار ارزشمندتر از دريافت جايزه اسكار بود. ترانه عليدوستي بازيگر اصلي فيلم فروشنده در آن برهه نوشت: «طرح ممنوعيت سفر ايرانيان به آمريكا توسط ترامپ نژادپرستانه است. حتي اگر اين ممنوعيت شامل يك رخداد فرهنگي نشود، من در اعتراض به اين موضوع در اسكار شركت نخواهم كرد.» در همان روزها رقباي اصغر فرهادي هم او را تحسين كردند؛ چنان‌كه «مارتين باتلر» و «بنتلي دين»، كارگردانان فيلم «تنا» نماينده سينماي استراليا در اسكار ۲۰۱۷ گفتند: «ما اين تصميم را درك و از آن حمايت مي‌كنيم. آنچه در روزهاي آينده دلگرم‌كننده است، اين است كه مردم آمريكا و سازمان‌‌ها از قدرت دموكراتيك خود براي پايان دادن به ديوانگي و جنون «ترامپ» استفاده كنند.» يا «هانس هولم»، كارگردان فيلم «مردي به نام‌ اُو» كه نماينده سينماي سوئد در ميان پنج نامزد نهايي اسكار خارجي بود، گفت: «وحشتناك است. من به ديوارها اعتقاد ندارم. اگر شما ديوار ايجاد كنيد، هميشه راهي براي نفوذ به آن ايجاد مي‌شود.» «مارتين زاندوليت» كارگردان فيلم دانماركي «سرزمين مين» و «مارن اِده» كارگردان كمدي «توني اردمن» كه ديگر رقباي فرهادي بودند، تصميم ترامپ را محكوم كردند كه در نهايت منجر به محبوبيت فرهادي و پس از آن افزايش اعتبار ايران شد.«ورايتي» با تيتر «سياسي‌ترين اسكار تاريخ» به سخنراني‌هاي اعتراضي و كنايه‌هاي سياسي برندگان و مجري اسكار كه قانون جديد «دونالد ترامپ» را هدف قرار دادند،‌ پرداخت. انتخاب فيلم «فروشنده» اثر اصغر فرهادي در اسكار ۲۰۱۷ نشان داد كه هنر زباني جهاني دارد و ديگر نمي‌توان با ممنوعيت، ديوار كشيدن مرزها و سياست‌هاي مهاجرستيز مسير آن را مسدود كرد. ديوار شكست، اما ديواري كه فرو ريخت اعتبار و ارزش تصميم رئيس‌جمهور آمريكا و متحدانش بود. «اسكار» در بهت تفكرات نژادپرستانه به ايران تعلق گرفت. گاردين نوشت: «لحظه اسكار گرفتن اصغر فرهادي باعث شرمساري جمهوريخواهان شد.»
جايزه اسكار فرهادي در دست انوشه انصاري
فرهادي در مراسم اسكار حضور پيدا نكرد، پس بايد نماينده‌اي جايزه را دريافت می‌کرد. پس از اعطاي جايزه بهترين فيلم خارجي آكادمي اسكار ۲۰۱۷ به «فروشنده» اصغر فرهادي، «انوشه انصاري» نخستين زن فضانورد ايراني كه به فضا سفر كرده، به همراه «فيروز نادري» از مديران سابق «ناسا» روي سن آمدند و به نمايندگي از «اصغر فرهادي» سخنراني او را خواندند و تنديس اسكار را دريافت كردند. اين دو چهره ايراني پس از اين مراسم با خبرنگاران درباره علت انتخاب شدنشان از سوي «فرهادي» سخن گفتند. «انصاري» درباره عدم حضور «فرهادي» و دريافت جايزه از سوي كارگردان «فروشنده» گفت:«به نظرم او مي‌خواست كنار مردمي بايستد كه تحت تاثير فرمان ممنوعيت ورود به آمريكا قرار گرفتند و قادر نيستند به ديدار دوستان و اعضاي خانواده‌شان بروند و لحظات مهم زندگي‌شان را با هم شريك شوند. بنابراين او نتوانست اينجا باشد و جايزه‌اي را بگيرد كه برايش بسيار اهميت داشت.» «نادري» نيز دليل اين انتخاب را شغل خود و پيشينه فضانوردي «انصاري» دانست و گفت: «انوشه انصاري فضانورد است و به ايستگاه فضايي بين‌المللي سفر كرده و من براي «ناسا» كار مي‌كنم و مديريت برنامه مريخ «ناسا» و منظومه شمسي را برعهده داشته‌ام. به نظرم دليلش اين است كه اگر از جو زمين خارج شويد و به زمين نگاه كنيد، اثري از مرزها نمي‌بينيد و آنچه پيش روي شماست، يك زمين زيباست. فرهادي، ما دو تن را انتخاب كرد تا اين پيام را منتقل كند.» به هنگام قرائت بيانيه فرهادي از سوي خانم انصاري، حضار مراسم دو بار به صورت ممتد فرهادي را مورد تشويق قرار دادند. خانم انصاري شالي را نيز با طرح نقشه هوايي ناسا از شهر مشهد به روي لباس خود انداخته بود. در اين مراسم تصويري از عباس كيارستمي كارگردان سرشناس و فقيد سينماي ايران در جريان مراسم اهداي جايزه‌هاي اسكار ۲۰۱۷ پخش شد.
بيانيه فرهادي قرائت شد


انوشه انصاري كه به نمايندگي از اصغر فرهادي در مراسم اسكار شركت كرده بود، بيانيه‌اي را به نيابت از اين كارگردان سرشناس ايراني خواند كه به اين شرح است: «افتخار بزرگي است كه براي دومين بار اين جايزه با ارزش را دريافت مي‌كنم. از اعضاي آكادمي، گروهم در ايران، تهيه‌كننده‌ام «الكساندر ماله‌‌گي» و پخش‌كنندگانم «كوهن مديا» و «آمازون» تشكر مي‌كنم. همچنين سپاسگزارم از همبستگي ديگر كانديداهاي بهترين فيلم خارجي. متاسفم كه یکشنبه‌ شب در كنار شما نيستم، من به احترام مردم كشورم و شش كشور ديگر كه با قانون غيرانساني منع ورود مهاجران مورد بي‌احترامي واقع شدند، به آمريكا نيامدم. تقسيم‌بندي جهان به ما و دشمنان ما توسط سياستمداران افراطي، باعث ترس مي‌شود، ترسي كه توجيهي است دروغين براي خشونت‌ها و جنگ‌ها، جنگ‌هايي كه مانع بزرگي بوده‌اند براي رسيدن به دموكراسي و رعايت حقوق بشر در كشورهايي كه مورد تهاجم واقع شده‌اند. سينماگران مي‌توانند با چرخش دوربين‌هايشان به مشتركات انساني، كليشه‌هايي كه از مليت‌ها و اديان مختلف ساخته شده است را بشكنند و زمينه‌ همدردي و به دنبال آن همبستگي مردمان جهان را فراهم كنند. همدردي چيزي است كه ما امروز بيشتر از هر زمان به آن نيازمنديم.»
كنايه مجري: هي دونالد ترامپ، بيداري؟
در ابتداي مراسم اعطاي جوايز اسكار ۲۰۱۷، «جيمي كيمل» بارها «ترامپ» را سوژه خود قرار داد و با شوخي‌هاي طعنه‌آميز خود حضار را خنداند: «شايد خيلي حرف پسنديده‌اي نباشد، اما مي‌خواهم از دونالد ترامپ تشكر كنم. منظورم اين است كه سال گذشته را يادتان هست كه گفته مي‌شد اسكار نژادپرست است؟ اين قضيه اكنون فراموش شده و ما بايد از ترامپ ممنون باشيم.» او همچنين در زمان خواندن نام نامزدها از «مريل استريپ» به عنوان «بازيگري كه زيادي بزرگ شده» ياد كرد و صفت «Overrated» را كه «ترامپ» درباره اين هنرپيشه زن به كار برده بود، استفاده كرد. «مريل استريپ» در مراسم جوايز «گلدن گلوب» رئيس‌جمهور آمريكا را به‌شدت مورد انتقاد قرار داد و «ترامپ» هم در توئيتر از او به عنوان بازيگري كه «در‌هاليوود زيادي بزرگش كرده‌اند» ياد كرد. با اين حال وقتي نام «استريپ» در مراسم اسكار برده شد، همه به احترام او ايستادند. «كيمل» در اين مراسم فعاليت زياد «ترامپ» در توئيتر و واكنش‌هاي او به انتقادات هنرمندان را هم سوژه كرد و گفت: «ما دو ساعت است برنامه را شروع كرده‌ايم و «دونالد ترامپ» هنوز درباره ما چيزي توئيت نكرده. من كم‌كم دارم براي او نگران مي‌شوم.» اين مجري-كمدين پس از اين در توئيتر خود نوشت: «هي دونالد ترامپ، بيداري؟ مريل استريپ سلام مي‌رساند.»
ادامه صفحه۱۰