هیئت رئیسه شورای شهر یا شهرداری؟!

آفتاب یزد به بهانه چهلم حادثه پلاسکو عملکرد هیئت رئیسه شورای شهر را بررسی و این پرسش را مطرح کرد که چرا اعضای هیئت رئیسه همواره مدافع شهردار هستند؟
هیئت رئیسه شورای شهر یا شهرداری؟!
-------------------------------
آفتاب یزد - پریسا هاشمی: چهل روز می‌گذرد. چهل روز از 30 دی روزی که ساختمان پلاسکو فروریخت، می‌گذرد. چهل روز است که جای ساختمان پلاسکو در آسمان خیابان جمهوری خالی است، ساختمان پلاسکویی که اولین بلندمرتبه تهران با قدمتی 54 ساله و بورس فروش پوشاک تهران محسوب می‌شد. این ساختمان اسکلت فلزی با 590 واحد تجاری آتش‌ گرفت و بعد از یک بار مهار آتش باز هم شعله‌های آتش از پنجره‌های آن بیرون سرکشید. کمر این ساختمان قدیمی پس از سه و نیم ساعت جدل با آتش خم شد و بر سر آتش‌نشانان و برخی شهروندان آوار شد. مقام معظم رهبری با پیام خود همه مسئولان را به همکاری دعوت کردند و اجازه جنجال در این حادثه را از سودجویان گرفتند و پیدا کردن مقصر و رسیدگی به پرونده به دستور ایشان به بعد از آواربرداری موکول شد. تمام مسئولان دولتی، شهرداری، شورای شهر و حتی هنرمندان با حضور در محل حادثه، سعی در کمک به نیروهای امدادی داشتند. اما آتشی که دامان پلاسکو را گرفته بود تا آخرین لحظه آواربرداری دست از سر آن برنمی‌داشت و کار را برای آتش‌نشانان سخت کرده بود.


بعد از آواربرداری و ساماندهی پلاسکوی سرافکنده بر زمین، دولت دستور تشکیل کمیته بررسی را صادر کرد که هنوز نتیجه‌ و گزارشی از این کمیته ارائه نشده است. شورای شهر هم دو کمیته فنی و حقوقی را مامور رسیدگی و بررسی ساختمان پلاسکو کرد. مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران به آفتاب یزد می‌گوید: «طی همین روزها نتیجه و گزارش کمیته خود را اعلام خواهد کرد. شهردار تهران قبل از آن که به شورای شهر بیاید پشت تریبون مجلس قرار گرفت و توضیحاتی ارائه کرد و پس از آن به شورای شهر آمد و در صحن علنی شورا هم توضیحات خود را اعلام کرد. او در پاسخ به سوالات، آسمان و ریسمان بافت تا این جلسه را ختم به خیر کند.
احمد حکیمی‌پور در مورد این رفتار شهردار می‌گوید: «شورای شهر؛ شورای شهر تهران نیست. در حد شورا یک منطقه عمل می‌کند.»
بعضی از اعضای شورای شهر هم معتقدند که شهردار به آنها پاسخگو نیست چون مدیریت شورای شهر ضعیف و شهردار به آرایی که دارد
پشت‌گرم است.
رحمت‌الله حافظی هم هرگاه در مورد انحراف از بودجه شهرداری سخن به میان می‌آورد، می‌گوید که شهردار به راحتی توانسته برای انحراف بودجه‌ای خود از شورای شهر مصوبه بگیرد و همین مصوبات سازمان‌های بازرسی و نظارت را هم از بررسی و پیگیری باز می‌دارد.
موضع‌گیری‌های هیئت رئیسه شورای شهر تهران در حادثه آتش‌سوزی جمهوری و املاک شهرداری هم مانند حادثه ساختمان پلاسکو بیشتر به نفع شهرداری بود.
هر بار هم استیضاح شهردار در صحن این شورا مطرح شده به صورت خاصی عمل کرده و این موضوع را در نطفه خفه کرده‌اند. با بعضی از اعضای شورای شهر تهران عملکرد هیئت رئیسه این شورا را
مروری کردیم.
***
به این وضع معترضم
محمد حقانی، نائب رئیس کمیسیون سلامت و خدمات شهری شورای شهر تهران در مورد عملکرد هیئت رئیسه شورای شهر به آفتاب یزد می‌گوید: «هیئت رئیسه هر کاری دوست دارد انجام می‌دهد. بالاخره قانونی وجود دارد و می‌گوید که هیئت رئیسه تا چقدر اختیار دارد که هر کاری دلش می‌خواهد بکند؟ من واقعا به این وضع معترضم.»
***
هیئت رئیسه تضارب آرا ندارد
محمدمهدی تندگویان، سخنگوی کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با اشاره به این که متاسفانه وقتی ترکیب هیئت رئیسه شورای شهر یکدست از یک طیف انتخاب می‌شود، چنین شائبه‌هایی هم پیش می‌آید، به آفتاب یزد می‌گوید: «سال اول فعالیت شورای چهارم شهر تهران با آن که آقای مسجدجامعی رای آورد ولی در ترکیب هیئت‌رئیسه سعی کردیم این را رعایت کنیم.»
وی در ادامه با اشاره به این که یعنی طوری باشد که در ترکیب هیئت رئیسه تضارب افکار و آرا باشد، می‌افزاید: «آن زمان که آقای مسجدجامعی رئیس شورای شهر بود، آقای طلایی به عنوان نایب رئیس انتخاب شد و آن زمان عملا این شبهات ایجاد نمی‌شد که هیئت رئیسه شورا دارد به یک سمت نظر می‌دهد. ولی آقایان این را رعایت نکردند و حداقل در تعاملات داخلی شورا چنین اتفاق آرایی را ندارند به ضرر خودشان هم تمام می‌شود و حالا هر اتفاقی که بیفتد برداشت مردم این است که دارد به نفع یک طیفی که خودش به قالیباف رای داده و حالا احساس می‌کند؛ «دفاع از قالیباف دفاع از خودش است» تمام می‌شود.»
شورای شهر سیاسی اداره می‌شود
محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در گفتگو با آفتاب یزد می‌گوید: «متاسفانه هیئت رئیسه شورای شهر تهران دارد در جلساتی که در ماه‌های اخیر به ویژه بعد از موضوع املاک شهرداری برگزار می‌شود کاملا در راستای اهداف یک جریان سیاسی که در شورا وجود دارد اداره می‌شود و نطق‌های پیش از دستوری که ما درخواست آن را می‌دهیم، به دلایل نامعلوم به تعویق می‌افتد. موضوع مهم‌تر دیگر اجازه صحبت به ما داده نمی‌شود. اگر هم اجازه نطق پیدا کنیم اجازه صحبت به دوستان دیگری داده می‌شود تا پاسخ نطق‌ها را بدهند و یا این که اجازه می‌دهند پشت میزشان در مخالفت با آن نطق صحبت کنند در صورتی که این تخلف است و آیین‌نامه رعایت نمی‌شود. به موجب آیین‌نامه ملاک عمل شورا هر کدام از اعضای شورا در حوزه مدیریت شهری و مسئولیتی که دارند، می‌توانند حرف بزنند، راهکار ارائه کنند، پیشنهاد بدهند و نطق داشته باشند و دیگر اعضا نمی‌توانند جواب نطق آنها را بدهند. ما می‌بینیم رفتارهای دوگانه وجود دارد. منشی‌های هیئت رئیسه هم گاهی در قامت رئیس شورا ظهور می‌کنند و جلسه را اداره می‌کنند و خودسرانه تذکر می‌دهند که رئیس شورا هم مانع نمی‌شود. به موجب آیین‌نامه‌های ملاک عمل رئیس هیئت رئیسه شورا مسئول اداره شوراست و منشی‌ها به دیگر اعضا وقت می‌دهند و اگر نظری دارند باید اجازه بگیرند نه این که هر لحظه که اراده کنند در همه موضوعات ورود پیدا کنند. به هر حال با این صحبت‌هایی که دوستان دارند و ما را متهم به سیاسی‌کاری می‌کنند مغایرت دارد و اساسا شورا سیاسی اداره می‌شود. وقت‌هایی که به شهردار یا معاونانش داده می‌شود، کاملا حساب ‌شده و به نوعی است که ما وقت تذکر یا سوال از آنها نداشته باشیم و فرصت شفاف‌سازی را نداشته باشیم. وقت مورد حسابرسی‌ها، تخلفات شهرداری، عدم رعایت طرح تفصیلی، عدم رعایت مصوبات شورا که حق قانونی و وظیفه ماست، حرف می‌زنیم می‌گویند اینها دارند سیاه‌نمایی می‌کنند و می‌خواهند شهردار را زمینگیر کنند. در صورتی که چرا شهرداری باید این مجموعه از اختیارات را داشته باشد که بتواند این حجم از املاک و آپارتمان‌ها و اراضی را به اشخاص حقیقی، حقوقی، خیریه‌های خاص و مجموعه‌های خاص ارائه کند. چرا باید این واگذاری‌ها نباید زیر نظر شورا باشد و در مورد هر کدام از آنها بحث نشود. پرداختن به این موضوعات که افکار عمومی است به عنوان سیاسی‌کاری تلقی می‌شود. وقتی ما در مورد عدم موفقیت شهرداری در اطفای حریق ساختمان پلاسکو و این که مدیریت بحران (به لحاظ مدیریت و تجهیزات) مشکل داشته سوال می‌کنیم، به سیاسی‌کاری تعبیر می‌شود. در حادثه پلاسکو فقط نظاره‌گر جان‌دادن آتش‌نشانان بودیم. به غیر از این که یک آواربرداری کردیم چه کاری کردیم؟ می‌گویند باید مدال افتخار بدهیم و اگر این مدال را ندهیم به سیاسی‌بودن محکوم می‌شویم. من فکر می‌کنم بعضی از دوستان اصولگرای شورا از این که ظرفیت بیشتر شورا را دارند، با رویکرد سیاسی‌کاری بهره‌برداری می‌کنند و در راستای شهر و شهروند عمل نمی‌کنند و اعضای اصلاح‌طلب شورا که در طول
سه ‌و نیم سال همواره سعی کردیم که با شهرداری در تصمیم‌گیری‌ها، تدوین بودجه‌های سنواتی، تدوین برنامه پنجساله و... همراهی کنیم آن هم در راستای منویات مقام معظم رهبری که فرمودند: «شورا باید رویکرد هدایت‌، حمایت و نظارت را داشته باشد.» سعی کردیم هدایت و حمایت را داشته باشیم و در خصوص نظارت تذکراتمان را بدهیم. فکر نمی‌کنم رویکردی اتخاذ کرده باشیم که خارج از مسئولیت نمایندگی‌مان باشد ولی هر موقع که وارد حوزه نظارت می‌شویم دوستان ما را متهم به سیاسی‌کاری می‌کنند که این خود یک سیاسی‌کاری محض است.»
**
منتظر گزارش‌ها هستیم
اما از تمام این حرفها که فاصله بگیریم، باز هم می‌رسیم به خانواده‌هایی که داغدارند. خانواده‌هایی که فاطمه دانشور، عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران به آفتاب یزد می‌گوید: «ما منتظر هستیم که هر دو کمیته فنی و حقوقی گزارش‌های خود را بدهند. من به بهشت‌زهرا و سر خاک یکی از آتش‌نشانان رفتم و همسر یکی از این شهدا هر روز از ساعت 7صبح می‌آید تا 4 بعد از ظهر آنجا می‌نشیند؛ هر روز. من با آنها صحبت کردم، آنها هنوز پیگیر مطالباتشان هستند و هنوز اتفاق خاصی برایشان نیفتاده است.»
قرار بود شورای شهرها به دور از هر گونه فعالیت سیاسی وظایف خود را دنبال کنند اما اینطور که به نظر می‌رسد پاسکاری‌های سیاسی جای دقت در نظارت و حمایت را گرفته و حالا این شهر تهران است که بی‌دفاع در مقابل ناظرانش هر روز یک مشکل و معضل شهری را به نظاره می‌نشیند بدون آن که کمیته‌های بررسی به جایی برسند و نتیجه‌ای قابل پیگیری داشته باشند. دو شهروند در حادثه جمهوری جان خود را از دست دادند، ساختمان پلاسکو فروریخت و 16 آتش‌نشان شهید شدند و چند شهروند زیر آوار پلاسکو جان دادند، خیابان‌ها زیادی فرو می‌نشیند، ساختمان‌های نیمه‌ساز رها شده چهره شهر را مخدوش کرده و جان شهروندان را به مخاطره می‌اندازد، تجهیزات آتش‌نشانی به روز و کامل نشده و... تهران با همه این اتفاقات و موضوعات منتظر تصمیمات و مصوبات شورای شهری است اما اعضای این شورا یکدیگر را متهم به سیاسی‌کاری می‌کنند و وقت‌شان را به مجادله و مقابله سیاسی می‌گذرانند. از اول اسفندماه هم زمزمه انتخابات، تصمیمات را تحت تاثیر قرار داده و این جمله که «به عمر این شورای شهر نمی‌رسد، نمایندگان بعدی خودشان در این مورد تصمیم بگیرند.» این روزها در جلسات شورای شهر زیاد به گوش می‌رسد.
------------------------------
موضع‌گیری هیئت رئیسه شورای شهر تهران
چهار حادثه و اتفاق در سال‌های حضور نمایندگان چهارمین شورای شهر تهران در صحن این شورا بیش از باقی مسائل و موضوع‌ها به چشم آمد. حادثه آتش‌سوزی جمهوری، املاک شهرداری و حادثه ساختمان پلاسکو از این اتفاقات بود و تخلفی که گفته می‌شد شهرداری یکی از مناطق در مورد هتل اسپیناس سعادت‌آباد داشته، اعضا را به سمت استیضاح شهردار سوق داد. اما موضع‌گیری هیئت رئیسه در مورد این چهار موضوع چه بود هم در جای خودش جالب است.
--------------------------
شرح
دی‌ماه 1395 – حادثه ساختمان پلاسکو:
در پی یک آتش‌سوزی سه ساعته، اولین بلندمرتبه تهران فرو ریخت و چند تن از شهروندان جان خود را از دست داده و 16 آتش‌نشان به درجه شهادت نائل آمدند
**
مهدی چمران - رئیس
ایسنا: همه ما اعضای شورا، عضو یک شورا هستیم و باید همه با هم بدون در نظر گرفتن گرایشات سیاسی نسبت به حل مشکلات و پاسداری از مصوبات اقدام کنیم. برخی از اعضاء انتقاد داشتند که چرا در روز حادثه رئیس سازمان آتش‌نشانی حضور نداشت. در همان روز رخداد حادثه پلاسکو 254 ماموریت دیگر که در این میان 104 مورد حریق بود در سامانه آتش‌نشانی ثبت شده است؛ نمی‌توان یک روح در چند بدن باشیم.
**
مرتضی طلایی- نائب رئیس
پایگاه اطلاع رسانی طلایی: اگر بخواهیم واقع‌بینانه به حادثه پلاسکو نگاه کنیم همه ما مقصریم. قوه قضاییه نسبت به احضار هیئت مدیره ساختمان پلاسکو یا تاکنون اقدام کرده یا حتما اقدام خواهد کرد زیرا اخطاریه‌ها خطاب به هیئت مدیره بوده است.
افکارنیوز: بهره‌برداری سیاسی برخی جریان‌ها از حادثه ساختمان پلاسکو علیه شهرداری و شورای شهر، بی‌رحم ترین و ناجوانمردانه ترین رفتاری است که هر جریان سیاسی می‌تواند از آن برای مقابله با رقیب خود استفاده کند. بهره‌برداری سیاسی از چنین حوادثی، فارغ از اینکه از چه جریانی باشد، خیانت به مردم و کشور خواهد بود.
**
ابوالفضل قناعتی - منشی
ایرنا: شهرداری تهران در خصوص وقوع حادثه ساختمان پلاسکو به وظایف خود به خوبی عمل کرده و مقصر نیست. شهرداری تهران در مورد وقوع حادثه آتش سوزی و ریزش ساختمان پلاسکو به وظیفه خود عمل کرده است. به حسب وظیفه تذکراتی در رابطه با ایمن سازی ساختمان به هیئت مدیره مجتمع تجاری ساختمان پلاسکو داده شده بود. شهردار تهران از شورا خواست که اجازه پلمب کردن ساختمان‌های ناایمن را بدهند. ولی این امر رخ نداد و موضوع مسکوت ماند.
**
محسن پیرهادی - منشی
ایسنا: امروز به جایی رسیدیم که به نقد شهردار می‌پردازیم اما چرا با چوب سیاسی کاری این مسائل را بررسی می‌کنیم و چه کسانی باید عذرخواهی کنند؟ کسانی باید عذرخواهی کنند که جریان و گفتمانشان در شورای شهر سوم متفاوت بود. کسانی باید عذرخواهی کنند که جان مردم را ابزار سیاسی می‌کنند. عذرخواهی را به یک ابزار سیاسی و فشار تبدیل کرده‌اید و اگر فشار سیاسی باشد عذرخواهی معنایی ندارد. اگر به مردم بدهکار باشد حتما عذرخواهی می‌کند.
------------------------------------
شرح
دی‌ماه سال 1392 - حادثه آتش‌سوزی جمهوری:
در پی آتش‌سوزی در یک تولیدی، دو تن از شهروندان جان خود را از دست دادند. یکی از آنها زنی بود که به دلیل دیر باز شدن پله اضطراری آتش‌نشانی به پایین پرت شده و فوت کرد. دربررسی‌ها مشخص شد مشکل تجهیزات آتش‌نشانی بوده است
**
مهدی چمران - رئیس
دانا: هرگونه دخالت دادن حادثه آتش‌سوزی به مسائل سیاسی نوعی خطاست و در نهایت مردم ضرر می‌کنند؛ همچنین از جریان‌های مختلف انتظار داریم از موضع سیاسی وارد این موضوع نشوند تا کار از مجرای صحیح خود پیش برود. برخی رسانه‌ها با فشار بر شهردار تهران برای استعفا به دلیل آتش‌سوزی در خیابان جمهوری جوسازی می‌کنند. گاهی اوقات مسائلی پیش می‌آید که تکنیکی است و بحث انسان در آن دخالتی ندارد و یا مسائل دیگری پیش می‌آید که موجب خسارات ناهنجار و ناگواری می‌شود. این حادثه نیاز به بررسی دقیق دارد و نباید احساساتی با آن برخورد شود و سریع گفته شود که شهردار یا رئیس آتش‌نشانی باید استعفا دهد. این حادثه را نباید به مسائل سیاسی ربط داد چرا که هرگونه دخالت دادن این مسائل به مسائل سیاسی نوعی خطاست و در نهایت مردم ضرر می‌کنند؛ همچنین از جریان‌های مختلف انتظار داریم از موضع سیاسی وارد این موضوع نشوند تا کار از مجرای صحیح خود پیش برود.
**
مرتضی طلایی- نائب رئیس
شهر نوشت: حادثه مذکور بهانه ای برای تسویه حساب‌های سیاسی و مسائل حاشیه‌ای عده‌ای شده است‌. به هر حال حادثه‌ای رخ داده است و شهردار تهران نیز در این زمینه پاسخگو است اما برخی اظهار‌نظرهایی که می‌شود منصفانه نیست. عدم آموزش امداد و نجات در کشور متاسفانه مسئله‌ای است که نتیجه‌اش این می‌شود. باید متخصصان مربوطه این مسئله را بررسی کنند و ببینند که آتش نشانی در انجام وظایف خود از زمان دریافت خبر حادثه تا زمان وقوع آن درست عمل کرده و بعد کیفیت امداد رسانی چگونه بوده است تا مشخص شود که در این حادثه مقصر آتش‌نشانی بوده یا دلایل دیگری داشته است.
**
محسن پیرهادی - منشی
فارس: قضاوت‌ها در مورد این حادثه هیجانی و عجولانه است، از این رو به دوستان‌مان که نسبت به این موضوع دغدغه دارند یادآوری می‌کنم هیجانی به موضوع ورود کنند. باید از مقامات دولتی پرسید که آیا نسبت به اتفاقات دیگری که در کشور رخ می‌دهد هم همین اندازه پیگیر هستند؟ از دوستان انتظار داریم از موضع سیاسی وارد نشوند تا کار از مجرای صحیح خود پیش برود. نباید نسبت به آتش‌نشانی بی‌اعتمادی ایجاد کنیم، نباید آن را تضعیف کنیم چرا که بی‌اعتمادی مردم به نهادهای خدمتگزار بدترین آفت است. نباید عملکرد سازمانی را که به مردم خدمت می‌کند زیر سوال برد و روحیه امید را میان کارکنان این سازمان تضعیف کرده و اعتماد مردم را سلب کرد مخصوصا که این سازمان سال گذشته در جریان نجات مردم دو شهید داده است. موضع‌گیری‌ها از تحلیل درست نشات گرفته و افراد از این حادثه برای خود کلاه سیاسی درست نکرده و جان انسانها را واسطه مطرح کردن خود نکنند
---------------------------------
شرح
شهریور ۱۳۹۵ – املاک شهرداری:
تعدادی از اعضای شورای شهر تهران و رسانه‌، شهرداری تهران را به «تخلف» در فروش املاک خود با «تخفیف ویژه به اعضای شورای شهر، مدیران شهرداری و... متهم کردند. این پرونده در قوه‌قضائیه بدون مماشات پیگیری و بررسی می‌شود
**
مهدی چمران - رئیس
ایسنا: کاری که ما دنبال کردیم ناقص بود و کامل نشده است و الان هم دنبال می‌کنیم. دقیقاً منتظر هستیم قوه قضائیه و اصولا دادستانی تهران که مسئولیت این کار را بر عهده گرفته است بررسی کنند و با چند نفر از اعضای شورا هم صحبت کردند و نظرات را پرسیدند و اطلاعات را گرفتند، آنچه در شورا رخ داده است -چون شورا را هم گفته بودند- این است که برای نظارت آمدند و دیدند واقعاً چنین چیزی نیست و نبوده است. کسی از شهرداری خرید نکرده است. من کاری ندارم که خرید خانه از شهرداری اصلاً درست است یا غلط، این در جایی منع نشده است که وقتی می‌خواهند خانه‌ای بخرند از شهرداری نخرند. در این دوره شورای اسلامی شهر از شهرداری کسی هیچ گونه ملکی را نگرفته است. جز یک نفر که قهرمان بود و اعلام کردند و به عنوان جایزه بود و چون خوشش نمی‌آمد در جای دیگر ملک گرفته و تفاوت قیمت را پرداخت کرده است. خود ایشان برای دفاع نیامد اما باید واقعیت را گفت.
**
مرتضی طلایی- نائب رئیس
ایرنا: بحثی با عنوان املاک... در موضوع واگذاری املاک شهرداری تهران موضوعیت و معنا ندارد. موضوع املاک نجومی را باید از کسانی سوال کرد که این عنوان را برای این پرونده مطرح و نامگذاری کردند. رسیدگی به پرونده واگذاری املاک در شهرداری تهران تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری (اردیبهشت 96) خاتمه می‌یابد. امیدوارم این موضوع تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سال آینده به سرانجام برسد.
پایگاه اطلاع رسانی طلایی: وقتی یک مقام قضایی به روشنی اعلام می‌کند آقایان ... و ... در مسئله املاک شهرداری در حال دخالت کردن هستند بنابراین دولت باید به سرعت موضع خود را در قبال آنها اعلام کند. اگر مشخص شود دولت در این مسئله دخالت داشته است باید از آنها پرسید آیا موضوع مدیریت شهری، شورای شهر یا شهرداری تهران آنقدر برای شما مسئله مهمی است که حاضر شدید بخشی از وقت و توان نیروی‌های خود را به فضاسازی و جنجال‌آفرینی علیه شهرداری و مدیریت جهادی اختصاص دهید؟
**
ابوالفضل قناعتی - منشی
فارس: در یک خانه سازمانی ساکن هستم و قصد داشتم همین ساختمان را خریداری کنم. برای خرید این خانه اقدام کردم، اما قیمت 4 میلیارد و 400 میلیون تومان را به من پیشنهاد دادند که در توان من نبود. تخفیفی هم که دادند به کار من نمی‌آمد، چرا که رقم بسیار بالا و در توان من نبود، بنابراین هیچ معامله‌ای صورت نگرفت. این لیست مربوط به پیش قرارداد خریدی است که من قبل از دانستن قیمت آن را درخواست کرده بودم. اعطای مسکن به کارمندان شهرداری تهران در قالب تعاونی مسکن، اقدامی قانونی است که همه سازمان ها و نهادها انجام می‌دهند.
**
محسن پیرهادی - منشی
فارس: در آستانه انتخابات می‌توان انتظار این بی‌اخلاقی‌‌ها و تهمت‌ها را داشت. بنده بیش از 14 سال است که در جایگاه‌های مختلف مدیریت شهری، توفیق خدمت داشته و دارم. بر خلاف آنچه گفته شده تعاونی مسکن ما نه تخفیف ۵۰درصدی داشت و نه اقساط ۶۰ماهه. مثل دیگر تعاونی‌ها عضو شدیم و این عضویت و واریزی حق عضویت و پرداخت وجه مسکن، قبل از رفتن به شورای شهر تهران بود و مربوط به ماه ها قبل از ورود به شورا بود و در زمانی که عضو شورای شهر بوده‌ام از هیچ تسهیلاتی استفاده نکرده‌ام.
-------------------------
شرح
اردیبهشت 1394 - استیضاح شهردار:
کمیسیون ماده ۵ مجوز ۱۶ طبقه بنا و منفی سه طبقه پارکینگ به آن هتل اسپیناس سعادت آباد داده بود که گفته شد شهرداری منطقه بر خلاف رای کمیسیون ماده ۵، سه طبقه اضافه به روی بنا و دو طبقه اضافه در طبقات منفی داده است. در حال حاضر این بنا ۱۹ طبقه بالای همکف و ۵ طبقه زیر همفک دارد. در آن زمان صحبت از استیضاح شهردار تهران بود که توسط قناعتی مطرح شد.
**
مهدی چمران - رئیس
فارس: استیضاح شهردار تهران از سوی اصلاح‌طلبان صحت ندارد و مسائل مطرح‌ شده، شایعه است. بحثی در مورد استیضاح شهردار تهران در شورای شهر مطرح نشده و نباید سوال و جواب و برخی پاسخ دادن شهردار را به اعضای شورا استیضاح تلقی کنیم. موضوع استیضاح متفاوت از این روال معمول شورای شهر است. نباید چنین لغاتی را به کار ببریم و یا بخواهیم جایگاه شهردار و قداست آن را پایین بیاوریم. شورای شهر تهران با انسجام بیشتر فعالیت‌های خود را انجام می‌دهد و حامی شهردار است.
**
ابوالفضل قناعتی - منشی
خبرآنلاین: وقتی یک عضو شورا از پاسخ شهردار قانع نمی‌شود باید در ادامه از چه کلمه‌ای استفاده کند؟ بنده قانع نشدم و در ادامه این روند باید موضوع استیضاح را طرح می‌کردم. بنده می‌توانستم این موضوع را برای استیضاح پیگیری کنم ضمن اینکه قانون نیز چنین اجازه‌ای را داده است اما بنده این کار را نکردم.بنده از روزی که قانع نشدم تا 6 ماه دیگر هم می‌توانم برای طرح استیضاح امضا جمع کنم ولی از این امر گذشتم. این در حالی است که میزان تخلفی که تاکنون در مورد هتل اسپیناس سعادت‌آباد احصا کردم 4 هزار متر است و تخلف رخ داده بیش از این رقم است ضمن اینکه موضوعات دیگری درباره این پروژه مطرح بود که من حیا کردم و آنها را نخواندم.
**
محسن پیرهادی - منشی
تهران پرس: به طور کلی مطرح کردن موضوع استیضاح آقای شهردار به بهانه حادثه پلاسکو از سوی برخی از اعضای اصلاح طلب شورای شهر، مصداق سیاسی کاری و به حاشیه بردن شورا و جایگاه مدیریت شهری و همچنین بی‌توجهی به حادثه پلاسکو است. بنده اگر به عنوان مخالف شهردار بودم، خیلی صریح و واضح به ایشان می‌گفتم که بنده از شما خوشم نمی‌آید و تصمیم به استیضاح شما داریم. اما راجع به وضعیت کار و تلاش و عملکرد قالیباف در شهرداری و جاهای دیگری که ایشان بودند، نمی‌توان هیچ صحبتی کرد. به طور کلی برند شهردار تهران عمل‌گرایی وی است. اگر کسی منکر این موضوع است، خودش را زیر سوال برده است. جالب این است که افرادی که چنین اظهارنظری را درباره عملکرد آقای قالیباف می‌کنند، کارنامه و عقبه خاصی دارند و نمی‌توان به حرف آنها اعتماد کرد.