دومین اسکار برای سینمای ایران

اصغر فرهادی برای دومین بار، سینمای ایران را صاحب جایزه اسکار کرد.به گزارش «آی سینما»پروفسور فیروز نادری و انوشه انصاری که از سوی اصغر فرهادی برای حضور در مراسم اسکار معرفی شدند،این جایزه را دریافت کردنددراین مراسم  که با حاشیه های بسیار برگزار شددر بخش پایانی اشتباه عجیبی رخ داد و جایزه بهترین فیلم که ابتدا برنده‌اش «لا لا لند» اعلام شده بود، به فیلم «مهتاب» رسید!
انوشه انصاری به نمایندگی از اصغرفرهادی از آکادمی قدردانی کرد و  متن پیام فرهادی را روی صحنه خواند: «افتخار بزرگی ا‌ست که برای دومین بار این جایزه ارزشمند را دریافت می‌کنم. همچنین از همبستگی دیگر نامزدهای بهترین فیلم خارجی سپاسگزارم. متاسفم امشب در کنار شما نیستم. من به احترام مردم کشورم و 6 کشور دیگر که با قانون غیرانسانی منع ورود مهاجران مورد بی‌احترامی واقع شدند به آمریکا نیامدم. سینماگران  با چرخش دوربین‌هایشان  به مشترکات انسانی، می‌توانند کلیشه‌هایی راکه از ملیت‌ها و ادیان مختلف ساخته شده است بشکنند و زمینه‌ همدردی و به دنبال آن همبستگی مردمان جهان را فراهم کنند. همدردی چیزی‌ است که ما امروز بیشتر از هر زمان به آن نیازمندیم.»
 
برگزیدگان اسکار 2017
بهترین کارگردان: دیمین شزل / لا لا لند
بهترین فیلم: مهتاب
بهترین فیلم خارجی زبان: فروشنده / اصغر فرهادی
بهترین بازیگر نقش اول مرد: کیسی افلک / منچستر کنار دریا
بهترین بازیگر نقش اول زن: اما استون /لا لا لند
بهترین بازیگر نقش مکمل مرد: ماهرشالا علی
 / مهتاب
بهترین بازیگر نقش مکمل زن: وایولا دیویس
/ حصارها
بهترین چهره‌پردازی: جوخه انتحاری/ آلساندرو برتولاتزی، جورجو گرگورینی و کریستوفر نلسن
 بهترین طراحی لباس: کالین اتوود / جانوران شگفت‌انگیز و زیستگاه آنها
بهترین طراحی صحنه: سندی رینولدز وسکو، دیوید وسکو / لا لا لند
بهترین تدوین صدا: ورود /سیلوین بلمار
بهترین صداگذاری: هکساو ریج /کوین اوکانل، اندی رایت، رابرت مکنزی ،پیتر  گریس
بهترین تدوین:  جان گیلبرت / هکساو ریج
بهترین جلوه‌های ویژه بصری: کتاب جنگل
بهترین فیلم کوتاه: آواز بخوان/ کریشتوف دآک ، آنا اودواردی
بهترین فیلمبرداری: لینوس ساندگرن / لا لا لند
بهترین موسیقی: جاستین هورویتز / لا لا لند
بهترین فیلمنامه غیراقتباسی: منچستر کنار دریا / کنت لونرگان
بهترین فیلمنامه اقتباسی: مهتاب
 بهترین مستند بلند: او جی: ساخت آمریکا/ ازرا ادلمن، کارولین واترلو
بهترین مستند کوتاه: کلاه سفیدها/ اورلاندو فون آینزیدل ،جوانا ناتاسگارا
بهترین پویا نمایی بلند: زوتوپیا / بایرون هوارد، ریچ مور، کلارک اسپنسر
بهترین پویانمایی کوتاه: جوجه کبوتر/ آلن باریلارو، مارک سوندهایمر
بهترین ترانه:  شهر ستارگان/لا لا لند
 
واکنش هالیوود به گاف اسکار  
آکادمی اسکار با انتشار بیانیه‌ای از اشتباه پیش آمده در زمان معرفی برنده شاخه بهترین فیلم عذرخواهی کرد.به گزارش ایسنا، شرکت «پرایس واتر هاوس کوپرز» نوشت: "صادقانه از سازندگان دو فیلم «مهتاب»، «لالا لند» و همچنین «وارن بیتی» و «فی داناوی» (اعطا کنندگان جایزه) برای اشتباه پیش آمده در هنگام معرفی برنده اسکار بهترین فیلم عذرخواهی می‌کنیم. در حال حاضر مشغول بررسی چگونگی رخ دادن این اتفاق هستیم و از این اتفاق عمیقا افسوس می‌خوریم. در حالی که مراسم اهدای جوایز اسکار امسال با اعلام اشتباه نام برنده، یک گاف بزرگ انجام داد، در فیلم چهره‌های از دست رفته سال، از «جان چپمن» تهیه‌کننده فیلم از استرالیا به عنوان طراح لباس فقید یاد شد، وی اعلام کرد زنده است و با دیدن عکس خودش به عنوان چهره درگذشته به کلی ویران شده است.


 
برگزیدگان چه گفتند
 ماهرشالا علی: می‌خواهم از معلم‌هایم تشکر کنم  چون معلم‌های فوق‌العاده‌ای داشته‌ام.
وایولا دیویس :جایزه‌ام را به فیلمی تقدیم می کنم که درباره زندگی، مردم، بخشش و احترام است. با چشمانی اشکبار از دنزل واشنگتن قدردانی می کنم، او ناخدای همیشگی ام است و بسیار خوشحالم که خداوند چنین پدر و مادری را برای آوردنم به دنیا انتخاب کرد.
سازندگان پویانمایی «زوتوپیا»: براهمیت «بردباری در قبال یکدیگر» تاکید می کنیم و آن را قدرتمندتر از «ترس از دیگری» می دانیم.
اورلاندو فون آینزیدل: درباره مسلمانان و مردم خاورمیانه، سوءتفاهم‌های بسیاری وجود دارد و این فیلم می‌تواند به تغییر روایتی که تا امروز جا افتاده کمک کند.  سینما پنجره است و می‌تواند همدلی بیافریند.
 بری جنکینز: کسانی که احساس می‌کنند از هر گونه حمایتی محروم هستند  بسیار اهمیت دارند و در چهار سال آینده از سوی اتحادیه آزادی‌های شهروندی آمریکا و هنرمندان حمایت خواهند شد.
 
حاشیه پر رنگ تر از متن
 فرهادی با کسب دومین جایزه اسکار نام خود را در کنار بزرگانی همچون «فدریکو فلینی»، «ویتوریو دسیکا»، «اینگمار برگمن»، «آکی‌را کوراساوا» و «رنه کلمنت» ماندگار کرد که بیش از یک بار برگزیده اسکار خارجی شده‌اند.
انوشه انصاری به هنگام دریافت جایزه، شالی را پوشیده بود که نقشه هوایی مشهد روی آن نقش بسته و پیامش این بود که از فضا مرزها دیده نمی‌شوند.
پس از این که «فروشنده» موفق به کسب اسکار شد، نام «اصغر فرهادی» و فیلم 'فروشنده' در بین ده عبارت محبوب (ترند) شبکه اجتماعی توئیتر قرار گرفت.
پس از تشویق «فروشنده»، استینگ روی سن آمد و قطعه ای را اجرا کرد.
 جیمی کیمل مجری مراسم حین اجرایش در صفحه توییترش با خطاب قرار دادن ترامپ از او پرسید آیا بیدار است و مراسم را دنبال می‌کند یا نه. وی بارها «ترامپ» را سوژه خود قرار داد و با شوخی‌های طعنه‌آمیز خود حضار را خنداند.
وارن بیتی و فی داناوی  هنگام اهدای جایزه بهترین فیلم با تظاهر به این که «لا لا لند» برنده شده است، تمام عوامل و بازیگرهای فیلم را روی صحنه کشاندند و بعد از سخنرانی گروه «لا لا لند»،مشخص شد درام مستقل «مهتاب» اسکار بهترین فیلم سال را برده است.
«کوین اوکانل» صداگذار فیلم «هکساوریج» بعد از 20 بار نامزدی، بالاخره اولین جایزه اسکار را به خانه برد.
شزل 32 ساله کارگردان فیلم «لا لا لند» جوان‌ترین کارگردانی است که تا امروز موفق به دریافت جایزه اسکار شده است.
 خالد خطیب فیلمبردار سوری مستند کوتاه «کلاه سفید‌ها» چون اجازه سفربه آمریکا را نداشت در مراسم اسکارغایب بود.
 تعداد قابل توجهی از میهمانان مراسم اسکار از فرصت سخنرانی خود استفاده کردند وبه «ترامپ» تاختند.
تعدادی از نامزدهای اسکار روبان‌های رنگی برای حمایت از اتحادیه آزادی‌های شهروندی آمریکا (ACLU) به لباس خود وصل کرده بودند.
 فیلم‌های «شیر»، «چهره‌ پنهان» و «اگر سنگ از آسمان ببارد» که به ترتیب در شش، چهار و سه بخش از جوایز اسکار نامزد بودند، در نهایت مراسم اسکار 2017 را دست خالی ترک کردند.
 «دمین شزل» کارگردان فیلم «لالا لند» پس از «وینسنت مینیلی» (کارگردان فیلم گیگی) دومین سینماگری است که با فیلمی موزیکال، اسکار کارگردانی می‌گیرد.