سیل و آبگرفتگی در 6 استان


گروه اجتماعي: آخرين روز آبان‌ماه بود که پديده گرد و غبار در اهواز و استان خوزستان موجب تعطيلي ادارات دولتي و مدارس و دانشگاه‌ها در نوبت عصر شد. همان روز گزارش شد که غلظت گرد و خاک هوا در مرکز اين استان به بيش از 23 برابر حد مجاز رسيده است. همان روز مسئولان سازمان هواشناسي پيش‌بيني کردند که طي روزهاي آينده اين استان شاهد ريزش باران خواهد بود و همين بارش‌ها موجب از بين رفتن پديده گرد و خاک خواهد شد. حالا در حالي که تنها سه روز از خيز دوباره گرد و خاک در اهواز و برخي از شهرهاي استان خوزستان گذشته، بارندگي مداوم موجب به وجود آمدن حادثه در اين منطقه شده به نحوي که براساس گزارش خبرگزاري‌ها مرتضي سليمي، رئيس سازمان امداد و نجات از جان باختن سه نفر بر اثر حوادث آب‌گرفتگي و طوفان استان خوزستان در سه روز گذشته خبر داده است. طي روزهاي گذشته بارندگي در استان‌هاي غربي کشور و مناطق زلزله‌زده کشور موجب کند شدن روند امدادرساني و اسکان آسيب‌ديدگان زمين‌لرزه شده بود. با اين همه آنطور که رسانه‌ها گزارش داده‌اند طي روزهاي آخر هفته گذشته 6 استان تحت تاثير سيل و آب‌گرفتي قرار گرفته و 210 نفر در معرض سيل بوده‌اند. همچنين بارش برف در استان کردستان (محور بانه-سقز)، استان آذربايجان شرقي (محورهاي جلفا-مرند و مرند-تبريز) و استان آذربايجان غربي (محورهاي پيرانشهر، اروميه-سلماس و ماکو-خوي) گزارش شده است.
آب‌گرفتي در 6 استان کشور
در همين حال معاون عمليات امداد و نجات هلال احمر از امدادرساني به مناطق تحت تاثير سيل و آب گرفتگي خبر داد و گفت: ۶ استان در دو روز گذشته تحت تاثير سيل و آب گرفتگي بودند. شاهين فتحي، معاون عمليات امداد و نجات هلال احمر درباره حوادث آب گرفتگي و طوفان در دو روز گذشته گفت: عمليات مهار سيل و آب گرفتگي و طوفان از ساعت ۷:۳۰ روز سه‌شنبه ۳۰ آبان تا روز ۲ آذر انجام شده است. او ادامه داد: ۶ استان ايلام، بوشهر، چهارمحال و بختياري، خوزستان، فارس و گلستان دچار آب گرفتگي شده بودند که جمعا به ۱۲ شهر و روستاهاي اين استان‌ها خدمات‌رساني و به ۲۱۰ نفر امدادرساني شد. فتحي افزود: در اين عمليات با برپايي ۳ دستگاه چادر ۱۲ نفر اسکان اضطراري داده شدند و آب ۲۱ واحد مسکوني نيز تخليه شد.
معاون عمليات امداد و نجات هلال احمر با اشاره به اينکه در اين عمليات ۲۶ تيم هلال احمر فعاليت داشتند، گفت: ۸۸ نفر از نيروهاي امداد و نجات هلال احمر در دو روز گذشته براي امدادرساني به مناطق مذکور فعاليت کردند. فتحي درباره اقلام توزيع شده نيز تصريح کرد: ۱۱۴تخته پتو، ۳۴ تخته موکت، ۱۳۰ کيلوگرم نايلون، ۶۰ ست شستشو و ۲۵۰ قوطي کنسروجات از اقلامي‌بود که در مناطق مذکور توزيع شد.
سه کشته بر اثر سيل در خوزستان
از طرف ديگر رئيس سازمان امداد و نجات از جان باختن سه نفر بر اثر حوادث آب‌گرفتگي و طوفان در سه روز گذشته خبر داد. مرتضي سليمي‌در گفتگو با ايلنا، درباره حوادث آب گرفتگي و طوفان در روزهاي گذشته، گفت: عمليات مهار سيل و آبگرفتگي و توفان از ٣٠ آبان الي ٣ آذر تا ساعت ٦:٣٠ در ٧ استان ايلام، بوشهر، چهارمحال و بختياري، خوزستان، فارس، گلستان و هرمزگان انجام شده است. او با بيان اينکه به ٢٣ شهر، روستا و مناطق عشايرنشين امداد رساني شده است، خاطرنشان کرد: تاکنون به ٥٥٥ نفر امداد رساني شده و با برپايي ٥ دستگاه چادر ٢٣ نفر اسکان اضطراري شدند.
رئيس سازمان امداد و نجات با اشاره به‌امار مصدومان و کشته‌شدگان اين حادثه، گفت: در اين حوادث ٣ نفر شامل ٢ نفر در روستاي چاووشي–خورموج –بر اثر وقوع سيل و همچنين ١ نفر در بخش الوارگرمسيري – انديمشک – بر اثر رعد و برق جان خود را از دست دادند. سليمي‌تاکيد کرد: از ٤٣ واحد مسکوني عمليات تخليه آب انجام شده است. او ادامه داد: ٤٠ تيم شامل ١٧٦ نفر در اين عمليات‌ها حضور داشتند و ٢٩٣ تخته پتو، ١١٩ تحته موکت، ٢٦٠ کيلوگرم نايلون، ١٠٥ ست شست‌وشو و ١٣٧٠ قوطي کنسروجات توزيع شده است.