منطقه یورو روی فاز رشد


گروه بين الملل – فاطمه مهتدي : شاخص خريد مديران يا PMI در منطقه پولي يورو به باعث رشد بازار کار و توليد کارخانجات در ماه نوامبر شد که بالاترين ميزان در هفده سال اخير است.به گزارش فايننشال تايمز، اقتصاد اين منطقه در ماه نوامبر با رشد و شکوفايي همراه بوده است و ارزش يورو در بهترين موقعيت خود قرارگرفته و توانسته توجه سرمايه گذاران خارجي را به خريد اين ارز جلب کند.
 براساس شاخص خريد مديران، تجارت در اين منطقه در اين ماه رويکرد خوبي داشته که بهترين در شش سال و نيم اخير بوده است. تمام شاخص‌هاي توليد، تقاضا، استخدام و تورم در لايه‌هاي اين رشد نقش داشتند و بيانگر اقتصادي هستند که با سرعت به پيش مي‌رود. براساس اطلاعاتي که روز پنجشنبه منتشر شد، اين ايده که اقتصاد منطقه يورو قدرت گرفته است تا سال آينده ميلادي نيز ادامه خواهد داشت. براساس نظرسنجي PMI توليد ناخالص داخلي در نيمه سوم سال جاري افزايش يافته و باعث رشد اقتصادي بيشتر شده است.
 درحاليکه سرعت اين رشد در نيمه آخر سال افزايش داشته اطلاعات به دست آمده حاکي از آن است که اين رشد در سال بعد بهتر خواهد بود. فعاليت‌هاي اقتصادي در بخش خدمات و توليد بهترين فعاليت‌ها بودند و بازخوردي بهتر از سطح انتظار داشتند. اين رويکرد در آلمان بسيار خوب بوده که سطح توليد به يک رکورد رسيده است.
 سطح صادرات نيز سرعت خوبي داشته است که به دليل رشد 12 درصدي ارزش يورو دربرابر دلار آمريکا بوده است. در فرانسه نيز اعتماد به نفس در بخش کسب و کار به بالاترين سطح در 10 سال اخير رسيده است. آژانس آمار فرانسه اعلام کرد که شرايط درفرانسه، دومين اقتصاد منطقه يورو به دوران پيش از بحران مالي رسيده است. اطلاعات PMI نشان داده که رشد سريع در اقتصاد منطقه يورو باعث رشد تورم شده که مي‌تواند باعث رضايت بانک مرکزي اروپا نيز باشد که مدتهاي زيادي به دنبال رساندن سطح تورم به 2 درصد است و سياست‌هاي مالي خود را با سختگيري ادامه داده است اين تغيير مي‌تواند باعث تغيير در اين سياست‌ها شود. رويکرد خوبه منطقه يورو درديدگاه ماريو دراگي رياست بانک مرکزي اروپا در خريد اوراق قرضه تاثير خواهد داشت.
کميسيون اروپا اخيرا پيش بيني رشد اقتصادي منطقه يورو را در سال‌هاي 2017 و 2018 افزايش داد. اين افزايش پيش بيني با خوش بيني درباره رونق اقتصادي به رغم ترديدهاي مرتبط با برگزيت ( خروج انگليس از اتحاديه اروپا ) حکايت دارد. به گزارش خبرگزاري فرانسه از بروکسل، اين افزايش پيش بيني با خوش بيني درباره رونق اقتصادي به رغم ترديدهاي مرتبط با برگزيت ( خروج انگليس از اتحاديه اروپا ) حکايت دارد.
کميسيون اروپا که ماه مه رشد اقتصادي سال 2017 منطقه يورو را يک و هفت دهم درصد و سال 2018 را يک و هشت دهم درصد پيش بيني کرده بود اين رقم را به دو و دو دهم درصد در سال 2017 و دو و يک دهم درصد در سال 2018 افزايش داد.کميسيون اروپا اعلام کرد « اقتصاد منطقه يورو امسال در راه خوبي براي رشد اقتصادي گام بر مي‌دارد و اين روند رشد سريع تر از 10 سال گذشته است ». 
کميسيون اروپا همچنين ميزان بيکاري در سال‌هاي 2017 و 2018 را که فصل بهار به ترتيب 9.4 درصد و 8.9 درصد پيش بيني شده کرده بود به 9.1 درصد و 8.5 درصد کاهش داد.ميزان بيکاري منطقه يورو در سال 2019، 7.9 درصد پيش بيني شد.
 قابل ذکر است که صندوق بين المللي پول نيز پيش بيني کرده که رشد اقتصادي در اروپا درکنار کشورهاي چين، ژاپن، آمريکا و بازار‌هاي نوظهور آسيايي سرعت بگيرد. امري که مي‌تواند بر رشد اقتصادي در جهان تاثيرگذار باشد. در سال ۲۰۱۷، بخش عمده‌اي از چشم انداز درخشان‌تر رشد اقتصاد جهاني مرهون اقتصاد‌هاي پيشرفته است که مي‌تواند در سال 2018 نيز ادامه داشته باشد.
بحران‌هاي سياسي در اروپا
منطقه پولي يورو در سال جاري با بحران‌هاي سياسي متعددي از استقلال طلبي منطقه کاتالونيا ومناطق ثروتمند در لومبارديا و ونتو ايتاليا درکناربن بست مذاکرات برگزيت و رشد بيگانه هراسي و جنبش‌هاي پوپوليستي راست افراطي اکنون با بحران سياسي در آلمان روبروست. بحران عدم تشکيل دولت آلمان پس از دو ماه انتظارنه فقط براي اين کشور بلکه براي اتحاديه اروپا دردسر ساز خواهد بود.
 اروپا پس از ده سال عدم ثبات و بحرانهاي اقتصادي که از سال ۲۰۰۸ ميلادي بطور جدي کشورهاي جنوب اين قاره از جمله يونان، اسپانيا و پرتغال را تحت تاثير قرار داده بود، وارد دوران ثبات اقتصادي شده است و بحران تشکيل دولت در آلمان، به عنوان مهمترين و قدرتمندترين کشور اروپايي در عرصه صنعت و اقتصاد مي‌تواند پيامدهاي زيانباري براي اروپاي «پسابحران» داشته باشد.
 همچنين اين بحران مي‌تواند بارديگر به گروههاي راست افراطي قدرتمند در اروپا کمک کند تا ضمن توسعه سبد راي خود، محبوبيت بيشتري کسب کنند. 
بحران آلمان در زماني که برخلاف پيش‌بيني‌ها و نگراني‌ها بسياري از گروههاي راست گرا در هلند و فرانسه از دستيابي به قدرت بازمانده‌اند مي‌تواند بار ديگر مشروعيت دولت‌هاي جديد در اين کشورها را به چالش کشيده و فرصت دوباره‌اي را براي قدرتنمايي راستگرايان افراطي در اختيار اين گروه‌ها قرار دهد.
بحران در آلمان به حدي رسيده است که حزب سوسيال دموکرات، مهمترين رقيب دموکرات مسيحيها خواستار برگزاري مجدد انتخابات سراسري در آلمان شده است. معضل جدي‌تر اين است که در آلمان براي اولين بار پس از جنگ دوم جهاني حضور يک دولت قدرتمند و پايدار زير سوال رفته است . درعين حال هنوز اين بحران تاثير محسوسي روي بازارهاي اروپايي نگذاشته است و ارزش يورو همچنان بالا است با اين حال نگراني از آينده سياسي آلمان بزرگترين اقتصاد منطقه يورو همچنان باقي است.
نگراني از سياست‌هاي ترامپ
سياست‌هاي پوپوليستي و غيرمنطقي دونالد ترامپ که در مخالفت با جهاني سازي حرکت مي‌کند يکي از عوامل نگراني در رشد اقتصادي در منطقه يورو است. دراين ميان سياستمداران اروپايي چون امانوئل مکرون رئيس جمهور فرانسه درتلاش براي ايجاد رابطه با آمريکا برآمده است با اين وجود سياست‌هاي مالي و مخالفت‌هاي دولت ترامپ با تجارت آزاد مي‌تواند در درازمدت بر روند رشد تاثير گذارد.
 در چندماه گذشته کميته مالي و اقتصادي اتحاديه اروپا ضمن انتقاد از سياست اقتصادي دونالد ترامپ، رئيس جمهور آمريکا اعلام کرد تلاش‌هاي او براي افزايش حمايت از توليدات داخلي، تهديدي براي اقتصاد جهاني است.با توجه به سند داخلي کميته اعضاي ارشد وزارت خانه‌هاي دارايي کشورهاي اتحاديه اروپا، اين تلاش‌ها نسبت به ميزاني که تاکنون انتظار مي‌رفت مي‌توانند بسيار بيشتر آسيب رسان باشند.
 اروپايي‌ها از برنامه‌هاي مخارج دولت ترامپ نگران شده‌اند و معتقدند، به دليل اينکه بدهي عمومي‌اکنون در مسيري قرار دارد که پايدار نيست، اين سياست شامل خطرات کوتاه مدتي براي اقتصاد جهاني است. کاهش سرمايه گذاري‌هاي بين المللي يکي از آسيب‌هاي احتمالي اين سياست‌هاست.