فاجعه خونین «سینا»

منابع مصري از کشته شدن بيش از 235 تن در حمله مسلحانه افراد ناشناس به مسجدي در استان سيناي شمالي تا لحظه تنظیم خبر، گزارش دادند. حمله‌اي بي‌سابقه که مي‌تواند آغاز گر موج جديدي از ناآرامي‌ها در شمال مصر باشد.
به گزارش ايسنا، به نقل از شبکه خبري اسکاي نيوز، آنگونه که مسئولان مصري گفته‌اند بيشتر کشته شدگان افراد غيرنظامي‌هستند که براي اداي نماز جمعه به اين مسجد رفته بودند که نظاميان مصري نيز در آن حضور داشتند. اين حمله به مسجد شهرک الروضه در استان سيناي شمالي رخ داده و احتمال مي‌رود از سوي گروه‌هاي تندرو وابسته به داعش برنامه‌ريزي شده باشد. مسئولان امنيتي مصر اعلام کرده‌اند که در مجموع بيش از 200 تن در اين حمله کشته و صدها تن نيز زخمي‌شدند که تعدادي از نظاميان مصري نيز در بين کشته شدگان هستند. پليس مصر اعلام کرده بيش از 30 فرد مسلح سوار بر چند خودرو به اين مسجد حمله کرده‌اند و سپس موفق به فرار شده‌اند. تروريست‌ها ابتدا اقدام به انفجار يک بمب کردند و سپس با محاصره مسجد به سمت نمازگزاران تيراندازي کردند. آن‌ها همچنين خودروهاي مردم را در اطراف مسجد به آتش کشيدند و مسيرهاي منتهي به شهرک الروضه را بستند. اين حمله به دليل اينکه يک مسجد و نمازگزاران را هدف قرار داده در نوع خود در مصر بي‌سابقه است گرچه نيروهاي نظامي‌مصري نيز در اين مسجد حضور داشته‌اند. اين حمله مي‌تواند سرآغاز يک سري سرکوب‌هاي خشن دولت مصر و به تبع آن واکنش خشن‌تر گروه‌هاي شبه‌نظامي‌حاضر در صحراي سينا باشد. به گفته وزارت بهداشت مصر صدها تن در اين حمله زخمي‌شده‌اند که حال برخي از آنها وخيم است. در بيمارستان بئر العبد در استان سيناي شمالي وضعيت فوق العاده اعلام شده است. در همين راستا مصر نشست امنيتي فوق العاده‌اي با رياست عبدالفتاح سيسي، رئيس‌جمهور مصر براي بررسي پيامدهاي اين حمله برگزار کرد. اين نشست با حضور وزراي دفاع و کشور و رئيس سازمان اطلاعات کل برگزار شد.
 در پي اين حمله دولت مصر سه روز عزاي عمومي‌اعلام کرده است. ارتش مصر نيز تجهيزات نظامي‌و نيرو به منطقه اعزام کرده است که حاکي از عمليات گسترده عليه گروه‌هاي تندرو در روزهاي آينده است. استان سيناي شمالي محل اصلي فعاليت‌هاي تندروها به ويژه گروه‌هاي افراطي وابسته به داعش است و بارها حملاتي عليه نظاميان مصري در اين استان رخ داده است.
محکوميت حمله تروريستي در مصر
در اين رابطه سخنگوي وزارت امور خارجه، اقدام تروريستي و وحشيانه در شهر العريش مصر که صدها کشته و مجروح از ميان نمازگزاران بر جاي گذاشت را به شدت محکوم کرد. بهرام قاسمي‌ضمن ابراز همدردي با خانواده‌هاي قربانيان اين حادثه و مردم مصر، تصريح کرد: بي ترديد تروريسم تکفيري که اين روزها متحمل سخت‌ترين شکست‌هاي خود در منطقه شده، از هيچ کوشش مذبوحانه و اقدام بي رحمانه اي براي ابراز وجود مجدد دريغ نمي‌ورزد و اين مسؤوليت دولت‌هاي منطقه را براي شناخت واقعي و دقيق تروريسم و مقابله جدي و جمعي با آن دو چندان مي‌کند. سخنگوي دستگاه ديپلماسي تمامي‌ملت‌ها و دولت‌ها را در اين برهه خاص به هوشياري هرچه بيشتر در برابر توطئه‌هاي جديد شکست خوردگان خون ريز و مرگ آفرين فراخواند.