اعتراف سردار

«جهان صنعت»- جنگ داخلی یمن که از اسفندماه سال 93 با درگیری میان نیروهای دو جریان سیاسی این کشور یعنی نیروهای هوادار دولت عبدربه منصور‌هادی و نیروهای شیعی حزب‌الله و طرفدار علی عبدالله صالح رییس‌جمهور پیشین یمن آغاز شده بود در نهایت با حمله هوایی عربستان و کشورهای حامی او به مواضع پدافندی انصارالله وارد بحران جدیدی شد که تا به امروز ادامه دارد. قرارگیری یمن در جنوب عربستان و تلاش مقامات سعودی برای تحت نفوذ قرار دادن این کشور در نهایت وضع یمن را به مرحله‌ای کشانده است که حالا عربستان توانایی خاتمه بحران را ندارد. به گفته برخی از تحلیلگران سیاسی، با وجود درگیری‌های داخلی که پیش از مداخلات نظامی عربستان در یمن وجود داشت اما احزاب این کشور برای رسیدن به قدرت به توافقاتی دست یافته بودند که پس از حمله نظامی، تمام این توافقات درهم شکست. چند عامل مهم در حملات نظامی عربستان در ششم فروردین‌ماه 1394 به یمن وجود داشت؛ بازگرداندن عبدربه منصور‌هادی که در جریان درگیری‌ها از کشور گریخته بود، کاهش قدرت نیروهای انصارالله و البته کاهش قدرت ایران در این کشور. ایران به‌عنوان یکی از حامیان استراتژیک نیروهای شیعی انصار‌الله به رهبری عبدالمالک حوثی در یمن شناخته می‌شود که در سال‌های اخیر به دنبال راه‌های دیپلماسی برای حل مناقشه یمن بوده است اما از آنجا که یکی از طرف‌های درگیری در جریان اخیر عربستان است و ملک سلمان و پسرش محمد پس از به قدرت رسیدن، سودای آقایی جهان عرب و البته آقایی در منطقه را در سر می‌پروراند، در عمل نتوانسته‌اند در طول دو سال درگیری در یمن در مقابل نیروهای انصارالله کاری از پیش ببرند و البته حاضر به مذاکره برای رسیدن به یک راه‌حل دیپلماتیک هم درباره یمن نیستند. از طرفی عربستان و غرب، ایران را بارها به تسلیح شورشیان در یمن متهم کردند و مقامات ایران هم بارها این اتهامات را رد کردند. نمونه آن هفته دوم آبان بود که عربستان سعودی اعلام کرد موشک دوربرد حوثی‌های (انصارالله) یمن اقدام نظامی مستقیم از طرف ایران بوده که فرودگاه اصلی ریاض را هدف قرار داده هرچند ایران نیز ادعای ارسال موشک به یمن را رد می‌کند و می‌گوید موشک پرتاب‌شده به سوی ریاض از موشک‌های ارتش یمن بوده که حوثی‌ها توانسته‌اند با ارتقای کیفی آن بردش را بیشتر کنند. با این حال به نظر می‌رسد نقطه بعدی قدرت‌نمایی ایران در منطقه یمن خواهد بود. پایان یافتن حضور داعش در سوریه و آزادسازی بخش‌های بزرگی از این کشور با کمک ایران و نیروهای ائتلافی تحت حمایت این کشور و نشست سه‌جانبه روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه نشان از آن دارد که ایران توانسته سیاست‌های خود را در سوریه و عراق حاکم کند و به دنبال اجرای همین راهکارها در یمن می‌گردد.
اگرچه ایران و عربستان هرگز به طور مستقیم در جریان جنگ‌های داخلی یمن با هم درگیر نشده‌اند و با وجود اینکه محمدجواد ظریف نیز در اظهاراتی در تیرماه امسال ابراز امیدواری کرده بود این اتفاق میان این دو کشور نیفتد اما به نظر می‌رسد در آینده شاهد جنگ تمام‌عیار ایران با عربستان در منطقه باشیم. به ویژه آنکه در همین راستا سرلشکر محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران در جدیدترین اظهارات خود اعلام کرده است که ایران می‌تواند کمک‌های مستشاری و معنوی خود را به یمن و نیروهای حزب‌الله بدهد. وی در نشست خبری با اصحاب رسانه که در مورد مذاکره توان موشکی ایران برگزار شده، گفته بود: امروز جبهه مقاومت توانسته با بسیاری از توطئه‌ها از جمله استقلال کردستان، داعش و اختلافات داخلی مقابله کند اما دشمن حتما دست برنخواهد داشت و ما نیز آماده مقابله با توطئه‌های بعدی دشمن خواهیم بود. گرچه ممکن است نتوانیم توطئه‌های بعدی دشمن را پیش‌بینی کنیم اما به قطع می‌گوییم همان‌طور که در گذشته دشمنان مشاهده کرده‌اند و در مقابله با جبهه مقاومت با شکست مواجه شدند، بدون تردید بدانند هر گونه اقدامات دفاعی و امنیتی علیه جبهه مقاومت نتیجه عکس خواهد داد و نتیجه‌‌اش قطعا به ضرر آنها خواهد بود.
سرلشکر جعفری افزود: اینکه گفته می‌شود امروز داعش از بین رفته به این معنا نیست که تهدیدات منطقه از میان رفته بلکه تهدید همچنان وجود دارد و درگیری جبهه مقاومت با نظام سلطه و دست‌نشانده‌های آنها ادامه دارد. وی ادامه داد: آمادگی داریم تا یک‌بار دیگر با آنها مقابله کنیم، حمایت ایران از جبهه مقاومت در کشورهای مختلف تفاوتی نمی‌‌کند و هر کجا که ظلم باشد انقلاب اسلامی نیز حضور دارد و از مردم مظلوم دفاع می‌کند. در یمن نیز به درخواست مردم و حاکمیت مستقل در آن کشور در صورتی که نیازی به کمک وجود داشته باشد، قطعا این کمک‌ها از سوی ایران انجام خواهد شد. سرلشکر جعفری با بیان اینکه امروز در یمن حاکمیت به دست انصارالله است، گفت: درخواست‌هایی که جبهه ایران می‌تواند به آنها پاسخ دهد در حد کمک‌‌های مستشاری و معنوی است که جبهه معنوی به آنها بیشتر نیاز دارد. از آنجا که سیستم جمهوری اسلامی ایران سیستمی دفاعی است، ما آماده هستیم تا برای برنامه‌ها و توطئه‌های بعدی به جنگ با دشمنان خود برویم.
تقابل ایران و عربستان در یمن


سیدجلال ساداتیان، کارشناس مسایل بین‌المللی در پاسخ به «جهان‌صنعت» درخصوص اینکه آیا انگیزه ایران از کمک مستشاری در یمن موفقیت در سوریه و عراق است، گفت: ایران از مدت‌ها قبل متهم به این بوده که به کشورهای مختلف کمک می‌کند و هیچ‌گاه این کمک از طرف ایران نفی نشده چراکه در قانون اساسی ما کمک به مستضعفان به عنوان یکی از برنامه‌های سیاست خارجی ایران ذکر شده است. این کارشناس ادامه داد: مصادیق این کشورها که از طرف ایران کمک‌هایی به آنها صورت گرفته افغانستان بوده و در این اواخر هم عراق و سوریه شاخص بوده است. در موضوع یمن هم همواره کمک ایران مطرح شده حتی عربستان وقتی محاصره کامل یمن را به اجرا گذاشت برای این بود که از پشتیبانی‌های ایران به آنها جلوگیری کند.
وی افزود: اینکه رسما شکست داعش در عراق و سوریه اعلام می‌شود و با صراحت تمام سردار سلیمانی نامه‌ای به رهبری می‌نویسد و این را اعلام می‌کند این خودش یک موضع جدید است و تاکنون همواره صحبت این بوده که ایران این مشارکت را دارد و کمک‌های مستشاری را انجام می‌دهد ولی نقش ایران دقیقا چه بوده و به چه شکلی هست مشخص نیست. این کارشناس ادامه داد: اینکه سردار سلیمانی این نامه را می‌نویسد و صریحتا شکست داعش را اعلام می‌کند نشان از این دارد که ایران وارد فاز جدیدی شده و آن فاز اعلام حضور رسمی بنا به دعوت کشورهاست. اکنون بحث این مطرح می‌شود که حوثی‌ها که مالکیت یمن را به‌عهده دارند از ایران دعوت کردند و ایران نیز به دعوت آنها در آنجا حضور پیدا کرد. در عین حال عربستان دست به جنایات جنگی در یمن می‌زند و بیمارستان‌ها زنان و کودکان بی‌گناه را مورد بمباران خود قرار می‌دهد. این در حقیقت به عنوان نیروی متجاوز مطرح می‌شود چون دولتی از او برای حضور در یمن دعوت نکرده است و این می‌تواند تقابل ایران و عربستان را به شکلی برجسته‌تر کند.
با وجود اینکه ایران تا به حال کمک به مردم یمن را فقط معنوی می‌دانست و تاکید داشت که اهداف ایران سیاسی و نظامی است اما سخنان اخیر فرمانده کل سپاه پاسداران نشان از حضور رسمی و مستشاری ایران در یمن دارد. این در حالی است که مقامات کشورمان بارها با صدایی رسا اعلام داشتند که یمن به کمک‌های غذایی، دارویی و بشردوستانه نیازمند است و نه کمک‌های تسلیحاتی و نظامی و حالا این تغییر رویکرد نشان از این دارد که موفقیت ایران در سوریه و عراق منجر به ایجاد انگیزه ایران در یمن شده و ممکن است حتی به توسعه اقدامات و حضور گسترده‌اش در یمن دامن بزند تا از این طریق برنامه‌های آل‌سعود را برای درهم شکستن اراده مردم یمن در حمایت از جنبش انصارالله که دارای وجوه ایدئولوژیک مشترک با جمهوری اسلامی ایران است خنثی کنند. بعد از اینکه سوریه به سمت یک ثبات نسبی حرکت می‌کند و داعش کارش در سوریه و عراق پایان یافت، عربستان و آمریکا و متحدانشان به این نتیجه رسیده‌اند که در جریان اتفاقات سال‌های اخیر در منطقه و مبارزه فعال ایران و متحدانش علیه تروریسم در منطقه، منافع آنها آنگونه که باید تامین نشده. از این رو ممکن است در یمن سناریوی جدیدی پیاده کنند. از طرف دیگر ایران قطعا پاسخ خواهد داد و شاید اعلام موضع جدی برای کمک مستشاری ایران در یمن از جانب فرمانده کل سپاه نشان از احساس خطر ایران از جانب عربستان و آمریکا و اسراییل دارد که ممکن است منافعش مورد هدف قرار گیرد.