سال آینده روز کوروش را مدیریت کنیم

آرمان: کوروش پادشاه هخامنشی از دید برخی مانند علامه طباطبایی همان ذوالقرنین است که در قرآن مجید از او نام برده شده و از دید برخی دیگر فردی خونریز بوده است. عمده‌ ایرانیان اما او را پادشاهی عادل و انساندوست می‌دانند که اولین منشور حقوق بشر تاریخ را ثبت کرد. برگزاری مراسم بزرگداشت او در آبان ماه امسال محل حاشیه‌های بسیاری بود.
روز کوروش چه شد؟
طی سال‌های گذشته روز هفتم آبان هرسال به عنوان روز بزرگداشت کوروش در کشور گرامی داشته می‌شود. برخی آن را روز تولد وی به نقل از منابع یونانی تلقی می‌کنند و برخی دیگر آن را روز فتح بابل به دست وی می‌دانند. آیت‌ا... اسدا... ایمانی نماینده ولی‌فقیه در استان فارس و امام‌جمعه شیراز، اما در خطبه‌های نماز جمعه ‌این شهر گفت: «هفتم آبان منشأ توراتی و اسرائیلی دارد و جز این چیز دیگری نمی‌توان برای آن متصور بود». گرامیداشت این روز پس از بروز برخی اتفاقات در سال گذشته و سردادن شعارهایی از سوی برخی از حاضران در مراسم منجر به اعمال برخی ممنوعیت‌ها و برخورد با شرکت‌کنندگان در این مراسم شد. بر اساس اخبار رسمی منتشرشده پس از مراسم هفتم آبان سال ٩٥، علی صالحی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان فارس، از دستگیری عوامل هنجارشکنی در تجمع این روز خبر داد. امسال نیز اخباری در مورد بسته شدن مسیرهای منتهی به پاسارگاد و حضور نیروهای نظامی در این محل مخابره شد. پس از حاشیه‌های ایجاد شده‌ آیت‌ا... کلانتری، نماینده فارس در مجلس خبرگان رهبری در اظهاراتی گفت: «کوروش پادشاهی مقتدر و وطن‌دوست بود؛ اما هیچ شباهت و سنخیتی بین وی و خاندان پهلوی وجود ندارد که عده‌ای سلطنت‌طلب تلاش دارند به بهانه آن، هنجارشکنی کنند. بنده با گرامیداشت کوروش مخالف نیستم، اما سوال این است که چه شباهت و سنخیتی بین شخصیت کوروش و خاندان پهلوی است؟» بهرام پارسایی نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی نیز در نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور و وزیر ارشاد خواستار برگزاری مراسم روز کوروش در روز هفتم آبان برای معرفی فرهنگ و تمدن ایران شد.
مساله‌ای بزرگ


وزیر کشور با اشاره به‌ اینکه روز کوروش می‌توانست به مساله‌ای بزرگ در کشور تبدیل شود، متذکر شد: ۶ میلیون مخاطب در شبکه‌هایی نسبت به‌ این موضوع حساسیت داشتند و دستگاه‌های امنیتی نیز نگران بودند و در شورای امنیت نیز بحث شد و من در آن جلسه عنوان کردم که تمام مسئولیت این روز را برعهده می‌گیرم که با مراقبت‌های لازم مراسم برگزار شد. ایلنا نوشت؛ عبدالرضا رحمانی فضلی با بیان اینکه‌ این موضوع در هیأت دولت نیز مطرح شده و رئیس جمهور دستور دادند تا با محوریت وزارت اطلاعات طرحی آماده شود و در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز تصویب شود، گفت: از سال آینده باید روز کوروش را مدیریت کنیم و باید توجه داشت موضوع کوروش بحث ضد اسلامی نیست و علامه طباطبایی نیز معتقد بودند که ذوالقرنین کوروش است البته مشکل ما کوروش نیست بلکه معاندینی است که به دنبال سوء استفاده از این روز بودند. داریوش قنبری نماینده سابق مجلس در همین راستا به «آرمان» گفت: «این روز می‌تواند در تقویم کشور ما ثبت شود و از سوی ما هم مدیریتی صورت گیرد که نمادهای ملی‌مان در اختیار برخی جریان‌های خاص نیفتد. روز کوروش باید از سوی مسئولان مورد توجه باشد و مثلا اگر یکی از آنان در روز کوروش در پاسارگاد سخنرانی کند، طبعا برخی اتفاقات نخواهد افتاد. نباید به تاریخ غنی کشور بی‌توجه باشیم چراکه هر کسی که نام شاه بر او بوده لزوما فردی نالایق محسوب نمی‌شود. تاریخ به نیکی از کوروش یاد کرده و ملت ما هم وجود چنین مناسبتی را دوست دارند. به جای برخورد با اینگونه سمبل‌های ملی باید آن را مورد پذیرش قرار داد و مدیریت کرد تا دیگران نتوانند آن را برای اهداف خود مورد سواستفاده قرار دهند.»
نقش مثبت
وزیر کشور با بیان اینکه بنابر گزارش نیروی انتظامی در زلزله اخیر استان کرمانشاه کمترین میزان سرقت را داشته‌ایم، بیان کرد: بنده اولین کسی بودم که مصاحبه کرد و موضوع راهزنی در منطقه زلزله‌زده را تکذیب کرد. در ثلاث باباجانی به عنوان شهری که بر سر مسیر قرار دارد، امکاناتی نیاز بود که مردم این منطقه خود را به نزدیکی جاده رساندند تا از خودروهای کمکی، امکانات لازم را دریافت کنند البته برخی شایعات مطرح شد که دولت ابتدا قصد دارد امکانات را به مردم سرپل ذهاب بدهد و بعد به ثلاث باباجانی توجه شود که ‌این موضوع به هیچ وجه درست نبود. وی با بیان اینکه نقش فضای مجازی در کمک‌رسانی بسیار موثر بود، افزود: نقش این فضا حدود ۸۰ درصد مثبت بود و در برخی موارد نیز به تقویت شایعات و اعتماد عمومی نسبت به دولت را خدشه‌دار کرد ولی در مجموع ارزیابی ما مثبت است. وزیر کشور در خصوص آمادگی برای زلزله در تهران گفت: حدود ۱۶ هکتار زمین را از مرقد امام گرفته‌ایم تا پایگاه امداد برپا شود، امکانات شهرداری در این زمینه می‌تواند ۱۱ درصد نیاز را پاسخ دهد، در زمینی که ما در اختیار گرفته‌ایم می‌توان از فرودگاه و راه‌‌آهن استفاده کرد و با استان‌های معین در ارتباط هستیم و باید ظرف یک سال این زمین را بسازیم.