گفت‌و‌گوي ملي كشور را نجات مي‌دهد

آرمان: گفت‌وگوی بین جناح‌های سیاسی در هر مقطع زمانی با عناوین و قالب‌های مختلف مطرح بوده است. زمانی مرحوم حبیب‌ا... عسگراولادی دبیرکل وقت موتلفه در ایامی که اصلاح‌طلبان دولت، مجلس و شورای شهر را در اختیار داشتند در قالب نامه نگاری با محمدرضا خاتمی گفت‌وگویی دوجانبه را شکل داد که مورد استقبال دو جریان سیاسی کشور قرار گرفت. خبرآنلاین نوشت؛ علی لاریجانی نیز سال 87 در ماه‌های آغازین دوره هشتم به مناسبت روز مجلس همه نمایندگان ادوار از دوره اول تا آن زمان را دعوت کرد و خیلی چهره‌های برجسته سیاسی این دعوت را پذیرفتند اما در همان سال وقتی ایده تشکیل دولت وحدت ملی مطرح شد اصولگرایان و اصلاح‌طلبان به آن واکنش منفی نشان دادند، از آن اعلام برائت جستند و تلاش کردند تا بار مسئولیت آن را به دوش یکدیگر بیندازند. آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی درباره آن اتفاق گفت: «این طرح را اول آقای ناطق نوری مطرح كرد كه جزء اصلاح‌طلبان نیست. بعد هم آقای لاریجانی مطرح كرد كه او هم جزء اصلاح‌طلبان نیست. بعد هم جامعه‌ روحانیت مبارز با خواست عسگراولادی، باهنر و حبیبی به میدان آمد. فقط وقتی آقای كرباسچی آن را قبول كرد، موج برگشت و گفتند اصلاح‌طلبان این را مطرح كرده‌اند؛ در حالی كه اصلاح‌طلبان با این طرح مخالف هستند؛ چرا كه این طرح به این معنی است كه رئیس‌جمهور اصولگرا و كابینه مشترك باشد، این طرح آقای ناطق است؛ آن را وارونه نكنند.»
نیاز به گفت‌وگو
اکنون اما بار دیگر لزوم گفت‌وگوی ملی احساس می‌شود. محسن میردامادی فعال سیاسی با سابقه اصلاح‌طلب می‌گوید: «گفت‌وگوی ملی اگر محقق شود منافع بسیاری را برای کشور همراه خواهد داشت. شاید اگر پیش از این چارچوبی برای گفت‌وگوی ملی میان جناح‌های سیاسی کشور برقرار شده بود و در آن دیدگاه‌های متفاوت به‌رغم اختلافات به بحث می‌نشستند و اشتراکات خود را پیدا می‌کردند، کشور هم در سال‌های اخیر دچار چنین خسارت‌های سنگینی نمی‌شد. حتی می‌توان گفت اگر چنین چارچوبی در سال‌های گذشته شکل گرفته بود، اختلاف‌ها به این صورت که امروز وجود دارد، اصلا پدید نمی‌آمد.» بهمن سال گذشته هم رئیس فراکسیون امید مجلس با اشاره به صحبت‌هایی که با جریان مقابل برای برقراری یک «گفت‌وگوی ملی» انجام شده، از استقبال این جریان خبر داد. محمدرضا عارف با بیان این‌که دولت نیز در این راستا همکاری می‌کند، گفت: «باور داریم باید با ایجاد زمینه مساعد برقراری «گفت‌وگوی ملی» بر اساس مشترکات، در جهت حل اختلاف‌نظرهایی که میان برخی جریان‌های سیاسی کشور وجود دارد، اقدام کنیم.» وی با اشاره به تشکیل کمیته «گفت‌وگوی ملی» در فراکسیون امید و پیگیری این موضوع از مدت‌ها قبل، اعلام کرد: «از ابتدا تحت‌عنوان گفت‌وگوی ملی این بحث را دنبال کردیم و به این مساله باور داریم.» امروز گروه‌های سیاسی از اصولگرا تا اصلاح‌طلب به‌خوبی قانع شده‌اند که کشور نیازمند گفت‌وگوی ملی است.»
استقبال اصولگرایان


تنها اصلاح‌طلبان نیستند که از گفت‌وگوی ملی استقبال می‌کنند و اصولگرایان هم خواهان آن هستند. چنان‌که حجت‌الاسلام مصباحی مقدم عضو جامعه روحانیت به خبرآنلاین می‌گوید: «مساله گفت‌وگوی ملی و پیگیری وفاق ملی که عنوان خوبی است، امر مبارکی است و باید تعقیب و دنبال شود. احزاب و شخصیت‌های دو جناح بنشینند و با هم گفت‌وگو کنند، موارد مشترک را شناسایی کرده و خطوط قرمز نظام را که مورد وفاق دو طرف است، بیان کنند و بگویند که ما دو طرف پایبند به این هستیم. نسبت به موارد اختلافی حوزه بحث و گفت‌وگو شود تا شاید ان‌شاءا... بتوانیم این تعداد اختلافات را هم کاهش دهیم که این امر مبارکی است.
ادامه صفحه16