فرانسه در نقش میانجی


روساي جمهوري اسلامي‌ايران و فرانسه در تماسي تلفني درباره مهمترين مسايل دوجانبه، منطقه‌اي و بين‌المللي گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.به گزارش ايلنا، حجت‌الاسلام حسن روحاني در تماس تلفني امانوئل مکرون با وي، با تشکر از ابراز همدردي دولت، ملت و رييس‌جمهور فرانسه با دولت و ملت ايران به خاطر زلزله اخير در کرمانشاه گفت: جمهوري اسلامي‌ايران آماده است روابط خود را با فرانسه در همه عرصه‌هاي مورد علاقه دوجانبه، منطقه‌اي و بين‌المللي بر مبناي احترام متقابل و منافع مشترک، توسعه دهد.
وي با اشاره به موضوع برجام و با قدرداني از تلاش فرانسه و اتحاديه اروپا براي تحکيم اين معاهده بين‌المللي، اظهار داشت: از ديدگاه ايران از يکسو اجراي کامل و دقيق برجام آزمون مهمي‌براي ساير همکاري‌هاي مهم در عرصه بين‌المللي است و از سوي ديگر، اضافه کردن بخشي به برجام يا حذف بخش‌هايي از آن، موجب فروپاشي کامل اين توافق خواهد شد. رييس‌جمهور همچنين درهم کوبيده شدن پايگاه‌هاي اصلي داعش به عنوان بزرگترين و خطرناک‌ترين گروهک تروريستي در منطقه و جهان را خبري مسرت‌آميز براي همه کشورها دانست و تصريح کرد: هدف اصلي جمهوري اسلامي‌ايران در منطقه، مبارزه با تروريسم است و معتقديم بعد از داعش بايد با بقيه گروه‌هاي تروريستي نيز مبارزه شود. روحاني با بيان اينکه حضور ما در عراق و سوريه به دعوت رسمي‌دولت‌هاي اين کشورها و براي مبارزه با تروريسم بوده است، خاطرنشان کرد: همانطور که بارها تاکيد کرده‌ايم ايران به دنبال سلطه و برتري در منطقه نيست. هدف ايران کمک به صلح و امنيت منطقه و جلوگيري از تجزيه کشورها است و از نظر ما در همه کشورهاي منطقه، تصميم‌گير اصلي مردم منطقه هستند.رييس‌جمهور ماجراجويي‌هايي را که در منطقه توسط برخي شاهزادگان کم‌تجربه انجام مي‌گيرد، به ضرر کل منطقه دانست و ابراز داشت: با ماجراجويي و تفرقه‌افکني در اين منطقه مخالفيم و معتقديم فرانسه با حفظ استقلال راي و جايگاهي که در منطقه دارد، مي‌تواند با رويکردي واقع‌بينانه و بي‌طرفانه، نقش سازنده‌اي را ايفا کند. روحاني با تاکيد بر اينکه همه در منطقه بايد مراقب باشند که در ميدان بازي اسرائيل وارد نشوند، بيان کرد: حزب‌الله جزو ملت لبنان است و در اين کشور فوق‌العاده محبوبيت دارد و سلاح آن نيز صرفا دفاعي و براي استفاده در مقابل حملات احتمالي به لبنان است.وي افزود: اکنون همه ما بايد تلاش کنيم که گروه‌هاي لبناني بتوانند در کنار هم با امنيت، دولتي داشته باشند که موجب پيشرفت کشورشان باشد.رييس‌جمهور همچنين به تحولات يمن اشاره کرد و يادآور شد: ما اميدواريم محاصره و بمباران يمن قطع شود و زمينه براي يک مذاکره يمني – يمني و بازگرداندن امنيت کامل به اين کشور فراهم شود. روحاني گشوده شدن مسيري براي رساندن دارو و مواد غذايي به مردم يمن را در شرايط کنوني ضروري خواند و عنوان کرد: اصلي‌ترين نگراني ما بايد وضع ميليون‌ها يمني باشد که به خاطر نداشتن دارو و غذا در حال از بين رفتن هستند.
فرانسه کاملا به توافق هسته‌اي پايبند است
امانوئل مکرون، رييس‌جمهور فرانسه نيز در اين تماس تلفني با تاکيد مجدد بر ضرورت گسترش همکاري‌هاي تهران – پاريس در همه عرصه‌هاي مورد علاقه گفت که همه کشورها بايد براي حفظ برجام تلاش کنند و فرانسه کاملا به اين توافق پايبند است.وي پايبندي به برجام را باعث تقويت اعتمادسازي دانست و اظهار داشت: دولت فرانسه همه تلاش خود را بکار گرفته تا بانک‌ها و تجار بتوانند روابط خود را با ايران تقويت کنند.رئيس‌جمهور فرانسه همچنين تداوم گفت‌وگوهاي سازنده ميان کشورها به ويژه در منطقه را براي تقويت ثبات و امنيت آن از سياست‌هاي پاريس برشمرد و تصريح کرد: ما در يک موضع ميانجيگرانه دنبال کاستن از فعاليت‌هاي خصمانه در منطقه و تقويت ثبات هستيم.مکرون همچنين ابراز اميدواري کرد که هرچه سريعتر درگيري‌ها در يمن و سوريه پايان يابد و امنيت به اين کشورها بازگردد.رييس جمهور فرانسه از روحاني دعوت کرد که براي شرکت در نشست بين‌المللي آب و هوا و گفت‌وگوي مشترک در اين زمينه، اواخر آذرماه به پاريس سفر کند.
تشکيلات پوسيده و بي‌اثر اتحاديه عرب 
همچنين روحاني در پنجمين کنگره سراسري خانه کشاورز با انتقاد از برگزاري نشست وزراي خارجه کشورهاي عضو اتحاديه عرب با موضوع حمله موشکي يمن به رياض، اظهار کرد: جاي تاسف است که در شرايطي که مردم منطقه با ريشه‌کني داعش کار بزرگي انجام داده‌اند، وزراي خارجه يک تشکيلات پوسيده و بي رمق و بي‌اثر به نام اتحاديه عرب دور هم جمع شوند و تمام فکرشان اين باشد که چرا مردم يمن بعد از دو سال در معرض بمباران قرار داشتن، يک موشک به سمت رياض پرتاب کردند و از اين موضوع اظهار تاسف کنند.وي با ابراز انزجار از مطالب مطرح شده در جلسه اخير وزراي خارجه اتحاديه عرب گفت: آن زمان که مردم عراق به دست داعش گرفتار شدند، آن زمان که مردم سوريه در ديرالزور و حلب سرشان بريده شد و آن روز که مردم يمن زير بمباران شديد بودند يا آن روز که در ارتفاعات لبنان تروريست‌ها حاکم شدند و مردم لبنان را تهديد مي‌کردند، اتحاديه عرب کجا بود؟
رئيس‌جمهوري تصريح کرد: جاي تاسف است که عده‌اي که خود را مسلمان و عرب مي‌دانند، دور هم جمع شوند و از يک پاسخ دندان شکن مردم مظلوم يمن اظهار تاسف کنند. آنها تمام غصه‌شان اين است که چرا مردم، مبارزين و ارتش يمن موفق شدند برد موشک اسکادي که در انبار خود داشتند را افزايش دادند.وي همچنين با ابراز تاسف نسبت به عملکرد اتحاديه عرب گفت: آيا تنها مردم عربستان، عرب هستند و مردم يمن، سوريه، لبنان، عراق و نيز فلسطينيان عرب نيستند؟ به گزارش ايسنا، حجت الاسلام والمسلمين روحاني در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود با تاکيد بر اينکه حوادث و تحولات اخير منطقه بار ديگر نشان داد که بايد روي پاي خود بايستيم و قدرت ملي، نظامي‌و امنيت غذايي‌مان توسط خودمان ايجاد شود، اظهار کرد: بسيار خوشحاليم که کشاورزان از ابتداي دولت يازدهم تاکنون موفقيت‌هاي خوبي در زمينه توليد محصولات کسب کرده‌اند. وي بر لزوم حضور محصولات کشاورزي ايران در بازارهاي صادراتي دنيا و همچنين توجه به موضوع کشت فراسرزميني تاکيد کرد و گفت: امروز وضعيت صادرات در بخش کشاورزي نسبت به چهار سال قبل در شرايط بهتري قرار دارد اما بايد به گونه‌اي تلاش کنيم تا بتوانيم در بازارهاي رقابتي حضور يابيم. وي با بيان اينکه در کنار آب، زمين کشاورزي و محصولات مسئله محيط زيست هم براي ما بسيار اهميت دارد، خاطرنشان کرد: ريزگرد که تنها سلامت مردم را به خطر نمي‌اندازد بلکه زمين‌هاي کشاورزي را هم از بين مي‌برد. اين ريزگردها را بايد راه‌حل برايش پيدا کرد. البته تلاش‌هايي صورت گرفته و اقدامات خوبي انجام شده است. براي ريزگردهاي کشورهاي همسايه نيز بايد تلاش کرد و کارهاي سياسي و مذاکرات ديپلماتيک انجام داد. رئيس دولت تدبير و اميد با بيان اينکه کشور ما در ترسالي قرار ندارد، ابراز داشت: ۱۵ سال است که ما در خشکالي هستيم. ميزان بارندگي ما فرقي نکرده است و شايد ميزان تفاوت از سال ۸۱ تا به‌امروز فقط پنج ميليمتر تفاوت کرده است. نزولات سماوي کم است.