برجام هیچ تغییری نخواهد کرد


کورش شرفشاهي :  دومين سمينار همکاري‌هاي هسته‌اي، پيشرفت‌ها و چشم‌اندازها در اصفهان برگزار شد. معاون مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا در اين سمينار تاکيد کرد: اتحاديه اروپا به برجام تعهد کامل دارد. هلگا اشميد گفت: آژانس ۹ بار پايبندي ايران به برجام را تاييد کرده و جايي براي مذاکره مجدد در برجام وجود ندارد.وي پايبندي به برجام براي همه طرف‌ها را الزامي‌دانست و افزود: اتحاديه اروپا به دنبال امنيت سايت‌هاي هسته‌اي است.دبيرکل سرويس اقدام خارجي اتحاديه اروپا با اشاره به اينکه توسعه انرژي صلح‌آميز هسته‌اي در زير سايه برجام، تبادل‌نظر آزادانه دانشمندان هسته‌اي ايران و جهان را به دنبال دارد، اظهار داشت: استفاده از بالاترين استانداردها در ايمني هسته‌اي به نفع همه است.اشميد با اشاره به اينکه داشتن حمايت قانوني از ايمني هسته‌اي در داخل کشور، گسترش فعاليت‌هاي اقتصادي دنيا با ايران را به دنبال دارد، تصريح کرد: اتحاديه اروپا در تلاش است شرايطي براي بازديد دانشمندان هسته‌اي ايران از مراکز هسته‌اي دنيا فراهم شود.وي از همکاري ايران در طرح اراک هم تشکر و خاطرنشان کرد: اين يک گام روبه جلو است.معاون موگريني با بيان اينکه برداشتن تحريم‌ها جزيي از برجام است، ابراز داشت: ديپلماسي دستاوردهاي زيادي دارد و اتحاديه اروپا متعهد به اجراي توافق است.برجام چهارچوب مهمي‌براي همکاري ايران و اروپا است.معاون وزير امور خارجه تاکيد کرد: ايران تاکنون به برجام پايبندي کامل داشته و همچنان به آن متعهد هستيم.
برجام چهارچوب مهمي‌براي همکاري
معاون وزير خارجه نيز در اين سمينار گفت: يکي از موارد مهم بين دوطرف مباحث انرژي، نفت و گاز است. صادرات نفت خام هم‌اکنون به دوره قبل از تحريم‌ها بازگشته است.سيدعباس عراقچي با تاکيد بر اينکه برجام چهارچوب مهمي‌براي همکاري است، تصريح کرد: در اين مدت نشست‌هاي خوبي در مورد سرمايه‌گذاري شرکت‌هاي اروپايي برگزار شده است.عراقچي با بيان اينکه اين سمينار و موضوعاتي مانند ايمني هسته‌اي و پزشکي هسته‌اي بسيار با اهميت است، خاطرنشان کرد: وزارت امور خارجه ايران از همکاري ايران و اتحاديه اروپا در اين زمينه حمايت مي‌کند.وي با اشاره به اينکه ايران تاکنون به برجام پايبندي کامل داشته و همچنان به آن متعهد هستيم، ابراز داشت: دبيرکل آژانس ۹ بار پايبندي ايران را به برجام و بحث هسته‌اي تاييد کرده است.
اجراي تعهدات به صورت کامل 
مدير کميسيون انرژي اتحاديه اروپا نيز گفت: اميدواريم گام‌هاي بعدي نشان‌دهنده تداوم همکاري ما باشد. عزم جهاني بر اين است که ابتدا از برجام حمايت کند و ثانيا براي افزايش همکاري‌ها در زمينه انرژي هسته‌اي و به صورت کلي در زمينه انرژي جلسات بسيار خوبي در تهران داشته‌ايم.دومينيک ريستوري در خصوص اجراي کامل برجام و نقش مهم آژانس بين‌المللي انرژي اتمي‌گفت: آژانس متعهد است که بر روي اجراي برجام نظارت کند و خيلي خوشحالم بگويم تا کنون آژانس گفته است ايران به صورت کامل تعهدات خود را اجرايي کرده است. در ملاقات با آقاي آمانو ايشان به من گفت ايران به صورت کامل به تعهدات خود عمل کرده است.مدير کميسيون انرژي اتحاديه اروپا افزود: به خاطر اينکه پيوست 3 برجام اجرايش براي ايران مهم است، اميدوارم ايران آن را درست اجرا کند. ايران به تعهدات خود پايبند است مي‌تواند به صورت داوطلبانه قسمت‌هايي از اين پيوست را اجرايي کند اما اين ضمانت ما را در زمينه کنترل موادي که استفاده دوگانه دارند بيشتر مي‌کند. ريستوري خاطرنشان کرد: آژانس بين‌المللي انرژي اتمي‌ايران به تمامي‌تعهدات خود عمل کرده و اين بسيار عالي و ضروري است و ايران نيز به جهان اثبات کرده که متعهد به تعهداتش است.