جنجال در بهارستان

در جريان نطق جنجالي کريمي‌قدوسي، صحن علني مجلس شاهد درگيري لفظي حدود ۳۰ نماينده اصلاح‌طلب و اصولگرا بود.
به گزارش ايلنا، جواد کريمي‌قدوسي، نماينده مشهد در نطق ميان دستور خود در مجلس به طرح اتهاماتي عليه اصلاح‌طلبان و طرح موضوعاتي درباره حوادث پس از انتخابات ۸۸ پرداخت. وي در بخشي از سخنانش به نطق اخير مسعود پزشکيان نايب رييس نخست مجلس شوراي اسلامي‌واکنش نشا داد که پرشکيان در صدد پاسخگويي درآمد، اما اين اقدام نماينده اصلاح‌طلب تبريز مجلس براي قرائت حديثي از اميرالمومنين با واکنش تند چند نماينده اصولگراي مجلس روبرو شد.
خاموش کردن فتنه‌ها با روشنگري 
جواد کريمي‌قدوسي در نطق ميان دستور خود گفت: امام خميني (ره) خطاب به کساني که در برابر قانون ايستادند و وحدت و امنيت کشور را به مبارزه طلبيدند فرمودند که غلط مي‌کني که قانون را قبول نداري قانون تو را قبول ندارد، مقام معظم رهبري فرمودند در مقابله با فتنه 88 افرادي حاضر نشدند در برابر قانون، داور و شيوه داوري که قانون تعيين کرده تسليم شوند، لذا افرادي که قانون و راي اکثريت را قبول ندارند، صلاحيت حضور در چارچوب نظام اسلامي‌را از دست داده‌اند.
عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي، با بيان اينکه چند سال بعد که قلم‌هاي بسته شده آگاهان بين المللي روان شود خواهيد خواند که چه توطئه بزرگي پشت فتنه 88 بود و چه قصد عجيبي داشتند، افزود: فتنه‌ها را بايد با روشنگري خاموش کرد، زيرا هر جا روشنگري باشد دست فتنه انگيزان کوتاه مي‌شود، اين روزها که کشور در غم و اندوه زلزله ويرانگر غرب، مشکل توده‌هاي مردم، گرفتاري سپرده گذاران در موسسات مالي، آمار بالاي بيکاري و ادامه رکود و ادامه دشمني دشمنان ملت ايران هستيم، دم زدن از فتنه و فتنه گران به نفع مردم نيست.
وي ادامه داد:جلسه گذشته نايب رئيس مجلس در نطق خود در صحن علني مجلس گفت "که هر روز فرياد مي‌زنيم که فتنه وجود دارد، به رئيس‌جمهور گذشته مملکت اجازه صحبت کردن و بيرون رفتن از خانه را نمي‌دهيم، ما در جامعه عقده و گره ناگشوده داريم".
وي با بيان اينکه از جمله اتهامات سران فتنه و گردانندگان وقايع پس از انتخابات 88 مي‌توان به مواردي همچون ناديده گرفتن جايگاه قانون، تلاش جدي و منسجم براي تضعيف جايگاه رهبري و ولايت فقيه، القاي ناکارآمدي نظام سياسي، تضعيف و تخريب ستون‌هاي حمايتي نظام به ويژه سپاه و بسيج و روحانيت، تضعيف و تخريب ستون‌هاي اطلاعاتي و امنيتي و نهادهاي نظارتي کشور، ايجاد و گسترش اختلاف ميان سه طيف جناح‌ها با حاکميت و حاکميت با مردم و مردم با مردم اشاره کرد و ادامه داد:بي‌اعتبار کردن ساختار مديريتي نظام در سطوح مختلف، تلاش براي ارائه تصويري از نظام به عنوان دشمن مشترک همه معارضين و مخالفين و منتقدين، استفاده از ظرفيت نخبگان سياسي و فرهنگي کشور با هدف فعاليت‌هاي تبليغي، سلب اعتماد از مردم نسبت به سخنان مسئولين کشور را از جمله اتهامات سران فتنه عنوان کرد.
نماينده مردم مشهد در مجلس شوراي اسلامي‌با بيان اينکه توبه سران فتنه با چهار شرط پذيرفته مي‌شود، ادامه داد: نخست اينکه اتهامات وارد شده به نظام مقدس جمهوري اسلامي‌را پس بگيرند و دوم خسارت‌هاي وارد شده را جبران کنند، سوم راه خود را از دشمنان جمهوري اسلامي‌جدا کنند و چهارم اينکه براي آنچه که مرتکب آن شده‌اند، آماده مجازات باشند.
عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي، تصريح کرد: 104 صفحه اسناد فتنه با امضاي وزارت اطلاعات، سپاه، ناجا و تمام مراکز نظارتي را به رئيس مجلس تقديم مي‌کنم و به دو نائب رئيس مجلس توصيه مي‌کنم که اين اسناد را مطالعه کنند که اين گزارش کميسيون اصل 90 قانون اساسي در مجلس هشتم است.
بر اين اساس درحالي که مسعود پزشکيان پس از اتمام نطق ميان‌دستور کريمي‌قدوسي گفت که بنده صرفاً به بيان يک حديث از اميرالمومنين (ع) اکتفا مي‌کنم و حرف ديگري نمي‌زنم، محسن کوهکن با عصبانيت به سمت جايگاه هيات رييسه رفت و در ادامه حميدرضا حاجي‌بابايي و چند نماينده اصولگراي ديگر نيز در اين محل حاضر شدند.
در اين ميان شهروز بررگز و برخي ديگر از اصلاح‌طلبان با استناد به آيين‌نامه داخلي مجلس از پزشکيان درخواست داشتند که تذکر ماده ۷۹ دهد؛ چرا که کريمي‌قدوسي مشخصاً از وي نام برده و تلويحاً اتهاماتي به او وارد کرده است اما به هر ترتيب، پزشکيان که با واکنش عصبي اصولگرايان مواجه شد، بلافاصله تاکيد کرد که از بيان حديث مدنظرش در پاسخ به اظهارات و اتهامات کريمي‌قدوسي صرف‌نظر کرده و از ناطق بعدي خواست که براي بيان نطق خود در جايگاه حاضر شود اما فريادهاي کوهکن و ديگر اصولگرايان و البته در ادامه، واکنش اصلاح‌طلبان مجلس به اين اعتراضات، فضاي صحن را متشنج کرد و عملاً دقايقي امکان قرائت نطق بعد ميسر نشد.
همزمان با تجمع اصولگراياني همچون احد آزادي‌خواه، حسن نوروزي، نصرالله پژمانفر، علي ادياني‌راد و محمدجواد ابطحي در تجمع مقابل جايگاه هيات رييسه، برخي اصلاح‌طلبان نيز خود را به اين جمع رساندند که از جمله محمدرضا تابش، احمد بيگدلي، احمد مازني، عبدالحميد خدري، حسني جوريابي، علي بختيار، پروانه مافي، سيده فاطمه حسيني و سيده حميده زرآبادي، محمدجواد فتحي، قاسم ميرزايي نيکو و علي مطهري در اين مذاکرات حضور داشتند. مذاکراتي که در گوشه‌اي آرام‌تر و در گوشه‌اي ديگر از صحن با شدت و حدت بيشتر دنبال مي‌شد.
بر اين اساس در حالي که به‌عنوان مثال مهرداد لاهوتي نماينده اعتدالي لنگرود سعي مي‌کرد عبدالحميد خدري نمانيده اصلاح‌طلب بوشهر را از اين تجمع دور کند، عمده اصلاح‌طلبان حاضر در اين بحث يا با تعجب به نوع رفتار اصولگرايان، نظاره‌گر بودند و يا سعي مي‌کردند آن‌ها را آرام کنند. در مقطعي پروانه مافي با حرارت و هيجان بالا در جمعي متشکل از چندين نماينده صحبت کرد که به نظر مي‌رسد موضوع اين سخنان نيز انتقاد از نحوه برخورد اصولگرايان بوده است.
با اين همه، اين پايان ماجرا نبود. محسن کوهکن که پس از نطق کريمي‌قدوسي، عملاً با انتقاد شديدالحن خود به پزشکيان، آتش اين تشنج را برافروخته بود، در ادامه نيز اين‌سو و آن‌سوي صحن با برخي نمايندگان اصلاح‌طلب ديگر بحث و جدل مي‌کرد که رييس جلسه حق ندارد پس از نطق ميان دستور نماينده، اظهارنظر کند.
کوهکن، تابش را با خود به گوشه‌اي از صحن برد و علي ادياني‌راد ديگر نماينده اصولگرا نيز مصطفي کواکبيان را به همراه خود به اين گعده کشاند تا در رابطه با تشنج ايجاد شده، صحبت کنند. مذاکراتي که در فضايي به‌مراتب آرام‌تر ادامه يافت اما چندان دوستانه نبود.