دبه توتال، زنگنه را به بهارستان کشاند


رئيس کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي‌عنوان کرد که وزير نفت براي ارائه توضيحاتي درخصوص قرارداد توتال و احتمال انصراف اين شرکت از توسعه ميدان گازي پارس جنوبي در کميسيون حاضر مي‌شود.
به نقل از خانه ملت، فريدون حسنوند با اشاره به اينکه مديرعامل شرکت توتال از احتمال بازنگري در قرارداد توتال با ايران به‌دلايل حقوقي و تغيير رژيم تحريم‌ها خبر داده است، اظهار داشت: در مصاحبه‌هاي قبل و بعد از انعقاد قرارداد توتال به وزارت نفت هشدارهاي لازم داده شد و تأکيد داشتيم که در قرارداد تحريم‌ها موضوع فوري در نظر گرفته نشود، البته چنين اتفاقي رخ داده است.
رئيس کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي‌ادامه داد: با اين حال شرکت توتال اعلام مي‌کند که خود را با سياست‌هاي آمريکا تنظيم مي‌کند و اگر بخواهد از قرارداد خارج شود زودتر اين کار را انجام مي‌دهد تا خسارت کمتري را پرداخت کند.
نماينده مردم انديمشک در مجلس دهم شوراي اسلامي‌گفت: اگر چنين اتفاقي رخ دهد در واقع به قوانين حقوقي و قراردادهاي بين المللي بي‌اعتنايي شده است و مي‌تواند شروعي براي بي‌توجهي به تمام قراردادهاي بين المللي باشد و در ضمن به اعتبار شرکت توتال نيز خدشه وارد مي‌شود.
وي تأکيد کرد: اين اقدام در واقع نشان‌دهنده بي‌اعتباري شرکت توتال است که مي‌خواهد به‌دليل سودجويي و تأمين منافع خود در برخي از کشورها، قرارداد بين المللي را برهم بزند.
اين نماينده مجلس بيان داشت: پيش‌ازاين اعلام کرديم که ايران بايد پيشقدم شود و با طرح شکايت در مجامع بين المللي و داخلي، نسبت به دريافت خسارت‌ها اقدام کند اما وزارت نفت تا کنون مسامحه‌کاري مي‌کند تا مشخص شود توتال تصميم قطعي گرفته يا نه.
حسنوند در ادامه با اشاره به رفتارهاي شرکت توتال اظهار داشت: رفتارهاي اين شرکت نشان مي‌دهد که انگيزه و رغبتي براي اجراي قرارداد ندارد و بايد وزير نفت در اين باره پاسخگو باشد. رئيس کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي‌گفت: با اين حساب هفته آينده وزير نفت با حضور در نشست کميسيون انرژي در خصوص ميزان پيشرفت قرارداد توتال و احتمال انصراف و اقدامات حقوقي توضيحاتي ارائه مي‌کند.
ابراز تعجب از مواضع نااميدانه توتال
همچنين، يک کارشناس اقتصادي گفت: تعجيل توتال در موضع‌گيري نااميدانه درباره تحريم‌هاي احتمالي ايران نشان مي‌دهد بازگشت تحريم هيچ ريسکي بر دوش توتال ندارد و تمام ريسک متوجه ايران است.
مجيد شاکري در گفتگو با مهر درباره اظهارات چندباره مديرعامل توتال درباره احتمال خروج از قرارداد توسعه ميدان آزادگان در صورت وضع تحريم‌هاي تازه عليه ايران گفت: چند ماه قبل، بعد از مطرح شدن اولين قرارداد IPC (قراردادهاي جديد نفتي ايران) با توتال، محور اصلي سوال منتقدين داخلي قرارداد اين بود که ريسک لغو قرارداد بر عهده کدام طرف است؛ به زبان ساده سوال اين بود که اگر به هر دليل، نظامات تحريمي‌عليه ايران تغيير کند، مسئوليت مديريت ريسک با کيست و جبران خسارات وارده با چه کسي است؟ آيا وزارت نفت ايران قرارداد با توتال را به نحوي بسته است که هزينه تحريم شدن پروژه را بالا ببرد؟
وي ادامه داد: در آن زمان وزارت نفت از پاسخگويي طفره رفت و در نهايت هم، قرارداد امضاء شد.
شاکري گفت: در هفته جاري، رييس توتال پشت سر هم تقريبا در هر محفلي مصاحبه مي‌کند و با دمي‌سرد، از عدم امکان ادامه همکاري، در صورت تغيير صورت بندي تحريم‌ها صحبت مي‌کند.
اين کارشناس ارشد اقتصادي تصريح کرد: اين تواتر بسيار عجيب است؛ آن هم در حالي که ابدا در صحنه عمل، تحريمي‌اتفاقي نيفتاده است؛ نه کنگره اظهار نظري درباره لغو برجام کرده است و نه ليست اول کاتسا، ليست مهم و دندان‌گيري بوده است.