افزایش منطقی قیمت سبب بقای صنعت فولاد

تفاهم- گروه اقتصادی: معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور معادن و صنایع معدنی گفت: واحدها در چند سال گذشته، گاهی محصول خود را زیر قیمت تمام شده می فروختند، بنابراین افزایش معقول و منطقی قیمت برای بقای صنعت فولاد کشور مفید است. به گزارش تفاهم به نقل از تارنمای وزارت صنعت، معدن و تجارت، جعفر سرقینی افزود: قیمت فولاد و محصولات سنگ آهن همواره تحت تاثیر بازارهای جهانی، عرضه و تقاضا و بهای تمام شده است و در چند سال گذشته قیمت فولاد به دلیل رکود حاکم بر بازار، افزایش تولید جهانی و کاهش تقاضا برای این محصول روندی نزولی به خود گرفت که زیان‌های زیادی برای شرکت‌های فولادی ایران و جهان به همراه داشت.
به گفته این مسئول، افزایش تقاضای فولاد، اعلام چین مبنی بر کاهش تولید این محصول از اواخر سال گذشته و افزایش قیمت نهاده‌های تاثیرگذار بر بهای تمام شده مانند الکترود گرافیتی، نسوزها و فروآلیاژها، از دلایل این افزایش قیمت بود که در ایران مسائل روانی بازار نیز بر این موضوع تاثیر گذاشت. وی بیان داشت: افزایش صادرات فولاد کشور تاثیرگذاری بسیار اندکی بر افزایش قیمت آن دارد و به دلیل نبود تقاضای مناسب در داخل کشور، با برنامه ریزی انجام شده واحدهای تولیدی به سمت صادرات هدایت شدند و با شناسایی بازارهای هدف صادرات خود را افزایش دادند که این موضوع نیز هر چند بسیار اندک بر افزایش قیمت ها تاثیرگذار بوده است. سرقینی اضافه کرد: قیمت ها در 2ماه گذشته سیر نزولی به خود گرفته و متناسب تر شده است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: استمرار قیمت واقعی با متناسب کردن عرضه و تقاضا و رونق بازار مسکن، افزایش بودجه طرح‌های عمرانی، افزایش صادرات، نوسازی بافت‌های فرسوده و رونق صنایع پایین دستی مسیر است. وی گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت با کمک دستگاه‌های ذیربط قیمت‌ها را رصد می‌کند و با برگزاری جلسات با ذی ‌نفعان (تولیدکنندگان و مصرف کنندگان در زنجیره فولاد) اقدام های لازم را برای جلوگیری از افزایش بی رویه قیمت‌ها در حیطه اختیارات خود انجام می‌دهد.