مذاکرات ما تند و خشن نبود

میهمان نشست خبری «اجلاس جهانی محبان اهل‌بیت و مسئله تکفیری‌ها» علی‌اکبر ولایتی، دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی بود. این نشست روز گذشته، در سالن «رضوان» بسیج در سازمان صداوسیما برگزار شد. استعفای سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان، در ریاض موضوعی بود که ولایتی در ابتدای این نشست به آن پرداخت. 
او درباره استعفای نخست‌وزیر لبنان می‌گوید: «حریری این‌طور گفته است که در ملاقاتش به من گفته در امور داخلی لبنان دخالت نکنید که اصلا چنین چیزی نبوده، اصلا مذاکرات ما به‌هیچ‌وجه تند، خشن و این‌طور نبود و مواردی که گفتند نبوده است و اینها القائات سعودی‌ها و دیگرانی است که مایل نیستند لبنان در آرامش باشد و دوستی استراتژیک دو کشور را ببینند».
روایت ولایتی از دیدارش با حریری
به گزارش «ایسنا» مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری ادامه داد: «در این دیدار غیر از من سفیر ما در لبنان هم حضور داشت و ما هم در دیداری که داشتیم هیچ‌گونه تهدیدی نکردیم، در ملاقات ما بحث روابط دوجانبه و منطقه‌ای بود و از طرفی او خواست میان ایران و عربستان وساطت کند که من گفتم ما مشکلی با مذاکره نداریم، اما به سعودی‌ها بگویید شما سه سال است یمن را ویران کردید و اجازه ورود غذا و دارو را نمی‌دهید».


ولایتی روایت می‌کند: «من به آقای حریری گفتم به سعودی‌ها بگویید از جنایات انسانی در یمن دست‌ بردارند، چراکه اینها ربطی به سیاست ندارد و باید با یمنی‌ها مذاکره کنند، چراکه مسئله یمن راهکار صرفا سیاسی دارد و نه بمباران کور». او ادامه می‌دهد: «به آقای حریری گفتم از اتحاد احزاب و گروه‌های سیاسی داخلی لبنان استقبال می‌کنیم و امروز لبنان یکی از امن‌ترین کشورهای اسلامی است و این از برکت مقاومت اسلامی و مردم فهیم و آگاه لبنان است». ولایتی سخنان خود را چنین ادامه می‌دهد: «ایران و لبنان برادر و متحد هستند و روابط راهبردی با یکدیگر دارند و مسئله استعفای آقای حریری هم یک موضوع داخلی است و امیدواریم اگر قوانین داخلی آنها اجازه دهد، بعد از این تحولات یکی، دو هفته اخیر، آقای حریری به لبنان بازگردد و در این رابطه که او سر کار بماند یا نه مردم لبنان باید تصمیم بگیرند». او هدف از سفر خود را شرکت در اجلاس علمای مقاومت دانست؛ ولایتی در این سفر با رئیس‌جمهوری لبنان، با «نبیه بری»، رئیس پارلمان لبنان و با سیدحسن نصرالله دیدار کرد. مقصد دوم ولایتی سوریه و دیدار با بشار اسد بود. ولایتی سخنان خود را چنين ادامه می‌دهد: «تحلیل شخصی بنده این است که عربستان در کشورهای مختلف منطقه دخالت‌های بسیاری کرد که موفق هم نبود، آنها تجزیه سوریه و عراق را می‌خواستند که موفق نشدند و امروز بحث لبنان را دنبال می‌کند که در این مسئله هم موفق نخواهد شد، چراکه آنها قصد برپاکردن آشوب در لبنان را داشتند که به نتیجه نرسیدند».
سیزدهم آبان‌ بود که حریری در سفر به ریاض، از نخست‌وزیری استعفا داد. حریری در متن استعفایش ایران را به دخالت در لبنان متهم کرد؛ او بار دیگر در عربستان گفت از مقام نخست‌وزیری لبنان کنار می‌رود. او در روز استعفای خود ایران را متهم کرد و گفت لبنان در چنگ تهران است؛ او از احتمال ترورش سخن گفت. در اولین واکنش رسمی از ایران، سخنگوی وزارت خارجه استعفای او را مایه تأسف و شگفتی خواند و آن را تلاشی برای ایجاد تنش در منطقه توصیف کرد. بعد از استعفای حریری، سیدحسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان، دو بار سخنرانی کرد و هر دو متن سخنرانی حریری را تحمیل‌شده از طرف مقامات سعودی عنوان کرد. او از حریری خواست به لبنان بازگردد. «میشل عون»، رئیس‌جمهوری لبنان نیز چنین کرد و از بازگشت حریری به کشورش گفت. 
حریری در مصاحبه خود چه گفت؟
هشت روز پس از اعلام استعفای ناگهانی در عربستان سعودی، «سعد حریری» در نخستین گفت‌وگوی تلویزیونی خود تأکید کرد به‌زودی به لبنان بازخواهد گشت. او در مصاحبه با شبکه لبنانی «المستقبل»، از پایتخت عربستان، بار دیگر گفت، آنچه در منطقه رخ می‌دهد، خطر علیه لبنان است و استعفای من به نفع این کشور است. نخست‌وزیر مستعفی لبنان در ابتدای این مصاحبه تأکید کرد به‌زودی به لبنان خواهد رفت تا براساس موازین قانون اساسی استعفا دهد؛ اما پس از چند دقیقه با تغییر موضع خود گفت: به شرطی قبول می‌کنم استعفای خود را پس بگیرم که حزب‌الله قبول کند بی‌طرف باشد. او بار دیگر ایران را به دخالت در امور کشورهای عربی متهم کرد و گفت: «ما مخالف این هستیم که ایران از لبنان به‌عنوان محوری ضد کشورهای عربی استفاده کند؛ به علی‌اکبر ولایتی نیز گفته بودم که دخالت‌های ایران در کشورهای عربی غیرقابل‌قبول است. تهدیدی که شده بودم از سوی ولایتی نبود. ما خواهان داشتن اختلاف با ایران نیستیم، اما نباید در اموری که به ضرر کشورهای عربی است، دخالت کنیم».
عون و نصرالله حکیمانه برخورد کردند
ولایتی در ادامه به نوع مواجهه رئیس‌جمهور لبنان و سیدحسن نصرالله با استعفای حریری اشاره می‌کند:‌ «با حکمتی که اینها از خود نشان دادند، عربستان در این زمینه هم به آنچه می‌خواهد دست نخواهد یافت، امروز همه متوجه شده‌اند که آقای حریری تحت ‌فشار استعفا داده و ادبیاتش کاملا ادبیات سعودی بوده است». 
عربستان نیابتی از کشورهای عربی ندارد
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در رابطه با اتهام‌زنی‌های سعودی علیه ایران مبنی بر دخالت در امور داخلی کشورهای منطقه، بیان کرد: «ما از سوی عربستان متهم هستیم؛ عربستان چه‌کاره است که این حرف را بزند؛ مگر کسی آن را وکیل کرده است، خودشان حکومتی هستند که به‌ زور به مردمشان تحمیل شده‌اند، اگر انتخابات برگزار کنند معلوم نیست که مجدد اینها روی کار باشند. سعودی نیابتی از طرف کشورهای عربی ندارد که بخواهد از طرف آنها حرفی بزند و خود را مدافع آنها معرفی کند. ما به درخواست دولت‌های قانونی عراق و سوریه در آن کشورها حضور داریم. آنها به دلیل تجربه ایران از مشورت‌های ما استفاده می‌کنند؛ بنابراین حضور ما قانونی است».
آمریکا در سوریه جایگاهی ندارد
همکاری ایران و ترکیه در سوریه محور دیگری بود که ولایتی در این نشست به آن اشاره کرد. او درباره این همکاری گفت: «رابطه میان ایران، ترکیه، سوریه و عراق، رابطه بین همسایگان و برادران است. آمریکایی‌ها فضولتا اینجا حضور دارند و ان‌شاءالله یک روزی اینها را همگی بیرون خواهیم کرد. رقه متعلق به سوریه است و در‌این‌باره همه ما اتفاق‌نظر داریم. آمریکایی‌ها اشتباه کردند که در رقه پایگاه نظامی ایجاد کردند و دیر یا زود باید آمریکایی‌ها از اینجا بروند. به امید خدا رقه به آغوش سوریه بازمی‌گردد. همان‌طور که بارها گفتیم، ما مخالف هرگونه تفرقه و تجزیه‌ای در منطقه هستیم».
واکنش دفتر حریری به سخنان ولایتی
ایسنا:‌ دفتر سعد حریری اعلام کرد که او به ولایتی پیشنهاد میانجیگری میان ایران و عربستان را نداده است. به گزارش «المستقبل» دفتر نخست‌وزیر مستعفی لبنان، در واکنش به سخنان علی‌اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اول، حریری پیشنهاد میانجیگری میان هیچ کشوری را نداد بلکه تنها نظرش در مورد توقف دخالت‌های ایران در یمن و اهمیت این امر بر بهبود روابط ایران و عربستان بود که به ولایتی اعلام کرد. دوم، حریری تأکید کرد این تنها نظر و دیدگاه شخصی اوست. سوم اینکه ولایتی اعلام کرد، گفت‌وگو در مورد بحران یمن دروازه خوبی برای آغاز گفت‌وگو میان ایران و عربستان است و حریری در جواب گفت: خیر. اول یمن و بعد گفت‌وگوی (ایران و عربستان). به نظر من حل مشکل یمن قبل از آغاز گفت‌وگو میان شما و عربستان (درباره روابط دو‌جانبه) مهم‌تر است».