رئیس جمهور: برای بازسازی منازل ، کمک بلاعوض و وام بلندمدت اعطا می کنیم

دولت برای بازسازی منازل خسارت دیده از زلزله، کمک بلاعوض و وام بلندمدت اعطا خواهد کرد.
رئیس جمهوری گفت: دولت برای بازسازی منازل و کمک به زندگی آسیب دیدگان و کسانی که منازل آن ها در زلزله در شهر و روستا دچار خسارت شده است، کمک بلاعوض و وام بلندمدت اعطا خواهد کرد.  
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، دکتر حسن روحانی  که به مناطق زلزله زده سفر کرده است روز سه شنبه در جمع مردم سرپل ذهاب با قدردانی از مردم استان کرمانشاه و سراسر ایران که در این حادثه همچون همیشه درکنار هم بوده و به یاری یکدیگر پرداخته اند، اظهار کرد: باید از تلاش نیروهای امدادرسان و نیروهای مسلح برای کمک به زلزله زدگان قدردانی کرد.
 دولت همه امکانات خود را برای کاهش سریع مشکلات مردم بسیج کرده است. دکتر روحانی با اشاره به نیاز مردم به چادر و امکانات زندگی موقت در مناطق زلزله زده، گفت: ستاد بحران در کرمانشاه تشکیل و بودجه لازم برای بازسازی و جبران خسارت های وارد شده به مردم اختصاص داده خواهد شد.


رئیس جمهوری تصریح کرد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تمام توان خود را برای بازسازی منازل مردم به کار خواهد گرفت و همه دستگاه های مسئول نیز به این بنیاد کمک خواهند کرد. دکتر روحانی با تاکید بر این که به طور مستمر روند امدادرسانی و جبران خسارات مردم این منطقه را پیگیری خواهد کرد، ادامه داد: بیمارستان های تهران، کرمانشاه و استان های معین برای ارائه خدمات درمانی فوری به مصدومان این حادثه بسیج شده اند.
رئیس جمهور با اشاره به این که در این حادثه برخی ساختمان هایی که به صورت تعاونی و دولتی ساخته شده و از عمر احداث آن ها زمان کمی می گذرد، تخریب شده اند، گفت: باید اشکالات و کاستی های موجود در ساخت این بناها بررسی شود و دولت مطمئنا این مسائل را دنبال و مقصران را شناسایی و به مردم معرفی خواهد کرد.
رئیس جمهوری تاکید کرد: دولت، مردم را تنها نمی‌گذارد و ما به عنوان خادم مردم در کنارتان خواهیم بود.
دکتر روحانی گفت: 11 هزار خانه روستایی و حدود چهار هزار و 500 خانه شهری در این زلزله تخریب شده اند و نیاز به ساخت 30 هزار مسکن جدید داریم. از آقای نوبخت نیز می‌خواهم که فردا(امروز ) در جلسه هیئت دولت این موضوع را مطرح کنند تا تصمیم‌گیری‌های لازم برای آن انجام شود. رئیس جمهور همچنین عصر سه شنبه در جلسه ستاد مدیریت بحران کرمانشاه گفت: حق طبیعی مردم آسیب دیده، رسیدگی به نیازهای آنان، اسکان موقت و کمک به بازسازی منازل است و هیچ جای ایران نیست که در غم مردم کرمانشاه شریک نباشد.
دکتر روحانی تاکید کرد: کمک به مردم و بازسازی مناطق زلزله زده استان کرمانشاه، دستور کار جلسه فردای دولت است. روحانی تاکید کرد :باید به نیازهای ضروری مردم رسیدگی کرد و در این زمینه نباید سخت‌گیری به خرج داد، بلکه باید دست و دلباز برخورد کرد.
در مواقع بحران جای گله‌گذاری و مچ‌گیری نیست
رئیس‌جمهور با تاکید بر این که در مواقع بحران جای گله‌گذاری و مچ‌گیری نیست، اظهار کرد: نباید در شرایط بحرانی فعلی به دنبال مچ‌گیری باشیم اما مثالی می‌زنم که امروز شاهدش بودم. وقتی به سرپل ذهاب رفتیم دیدیم که چگونه خانه‌های مردم که در کنار خانه‌های مسکن مهر بود حتی شیشه‌هایش هم نشکسته بود اما خانه‌های مسکن مهر تخریب شده بودند که البته برخی می‌گویند علت این بوده که آن خانه‌ها روی گسل قرار داشتند در حالی که گسل نقطه‌ای نیست بلکه یک مسیر است و اگر آن خانه‌هایی که مربوط به مسکن مهر بوده روی گسل قرار داشته است خانه‌های مجاورش هم روی همان گسل قرار داشتند.   روحانی ادامه داد: پس مردم اگر خودشان خانه‌هایشان را بسازند بهتر از آن است که ما مسئولان برایشان خانه بسازیم. اگر مردم کارها را به دست بگیرند  بهتر، زودتر، دقیق‌تر و  ارزان‌تر تمام می‌شود.
  رئیس جمهور همچنین با حضور در بیمارستان طالقانی کرمانشاه،  از مصدومان زلزله عیادت کرد.