پشت‌بند یک سناریوی هولناک

مجید عابدینی‌راد- در بند قرار دادن دیپلمات عالی‌رتبه کشوری توسط کشوری دیگر خارج از هر گونه قانون و عرف بین‌المللی است و ملت و دولت لبنان نباید در مقابل این حرکت نامعقول عربستان ساکت بنشینند! برای رسیدگی به چگونگی این مساله و شکل خاص طرح استعفای سعد حریری از ریاض، مقامات لبنان باید خود را از حمایت محافل بین‌المللی برخوردار کنند تا با مداخله‌شان برای انتقال نخست وزیر لبنان به کشوری بی‌طرف راه‌حلی یافت شود! چون از جنبه‌هایی وضع سعد حریری حتی صورت یک پناهندگی سیاسی در ریاض را هم ندارد.
از این رو است که پیش از هر گمانه‌زنی در این ارتباط به واقع باید صورت‌مساله شناخته شود و غریب است که میشل عون، رییس‌جمهور لبنان قبل از هر چیز خواستار انتقال سعد حریری به کشورش یا حداقل به کشوری بی‌طرف برای شناخت چون و چراهای دقیق این مساله بسیار حساس تا‌کنون نشده است! چطور می‌شود چنین استعفایی را بدون در نظر گرفتن شرایط دقیق حریری که حالتی از حصر و دربندی و ربوده‌شدگی دارد، قبول یا رد کرد؟
از طرفی چه‌بسا محمد بن سلمان در این رابطه مستقیما دخیل نبوده و این مساله تحت فشار جارد کوشنر، نماینده و مشاور ترامپ و دو مقام امنیتی که در آن روزها برای انجام ماموریتی خاص به ریاض رفته بودند، صورت گرفته باشد اما حتی اگر با مشاوره نماینده ترامپ این راهکار پیشنهاد شده، علت و چگونگی آن را هم باید بازشناخت. شاید هم این کار آن‌طور که خواسته‌اند به نمایش در‌آید، برای نجات جان سعد حریری از حادثه‌ای بوده که این شخصیت‌های از‌راه‌رسیده از وقوع آن در لبنان باخبر بوده‌اند.
بی‌جهت نیست که امانوئل ماکرون برای انتقال سعد حریری به پاریس دست به تلاش می‌زد. تماس‌های ماکرون با بیروت و ریاض را جدی و فشرده توصیف کرده‌اند چرا‌که دستگاه دیپلماسی فرانسه استمرار حضور حریری در ریاض را هم برای عربستان و هم برای لبنان بحران‌زا و خطرناک دانسته است.


تهران نیز نباید از فشار آوردن به دیگر هم‌پیمانان آسیایی و اروپایی‌اش در جهت خروج سعد حریری به محلی دیگر برای توضیح‌آوری آرام بنشیند چون این داستان از شروع یک غائله بسیار بزرگ و به‌واقع خطرناک در منطقه خبر می‌دهد. البته بعید به نظر می‌رسد که ریاض در این رابطه تن به استرداد نخست‌وزیر لبنان به کشوری غیر دهد چون از قرار و این‌طور که پیداست، او به عنوان مهره‌ای برای شعله‌ور کردن جنگ در لبنان و مداخله اسراییل در این کشور و پرونده‌سازی‌هایی برای محکوم کردن ایران در جهت‌های دلخواه‌شان به‌کار گرفته شده است. بنا بر قرائن موجود بعید نیست که آمریکا برای مجبور ساختن ایران به مذاکره برای تغییر مفادی در برجام و جلوگیری از اقتدارش در منطقه و ایجاد محدودیت در توسعه موشک‌های بالستیک دست به اجرای چنین نقشه خطرناکی زده باشد تا دیگر هم‌پیمانان برجامی را در جهت ایجاد فشار به ایران با خود متحد سازد یعنی توفانی که ترامپ نوید برپایی‌اش را می‌داد، می‌تواند با این اقدامات، مقدماتی برای کشاندن شعله‌های جنگ در سوریه به لبنان و از آنجا به کل خاورمیانه مرتبط باشد؛ توفان غائله‌ای که با رفتن داماد ترامپ به ریاض برای شعله‌ور کردن اولین جرقه‌های جنگی در لبنان کلید خورده است، ایجاد بحرانی مشابه آنچه در سوریه روی داد و به آوارگی میلیون‌ها نفر منجر شد و آتشش با هجوم پناهندگان به هر سو، اروپا را نیز فلج ساخت.
اگر ریاض به استرداد حریری برای شفاف‌سازی تن ندهد و درخواست ماکرون هم بی‌جواب بماند، برای ناتمام ماندن این سناریوی از پیش طراحی شده است! اتمام این سناریو به احتمال زیاد و متاسفانه با رویدادهای فاجعه‌باری در لبنان و یکسری اعمال تروریستی می‌تواند در ارتباط باشد؛ اعمالی که قرار است مسوولیت آنها به گردن ایران و حزب‌الها انداخته شود تا ماجرای حریری توجیه منطقی یابد!
پشت‌بند این سناریوی هولناک، باید وقایع غریب و وحشتناکی منطقا در راه باشد، توجیه تهمت‌زنی بزرگ باید براساس داده‌هایی به همان اندازه بزرگ باشد تا به عنوان سندی بر مجرم بودن نهاد یا سازمان یا کشوری عرضه شود.
تحلیلگر سیاسی