خروج نیروهای روسی و آمریکایی از سوریه

رهبران روسیه و ترکیه دوشنبه‌شب گذشته در بندر سوچی در ساحل دریای سیاه درخصوص گام‌های بعدی همکاری در سوریه مذاکره کردند. رییس‌جمهور‌ روسیه مذاکرات خود با رجب طیب اردوغان را بسیار سازنده خوانده است. این ششمین گفت‌وگوی رهبران روسیه و ترکیه در یک سال اخیر درباره سوریه بود.
ولادیمیر پوتین پس از دیدار با رجب طیب اردوغان گفت‌ همکاری روسیه با ترکیه و ایران در سوریه نتایج ملموسی در سوریه به همراه داشته و شرایط را برای گفت‌وگوی‌های سیاسی با نظارت سازمان ملل متحد‌ فراهم کرده است. ولادیمیر پوتین در نشست خبری پس از این مذاکرات گفته است: همکاری مشترک ما با ترکیه و ایران نتایج ملموسی داشته است.
رییس‌جمهور‌ روسیه اضافه کرده است: خشونت‌ها در سوریه کاهش یافته و شرایط مناسبی برای پیشبرد گفت‌و‌گوهای سیاسی سوریه با نظارت سازمان ملل فراهم شده است. طبق این گزارش رجب طیب اردوغان نیز در این کنفرانس خبری گفته است‌ مناطق کاهش خشونت در سوریه زمینه را برای توافق سیاسی در این کشور جنگ‌زده فراهم کرده است.
روسیه و ایران از حکومت بشار اسد در جنگ داخلی سوریه حمایت می‌کنند و در مقابل ترکیه از برخی گروه‌های مخالف حکومت سوریه حمایت می‌کند. با این حال حضور نظامی روسیه در سوریه در سال ۲۰۱۵ و سرنگون کردن یک هواپیمای روسی توسط ترکیه باعث شد دو کشور تا آستانه رویارویی نظامی بروند. با این حال‌ روسیه و ترکیه به همراه ایران مذاکرات مشترکی را در خصوص سوریه طی یک‌سال اخیر انجام داده‌اند.


به دنبال یک رشته مذاکرات بین این سه کشور برای پایان دادن به جنگ داخلی سوریه در پایتخت قزاقستان، در شهریور سال‌جاری مسکو، آنکارا و تهران به توافقی برای ایجاد چهار منطقه کاهش تنش یا عاری از خشونت در نواحی مختلف سوریه دست یافتند.
در همین زمینه‌ کاخ کرملین اعلام کرد رییس‌جمهور آمریکا و ولادیمیر پوتین، بر سر بیانیه مشترک درباره سوریه به توافق رسیده‌اند. اینترفکس هم گزارش داده بود که ولادیمیر پوتین و دونالد ترامپ بر اهمیت مناطق کاهش تنش در سوریه به عنوان پیش‌شرط اصلی یک راه‌حل سیاسی برای معضل سوریه تاکید کرده‌اند.
ساخت نیروگاه هسته‌ای روسیه در ترکیه
رییس‌جمهور ترکیه از آغاز ساخت نیروگاه هسته‌ای روسیه در ترکیه در هفته‌های آینده خبر داد. رجب طیب اردوغان اعلام کرد: به توافقی با روسیه رسیده‌ایم که هدف از آن تقویت روابط راهبردی با روسیه است.
وی در کنفرانس خبری مشترک خود در سوچی با ولادیمیر پوتین، همتای روسی خود گفت: شرایط لازم را برای آغاز کار شورای همکاری‌های مشترک ترکیه و روسیه فراهم کرده‌ایم.
اردوغان افزود: روسیه و ترکیه محدودیت صادراتی برخی از کالا‌ها را به سوی اراضی طرف مقابل برداشته‌اند. امسال حجم مبادلات تجاری روسیه و ترکیه 26 درصد رشد کرده است. به دنبال از بین بردن همه موانع موجود در روابط اقتصادی و تجاری دو کشور و رساندن مبادلات تجاری به یکصد میلیارد دلار هستیم. وی خواستار آن شد که آخرین محدودیت‌ها در تجارت با روسیه لغو شود.
وی تاکید کرد: بر اجرای طرح‌های مشترک به ویژه هسته‌ای بر اساس دوره زمان‌بندی مشخص تاکید داریم. اردوغان افزود: تا چند هفته آینده کلنگ ساخت یک نیروگاه هسته‌ای در ترکیه بر زمین زده خواهد شد. برای آغاز کردن روند سیاسی منتج به حل بحران در سوریه توافق کردیم. به دنبال تقویت روابط مشترک دوجانبه در همه زمینه‌ها هستیم. وی همچنین گفت‌ برای اقدامات مشترک با روسیه در صنعت دفاعی اهمیت قائل است.
اردوغان خواستار خروج نیروهای روسی از سوریه
اردوغان در گفت‌و‌گو با خبرنگاران با اشاره به بیانیه اخیر روسای جمهور‌ روسیه و آمریکا درباره سوریه (‌که در ویتنام صادر شد) گفت: آنها می‌گویند بحران سوریه را از راه نظامی نمی‌توان حل و فصل کرد. اگر آنها معتقدند مساله سوریه را از راه نظامی نمی‌توان حل کرد، در آن صورت باید نیروهای نظامی خود را از این کشور فرا بخوانند و راهکار سیاسی به کار گرفته شود.
رییس‌جمهور ترکیه گفت: باید با همکاری یکدیگر، راه را برای برگزاری انتخابات در سوریه برگزینیم. وی یادآوری کرد طرف ترکی در سال 2003 با ورود نیروهای آمریکایی به عراق مخالفت کرد اما این نیروها تهاجم کرده و مقام‌های آمریکایی گفتند نظامیان این کشور در عراق نمی‌مانند اما این گونه نبود. مردم دنیا احمق نیستند. غالبا سخنان سیاستمداران آمریکایی با اعمال‌شان مطابقت ندارد.
اردوغان گفت: آمریکا در شمال سوریه پنج پایگاه نظامی دارد و هفت مرکز نظامی نیز در نقاط دیگر این کشور مستقر کرده است که در مجموع 13 پایگاه می‌شود و انواع تسلیحات در سوریه مستقر کرده است. وی ادامه داد: روسیه هم در سوریه پنج پایگاه نظامی دارد. با این واقعیت‌های عینی چه‌کار باید کرد.
کاخ کرملین از افشای محتوای مذاکرات روسای جمهور روسیه و ترکیه به خصوص درباره درخواست آنکارا برای عقب‌نشینی نیروهای روس و آمریکا از سوریه خودداری کرد.
سخنگوی کرملین در پاسخ به اینکه ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان درباره درخواست آنکارا مبنی بر عقب‌نشینی نیروهای روس و آمریکا از سوریه با هم گفت‌وگو کردند، تاکید کرد: دیدارهایی درخصوص موضوعات بسیار پیچیده انجام شد و محتوای این موضوعات قابل توضیح نیست. وی گفت: مذاکراتی بسیار پیچیده انجام شد که طبیعتا محتوای آن فاش نمی‌شود.
ترزا می: روسیه تهدیدی جهانی است
از طرفی به گزارش آسوشیتدپرس، ترزا می‌ در انتقادی شدیداللحن علیه روسیه، مسکو را به مداخله در انتخابات‌‌ خرابکاری سایبری، به خطر انداختن امنیت جهانی، حملات هکری و انتشار اخبار جعلی متهم کرد و این کشور را تهدید اصلی خواند.
نخست‌وزیر بریتانیا گفت دولت ولادیمیر پوتین برای تضعیف جوامع آزاد تلاش می‌کند. ترزا می‌ گفت: آنها مطالب جعلی طراحی می‌کنند تا وجود اختلاف در غرب را نشان دهند. اما او افزود‌ در حالی که انگلیس خواهان رویارویی دائمی با روسیه نیست اما از منافع خودش حفاظت می‌کند.
سخنان ترزا می ‌تضاد آشکاری با سخنان رییس‌جمهور آمریکا داشت که گفت تکذیب مداخله پوتین در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ را باور می‌کنم. وزیر خارجه انگلیس ماه آینده به روسیه سفر خواهد کرد. او در سخنرانی سیاست خارجی مهم خود پیام بسیار ساده‌ای را به رییس‌جمهور روسیه ارسال کرد و گفت که او باید راه بسیار متفاوتی نسبت به سال‌های اخیر اتخاذ کند؛ مسیری که مسکو را در راه الحاق کریمه، ایجاد درگیری در اوکراین و حملات سایبری به دولت‌ها و پارلمان‌ها در سراسر اروپا قرار داد. می ‌تاکید کرد‌ روسیه می‌تواند شریک ارزشمندی برای غرب باشد اما این در صورتی است که آنها طبق قوانین کار کنند.
نخست‌وزیر بریتانیا تاکید کرد: روسیه مکررا حریم هوایی ملی چندین کشور اروپایی را نقض می‌کند و یک کمپین مداوم اختلال و جاسوسی سایبری در دست دارد. این شامل مداخله در روندهای انتخاباتی و هک کردن سایت وزارت دفاع دانمارک و بوندستاگ و موارد دیگر می‌شود. می‌دانیم شما چه کار می‌کنید و موفق نخواهید شد چرا که شما انعطاف دموکراسی‌های ما، جذابیت مداوم جوامع باز و آزاد و تعهد کشورهای غربی به ائتلافی که ما را متحد کرده است را دست‌کم گرفتید. ترزا می‌ گفت در حالی که کشورش در حال ترک اتحادیه اروپاست و برای یک عرصه جدید در جهان برنامه‌ریزی کرده، کاملا به ناتو و تضمین یک توافق برگزیت که ارزش‌های لیبرال را تقویت کند متعهد است. او همچنین گفت: شراکت اقتصادی قدرتمند میان انگلیس و اتحادیه اروپا همچون محافظی مقابل تحریکات روسیه در اروپا عمل خواهد کرد.
رییس دولت انگلیس همچنین افزود: اقدام لازم برای مقابله با فعالیت روسیه را در پیش می‌گیریم اما این هدف ما و روابطی که می‌خواهیم با روسیه داشته باشیم، نیست. خواستار بازگشت به جنگ سرد یا ماندن در وضعیت رویارویی دائمی نیستیم. روسیه به عنوان عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد موظف است نقش پررنگی در ارتقای ثبات بین‌المللی ایفا کند. روسیه می‌تواند و من امید دارم که روزی آنها این راه متفاوت را برگزینند. اما تا زمانی که روسیه این‌گونه رفتار نکند، در کنار هم از منافع‌مان و نظم بین‌المللی که همه به آن وابسته هستند، حفاظت می‌کنیم. ترزا می‌ در سخنرانی خود همچنین گفت: مقام‌های میانمار باید مسوولیت کامل آنچه شبیه پاکسازی قومی مردم روهینگیا در استان راخین است، بپذیرند.