مسکن مهر در زلزله آسیب بیشتری دیده است؛

گروه مسکن- پس از تخریب واحد‌های مسکن مهر در اثر وقوع زلزله در استان کرمانشاه انتقاداتی نسبت به کیفیت ساخت این واحدها مطرح شد و بار دیگر معایب حضور مستقیم دولت در تولید و احداث واحدهای مسکونی را آشکار کرد؛ واحدهایی که زمان زیادی از ساخت آنها نمی‌گذرد و حالا تقریبا بلااستفاده شده‌اند. وقوع این حادثه نشان داد که تصدی‌گری دولت در ساخت و ساز کشور به کیفیت پایین منتهی می‌شود و استقبال نکردن متقاضیان از 117 هزار واحد مسکن مهر به دلیل کیفیت پایین کاملا منطقی است‌.
پس از وقوع حادثه مسوولان دولت قبلی و فعلی هرکدام با اظهاراتی سعی کردند مسوولیت تخریب این واحدها را از خود سلب کنند‌. در این ارتباط مدیرکل دفتر بازسازی و نوسازی بنیاد مسکن گفته است: با توجه به اینکه واحدهای مسکن مهر تخریب شده در جریان زلزله غرب کشور مربوط به حیطه فعالیت وزارت راه‌و‌شهرسازی است، تاریخچه دقیقی از زمان احداث این واحدها نداریم اما به نظر می‌رسد پی‌ریزی اولیه در دولت‌های نهم و دهم انجام شده است‌.
مجید جودی می‌گوید: واحدهای احداث شده مسکن مهر که در جریان زلزله غرب کشور دچار تخریب شده‌اند مربوط به وزارت راه‌و‌شهرسازی هستند و ربطی به بنیاد مسکن ندارند‌. به همین لحاظ اطلاعات دقیقی از تاریخچه این واحدها نداریم اما به نظر می‌رسد فوندانسیون و پی‌ریزی اولیه این واحدها در دولت‌های نهم و دهم انجام شده است‌. وی افزود: آنچه من در جریان حضور در منطقه مشاهده کردم نشان می‌داد بیشتر دیوارهای جداکننده ریخته است‌. اینکه علت این آسیب‌ها چیست هنوز با کارشناسی اولیه نمی‌توان تشخیص داد‌. ولی قطعا می‌توان گفت مسکن مهر منطقه سرپل ذهاب نسبت به دیگر ساختمان‌ها آسیب بیشتری دیده است‌. مدیرکل دفتر بازسازی و نوسازی بنیاد مسکن در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود واحدهای مسکن مهر تخریبی روی گسل احداث شده بودند، گفت: گسل را نمی‌توان قبل از وقوع زلزله تشخیص داد‌. خیلی از گسل‌ها ناشناخته است‌. تا زمانی که موضوع به صورت دقیق بررسی نشود، هر نوع اظهارنظر درخصوص مسکن مهر غرب کشور به نظر من احساسی برخورد کردن با این موضوع خواهد بود‌.
از سوی دیگر افراد منسوب به دولت قبلی سعی می‌کنند مشکل این واحدها را مربوط به پایان کار آن در دولت بعدی جلوه دهند‌. پس از حادثه کرمانشاه ۱۲ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی تخریب ۱۰۰ درصد شده‌اند که بیشترین خسارات در بخش روستایی بوده اما میزان خسارات به مسکن مهر بسیار بیش از سایر نقاط شهری بوده و این در حالی است که قرار بود این واحدهای نوساز ۱۰۰ سال برایمان عمر کنند‌. احتمالا در روزهای آینده بنیاد مسکن کار بازسازی را آغاز می‌کند و دوباره باید منابع کشور را صرف نوسازی کنیم چون حتما از اول یک نفر، جایی می‌خواسته از کار بزند تا سود بیشتری ببرد‌.


مسکن مهر سرپل‌ذهاب و کرمانشاه 2 نفر فوتی داشت
مدیر مسکن و ساختمان اداره راه‌و‌شهرسازی کرمانشاه با بیان اینکه تعداد فوتی‌ها در واحدهای مسکن مهر سرپل‌ذهاب و کرمانشاه تاکنون دو نفر بوده، گفته است: خوشبختانه هیچ یک از واحدهای مسکن مهر در این منطقه ریزش نداشته و اسکلت‌ها سالم باقی مانده است‌. عبدالرضا غفوری، درباره تعداد کشته‌ها و مصدومین در مسکن مهر استان کرمانشاه پس از زلزله 3/7 ریشتری اخیر می‌گوید: تاکنون تعداد فوتی‌ها در واحدهای مسکن مهر دو نفر اعلام شده است‌. وی با بیان اینکه بلافاصله پس از وقوع زلزله تمام واحدهای مسکن مهر تخلیه شدند، اعلام می‌کند: خوشبختانه در این واحدها و مجتمع‌های مسکن مهر شاهد ریزش به این معنا که سقف روی ساختنمان آوار شود، نبودیم‌.
این مقام مسوول در اداره راه‌و‌شهرسازی کرمانشاه با بیان اینکه هنوز عملیات آواربرداری در جریان است، می‌گوید: قطعی برق یکی از دلایل مهم طولانی شدن روند آواربرداری است و شب اول حادثه به دلیل قطعی برق و نبود روشنایی، عملیات آواربرداری بسیار کند بود‌.
مسکن مهر تخریب شده زلزله کرمانشاه ۲ سال پیش ساخته شد
رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نیز گفته است: در مناطق زلزله‌زده شاهد این هستیم که واحد‌های مسکن مهر که دو سال از ساخت آنها نمی‌گذرد به صورت جدی تخریب شده‌اند و این یک
فاجعه است‌.
علی بیت‌الهی با بیان اینکه پروژه‌های مسکن مهر کرمانشاه روی گسل قرار نداشته و علت تخریب پایین بودن مقاومت این ساختمان است، می‌گوید: اینکه گفته می‌شود دلیل تخریب این واحدها، مجاورت با گسل است، درست نیست و کاملا رد می‌شود‌. وی با بیان اینکه در مجاورت واحدهای مسکن مهر تخریب بسیار زیاد بوده است، افزود: در زلزله اخیر بجنورد هم شاهد تخریب جدی واحدهای مسکن مهر بودیم و زلزله کرمانشاه هم نشان داد مسکن مهر این منطقه هم در برابر زلزله مقاوم نیست‌.
وی تاکید می‌کند: پیشنهاد ما به وزارت راه‌و‌شهرسازی این است که مقاومت واحدهای مسکن مهر در سراسر کشورد مورد ارزیابی قرار گیرد و واحدهای ناایمن و با مقاومت کمتر مقاوم‌سازی شوند‌.