دلجویی روحانی از زلزله‌زدگان


تجارت-کورش شرفشاهي:  بار ديگر زلزله اي رخ داد و غمبار شد. بغض در گلوها راه نفس را گرفت و درد از چشمها سرازير شد. در مدت کمتر از يک روز متوجه شديم که 432 هموطن مان جان باختند و بيش از 7 هزار و 800 تن نيز مجروح شدند. درمورد ويراني‌ها نيز بهتر است چيزي نگوييم که تنها ويرانه اي برجاي مانده است. اما اين فاجعه باعث شد تا مسوولان خود را به کرمانشاه برسانند تا از نزديک در جريان قرار گيرند و بدانند عمق فاجعه کجاست و چگونه بايد نسبت به ان واکنش نشان دهند. 
همه درکنار کرمانشاه
و اما رييس‌ جمهور در بازديد از مناطق زلزله زده با تاکيد بر اينکه "همه مردم ايران در کنار کرمانشاه هستند"، به آسيب ديدگان از زلزله اطمينان داد که دولت با همه توان خود براي ياري آسيب ديدگان ، وارد عمل شده و در کوتاه‌ترين زمان ممکن تلاش خواهد کرد تا اين معضل را حل و فصل کند.به گزارش ايسنا، حجت الاسلام حسن روحاني در جلسه ستاد بحران استان کرمانشاه گفت: بايد به نيازهاي ضروري مردم رسيدگي کرد و در اين زمينه نبايد سخت‌گيري به خرج داد، بلکه بايد دست و دلباز برخورد کرد.روحاني با بيان اينکه ما بايد امنيت کافي را در استان کرمانشاه برقرار کنيم، گفت: ستاد بحران در اين زمينه تجربه دارد و همين‌که مسئولان بنياد مسکن ما مي‌گويند که به مردم آسيب‌ ديده وام مي‌دهند و شروع به برآورد هزينه‌ها کرده‌اند نشان دهنده تجربه آنان است بخصوص که کشور ما متاسفانه حادثه‌خيز است و هر چند وقت يک بار حادثه‌اي دردناکي را شاهد هستيم.رييس‌جمهور با اشاره به گفت‌وگوهاي خود با آسيب‌ديدگان حادثه زلزله در کرمانشاه، گفت: مردم توقع خاصي نداشتند و مي‌گفتند حالا که اين اتفاقات افتاده و ما خانه‌هايمان را از دست داده‌ايم براي بازسازي خانه‌هايمان فکري کنيد، اين يک خواسته طبيعي است. روحاني با بيان اينکه بايد براي مساله اسکان موقت آسيب‌ديدگان و نيز بازسازي خانه‌هاي آنان برنامه‌ريزي‌هاي دقيق و منسجمي‌را اجرايي کرد، گفت: امروز در اين جلسه مسئولان آماري را از تخريب خانه‌ها ارائه دادند که حدود 11 تا 12 هزار برآورد شده که البته در اين زمينه بايد به رقم دقيقي برسيم که بتوانيم آن را مورد استفاده قرار دهيم و خانه‌هايي که به طور کامل تخريب شده‌اند يا ديگر نمي‌توان از آنها استفاده کرد را مورد بازسازي قرار دهيم.رييس‌جمهور ادامه داد: اگر کسي چادر مي‌خواهد نبايد سخت‌گيري کنيم، بايد آنچه را که مورد نياز مردم است از قبيل چادر و اينگونه موارد مورد نياز را در اختيارشان قرار دهيم و دست و دلباز برخورد کنيم و نيز در تامين آب و وسايلي چون پتو هم که جزو ضروريات است اين مهم بايد مورد توجه قرار گيرد.روحاني بيان کرد: ما بايد کمک‌هاي بلاعوض در اختيار افرادي که خانه‌هايشان را از دست داده‌اند، قرار دهيم تا بتوانند قبل از بازسازي خانه‌هايشان روزگار خود را بگذارنند و نيز بايد به اين نکته توجه داشته باشيم که تا جايي که مي‌توانيم کار را به خود مردم واگذار کنيم.رييس‌جمهور با تاکيد بر اينکه در مواقع بحران جاي گله‌گذاري و مچ‌گيري نيست، اظهار کرد: نبايد در شرايط بحراني فعلي به دنبال مچ‌گيري باشيم.روحاني ادامه داد: پس مردم اگر خودشان خانه‌هايشان را بسازند بهتر از آن است تا ما مسئولان برايشان خانه بسازيم. اگر مردم کارها را به دست بگيرند بهتر، زودتر، دقيق‌تر و ارزان‌تر تمام مي‌شود.
مشکلات ادامه دارد
از سوي ديگر رئيس مجمع نمايندگان استان کرمانشاه درباره آخرين وضعيت حادثه‌ديدگان زلزله گفت: متاسفانه وسعت زلزله از نظر منطقه جغرافيايي زياد است و همين مسئله کار را سخت کرده‌اما گروه‌ها و دستگاه‌هاي اجرايي مانند ارتش، سپاه، بسيج، هلال احمر، اورژانس و... تلاش‌هاي زيادي را انجام داده‌اند. عبدالرضا مصري در گفت‌وگو با ايلنا ادامه داد: مهمترين مشکل وسعت و پراکندگي مناطق زلزله‌زده کار را براي امدادرساني سخت کرده به گونه‌اي که شايد حدود ۴۰ درصد از کساني که منازلشان در زلزله از بين رفته ، توانسته‌اند در اسکان‌هاي موقت مستقر شده و از چادر و پتو بهره‌مند شوند و به حدود ۶۰ درصد از حادثه‌ديدگان چادر و پتو نرسيده است.نماينده کرمانشاه در مجلس افزود: درجه برودت هوا در برخي از مناطق زلزله‌زده مانند ازگله به صفر درجه سانتيگراد رسيد و همين مسئله موجب شد تا زلزله‌زدگان و حادثه‌ديدگان شب سخت و سردي را سپري کنند.
اعزام هياتي از سوي رهبر انقلاب 
در اين رابطه هيات اعزامي‌ازسوي رهبر معظم انقلاب اسلامي‌براي بازديد از روند امدادرساني به مردم زلزله زده غرب کشور وارد شهرستان سرپل ذهاب شد.به گزارش ايرنا، حجت الاسلام عبدالحسين معزي به عنوان نماينده رهبر معظم انقلاب در اين سفر حضور داشت و حجت الاسلام محمدي عراقي نماينده مجلس خبرگان رهبري وي را در اين سفر همراهي کرد.بازديد از بيمارستان صحرايي شهداي سرپل ذهاب و برخي محل‌هاي اسکان اضطراري از برنامه‌هاي اين هيات بود.


حضور قوه قضاييه درکرمانشاه 
در همين رابطه حجت الاسلام صادقي معاون فرهنگي رئيس قوه قضاييه به همراه دکتر کهزادي معاون مالي و پشتيباني قوه قضاييه از مناطق زلزله زده غرب کشور بازديد کردند.به گزارش ايلنا،حجت الاسلام صادقي ضمن بازديد از مناطق زلزله زده به ويژه دادگستري شهرستان قصرشيرين که در زلزله اخير آسيب ديده بود بر لزوم تسريع در امداد رساني به مردم و همچنين تامين امنيت مناطق زلزله زده تاکيد کرد.
قدرداني وزير خارجه از جهان
البته زلزله کرمانشاه دل جهانيان را نيز به درد آورد و پيامهاي تسليت انسان دوستانه اي از سوي کشورها ارسال شد. در همين رابطه وزير امور خارجه از پيام‌هاي تسليت مقامات خارجي و اعلام آمادگي ساير کشورها براي ارسال کمک به زلزله زدگان غرب کشور قدرداني کرد. محمدجواد ظريف در توييتر خود نوشت:تصاوير خسارات زلزله و جانباختگان در کرمانشاه (و در عراق) دلخراش است. از ابراز همدردي‌ جهاني و پيشنهاد‌هاي کمک‌ آنها سپاسگزاريم. در حال حاضر مي‌توانيم با استفاده از منابع خودمان اوضاع را مديريت کنيم. بابت تمام پيشنهادهاي کمک بسيار سپاسگزاريم و شما را در جريان قرار مي‌دهيم.