تو دهنی موگرینی به ترامپ


از هنگامي‌که برجام به تصويب رسيد، تمامي‌جهان نسبت به آن ابراز رضايت کردند و از آن به عنوان توافق برد - برد ياد کردند و تنها کشورهايي با اين مهم به مخالفت برخاستند که منافع شان در خطر افتاده بود. اما با تغيير دولت آمريکا و آمدن ترامپ، مخالفتهاي آمريکا با برجام شروع شد که تنها چند کشور معدود به مخالفت با آن برخاستند و اکثريت جهان بر پايبندي به برجام تاکيد کردند. 
در اين رابطه مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا ضمن رد درخواست آمريکا براي افزايش فشارها بر ايران گفت که اين اتحاديه هيچ برنامه‌اي براي بررسي تحريم‌هاي جديد عليه تهران ندارد.به گزارش ايسنا، به نوشته روزنامه وال استريت ژورنال، فدريکا موگريني مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا درخواست‌هاي واشنگتن براي افزايش فشارها بر ايران را رد کرد.موگريني با بيان اينکه برنامه‌اي براي تحريم‌ جديد ايران وجود ندارد، گفت: ما نه‌امروز و نه هفته گذشته درباره تحريم‌هاي بيشتر از طرف اتحاديه اروپا عليه ايران صحبت نکرديم.
دولت آمريکا که پس از بازبيني سياست‌هاي خود درقبال ايران رويکردي خصمانه‌تر عليه تهران اتخاذ کرده است، در هفته‌هاي اخير از کشورهاي اروپايي خواسته تا با واشنگتن در اعمال هزينه بر برنامه موشکي بالستيک ايران و آنچه واشنگتن دامن زدن تهران به اختلافات در منطقه مي‌خواند، همراهي کنند.مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا همچنين از سعد الحريري، نخست وزير مستعفي لبنان خواست تا هرچه سريعتر به کشورش بازگردد و به عربستان درباره دخالت در امور داخلي بيروت هشدار داد.
 اين در حالي است که دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا در اظهار نظر خود اعلام نمود که ايالات متحده‌امريکا براي تشديد تحريم‌ها بر عليه ايران به حمايت اتحاديه اروپا نيازمند نيست و کشورهاي اروپايي "همچنان به فکر کسب درآمدهاي خود باشند" و در عين حال روابط تجاري خود با اين جمهوري (ايران) را حفظ کنند.ترامپ در اين مصاحبه گفت: "صادقانه بگويم، من به آنها گفتم که شما دوستان من هستيد، بنابراين ما با شما کنار مي‌آييم، چه‌امانوئل (رئيس جمهور فرانسه) يا مرکل (صدراعظم آلمان) - من واقعا اين افراد را دوست دارم. 
من به آنها گفتم: "شما مي‌توانيد به فکر کسب درآمدهاي خود باشيد، براي حل اين وضعيت (با ايران) ما نيازي به شما نداريم". از سوي ديگر وزير امور خارجه آلمان تاکيد کرد که اتحاديه اروپا خواهان حفظ توافق هسته‌اي با ايران است.
 زيگمار گابريل، وزير امور خارجه آلمان گفت که درباره توافق هسته‌اي با ايران و ثبات خاورميانه رايزني خواهد شد.وزارت امور خارجه آلمان با انتشار پيامي‌در صفحه رسمي‌خود در توئيتر نوشت: ما بايد با متحدان خود براي حفظ توافق هسته‌اي با ايران همکاري نزديک داشته باشيم. همچنين هياتي از شوراي امنيت آمريکا براي گفت‌وگو در مورد ايران و وضعيت سوريه با همتايان صهيونيستي خود به اسرائيل سفر کرده است.
به گزارش‌هارتص، قرار است در اين گفت‌وگوها نمايندگاني از ديگر بخش‌هاي دولت اسرائيل نيز حضور داشته باشند.بنا بر اين گزارش، اين در حالي است که چند روز پيش روسيه، آمريکا و اردن توافقي را براي دستيابي به آتش‌بس در جنوب سوريه به‌امضا رساندند که از همه نيروهاي خارجي از جمله نيروهاي نظامي‌ايران مي‌خواهد تا از سوريه خارج شوند، اگرچه ضرب‌الاجلي براي اين موضوع مشخص نشده است.مقامات دفاعي اسرائيل با توجه به اينکه ابرقدرت‌ها تمايل زيادي براي خارج کردن فعاليت‌هاي ايران از سوريه نشان نداده‌اند، نگران هستند.در همين راستا پنج‌شنبه گذشته رييس ستاد ارتش اسرائيل براي گفت‌وگو با رييس فرماندهي ارتش آمريکا در اروپا در مورد رفتارهاي ايران در سوريه به بروکسل سفر کرد.