معاونان بازنشسته بهشت ماندني شدند


گروه اجتماعي: هنوز هم زمين لرزه يکشنبه شب در غرب کشور موضوع اصلي اکثر جلسات در سطح کشور است. در جلسه روز گذشته شوراي شهر پايتخت هم به اين موضوع پرداخته شد و امين عارف‌نيا، مديرکل روابط عمومي‌و امور بين‌الملل شهرداري تهران در صحن شوراي شهر بيان کرد: شهردار تهران در ساعات اوليه حادثه در ستاد فرماندهي حضور يافته و با استاندار کرمانشاه و ساير مسئولان مناطق زلزله زده تماس گرفتند در جريان حجم خسارت‌هاي وارده قرار گرفتند. عارف‌نيا، ارسال دو تريلي آب معدني، چهار دستگاه‌امبولانس شهر سالم، 10 آمبولانس بهشت زهرا، سه کانتينر مواد غذايي آماده، 160چشمه سرويس بهداشتي، بيل مکانيک، هزار تخته چادر گروهي، نان و 20 هزار بسته خرما، دارو را از جمله کمک‌هاي شهرداري عنوان کرد. مديرکل روابط عمومي‌و امور بين‌الملل شهرداري تهران همچنين گفت: شهرداري تهران آمادگي دارد براي ارسال ادامه کمک‌ها با نظر شوراي شهر اقدام کند.
موضوع اقدامات شهرداري تهران براي کمک به هموطنان زلزله زده در غرب کشور تنها موضوع مطرح شده در جلسه روز گذشته شوراي شهر پايتخت نبود. در اين جلسه رييس کميسيون حمل و نقل شوراي شهر تهران، ري و تجريش با تاکيد بر لزوم پيگيري گزارشات ارسال شده از سازمان بازرسي کل کشور گفت: در گزارشات سازمان بازرسي کل کشور، برخي تخلفات مديران ارشد شهرداري تهران که در حال حاضر در اين سمت‌ها حضور دارند، محرز شده و بايد اين گزارشات مورد پيگيري قرار گيرد.
 محمد عليخاني در تذکري گفت: سازمان بازرسي کل کشور در طي سال‌هاي گذشته گزارشات متعددي از تخلفات صورت گرفته در مجموعه شهرداري تهران به شهرداري و شورا ارسال کرده است. بخشي از اين گزارشات که در دوره قبل به شوراي شهر ارسال شده، به نظر مي‌رسد قابل دسترس نيست لذا چون اين گزارشات براي پيگيري به شوراي شهر ارسال شده است، بايد مجددا جمع‌آوري و مورد پيگيري قرار گيرد. وي افزود: بخش دوم اين گزارشات که در حال حاضر موجود و دسترسي به آن مقدور مي‌باشد، حاکي از آن است که برخي از تخلفات محرز است ولي پيگيري نشده و تعدادي از مديران که نامشان در اين گزارش‌ها آمده، همچنان در مديريت‌هاي ارشد شهرداري وجود دارند. رييس کميسيون حمل و نقل شوراي شهر تهران، ري و تجريش ادامه داد: از هيات رييسه شوراي شهر تهران خواسته مي‌شود نسبت به پيگيري و کشف اين گزارشات از دسترس خارج شده اقدام لازم را انجام دهد. عليخاني تاکيد کرد: از شهرداري تهران خواسته مي‌شود کليه گزارشات سازمان بازرسي کل کشور حداقل از سال 1390 تا سال 1396 مورد رسيدگي و پيگيري قانوني قرار گرفته تا از بين رفتن حقوق شهرداري از شهروندان جلوگيري و با مديراني که تخلف آنها در اين گزارش‌ها محرز شده است، برخورد قانوني صورت گيرد.
در واکنش به اين تذکر عليخاني،‌ محسن‌هاشمي، رئيس شوراي شهر تهران درباره در دسترس نبودن برخي گزارش‌هاي سازمان بازرسي کل کشور درباره شهرداري و حضور مديران متخلف در پست‌هاي بالاي شهرداري گفت: همه اين گزارش‌ها در دسترس هستند.
 او ادامه داد: برخي از اين گزارش‌ها مهر محرمانه دارند اما همه اعضاي شورا مي‌توانند به آنها دسترسي داشته باشند. اين گزارشات به شهرداري و مقامات مربوطه ارسال شده و پاسخ‌هاي لازم داده مي‌شود. رئيس شوراي شهر با اشاره به در دسترس بودن همه گزارش‌ها افزود: گزارشات به کميسيون‌هاي مختلف شورا ارسال و خواسته شده پيگيري‌هاي لازم صورت بگيرد اما تا به حال از شهرداري پاسخي دريافت نکرده‌ايم.‌هاشمي‌ادامه داد: البته شهرداري تهران در مورد گزارش‌هاي سازمان بازرسي کل کشور در شهرداري تهران که مربوط به دوره چهارم بوده، دريافت شده است. بار ديگر مي‌گويم که همه اين گزارشات به صورت منظم در دسترس هستند.
معاونان بازنشسته شهردار ماندني شدند
همچنين محسن‌هاشمي‌در حاشيه جلسه ديروز شوراي شهر گفت: در جلسه با شهردار تهران با توجه به حادثه زلزله کرمانشاه موضوعات بيشتر تحت الشعاع اين موضوع قرار گرفت و شهردار نيز گزارشي از اقدامات انجام شده از سوي شهرداري تهران طي روز گذشته ارائه کرد. رئيس شوراي شهر تهران بيان کرد: همچنين در اين جلسه تاکيد شد که شهرداري تهران در ارسال لوايح به شورا سرعت عمل ببخشد و لوايحي که در دوره چهارم شورا نيز به شهرداري ارجاع داده شده مورد بازنگري و اصلاح قرار بگيرد. وي گفت: همچنين درخصوص افراد بازنشسته‌اي که بکارگيري شدند بحث و تبادل نظر شد.
رئيس شوراي شهر تهران با اشاره به انتقاد يکي از اعضاي شوراي شهر تهران درخصوص انتصابات اخير شهردار تهران گفت: در اين جلسه به اين موضوع اشاره شد به‌طوري که عنوان شده که ۳ معاون شهردار که هم‌اکنون در شهرداري به کارگيري شده، بازنشسته هستند و اين در حالي است که براساس قانون مقام شهردار هم‌تراز وزير و معاونين وي معادل معاون وزير بوده و لذا مشکلي براي فعاليت معاونين شهردار وجود ندارد.
‌هاشمي‌گفت: يکي از مواردي که در جلسه با شهردار به آن اشاره شد برطرف کردن سوءتفاهمات درخصوص انتخابات بود که در اين زمينه آقاي نجفي پاسخ لازم را مطرح کردند و به‌طوري که قرار شد قبل از انتخاب و انتصاب افراد در مجموعه شهرداري اين موضوع ۳ روز زودتر به اعضا اعلام و اعضا نظر خود را بيان کنند که البته اين موضوع به معناي دخالت در کار شهردار تهران نيست و بيشتر جنبه مشورتي دارد.
رئيس شوراي شهر تهران همچنين به گلايه يکي از اعضاي شوراي شهر تهران درخصوص تغيير کاربري پايگاه‌هاي مديريت بحران در شهر تهران اشاره کرد و گفت: اين موضوع نيز قرار شد از طريق کميسيون سلامت، محيط زيست و خدمات شهري پيگيري شود و به نتيجه مطلوب برسد. وي در ادامه با اشاره به حجم بافت فرسوده در شهر تهران بيان کرد: در اين زمينه نيز دولت و شهرداري بايد تعامل لازم را با يکديگر داشته باشند و البته در اين بخش نيز به زودي طرحي تهيه و جهت اجرا به شهرداري ابلاغ خواهد شد. ‌هاشمي‌با اشاره به اينکه مشکلي بين شهرداري و شوراي شهر وجود ندارد، گفت: در اين جلسه مقرر شد رئيس سازمان آب و فاضلاب تهران نيز مجددا در کميسيون حضور پيدا کند و درباره کيفيت آب صحبت کند. 
هاشمي‌با بيان اينکه مقرر شده تا سهام شهرداري تهران نيز در سازمان آب و فاضلاب شهر تهران مشخص شود، گفت: شهرداري تهران هم بايد عضوي از هيأت مديره اين سازمان باشد. رئيس شوراي شهر تهران در ادامه اذعان کرد: در اين جلسه الزامات تدوين بودجه سال ۹۷ شهرداري تهران نيز مطرح شد و پيشنهاداتي در اين باره ارائه دادند. اعضاي شوراي شهر تهران در کميسيون برنامه و بودجه حضور پيدا کردند. وي افزود: مباحثي از جمله درآمدهاي پايدار نيز مطرح شد که براساس پيشنهاد الويري درآمدهاي پايدار شهرداري تهران از ۲۵ درصد به ۴۰ درصد افزايش يافت و امروز نيز اين طرح با ۱۹ رأي به تصويب رسيد.