گلایه رئیس اتاق اصناف از سرکشی به حساب بانکی واحدهای صنفی

تفاهم- گروه گزارش: رئیس اتاق اصناف گفت: با توجه به نقش کم رنگ اصناف در برنامه ششم و تمایل دولت به انجام امور با روال دولتی، به نظر نمی‌رسد اقتصاد مقاومتی اجرایی شود.
به گزارش تفاهم،‌ علی فاضلی در  دهمین اجلاسیه دوره ششم نمایندگان اتاق اصناف ایران که با حضور حسن یونس سینکی، معاون وزیر صنعت- برگزار شد،  با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه، بخش خصوصی و اصناف کمرنگ دیده شده اند،‌ گفت: این در حالی است که مقام معظم رهبری و رئیس‌ جمهور تأکید زیادی بر سپردن کارها به مردم داشته‌اند ولی این اتفاق در برنامه ششم عملی نشده است.
 رییس اتاق اصناف، ضمن گلایه از قوانین و برخوردهای مالیاتی با اصناف، تصریح کرد: در پاسخ به برخوردهای مالیاتی به ما می‌گویند " ۲۵۰۰ حساب به عنوان نمونه بررسی شده است"، که سوال ما این است به چه حقی به حساب‌های مردم سرکشی می‌کنند؟! در هیچ کجای دنیا  نخواهید دید که چنین برخوردی با صاحبان سرمایه صورت گیرد.
فاضلی با بیان اینکه طی سال‌های گذشته هیچ بسته حمایتی برای اصناف اجرایی نشده است،‌ افزود: فقط سال گذشته یک بسته 10 هزار میلیارد تومانی برای اصناف دیده شد و رئیس‌ کل بانک مرکزی نیز وعده‌هایی را در این زمینه داد اما تا الان عملی و ابلاغ نشده است.  وی تصریح کرد:‌ بسته حمایتی برای جابه‌جایی بنگاه‌های آلاینده نیز اجرایی نشده و به همین دلیل دیگر اجازه نمی‌دهیم که بنگاه‌های آلاینده کوچ کنند. در حال حاضر سهم بنگاه‌های تولیدی در اصناف حدود 19 تا 20 درصد است در حالی که قبلاً این سهم به حدود 40 درصد می‌رسید.


معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این نشست، با بیان اینکه برای تولید صادراتی در فشار هستیم، گفت: لازم است راهکار مبارزه با قاچاق در اصلاح سیاست‌های اقتصادی تعریف و دیده شود. وی اظهار کرد: می‌توان برای عرضه کالا در چرخه توزیع رفتاری حرفه‌ای دید که طبق آن کالای قاچاق قدرت ورود به شبکه توزیع را نداشته باشد. حسن یونس سینکی اظهار کرد: طبق پژوهش‌های صورت گرفته برای حمایت از تولید ۷۰ ایستگاه وجود دارد که در کشورهای توسعه یافته بانک‌ها ایستگاه دوم محسوب می‌شوند، اما در کشور ما در رده ۳۷ قرار دارد که این موضوع گویای آن است که برای تولید صادراتی در فشار هستیم.
معاون اقتصادی و بازرگانی وزیر صنعت همچنین با اشاره به جای خالی اصناف خرد در فروشگاه‌های زنجیره‌ای، گفت: باید با تهدیدی که در این رابطه وجود دارد، مقابله شود. 3 میلیون واحد صنفی، 2.5 میلیون واحد دارای جواز و 500 هزار واحد بدون جواز، امروز در معرض این پدیده جدید قرار گرفته‌اند. وی با اشاره به اینکه 17.5 درصد تولید ناخالص داخلی کشور در دست اصناف است، افزود: درصد قابل توجهی از شاغلین در بخش اصناف مدرک دیپلم یا زیر دیپلم دارند، در نتیجه برای آموزش این بخش باید دوره‌های تخصصی برگزار شود.
سینکی با بیان اینکه دولت در عمل به برخی تعهداتش نتوانسته به درستی عمل کند، گفت: بازرسی صنوف یکی از این موارد است. گفتمان غیر حرفه‌ای و توده‌ای برای حل مشکلات، مشکلات ما را بیشتر کرده است. اقتصاد علم تخصیص منابع محدود به نیازهای نامحدود است. به گفته وی، قاچاق از جمله نقاط آسیب زننده به اقتصاد کشور است و بخشی از مبارزه با قاچاق در اتخاذ سیاست‌های اقتصادی معنا می‌شود و صرفا در رفتارهای عملیاتی و بازرسی نتیجه نمی‌دهد.
همچنین معاون اقتصادی وزیر صنعت، معدن و تجارت در این اجلاس، پیام وزیر را برای حاضران قرائت کرد. در این نامه خطاب  به اصناف آمده است: خوشبختانه در حال حاضر تخلفات صنفی بیش از هر زمان دیگری کاهش پیدا کرده و این اتفاق خوشایندی است که امیدواریم با رعایت امانتداری و نظارت مسئولان اتاق و روسای اتحادیه‌ها، مثال کاسب حبیب‌ا... دوباره احیا شود. در بخش دیگری از این نامه آمده است: با توسعه شبکه‌های صنفی و تولیدی می‌توان به اشتغال کشور نیز کمک کرد و دولت‌محور شدن صنوف تولیدی و نظارتی که بر آنها صورت می‌گیرد قابلیت گسترش فوق‌العاده‌ای دارد و شایسته است برای رسیدن که برنامه‌های ششم و افزایش صادرات غیر نفتی، برنامه‌ریزی عملی و گسترش نمایشگاه‌ها اهتمام ویژه شود. شریعتمداری در پایان نامه تاکید کرده است که نظارت دقیق اتحادیه‌های صنفی سراسر کشور و جلوگیری ازهرگونه فساد در آن از مهم‌ترین وظیفه‌های اتاق اصناف به حساب می‌آید.