قلب ایران لرزید

ساعت 21 و 48 دقیقه یکشنبه شب زلزله‌ای به بزرگی 7.3 ریشتر استان کرمانشاه و استان‌های غربی کشور را بشدت لرزاند و خسارت‌های زیادی به غرب این استان زد.مرکز وقوع این زمین لرزه استان کرمانشاه حوالی ازگله در طول جغرافیایی 45.9، عرض جغرافیایی 34.84 و عمق 11 کیلومتری زمین بوده است.این زمین لرزه در پنج کیلومتری ازگله، 25 کیلومتری تازه آباد، 37 کیلومتری باینگان، 112 کیلومتری سنندج و 122 کیلومتری کرمانشاه روی داده است.
رئیس مرکز لرزه نگاری کشوری گفت: زلزله یکشنبه شب بزرگترین زلزله تاریخ غرب کشور است.علی مرادی افزود: زلزله 7.3 ریشتری در مرز ایران و عراق رخ داد و به برخی شهرهای کشورمان که به مرکز زلزله نزدیک هستند آسیب‌هایی وارد شد. این زلزله را حدود ۱۵۰ میلیون نفر در ایران و عراق و در هر دو پایتخت احساس کردند. وی این زمین لرزه را جزو زلزله‌های کم عمق دانست و گفت: زلزله اصلی رخ داده و از این پس شاهد پس لرزه‌هایی خواهیم بود که ممکن است تا ماه‌ها ادامه داشته باشد.مردم ساکن در غرب استان کرمانشاه و نواحی مرزی باید تا سپری شدن پس لرزه‌ها هوشیاری بیشتری داشته باشند زیرا ممکن است سازه‌های آسیب دیده بر اثر این پس لرزه‌ها آسیب بیشتری ببینند.رئیس مرکز لرزه نگاری کشوری گفت: تاکنون در غرب کشور زلزله‌ای بیش از 6 و نیم ریشتر ثبت نشده بود.
 برای اولین بار بغداد شاهد پس لرزه است، زلزله در برخی از مناطق ایران نیز احساس شده است، زلزله در کرکوک2/7 ریشتر بوده است،خبرنگاران در عراق تاکید کردند: قدرت این زمین لرزه در تمام عراق 2/7ریشتر به مدت یک دقیقه بود.زمین‌لرزه‌ای قدرتمند مرز ایران و عراق را به لرزه درآورده است. قدرت زمین‌لرزه به حدی است که در بغداد و کویت هم احساس شده است.
بنا بر اعلام مرکز زمین‌شناسی آمریکا مرکز زلزله نزدیک سلیمانیه عراق بوده و 2/7 ریشتر قدرت داشته است.مرکز لرزه‌نگاری اروپایی-مدیترانه‌ای قدرت زلزله را 6/7 ریشتر برآورد کرده و نوشته است مرکز زمین‌لرزه ۲۲ کیلومتری شمال شرق سرپل ذهاب بوده است.اکثر خسارت‌ها هم در روستاهای سه شهر سلیمانیه و حلبچه و خانقین بوده است.در برخی خیابان‌های شهر کوت مرکز استان واسط هم شکاف‌هایی ایجاد شده است. گفته می‌شود در برخی مناطق موصل و سلیمانیه قدرت زلزله به چهار ریشتر هم رسیده است. با این وجود کارشناسان نسبت به پس لرزه‌های دیگر هشدار می‌دهند.  


همچنین سر پل‌ذهاب، یکی از 8 شهر باستانی جهان، بعد از زلزله نیمی از شهر ویران شده، تاکنون تعداد زیادی جان باخته‌اند و تنها بیمارستان شهر تخریب شده و 90درصد خانه‌های مسکن مهر ویران شده است.
۱۰۴ «پس لرزه» در کرمانشاه
استان کرمانشاه بعد از زمین لرزه ۷.۲ رییشتری، همچنان می‌لرزد به طوری که تا کنون بیش از ۱۰۴ پس لرزه ثبت شده است.
 انتظارمی‌رود که این پس‌لرزه‌ها تا ۲ یا ۳ ماه آینده نیز در منطقه ادامه داشته باشد. معمولا با گذشت زمان و تخلیه انرژی موجود در زمین، هم تعداد پس‌لرزه‌ها و هم بزرگی آنها کمتر خواهد شد
آمار کشته و مصدومان زلزله
مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه آمار رسمی کشته شدگان زلزله استان کرمانشاه را تا  غروب دوشنبه 407 نفر اعلام کرد.آرتین کمالی افزود: بیشترین کشته مربوط به شهرستان سرپل ذهاب  است.  این زلزله6603 مصدوم برجا گذاشته است.
۳ روز عزای عمومی در کرمانشاه
استاندار کرمانشاه گفت: به دلیل تلفات زلزله ۷.۳ ریشتری ازگله کرمانشاه به مدت ۳ روز عزای عمومی در استان کرمانشاه اعلام شد.هوشنگ بازوند در جلسه مدیریت بحران استان کرمانشاه که در فرمانداری برگزار می‌شود اظهار داشت:به دنبال وقوع زلزله 7.3 ریشتری در ازگله کرمانشاه، برخی از استان‌های غربی کشورمان لرزیدند که در پی آن تعدادی از هموطنانمان جان خود را از دست دادند و تعدادی نیز زخمی شده اند.
پیام رهبری
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی با صدور پیامی ضمن تسلیت به ملّت ایران تأکید کردند که همه دستگاههای لشکری و کشوری با همه همت و امکانات به یاری آسیب‌دیدگان بشتابند.
دستور رییس جمهور برای تسریع در روند کمک رسانی به زلزله زدگان
رییس جمهور در تماسی تلفنی با  هوشنگ بازوند  استاندار کرمانشاه در جریان تازه‌‌ترین گزارش وضعیت امداد رسانی و رسیدگی به زلزله زدگان این استان قرار گرفت و دستورات لازم را صادر کرد. روحانی یکشنبه در جریان روند امداد رسانی به زلزله زدگان و رسیدگی به وضعیت منطقه قرار گرفت و دستور داد تمام امکانات موجود کشور و بخصوص استانهای همجوار در جهت اقدامات فوری و امدادی برای هموطنان گرفتار زیر آوارها، خدمات درمانی برای مصدومین و تامین احتیاجات لازم هموطنان آسیب دیده بسیج شوند.رییس جمهور همچنین طی دستوری به معاون اول خود ماموریت داد تا ضمن مدیریت عالی موضوع جهت پشتیبانی کامل، مجموعه امکانات دولت و سایر نهادهای عمومی، نظامی و تشکل‌های مردمی را در این جهت بسیج نماید.دکتر روحانی در تماس تلفنی دیروز خود با استاندار کرمانشاه، دستورات لازم را برای بسیج همه امکانات دستگاهها و نهادها جهت امداد رسانی به زلزله زدگان و رسیدگی فوری به وضع آسیب دیدگان و مصدومان صادر کرد.
پرویز اسماعیلی معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رییس جمهور در یادداشتی توئیتری اعلام کرد :رئیس جمهور به منظور بررسی روند امدادرسانی و کمک به زلزله زدگان، امروز سه شنبه  به کرمانشاه می‌رود.
اختلال شبکه تلفن همراه در منطقه زلزله زده
مدیرکل ارتباطات و فن آوری اطلاعات کرمانشاه گفت: اختلال در تلفن همراه به دلیل قطع برق روی داده است و تلاش برای رفع مشکل مذکور ادامه دارد، قطعی برق موجب شده برخی از سایتها از مدار خارج شود. برق‌رسانی موقت در حال انجام است.
تخریب 100 درصدی روستاهای دالاهو
فرماندار شهرستان دلاهو گفت: به دنبال زلزله شب گذشته روستاهای بخش مرکزی دالاهو به صورت 100 درصد دچار خسارت شده‌اند.مرادعلی تاتار اظهار داشت: تلفات بسیار بالا بوده به طوری که در یکی از روستاها بیش از 10 نفر فوت شده‌اند.وی مشکل اساسی کنونی را کمبود آب عنوان کرد و افزود: به دلیل سرمای شدید در این منطقه باید تا قبل از تاریکی هوا چادرهایی برای برپایی روستاها برپا شود.
نیاز مبرم به پتو، مواد غذایی و گروه خون o منفی در کرمانشاه
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه خواستار تامین کالاهای ضروری زلزله زدگان از جمله پتو، مواد غذایی و گروه خون o منفی شد. گزارش‌های رسیده در شهرستانهای مختلف استان کرمانشاه حاکی از تخریب‌های بالا به ویژه در شهرهای ثلاث باباجانی و قصرشیرین است.
حشمت‌الله فلاحت‌پیشه نماینده اسلام‌آباد غرب و دالاهو نیز در در واکنش به این حادثه با تاکید بر اینکه عمق فاجعه زلزله در استان کرمانشاه بسیار زیاد است گفت که تلفات در روستاها بسیار بالاست. عمق فاجعه بیشتر آن چه در خبرها آمده است، می‌باشد. در حال حاضر بیمارستان‌های اسلام‌آباد غرب، دالاهو، قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب به شدت نیازمند کمک هستند.وی با ابراز تاسف از اینکه برخی از مدیران بهداشت و درمان این شهرستان‌ها سر پست خود نیستند، گفت:  اغلب مصدومان غرب استان کرمانشاه به بیمارستان اسلام‌آباد غرب منتقل شده‌اند، بیمارستانی که امکانات زیادی ندارد. بنده در همین رابطه با ستاد بحران در وزارت کشور تماس گرفتم و به این موضوع اشاره داشته‌ام و درخواست کردم که هلال‌احمر و کمک‌هایی به این بیمارستان برده شود چون الان وضعیت به‌گونه‌ای است که تخت‌های بیمارستانی در حیات بیمارستان مستقر کرده و به شدت با کمبود نیرو و امکانات مواجه‌اند. بخشی از بیمارستان جدیدالتاسیس اسلام‌آباد غرب نیز به دلیل زلزله تخریب شده است. با این وجود پرسنل به شدت مشغول درمان مجروحان و مصدومان هستند. انتظار می‌رود کمک‌رسانی به مصدومان افزایش یابد و روند درمان تسریع بخشیده شود.وی هم‌چنین با بیان این‌که«بدترین شرایط در پی زلزله شب گذشته در شهرهای سر پل ذهاب، دالاهو، اسلام آباد غرب، قصر شیرین و ثلاث باباجانی است» گفت : در حال حاضر زلزله زدگان نیازمند تسریع در خدمات رسانی هستند. چون هنوز خدمات رسانی به روستاها انجام نشده است و مردم با دست‌های خالی جنازه‌ها را از زیر آوار بیرون می‌کشند.
استان‌هایی که تکان خوردند
تهران:به دنبال وقع زلزله اصلی در مرز ایران و عراق پیش برخی مناطق استان تهران دچار لرزش خفیف شد. این زلزله در برخی مناطق تهران، رباط کریم، پردیس، پیشوا و ورامین احساس شده است.
کردستان: زلزله سنندج را لرزاند و شدت این زمین لرزه به حدی بود که مردم با سرعت تمام از منازل خود خارج شدند. هر چند که تا این لحظه در خصوص محل اصلی وقوع این زلزله در کردستان خبری منتشر نشده است، ولی در حال حاضر شمار زیادی از مردم سنندج از منازل خود خارج شده و در کوچه و معابر عمومی حضور دارند.
تبریز:زلزله شهر تبریز را هم لرزاند. این زمین لرزه در شهرهای مختلف استان آذربایجان شرقی احساس شده است.
لرستان: زلزله همچنین خرم آباد مرکز استان لرستان را تکان داد. این زمین لرزه در مناطق مختلف استان لرستان احساس شد و مردم را به خیابان کشاند.خوشبختانه خسارت و جراحت انسانی از این زلزله در لرستان گزارش نشده است.
همدان:زلزله‌ای همدان را هم تکان داد. شدت زمین لرزه به قدری بود که مردم به خیابان آمدند. حسین افشاری فرماندار شهرستان اسدآباد گفت: هیچگونه آسیب جدی و تخریب اساسی به شهرستان اسدآباد وارد نشده است.
شیراز:شامگاه یکشنبه زمین لرزه شیراز را هم به لرزه درآورد. این زلزله در اکثر نقاط شهر شیراز احساس شد.
ایلام:زلزله در ایلام به حدی شدید بود که مردم در شهر ایلام خانه‌های خود را ترک کردند. برق برخی از مناطق ایلام  پس از وقوع زلزله قطع شده که بعد از ساعتی مشکل حل شد. زلزله ایلام باعث شکسته شدن شیشه‌های برخی از منازل شده است. زلزله  ایلام خوشبختانه تلفات نداشته است.
اصفهان:مشاهدات و اطلاعات از سطح شهر اصفهان و چندین خیابان حاکی از وقوع زلزله خفیف در این شهر دارد. زلزله در خیابان‌های کاوه، منطقه بهارستان، خانه اصفهان و نیز شهر شاهین شهر احساس شده است.
زنجان:زمین لرزه مناطق مختلف استان زنجان را هم لرزاند و باعث شد مردم منازل خود را ترک کنند.  مدیرکل مدیریت بحران استان زنجان گفت: خوشبختانه زمین لرزه شامگاه یکشنبه در استان زنجان خسارتی در پی نداشت.
قزوین: ایرج زاهد پور، مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین هم گفت: زلزله در استان قزوین هیچگونه خسارتی نداشته است.زمین لرره در مناطق مختلف استان و شهرستانهای بویین زهرا تاکستان و البرز هم ثبت شده است.
مرکزی:زمین لرزه شهر اراک و تعدادی از دیگر شهرهای استان مرکزی را هم لرزاند. این زمین لرزه حدود ساعت ۲۲ روز یکشنبه در اراک و تعدادی از دیگر شهرهای استان مرکزی احساس شد. با اطلاعی که از طریق فرمانداران دریافت شده، تاکنون مشکل یا خسارت خاصی در رابطه با زلزله از شهرستان‌های استان مرکزی گزارش نشده است.
اردبیل:زلزله ۷.۳ ریشتری در مرز غربی کشور، استان اردبیل را هم لرزاند و شدت این زمین لرزه موجب ترس و وحشت مردم شد.  در پی وقوع زمین لرزه در مرز غربی کشور و احساس شدن آن در اردبیل، مدیریت بحران این استان به حالت آماده باش درآمد.
خوزستان:مدیر روابط عمومی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز هم از آماده باش کلیه ایستگاه‌های آتش‌نشانی به منظور مقابله با هرگونه حادثه احتمالی خبر داد.مقصود حق شناس اظهار کرد: بحمدالله تا این لحظه خبری از رخداد حادثه در این مناطق گزارش نشده است.
آذربایجان غربی: شدت زلزله امشب یکشنبه در مرز ایران و عراق به حدی بود که تمامی شهرهای آذربایجان غربی این زمین لرزه را احساس کردند. به دلیل بالا بودن شدت زمین لرزه مردم دچار رعب و وحشت شده و به خیابانها پناه بردند با وجود اینکه زمان زیادی از وقوع این زمین لرزه می‌گذرد اما مردم هنوز در خیابانها حضور دارند.این زمین لرزه خسارات زیادی به بخش‌های مختلف زده و ریزش سقف یکی از بخش‌های بیمارستان امام خمینی ارومیه، ترک دیوار خوابگاه دانشجویی، ریزش دیوار منازل در شهرستان سردشت بخش‌هایی از خسارات این زمین لرزه در آذربایجان غربی است.همچنین این زمین لرزه موجب مصدوم شدن سه نفر در شهرستان مرزی سردشت شده است که هم اکنون به بیمارستان اعزام و تحت مداوا قرار دارند.در استان هیچ خسارت جانی گزارش نشده است.
سمنان:زمین لرزه‌ای به بزرگی ۴.۵ درجه در مقیاس ریشتر شامگاه یکشنبه گرمسار را لرزاند اما تا کنون از خسارات احتمالی گزارشی دریافت نشده است.
مازندران: زمین لرزه به بزرگی ۳.۵ ریشتر حوالی شهر پول از پول شهرستان نوشهر در مازندران را لرزاند.
معاون سیاسی فرماندار قصر شیرین از آغاز عملیات امدادرسانی به مردم زلزله زده قصر شیرین خبر داد و گفت: تعداد مجروحان زمین لرزه بیشتر از حد انتظار است.
نعمت الله نازپروده در خصوص آخرین وضعیت شهرستان زلزله زده قصر شیرین اظهار کرد: در پی وقوع زمین لرزه برق این شهرستان قطع شد. سازمان پزشکی قانونی کشورگفت: 207 جسد توسط پزشکی قانونی کرمانشاه معاینه و برای آنان جواز دفن صادر شده است.