لبنان در انتظار«سعد»

رئیس‌جمهور لبنان تأکید کرد: اظهارات حریری نشان می‌دهد که امکان حل‌وفصل سیاسی در لبنان همچنان پابرجاست.
 میشل عون، گفت: اشاره نخست‌وزیر لبنان به احتمال عقب نشینی‌اش از استعفا یک اتفاق مثبت است. وی تأکید کرد: کمپین بازگشت حریری از عربستان نتایج مثبتی داشته است. از اینکه شنیدم حریری گفت به زودی به کشور بازمی‌گردد خوشحال شدم. میشل عون تصریح کرد: زمان بازگشت حریری از تمام شرایط و مواضع و نگرانی‌هایی که برای حل مشکل نیاز است، آگاه خواهیم شد. سمیر جعجع رهبر حزب القوات اللبنانیه نیز گفت: نجات کشور از طریق یک راه حل سیاسی در صورتی که دولت عملا به سیاست خویشتن‌داری یعنی خارج کردن حزب اله از سوریه و بحران‌های منطقه پایبند باشد، ممکن است. منابع لبنانی پیشتر از تمایل رئیس‌جمهوری لبنان به دعوت به میز مذاکره طی هفته‌های آینده با مشارکت حریری خبر داده بودند.
گفته می‌شود نخست‌وزیر حریری کتبا استعفایش را تقدیم میشل عون نخواهد کرد بلکه در این نشست حضور خواهد یافت. گفتنی است که سعد حریری در نخستین گفت‌وگوی خود پس از استعفا از سمت نخست‌وزیری لبنان، کناره‌گیری خود را مطابق با منافع کشورش دانست و در عین حال گفت: مداخله‌های ایران در کشورهای عربی قابل قبول نیست. سعد حریری اظهار کرد: استعفای وی اقدامی صحیح و مطابق با منافع لبنان و مردم این کشور بوده است.
وی گفت: بسیار زود یعنی ظرف دو یا سه روز آینده به لبنان بازخواهم گشت و تدابیر قانونی را انجام خواهم داد. به لبنان و یک راه حل واقعی و نهایی با حزب‌اله لبنان در زمینه موضوع منطقه‌ای و خویشتن داری بازخواهم گشت. من در مرحله تامل هستم. اگر بخواهیم از استعفا صرف نظر شود، باید در مقابل به اصل عدم مداخله احترام گذاشت. نخست‌وزیر مستعفی لبنان تصریح کرد: بخشی از اقشار لبنانی خواهان ضربه زدن به ثبات کشورهای عرب حوزه خلیج فارس هستند. ما در لبنان در مورد عدم مداخله صحبت می‌کنیم و این در حالی است که یک طرف لبنانی وارد یمن و سوریه شده است.


وی افزود: ما مشکلی با احزاب سیاسی در لبنان نداریم اما آیا احزاب سیاسی این اجازه را دارند که به ایفای نقش خارجی بپردازند. اجازه نخواهم داد لبنان عرصه جنگ منطقه‌ای باشد. ما باید سازش در لبنان را حفظ کنیم و به عدم مداخله پایبند باشیم. ما باید سیاست عدم مداخله را در پیش گرفته و گفت‌وگوی جدی میان طرف‌های لبنانی آغاز شود. وی در بخش دیگری از اظهارات خود به اقامتش در عربستان پرداخت و گفت: من در عربستان آزاد هستم و می‌توانم در هر زمانی سفر کنم. ملک سلمان من را مانند پسرش می‌داند و ولیعهد نیز به من احترام می‌گذارد. حریری با بیان این که بهتر بود استعفایش را از لبنان اعلام می‌کرد، خاطرنشان کرد: من می‌دانم که بر اساس قانون اساسی، باید نزد رییس‌جمهور بروم تا استعفا دهم. نخست‌وزیر مستعفی لبنان اظهار کرد: خواستم دست به اقدامی مثبت بزنم تا خطر اوضاع را نشان دهم. ما باید از لبنان و ثبات آن حفاظت کنیم. عربستان لبنان را به عنوان منبع ثبات خود به حساب می‌آورد. وی خاطرنشان کرد: مرگ حریری مهم نیست مهم این است که کشور امن باشد. البته این وظیفه من است که به تامین امنیت خود و خانواده‌ام بپردازم. عربستان به لبنان در اقتصاد و برق و آب کمک می‌کند. باید بپرسیم که دیگران چه ارائه داده‌اند. زمانی که اسرائیل در سال ۲۰۰۶ به ما حمله کرد، عربستان به ما کمک کرد. وی اضافه کرد: خواهان حفاظت از منافع تمامی لبنانی‌ها هستم و به هر کس که خواهان بازگشت من به لبنان است، می‌گویم که من باز خواهم گشت. با رییس‌جمهور لبنان پس از بازگشتم به کشور درمورد چگونگی سازش گفت‌وگو خواهم کرد. نخست‌وزیر مستعفی لبنان در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: من به ولایتی گفتم که مداخله‌های ایران در کشورهای عربی قابل قبول نیست. هیچ تهدیدی از سوی ولایتی علیه من صورت نگرفت. وی همچنین اعلام کرد: بازگشت من به لبنان برای تأکید بر استعفا خواهد بود. پیام من به مردم لبنان این است که ثبات اولین و آخرین منفعت لبنان است. من به لبنان بازخواهم گشت تا گفت‌وگویی را برای منفعت لبنان و منفعت کشورهای عربی راهبری کنیم. پیام من به میشل عون، رییس‌جمهوری لبنان این است که من بازخواهم گشت و سیاست عدم مداخله باید حفظ شود.
درخواست تعلیق عضویت لبنان
در اتحادیه عرب
عربستان از احمد ابوالغیط دبیرکل اتحادیه عرب خواست عضویت لبنان در این اتحادیه را به حالت تعلیق درآورد. ابوالغیط نیز با عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور مصر در این باره گفت‌وگو کرده است. سیسی به ابوالغیط ابلاغ کرده که این موضوع در شورای اتحادیه عرب مطرح نشود. وی تماس‌های زیادی را با رهبران عربستانی خواهد گرفت چراکه اخراج لبنان از اتحادیه عرب این اتحادیه را ضعیف‌تر خواهد کرد.
در همین راستا، بغداد نیز به اتحادیه عرب هشدار داده که اگر لبنان از این اتحادیه اخراج شود عراق نیز از آن بیرون خواهد آمد. قطر نیز به این اتحادیه ابلاغ کرده که در صورت اخراج لبنان و خروج عراق، قطر نیز از این اتحادیه خارج خواهد شد. کویت اما اعلام کرده که لبنان مرتکب هیچ گونه اقدامی علیه کشورهای عربی نشده و نباید عضویتش در این اتحادیه به حالت تعلیق درآید. کویت همواره برای توافق میان اعراب و برقراری بهترین روابط میان آن‌ها تلاش کرده و در محاصره قطر نیز مشارکت نکرده است بلکه به میانجیگری در این راستا پرداخته است. روابط کویت با لبنان دوستانه است. در همین حال اتحادیه عرب از مخالفت خود با هرگونه تلاش برای ایجاد اضطراب و تنش در لبنان خبر داد. نماینده اتحادیه عرب در روسیه افزود: دبیرکل اتحادیه عرب با دقت وضعیت سیاسی لبنان را دنبال می‌کند. مالک موصلی تاکید کرد: تمامی طرف‌های لبنانی مصلحت کشور را بالاتر از هر چیز دیگری می‌دانند.
تاکید بر عدم مداخله در امور لبنان
وزیر خارجه فرانسه، خواهان عدم مداخله در امور لبنان شد. ژان ایو لودریان، گفت: برای اینکه بحران لبنان راه‌حل سیاسی داشته باشد، باید مقامات سیاسی این کشور در تحرکاتشان آزاد باشند. عدم مداخله اصل اساسی است. همچنین وزیر خارجه آلمان ابراز امیدواری کرد، حریری زودتر به وطنش بازگردد و ثبات منطقه حفظ شود. زیگمار گابریل گفت: به دنبال تحول اوضاع خاورمیانه نگران هستیم و استعفای حریری در کشور بیگانه و فعالیت‌های او در آنجا بدون شک منجر به برهم زدن اوضاع لبنان می‌شود. وی اظهار داشت: امیدوار است حریری هرچه سریعتر به کشورش بازگردد تا لبنان بتواند ثبات خود را حفظ کند.