مشايی احضار شد

شرق: سایت دولت بهار (نزدیک به احمدی‌نژاد) خبر داده که اسفندیار رحیم‌مشایی به اتهام توهین به مقام معظم رهبری، تبلیغ علیه نظام، تصرف غیرقانونی در اموال دولتی، توهین به مسئولان نظام و نشر اکاذیب احضار شده است. این روزها همه یاران احمدی‌نژاد دادگاهی می‌شوند. از علی‌اکبر جوانفکر مشاور رسانه‌ای‌اش گرفته تا حمید بقايی و حتی وکلای مشترکشان. برخلاف جوانفکر و بقايی که در حواشی دادگاه پیدایشان می‌شود یا در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها فعال‌اند اما مشائی این روزها تقریبا ناپیدا یا کم‌پیداست. اوج حضورش در عرصه همان زمان پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری بود که در حمایت از حمید بقايی سخنرانی می‌کرد. البته او در کنار محمود احمدی‌نژاد و حمید بقايی، روز 15 اسفند (روز درختکاری) هم توجه همه را به خود جلب کرد. تکرار جمله‌های بهاری و به‌خصوص عبارت «من اصلا خودم درختم» از سوی او همان زمان دستمایه طنز و شوخی در شبکه‌های اجتماعی شد. 
مشایی در همان روزها در حمایت از بقايی می‌گفت: «هیچ دلیلی برای رد صلاحیت بقایی وجود ندارد. اگر بقایی رد صلاحیت شود، دوقطبی خطرناکی شکل خواهد گرفت. من تمام‌قد پای کار بقایی آمده‌ام. من آمده‌ام که با همه وجود و تمام‌قد فریاد بزنم که بقایی، احمدی‌نژاد است... . بقایی پرچم پاکی و سند پاکی احمدی‌نژاد است که پس از ۲۲۵ روز بازداشت، بدون کیفرخواست و وثیقه آزاد شد... من افتخار می‌کنم اگر شباهتی به احمدی‌نژاد داشته باشم، اما اعلام می‌کنم بقایی به احمدی‌نژاد شبیه‌تر است... برخی می‌پرسند آیا بقایی رأی می‌آورد؟ بنده می‌گویم بقایی در این انتخابات اصلا رقیبی ندارد».
مشايی اسفند ماه سال گذشته به رئیس دولت اصلاحات هم نامه نوشت و تصور کرد لازم است مواردی را به رئیس‌جمهوری اسبق گوشزد کند یا اصلاحات را نقد. مشايی از این شاکی بود که چرا برخی اصلاح‌طلبان حضور بقايی در انتخابات را شوخی یا فاجعه خوانده‌اند و تصور کرده بود خطاب سخنانش باید رئیس سابق دولت اصلاحات باشد. 
او ایده رئیس سابق دولت اصلاحات که سخن از آشتی ملی زده بود را به تمسخر گرفته و نوشته بود: «امر مشتبه شده که از «آشتی ملی»، توافق قدرت‌مداران جناح‌ها و نشست مشترک آنان به‌عنوان صاحبان انقلاب بر سر «سفره» اراده می‌شود».


حمید بقايی و محمود احمدی‌نژاد که هر دو در انتخابات ریاست‌جمهوری 96 ثبت‌نام کرده بودند رد صلاحیت شدند و بعد از آن دیگر خبری از مشايی نشد. 
 بااین‌حال او سوم آبان ماه هم در کانال تلگرامی‌اش در حمایت از حمید بقايی که این‌روزها حاشیه‌های دادگاهش خبری شده، مطلبی منتشر کرد. محتوای مطلب او انتقاد از نحوه برگزاری دادگاه بقايی بود. او همچنین انتقادات تندوتیزی را نسبت به دستگاه قضائی مطرح کرده بود. 
اسفندیار رحیم‌مشایی نزدیک‌ترین فرد به محمود احمدی‌نژاد است. او زمان شهرداری احمدی‌نژاد رئیس سازمان فرهنگی بود. در دولت اول احمدی‌نژاد، معاون او و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بود. تیرماه ۱۳۸۸ معاون‌اول احمدی‌نژاد شد که با مخالفت مقام معظم رهبری، از این سمت استعفا داد و ساعتی بعد از سوی احمدی‌نژاد به‌عنوان رئیس دفتر ریاست‌جمهوری منصوب شد. مشایی پس از آن در کسوت سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری به ایفای نقش پرداخت. اواخر دولت دهم احمدی‌نژاد به مشايی سمت‌های متفاوتی می‌داد؛ مانند ریاست دبیرخانه شورای ایرانیان خارج از کشور. او گزینه محبوب احمدی‌نژاد یا به‌عبارت بهتر تنها گزینه او برای جانشینی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 92 بود. دستش را گرفت و به ستاد انتخابات وزارت کشور برد. رحیم‌مشايی اما رد صلاحیت شد و تقریبا همه چهار سال اول دولت روحانی از عرصه عمومی غايب بود تا با انتخابات 96 و ماجرای نامزدی حمید بقايی دوباره به صحنه آمد... حالا هم باید منتظر ماند شاید مشايی را در روزهای آینده در مسیر دادگاه ببينيم.