هیچ نوع سلاحی به یمن صادر نمی‌کنیم

روز دوشنبه، نشست هفتگی خبری بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، برگزار شد و او به سؤالات رسانه‌های خبری متعدد پاسخ داد. قاسمی در ابتدای نشست از وقوع زلزله در ایران و عراق گفت و با مجروحان و خانواده‌های جان‌باختگان این حادثه همدردی کرد.
برخی بدخواهان می‌خواهند روابط ایران با اروپا را تحت تأثیر قرار دهند
قرار است در آینده نزدیک «بوریس جانسون»، وزیر خارجه انگلستان و «امانوئل مکرون»، رئیس‌جمهوری فرانسه، به تهران سفر کنند. بهرام قاسمی درباره جزئیات این سفر گفت: «بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده وزیران خارجه فرانسه و انگلیس تا قبل از پایان سال میلادی جاری به تهران سفر خواهند کرد». قاسمی درباره سفر جانسون به تهران گفت: «سفر وزیر خارجه انگلیس در دستور کار روابط دو کشور است و زمان آن در حال تنظیم و بررسی است و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده تا قبل از انتهای سال جاری میلادی انجام خواهد شد». او درباره سفر امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، به تهران هم تصریح کرد: «سفر آقای مکرون به تهران در دستور کار دو کشور قرار دارد و تاریخ دقیق آن هنوز مشخص نیست. ولی احتمالا این سفر بعد از انجام سفر وزیر خارجه فرانسه به ایران انجام خواهد شد. تاریخ سفر وزیر خارجه فرانسه نیز روشن و تقریبا نهایی شده است و در هفته‌های آینده این سفر انجام خواهد شد». قاسمی همچنین درباره موضع‌گیری‌های اخیر رئیس‌جمهوری فرانسه گفت: «ما خواستار این هستیم که آنها با درایت بیشتری به مسائل منطقه توجه کرده و به این موضوع دقت کنند که برخی بدخواهان می‌خواهند روابط ایران با اروپا را تحت تأثیر قرار دهند». قاسمی اظهار کرد: «سفر آینده مقامات فرانسوی به تهران می‌تواند در کاستن برخی از اختلافات در بعضی از زمینه‌ها مؤثر باشد و قطعا در این سفرها درباره مسائل مختلف دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی صحبت خواهد شد». او ادامه داد: «ما بارها اعلام کرده‌ایم که درباره مباحث موشکی و موضوع دفاعی ایران با هیچ کشور و هیچ فردی گفت‌وگو نخواهیم داشت». او با اشاره به اینکه ایران مسائل دفاعی خود را دنبال می‌کند، گفت: «توقع این است، کسانی که تولیدکننده و صادرکننده سلاح به منطقه ما هستند و در این ارتباط قراردادهای کلان می‌بندند و با این تسلیحات به ایجاد جنگ و خشونت در منطقه منجر می‌شوند، پاسخ‌گوی این اقدامات خود باشند و طبیعی است زمانی فرا خواهد رسید که آنها باید در این ارتباط پاسخ‌گو باشند».
تأسیس دفتر اتحادیه اروپا موضوع سفر نیست


بیستم آبان‌ «فیل هوگان»، کمیسیونر کشاورزی و مواد غذایی اتحادیه اروپا، در رأس هیئتی متشکل از اعضای عالی‌رتبه اتحادیه اروپا مانند «آنماری واندرهدن»، رئیس تیم روابط اتحادیه اروپا، «جرزی پیلوا»، مدیرکل وزارت کشاورزی اتحادیه اروپا و «مونیکا هنسی»، رئیس واحد وزارت بازرگانی این اتحادیه، به تهران سفر کرد. همچنین نمایندگان 46 انجمن و شرکت تولیدکننده اتحادیه اروپا در زمینه کشاورزی و صنایع غذایی برای امضای قراردادهای سرمایه‌گذاری مشترک و بازدید از توانمندی‌های ایران در بخش کشاورزی و صنایع غذایی مرتبط به ایران سفر کرده‌اند. آنها تا روز شنبه در تهران می‌مانند. قاسمی درباره هدف این سفر گفته است: «سفر هیئت اقتصادی اتحادیه اروپا هیچ ارتباطی به تأسیس دفتر اتحادیه در ایران ندارد». او در پاسخ به اینکه آقای جهانگیری در دیدار با کمیسیونر کشاورزی اتحادیه اروپا اعلام کرده که ایران با تأسیس دفتر اتحادیه اروپا در تهران موافقت کرده است، بیان کرد: «من چنین خبری را از قول معاون آقای رئیس‌جمهور نشنیدم». به گفته قاسمی، بحث تأسیس دفتر اتحادیه اروپا در ایران از مدت‌ها پیش مطرح شده بود و مدتی است که در دستور کار دستگاه‌های ذی‌ربط قرار دارد. هرموقع اجماع لازم و پروسه مقدماتی کار فراهم شود، ما در این زمینه اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.
از نامه بارزانی به مقامات ایرانی اطلاعی ندارم
قاسمی درباره اخبار منتشرشده مبنی‌بر اینکه گویی مسعود بارزانی اخیرا نامه‌نگاری‌هایی را با مقامات ایرانی و ترکیه‌ای انجام داده و درخواست گفت‌وگو داشته است، گفت: «من درباره نامه‌نگاری‌های آقای بارزانی با مقامات ایرانی اطلاعی ندارم».
ایران در موضوع یمن دخالتی ندارد
قاسمی بار دیگر در پاسخ به ادعای عربستان مبنی‌بر اینکه موشک شلیک‌شده به فرودگاه ریاض ایرانی است، تأکید کرد: «ایران دخالتی در موضوع یمن ندارد و ما هیچ نوع سلاحی را به یمن ارسال و صادر نمی‌کنیم و اصلا امکان ارسال آن وجود ندارد. ما حتی نمی‌توانیم مواد غذایی به این کشور صادر کنیم. به‌نظر می‌رسد آنچه در یمن مورد استفاده قرار می‌گیرد، سلاح‌های قبلی است که در پادگان‌های یمن وجود دارد و یمنی‌ها توانسته‌اند زیر فشارهای بمباران عربستانی‌ها برای دفاع از خود تا حدی این موشک‌ها و تسلیحات را تکامل و ارتقا دهند». او با بیان اینکه ایران در این زمینه هیچ نقشی نداشته و ما هیچ‌گونه اتهامی را در این زمینه نمی‌پذیریم، ادامه داد: «این فضاسازی‌ها در قالب فشارهای سیاسی و جنگ روانی که از سوی معاندان ایران در منطقه صورت می‌گیرد، انجام می‌شود و آنها با این فضاسازی‌ها در تلاشند روی فجایعی که در یمن انجام داده‌اند، سرپوش بگذارند».
درباره حریری در روزهای آینده صحبت می‌کنم
او در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات ضدایرانی یکشنبه‌شب سعد الحریری، نخست‌وزیر مستعفی لبنان، گفت: «تا آنجا که شنیده‌ام رئیس‌جمهوری لبنان خواسته بودند که سخنان ایشان از شبکه‌های لبنان پخش نشود، چراکه ایشان مطمئن نبودند که آقای حریری وضعیتشان در عربستان چگونه است و تحت چه شرایطی قرار است صحبت کنند». قاسمی ادامه داد: «من درباره مباحث ضدایرانی که ازسوی ایشان مطرح شده اظهارنظری نمی‌کنم و این موضوع را به روزهای آینده واگذار می‌کنم. ایران ارتباطات خوبی با احزاب، گروه‌ها، دولت لبنان و خود آقای سعدالحریری داشته و روز قبل استعفا، آقای حریری و آقای ولایتی با یکدیگر ملاقات مثبت و صمیمی داشتند و درباره همکاری‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کرده‌اند». قاسمی درباره اقدامات احتمالی عربستان علیه لبنان و مواضع ایران هم پاسخ داد: «ما به دوستان لبنانی خود توصیه می‌کنیم که مسائل داخلی خود را به بهترین نحو ممکن حل کنند و امیدواریم شرایط در لبنان به سمت پیچیده‌ترشدن و افزایش اختلافات نرود و این کشور به شرایط قبل از استعفا برگردد و روند قبلی که مدتی بود در لبنان آغاز شده بود، ادامه پیدا کند. ما علاقه‌مند نیستیم کشورهای پیرامونی‌مان دچار تنش شوند». به گفته قاسمی، شاید صحبت‌های شب گذشته آقای حریری یک کورسو و نور امیدی باشد که وی به لبنان برگردد و تلاش کند که وضعیت در لبنان به شرایط قبلی بازگردد و به آرامش در این کشور کمک کند.
حضور آمریکا در سوریه نامشروع است
سخنگوی وزارت خارجه درباره اخباری مبنی بر توافق آمریکا و روسیه درباره سوریه گفت: «در روند تحولات سوریه شاهد رایزنی کشورهای مختلف منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای هستیم». قاسمی افزود: «دولت آمریکا دولتی است که در ایجاد مشکل و بحران در سوریه و تشویق تروریسم در این کشور و مبارزه با دولت قانونی دمشق دخالت داشته و ازسوي دولت سوریه برای همکاری دعوت نشده است، بنا بر این حضورش در سوریه نامشروع است». سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: «مناسبات ایران با دولت روسیه مثل گذشته در یک فضای سازنده و رایزنی مستمر، ممتد و روزمره در جریان است. در بحث سوریه همکاری‌ها، هماهنگی‌ها و تبادل اطلاعات بین ایران و روسیه انجام می‌شود». او ادامه داد: «در برخی از اخبار مطرح شده که تفاهماتی بین روسیه و آمریکا ایجاد شده است. باید صبر کرد و شاید بعد از گذشت زمان بتوان جزئیات بیشتری را از این موضوع به صورت علنی مطرح کرد اما درحال‌حاضر ما به این موضوع بیش از این ورود نمی‌کنیم».