زلزله باز هم سراغ ایران آمد؛

فاطمه بیک‌پور- ساعت حدود 22 یکشنبه‌ بود که خبر زلزله‌ای به وسعت 6/7 در مقیاس ریشتر، مناطق وسیعی از عراق و ایران تا ارمنستان را لرزاند‌. کانون زلزله در حلبچه عراق بود و اما وسعت و شدت لرزش آن در استان‌های کرمانشاه، ایلام، کردستان، همدان، زنجان، حتی خوزستان و تهران نیز حس شده است‌. بیشترین میزان خسارت به شهرهای استان کرمانشاه در کرند، سرپل‌ذهاب، اسلام‌آباد، قصرشیرین، ثلاث باباجانی و ازگله و روستاهای منتهی به آن وارد شده است‌. در حالی که تا ساعت حدود دو بامداد دوشنبه تعداد کشته شده‌ها در عمق 11 کیلومتری زلزله فقط دو نفر در قصرشیرین اعلام شد، پس از سکوت چند ساعته صبح به یکباره اعلام شد حدود 200 کشته از زیر آوارها خارج شده‌اند‌. هر چه هوا روبه روشنی رفت و عملیات آواربرداری بیشتر انجام شد، تعداد کشته‌شده‌ها بیشتر شد و هزاران نفر از زیر آوار بیرون کشیده شدند که تا لحظه تنظیم گزارش (ساعت 19:30 دیشب) حدود
7هزار مصدوم و 407 کشته، تلفات این زلزله شدید بوده که وسعت آن بسیار بیشتر از زلزله مرگبار بم بود‌.
شهر شلوغ است‌. جهنمی به پا شده‌. آب و برق قطع است‌. برخی مردان و زنان زجه‌زنان به دنبال یافتن اثری از عزیزان خود لابه‌لای سنگ و سیمان و آجر می‌گردند‌. زنان و مردان کرد این سرزمین روی آوارها قدم می‌زنند و با نوای سوزناک و غمی عمیق برای ازدست‌رفتگان‌شان نوای دلنشینی زمزمه می‌کنند‌. هنوز مشخص نیست چه تعداد از کشته‌شدگان کودک هستند اما تعداد کشته‌شدگان با افزایش میزان آواربرداری روبه فزونی می‌رود‌. برخی‌ها اعتراض می‌کنند که دستگاه‌های مدرن آواربرداری برخی نهادها سر برخی مسایل به موقع آماده است اینجا که به امدادرسانی فوری برای نجات جان‌های بیشتر نیاز است، امداد به کندی پیش می‌رود‌. حجم شلوغی جمعیت اینجا به حدی است که کم‌کم برای بررسی شهر و روستاهای اطراف باید وارد آن مناطق شد‌.
تا ساعت 17 حتی آب‌معدنی به دست روستاییان و اهالی سرپل‌ذهاب نرسیده بود‌. هوا در مناطق روستایی بسیار سردتر است‌. در برآورد حدودی 50 تا 60 درصد شهر سرپل‌ذهاب تخریب شده است‌. هیچ موادغذایی و آب آشامیدنی در اینجا یافت نمی‌شود‌. روستاهای مابین سرپل‌ذهاب تا شهر «ازگله»، بین 50 تا 100 درصد تخریب شده‌اند‌. دو روستای ژاله اولیا و امام عباس اولیا صددرصد تخریب شده‌اند‌. به گزارش «جهان‌صنعت»،حداقل پنج روستا در ازگله صددرصد تخریب شده‌اند و در برخی روستاها از پنج تا 22 نفر فقط در یک روستا کشته شده‌اند‌.


امدادرسانی بسیار کند بود
ارتش به عنوان نخستین نیروی امدادی از شب نخست زلزله برای امدادرسانی و نجات مردم از زیر آوار وارد شهرها شده است‌ اما نیروهای هلال‌احمر به گفته مردم دیرتر وارد امدادرسانی شده‌اند‌. اهالی شهر از نوع و نحوه امدادرسانی هلال‌احمر به شدت گلایه‌مندند‌. آنها می‌گویند بولدوزر و لودر آمده سپاه هم از ظهر دوشنبه به جمع نیروهای امدادی رسیده اما بسیار کند پیش می‌رود‌. یکی از اهالی می‌گوید‌: وقتی هنوز آب و پتو به مردم تا ابتدای دوشنبه شب نرسیده است، چطور قرار است کل آواربرداری به این سرعت تمام شود؟ این مدیریت بحران ماست که ساعت دو بامداد دوشنبه، مسوول آن روی خط شبکه خبر می‌آید و می‌گوید ما شوکه شدیم! آقای نجار همه از زلزله شوکه می‌شوند‌. قاعدتا بحران و فجایع اینچنینی خبر نمی‌کند‌. یکشنبه شب تا ساعت حدود 2 بامداد خبری از مسوولان نبود تا اطلاع‌رسانی کنند یا از همان ساعت اولیه در منطقه حضور داشته باشند‌. چرا وضعیت مدیریت بحران با هر سیل و زلزله بحرانی‌تر از خود بحران می‌شود؟ چرا تا ساعت 5 عصر حداقل، نباید آب و غذا و پتو به بازماندگان برسد تا کمتر اذیت شوند؟
در برخی روستاها مراسم دفن صبح دیروز برگزار شد‌. بخشی از شلوغی‌ها مربوط به کسانی است که به دلیل قطعی خطوط تلفن و در دسترس نبودن افراد، مردم بر اثر نگرانی خودشان با ماشین شخصی وارد شهر سرپل‌ذهاب شده‌اند تا از اقوام خود و احوال و وضعیت‌شان خبر بگیرند و شهر بسیار شلوغ شده است‌. اهالی شهر در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» عنوان می‌کنند‌: یکشنبه‌شب ابتدا لرزش خفیفی در حد 4 ریشتر آمد و ما حس کردیم اما جدی نگرفتیم و از خانه‌های خود خارج نشدیم‌. حدود 7، 8 دقیقه بعد زلزله آنقدر شدید شد که دیگر خیلی‌ها نتوانستند کاری کنند و به موقع از ساختمان‌ها فرار کنند‌. همین عامل یکی از دلایل کشته شدن بیشتر افراد است‌. در میان تصاویر عبوری شهر ساختمان‌های ناامن و بدقواره مسکن مهر است که خودنمایی می‌کند‌. قاتلان خاموشی که به دلیل عدم استحکام در مقایسه با ساختمان‌های شخصی‌ساز دیگر برد تخریبی بسیار بالایی داشتند و بسیاری از اهالی سرپل‌ذهاب زیر همین ساختمان‌ها در آوار مانده‌اند و هنوز اجساد آنها بیرون آورده نشده است‌.
وضعیت درمانی اینجا نیز بسیار نامناسب است‌. کمبود شدید دارو، سرم، تخت و تجهیزات در مناطق زلزله‌زده به وضوح قابل مشاهده است‌. بیمارستان سرپل‌ذهاب در اثر زلزله تخریب شده و بسیاری از بیماران و کادر پزشکی زیر آوار ماندند‌. تعداد زیادی از مصدومان به تهران برای مداوا منتقل شده‌اند اما همین حالا شش هزار مصدوم وجود دارد‌. وقتی اینقدر امکانات درمانی این مناطق محروم پایین است، چطور قرار است این میزان مصدوم و زخمی زلزله مداوا شوند؟ در کدام بیمارستان‌ها و کدام شهرها؟ معاون دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه با تایید خبر کمبود تجهیزات پزشکی تاکید کرده‌: مناطق زلزله‌زده به امدادرسانی ستادی نیاز شدیدی دارند‌.
حالا پس از جنگ درد زلزله
جان «سرپل‌ذهاب» را گرفت
«سرپل‌ذهاب»، وقتی این نام را این بار کنار زلزله مهیب شب 21 آبان سال 96 استان کرمانشاه شنیدیم، تمام دشواری‌ها و رنج‌های مردم این منطقه هنگامه جنگ برایمان یادآور شد‌. مردم مرزنشینی که در هشت سال جنگ بیشترین میزان فشار را تاب آوردند و زخم و درد زیادی را تحمل کردند‌. حالا 30 سال پس از جنگ شرایط سرپل‌ذهاب دقیقا شده همان مشابه شرایط و وضعیت جنگ‌. پرسش اینجاست که چرا پس از این همه سال، وضعیت امکانات درمانگاهی و بیمارستانی این شهر اینقدر اسفبار است؟ یعنی ما سی سال پس از جنگ با این همه شعار آبادانی این مملکت نتوانسته‌ایم حداقل به وضعیت درمانی مرزنشینان رسیدگی درستی داشته باشیم؟ بیش از هفت ریشتر زلزله آمده،بیمارستان شهر تخریب شده و ما حتی آنقدر امکانات درمانی در کرمانشاه نداریم که به موقع هزاران مصدوم را بتوانیم همان جا درمان کنیم‌.
همچنین به گزارش ایلنا، پزشکی‌قانونی استان کرمانشاه تعداد جان‌باختگان شهرستان‌ها را تا عصر دوشنبه به این تفکیک اعلام کرد‌: معاینه شده در کرمانشاه ۱۸ نفر، فوتی‌های اسلام‌آباد ۲۲ نفر، فوتی‌های کرند ۱۴ نفر، فوتی‌های سرپل‌ذهاب ۲۴۱ نفر، فوتی‌های قصرشیرین ۲۸ نفر، فوتی‌های ثلاث ۱۵ نفر، فوتی‌های جوانرود ۳ نفر.
اخبار حاشیه
در دیگر خبرهایی که اعلام شده، مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه گفته‌: 50 روانشناس جهت حمایت روانی از آسیب‌دیدگان به مناطق زلزله‌زده استان اعزام شده است‌. همچنین فرمانده سپاه درباره اینکه چه زمانی کار آواربرداری و جست‌وجو به پایان می‌رسد، گفت‌: فکر می‌کنم که جست‌وجو تا امشب به پایان برسد؛ چراکه منطقه جنگی بوده و بعد از جنگ بازسازی شده و اکثر ساختمان‌ها تازه‌تاسیس هستند‌. البته برخی ساختمان‌های گلی تخریب شده است‌. در منطقه، مکان صعب‌العبور نداریم و به اکثر روستاها دسترسی وجود دارد‌.
اعزام تیم‌های تخصصی برای کنترل بهداشت آب مناطق زلزله‌زده
معاون درمان وزارت بهداشت از اعزام تیم‌های تخصصی به مناطق زلزله‌زده برای کنترل بهداشت آب این مناطق نیز خبر داد‌.
قاسم جان‌بابایی درباره اقدامات وزارت بهداشت در مناطق زلزله‌زده گفت‌: یک تیم کارشناس بهداشت در حوزه بهداشت محیط، بهداشت مادران و کودکان و تیم‌های واکنش‌سریع از وزارت بهداشت به منطقه اعزام شده‌اند‌.
او ادامه داد‌: با معاون بهداشت کرمانشاه و استان‌های همجوار هماهنگی‌های لازم را برای کنترل وضعیت بهداشت محیط به ویژه بهداشت آب انجام دادیم‌. همچنین بر حضور پزشکان در مناطق روستایی تاکید داشتیم‌. در حال حاضر نیز بررسی‌های ابتدایی در حال انجام است‌.
معاون درمان وزارت بهداشت خاطرنشان کرد‌: اکیپ‌هایی از وزارت بهداشت نیز در روزهای آینده و پایان آواربرداری‌ها بر بهداشت محیط محل اسکان نظارت خواهند داشت‌. همچنین تیم‌هایی را برای بهداشت روان بازماندگان و آسیب‌دیدگان به منطقه اعزام خواهیم کرد‌.
جان‌بابایی با بیان اینکه تیم مدیریت بحران در وزارت کشور تشکیل شده ‌است، تاکید کرد‌: عمده‌ترین کار در این منطقه انتقال مصدومان و وضعیت درمانی آنهاست. البته همزمان بهداشت محیط در کنار آن انجام می‌شود‌. به استان‌های همجوار نیز اعلام شده آماده باشند‌.
نماینده مردم کرمانشاه در مجلس با اعلام کمبود جدی پزشک متخصص و پرستار در مناطق زلزله‌زده گفت‌: متاسفانه بسیاری از هموطنان در روستاها هنوز زیر آوارند‌. احمد صفری با اشاره به حضور خود در شهرستان اسلام‌آباد غرب به شرایط بیمارستان‌ها در این مناطق اشاره کرد و گفت‌: شرایط اورژانسی است و نیاز به پزشک متخصص، پرستار و کمک‌های مردمی داریم‌. در حال حاضر دو نفر از معاونان وزارت بهداشت در محل حاضر شده‌اند، با این حال باز هم نیاز به امکانات بیشتری است‌.
اعزام ۱۸ قلاده سگ زنده‌یاب به مناطق زلزله‌زده
سیدمصطفی مرتضوی، سخنگوی سازمان امداد و نجات هلال‌احمر نیز در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به اقدامات این سازمان در مناطق زلزله‌زده گفت‌: فعلا با بحث کمبود چادر مواجه نیستیم چراکه هنوز ارزیابی خاصی در این زمینه صورت نگرفته و عدد خاصی اعلام نشده است‌. به محض انجام ارزیابی، چادرهای مورد نیاز به محل فرستاده خواهد شد‌.
وی با اشاره به اعزام سگ‌های زنده‌یاب به محل حادثه ادامه داد‌: تاکنون ۱۸ عدد سگ زنده‌یاب به منطقه اعزام شده‌اند‌.
به گزارش مهر در خصوص میزان تلفات و مصدومان عراق نیز عنوان شده است‌ با وجود اینکه کانون زلزله، عراق بوده اما تلفات آنها بسیار کمتر از ایران است‌. وزارت بهداشت عراق اعلام کرد در سراسر عراق هفت نفر کشته و ۵۳۵ تن دیگر زخمی شده‌اند‌.