آخرین گزارش‌ها از مناطق زلزله‌زده غرب کشور

بخش گوناگون - به‌دنبال وقوع زلزله 7.3ریشتری در«ازگله» کرمانشاه، در ساعت 21 و 48 دقیقه شامگاه یکشنبه گذشته، برخی از استان‌های غربی کشورمان لرزید که در پی آن تعدادی از هموطنانمان جان خود را از دست داده و تعدادی نیز زخمی شدند.
در استان کرمانشاه هم مرز با عراق، حدود 30 ثانیه لرزش شدید ساختمان‌ها آرامش شبانه مردم را آنچنان برهم زد که از خانه‌ها بیرون آمدند و تا ساعت‌ها هراسان در پارک‌ها و خیابان‌ها بودند.
در شهرستان‌های غربی کرمانشاه همچون سرپل ذهاب، اسلام آباد غرب، دالاهو، ثلاث باباجانی و قصرشیرین بسیاری از مردم حتی فرصت نکردند از زیر آوارهای ویرانگر سنگ و بتن بگریزند یا دستکم از مهلکه سالم بیرون بیایند.
تاریکی هوا اجازه نداد تا عمق فاجعه معلوم و کمک رسانی چندانی به زخمی‌ها و زیر آوارماندگان انجام شود.


براساس اعلام مسئولان تا اخرین ساعات شب گذشته تعداد کشته شدگان زلزله غرب کشور از مرز 400نفر گذشت و تعدادمصدومان به6600 نفر رسید.
گزارش‌های رسیده حاکی است مسئولان کشوری و استانهای زلزله زده به دنبال حادثه در استانهای غربی، برای بررسی وضعیت و برنامه ریزی به منظور امداد رسانی سریع و تامین برق، آب، اسکان و آوار‌برداری در این مناطق، جلسات ستاد بحران تشکیل دادند.
سرپل ذهاب، قصرشیرین و بخش از«گله»، متحمل بیشترین خسارت‌ها در زلزله
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با حضور در مناطق زلزله زده سرپل ذهاب اعلام کرد: بیشترین تخریب‌های ناشی از زلزله در استان کرمانشاه به ترتیب مربوط به سرپل ذهاب، قصرشیرین و بخش از «گله» از توابع شهرستان ثلاث باباجانی است.
«اسماعیل نجار» در گفتگو با ایرنا، اظهار کرد: اولویت ما ارائه خدمات امداد و نجات برای حادثه دیدگان سرپل ذهاب است و در این راستا از همه ظرفیت و امکانات استفاده می‌کنیم.
وی ادامه داد: در نخستین ساعات وقوع زمین لرزه، بسیاری از مردم با همراهی و مشارکت یکدیگر مصدومان را به مراکز درمانی انتقال دادند و به محض روشن شدن هوا، روند امداد رسانی به حادثه دیدگان با کمک نیروهای امدادی، نظامی و انتظامی شتاب بیشتری یافت.
به گفته او، بالگردهای جمعیت هلال احمر و ارتش جمهوری اسلامی در کمترین زمان ممکن با حضور در مناطق زلزله زده نسبت به انتقال مصدومان به مراکز درمانی استان کرمانشاه اقدام کردند.
نجار اضافه کرد: دستگاه‌های اجرایی به محض وقوع این حادثه به ارائه خدمات لازم اهتمام داشتند و خدمات مناسبی در بخش‌های مخابرات، برق، آب آشامیدنی ارائه شد و تلاش برای اتصال مجدد برق و آب اشامیدنی برخی مناطق زلزله زده همچنان ادامه دارد همچنین تعدادی چادر نیز بین زلزله زدگان توزیع شده است.
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از بسیج همه امکانات و ظرفیت‌های موجود در کشور برای امداد رسانی به مصدومان حادثه زلزله سرپل هاب خبرداد و گفت: ستاد مدیریت بحران در نخسیتن ساعات وقوع زلزله در استان کرمانشاه تشکیل شد تا روند امداد رسانی به مصدومان و ارائه کمک‌های امدادی را مورد بررسی قرار دهد.
وی از تشکیل ستاد مدیریت بحران در وزارت کشور و به ریاست رحمانی فضلی خبر داد و گفت: در پی وقوع این زمین لرزه، تعدادی از مسئولان ارشد کشوری در سرپل ذهاب حضور یافته‌اند تا از نزدیک به بررسی مشکلات مردم زلزله زده و خسارت دیده بپردازند.
وی از حضور پررنگ ارتش، بسیج و سپاه در مناطق زلزله زده سرپل ذهاب خبر داد و گفت: نیروی انتظامی جمهوری اسلامی در برقراری امنیت در مناطق زلزله زده مطلوب عمل کرده است.
وی گفت: از شمار واحدهای مسکونی تخریب شده بر اثر این زمین لرزه آمار دقیقی در دست نیست، اما کار آوار‌برداری و بیرون کشیدن افراد یا اجسادی که احتمالا زیرآوار مانده‌اند به سرعت در حال انجام است.
وی با اشاره به حضور فرمانده ارتش جمهوری اسلامی در مناطق زلزله زده، گفت: تمام امکانات ارتش جمهوری اسلامی در خدمت مردم سرپل ذهاب و سایر مناطق زلزله زده است.
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور اعلام کرد که زلزله زدگان به اقلامی چون چادر، پتو، آب آشامیدنی و مواد غذایی نیاز مبرم دارند که همه تلاش خود را برای تامین این مایحتاج در کمترین زمان بکار بسته‌ایم.
*توزیع 22 هزار تخته چادر و 56 هزار پتو بین زلزله زدگان
معاون عملیات امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر گفت: سعی کردیم 22 هزار تخته چادر و 56 هزار پتو و همچنین امکانات امدادی و غذایی را به زلزله‌زدگان برسانیم.
«شاهین فتحی» معاون عملیات امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر در گفت‌وگویی گفت: به محض وقوع زلزله با توجه به شدت حادثه، تیم‌های عملیاتی ما به محل حادثه اعزام شدند.
وی گفت: از همان لحظه اول سعی کردیم از استان‌های هم‌جوار، تیم‌های امدادی را راهی مناطق کنیم و هم‌چنین با توجه به برودت هوا سعی کردیم، عملیات اسکان و تغذیه اضطراری سریعاً انجام شود و به دست زلزله‌زدگان برسد.
معاون عملیات امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر اظهار داشت: 125 نفر توسط عملیات امداد هوایی به بیمارستان منتقل شدند؛ همچنین بیش‌ترین مشکلات در منطقه سرپل ذهاب مشاهده شد. برای هماهنگی و پشتیبانی، سگ‌های زنده‌یاب در حال ماموریت هستند و توانستند مادر و دختری را پیدا کنند که توسط نیروهای امدادی به بیمارستان منتقل شدند.
«فتحی» افزود: تیم‌های درمان اضطراری با هماهنگی معاونت درمان جمعیت هلال‌احمر با 9 تیم امدادی و 40 دستگاه آمبولانس در حال انتقال مصدومین به بیمارستان هستند و همچنین با توجه به وضعیت اسکان مردم سعی کردیم 22 هزار تخته چادر و 56 هزار پتو همچنین امکانات امدادی و غذایی را به زلزله‌زدگان برسانیم.
وی گفت: عملیات جست‌وجوی امداد و نجات همچنان ادامه دارد با توجه به وسعت منطقه 536 روستا در شعاع زلزله بودند از صبح با حضور بالگرد امکان ارزیابی هوایی داده شد و سعی کردیم روستاهایی که نیاز به کمک دارند را رفع نیاز کنیم.
سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور اعلام کرد:
اعزام 3 فروند هواپیما و 19بالگرد برای جابجایی مصدومان زلزله
سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور گفت:‌ نیروهای امدادی از استان‌های معین به مناطق زلزله‌زده بلافاصله حاضر شدند و اکنون این استان‌ها برای ارسال وسایل مورد نیاز در آماده‌باش هستند.
«بهنام سعیدی» در گفت‌وگویی افزود: 19 فروند بالگرد به منطقه اعزام شده و 3 فروند هواپیما برای جابجایی مصدومان در منطقه حاضر است.
وی گفت: 140 دستگاه آمبولانس و 3 دستگاه اتوبوس آمبولانس خدمات درمانی لازم را به مصدومان و زلزله‌زدگان ارائه می‌دهند.
«سعیدی» گفت:‌نیروهای امدادی علاوه بر استان کرمانشاه، از استان‌های معین در منطقه زلزله‌زده بلافاصله به محل حادثه آمده و حاضرند.
سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور گفت:‌ مردم تا این لحظه همکاری خوبی داشته‌اند و لازم است که همچنان آرامش خود را حفظ کرده و به توصیه و راهنمایی‌های مسئولین محلی و کشوری توجه کنند.
وی گفت:‌ در حال حاضر استان‌های معین برای ارسال وسایل مورد نیاز و کمک‌های احتمالی در حالت آماده‌باش هستند.
*انتقال مصدومان با هواپیما به تهران
سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه تاکنون 5 هزار و 346 نفر به دلیل وقوع زلزله در بیمارستان‌ها پذیرش شده‌اند، گفت: 717 نفر نیز در بیمارستان بستری هستند.
«ایرج حریرچی» در ارتباط با جزئیات امدادرسانی در مناطق زلزله زده اظهارداشت: تاکنون 5 هزار و 346 نفر در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به دلیل وقوع زلزله پذیرش شده‌اند و در حال حاضر 717 نفر بستری و 400 نفر ترخیص شده‌اند.
وی با بیان اینکه 274 نفر از مصدومان به سایر بیمارستان‌های استان کرمانشاه انتقال یافته‌اند، گفت: یک فروند هواپیما در حال پرواز بوده تا مجروحین را از کرمانشاه به تهران منتقل کند.
سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در شرایط پایداری جهت امدادرسانی به مجروحین قرار داریم، گفت: هنوز چند روستا آواربرداری از آنها کامل انجام نشده است.
«حریرچی» خاطرنشان کرد: تعداد زیادی جراح، ارتوپد و پرستار از سایر استان‌ها جهت کمک به حادثه‌دیدگان زلزله به کرمانشاه عازم شده‌اند.
*ارسال 3 کامیون دارو و لوازم پزشکی
معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: 3 کامیون دارو و لوازم پزشکی از همدان، لرستان و کردستان به مناطق زلزله زده ارسال شده است و کمبود دارویی نداریم و 4 بیمارستان صحرایی نیز با همکاری بسیج جامعه پزشکی در این مناطق بر پا شده است.
«قاسم جان بابایی» افزود: کار انتقال مصدومان بد حال با اعزام 20 بالگرد هوانیروز شروع شده است.
وی گفت: 136 دستگاه آمبولانس و 28 اتوبوس آمبولانس نیز در مناطق زلزله زده برای درمان سرپایی و انتقال مصدومان به مراکز درمانی فعال هستند.
وی افزود: در صورت نیاز پزشک و پرستار به مناطق زلزله به خصوص استان کرمانشاه اعزام می‌شود. بیمارستان‌های استان‌های همجوار نیز در حال آماده باش به سر می‌برند.
*پس‌لرزه‌ها در کرمانشاه به 141 مورد رسید، چنین زلزله بزرگی در غرب کشور سابقه نداشت
مسئول شبکه لرزه‌نگاری استان کرمانشاه از وقوع 141 پس‌لرزه خبر داد و گفت: زلزله 7.3 ریشتری تاکنون در غرب کشور سابقه نداشته است.
‌"فرهاد فروزی" در گفت‌و‌گویی اظهار کرد: از یکشنبه‌شب گذشته(21 آبان) که زمین‌لرزه بزرگ 7.3 ریشتری را داشتیم، حدود 141 پس‌لرزه در گستره استان رخ داده که 17 مورد آن بیش از چهار ریشتر بوده است.
وی بزرگترین این پس‌لرزه‌ها را با بزرگی 4.7 ریشتر و مربوط به محدوده بین "ازگله" و "سرپل ذهاب" دانست که ساعت 12 و 49 دقیقه ظهر دیروز (22 آبان) رخ داد.
مسئول شبکه لرزه‌نگاری استان کرمانشاه وقوع زمین‌لرزه با این بزرگی را در غرب کشور بی‌سابقه خواند و تاکید کرد: پس‌لرزه‌ها از نظر بزرگی و تعداد روند کاهشی دارد.
"فروزی" معتقد است: زمین‌لرزه اصلی به احتمال زیاد پشت سر گذاشته شده و پس‌لرزه‌ها نیز به تدریج کوچک و کم تعداد خواهند شد.
*ماشین آلات قرارگاه خاتم‌الانبیاء سپاه در خدمت مناطق زلزله‌زده
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) گفت: پس از وقوع زلزله نیروها و ماشین آلات کارگاه‌های مستقر در استان‌های ایلام و کرمانشاه به مناطق زلزله زده اعزام شدند.
سردار پاسدار "عبادالله عبداللهی" اظهار کرد: پس از وقوع زلزله نیروها و ماشین آلات کارگاه‌های مستقر در استان‌های ایلام و کرمانشاه به مناطق زلزله زده اعزام شدند و هم‌اکنون درحال امدادرسانی و آواربرداری هستند.
در پی وقوع زلزله در استان‌های کرمانشاه و ایلام، با دستور فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) امکانات و ماشین‌آلات کارگاه‌های مستقر در این استان‌ها در همان ساعات اولیه برای امدادرسانی و آواربرداری و بازکردن راه‌های مواصلاتی عازم مناطق حادثه‌دیده شدند.
*توزیع اقلام حیاتی بین حادثه دیدگان زلزله غرب کشور
نماینده هلال احمر در کرمانشاه از توزیع چادر، پتو و کنسرو بین حادثه دیدگان زلزله غرب کشور خبر داد.
"سجادی" با اشاره به حضور 300 نیروی عملیاتی هلال احمر کرمانشاه در مناطق زلزله زده اظهار کرد: تا کنون 530 نیروی عملیاتی از استان‌های مختلف دعوت شده‌اند همچنین 150 دستگاه خودروی عملیاتی و آمبولانس به این مناطق اعزام شدند. 4100 چادر، 10 هزار پتو و 170 هزار کنسرو نیز بین افراد حادثه دیده توزیع شده است.
وی ادامه داد: شهرستان‌های سرپل ذهاب، قصر شیرین، جوانرود، ثلاث باباجانی، ازگله، دالاهو، اسلام‌آباد و گهواره جزو مناطق آسیب‌دیده هستند تا الان نیز 115 مصدوم توسط بالگردهای هلال احمر منتقل شده‌اند و کار آواربرداری نیز انجام می‌شود.
*آمادگی کامل منطقه پدافند هوایی غرب کشور برای امداد رسانی
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) اعلام کرد که برای کمک به زلزله زدگان، پدافند هوایی غرب کشور در آماده پاش کامل قرار گرفت.
امیر سرتیپ "فرزاد اسماعیلی" با ابراز تاسف از وقوع زلزله و مناطق غربی کشور اظهار داشت: یگانهای منطقه پدافند هوایی غرب کشور در همدان، کرمانشاه، ایلام و آبدانان برای کمک به آسیب دیدگان زلزله در آماده باش کامل قرار گرفتند.
وی گفت: به منطقه پدافند هوایی غرب کشور ابلاغ شده است با استفاده از حداکثر امکانات درمانی، مهندسی و کارکنان داوطلب به آسیب دیدگان زلزله اخیر خدمات دهند.
اسماعیلی افزود: منطقه پدافند هوایی غرب آمادگی کامل دارد تا با حداکثر ظرفیت با ستاد بحران زلزله اخیر درخصوص اقدامات مردم یاری همکاری کند.
*معاینه 341 جسد در کرمانشاه
سازمان پزشکی قانونی اعلام کرد: تعداد متوفیان زلزله کرمانشاه به 341 نفر رسید.
سازمان پزشکی قانونی اعلام کرد که تا ساعت 13 و 30 دقیقه، 341 جسد در کرمانشاه معاینه شده است.
براساس این گزارش، پزشکی قانونی استان کرمانشاه با اعلام صدور 341 جواز دفن تا ساعت 13 و 30 دقیقه برای جان باختن زلزله، تعداد جان باختگان شهرستان‌ها را به تفکیک زیر اعلام کرد:
معاینه شده در کرمانشاه: 18 نفر
فوتی‌های اسلام آباد: 22 نفر
فوتی‌های کرند: 14 نفر
فوتی‌های سرپل ذهاب: 241 نفر
فوتی‌های قصر شیرین: 28 نفر
فوتی‌های ثلاث: 15 نفر
فوتی‌های جوانرود: 3 نفر
*فرمانده نیروی زمینی ارتش: ارتش از خدمت رسانی به زلزله زدگان دریغ نخواهند کرد
فرمانده نیروی زمینی ارتش به حادثه دیدگان زلزله در منطقه غرب کشور تسیلت گفت.
در این پیام سرتیپ "حیدری" با تسلیت این حادثه تلخ که موجب جانباختن تعدادی از هموطنان عزیز در منطقه غرب کشور شد، به ملت شریف ایران، مقام معظم رهبری و خانواده‌های داغدار حادثه برای درگذشتگان علو درجات را از خداوند منان خواستار شد.
وی همچنین در این پیام تاکید کرد که برابر منویات فرماندهی معظم کل قوا. تمام ارگان‌ها و نهادها در کنار مردم حادثه دیده قرار خواهند گرفت و ارتش و بخصوص نیروی زمینی با تمام قوا از خدمت رسانی دریغ نخواهند کرد.
*سرپرست اورژانس کشور: از لحاظ پزشکی کمبودی در منطقه زلزله زده نداریم
سرپرست اورژانس کشور با اشاره به اینکه از لحاظ پزشکی کمبودی در منطقه نداریم گفت: نیاز به حمایت‌های نیروی انتظامی از لحاظ موضوع امنیت داریم.
"پیرحسین کولیوند" در ارتباط با جزئیات امدادرسانی به حادثه دیدگان زمین لرزه در غرب کشور اظهار داشت: از لحاظ امنیتی نیاز به حمایت دستگاه‌هایی همچون نیروی انتظامی داریم و متاسفانه حضور ناجا در این عرصه کمرنگ است.
وی افزود: از فرمانده ناجا درخواست داریم تا این موضوع را تذکر دهند و فرمانداری نیز مساله امنیت را مدنظر قرار دهند.
سرپرست اورژانس کشور با اشاره به اینکه بیمارستان‌های سیار در منطقه برقرار شده است، خاطرنشان کرد: پزشکان و پرستاران در محل حضور داشته و از لحاظ پزشکی کمبودی نداریم و تنها مساله امنیت برایمان مطرح است.
*دادستان‌های مراکز استان‌های زلزله‌زده بر روند امدادرسانی‌ها نظارت جدی کنند
دادستان کل کشور با صدور پیامی ضمن اعلام تسلیت به خانواده‌های قربانیان زلزله غرب کشور و مردم کشورمان، دادستان‌های عمومی و انقلاب مراکز استان‌های زلزله زده را به پیگیری جدی حل و فصل مشکلات و نظارت بر روند خدمت رسانی و امداد رسانی به مردم مناطق زلزله زده مکلف کرد.
*صف‌های مهربانی در مراکز انتقال خون
شهروندان تهرانی برای یاری به هموطنان زلزله‌زده غرب کشور از صبح دیروز برای اهدای خون در مراکز انتقال خون حضور پیدا کردند.
"سید مرتضی طباطبایی"، مدیرکل انتقال خون استان تهران درخصوص آمار مراجعه به سازمان انتقال خون برای اهدای خون از صبح دیروز تا ساعت 12:15 ظهر گفت: تا این لحظه 830 نفر به مراکز سازمان انتقال خون در استان تهران مراجعه کردند که از این تعداد حدود 700 نفر خونگیری از آنها انجام شده است.
وی افزود: از این تعداد حدود 620 نفر آقا و مابقی از بانوان تهرانی بوده‌اند.
وی تاکید کرد: با توجه به وقوع زلزله و نیاز خونی حادثه دیدگان، از صبح دیروز تاکنون نسبت به سایر روزها مراجعه برای انتقال خون دو برابر افزایش پیدا کرده است.
*زلزله هیچ خسارتی برای تهرانی‌ها به همراه نداشت
سخنگوی سازمان آتش نشانی شهر تهران گفت: زلزله هیچ خسارتی را برای شهر تهران به دنبال نداشت.
"سید جلال ملکی" سخنگوی سازمان آتش نشانی شهر تهران درباره وقوع زلزله اظهار کرد: وسعت زلزله در استان‌های غربی کشور به حدی بود که حتی استان تهران را نیز به لرزه درآورد.
"ملکی" گفت: نیروهای آتش نشانی از یکشنبه شب تاکنون در حال آماده باش کامل هستند.
سخنگوی سازمان آتش نشانی شهر تهران گفت: تاکنون هیچگونه تماسی مبنی بر خسارت و حادثه‌ای ناشی از زلزله با 125 برقرار نشده و همچنین در شهرهای اطراف تهران نیز اتفاقی رخ نداده است.
"ملکی" با بیان اینکه امنیت در شهر تهران برقرار است، تصریح کرد: هموطنان شایعه پراکنی نکنند و اخبار را فقط از خبرگزاری‌ها پیگیری کنند.
*هشدار پزشکی قانونی در مورد دفن بدون مجوز جانباختگان زلزله
مدیرکل مدیریت بحران سازمان پزشکی قانونی کشور از اولیاء جان باختگان زلزله کرمانشاه درخواست کرد از تدفین بدون جواز دفن خودداری کنند.
دکتر "مهرداد علی بخشی" از اولیای متوفیات حادثه زلزله اخیر درخواست کرده تا برای حفظ حقوق قانونی جان‌باختگان و بازماندگان، از تدفین بدون صدور جواز دفن پزشکی قانونی جدا خودداری کنند.
به گزارش روابط عمومی سازمان پزشکی قانونی کشور، دکتر "علی بخشی" با اشاره به حقوقی که در زمان حیات یا فوت یک فرد به اطرافیان تعلق می‌گیرد یا از آن‌ها ساقط می‌شود گفت: متخصصین پزشکی قانونی در کوتاه‌ترین زمان، جواز دفن جانباختگان را صادر می‌کنند و لازم است خانواده‌ها برای حفظ حقوق افراد متوفی و با جواز دفن، مراسم خاکسپاری را برگزار کنند.
*آبرسانی به روستاهای زلزله زده کرمانشاه با 18 تانکر
مسئول روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب روستایی استان کرمانشاه گفت: آبرسانی سیار به روستاهای زلزله زده استان با 18 دستگاه تانکر درحال انجام است.
"علی سبحانی" اظهار کرد: آبرسانی سیار از دقایق ابتدایی بامداد دیروز در مناطق مختلف استان آغاز شده و همچنان ادامه دارد.
وی با بیان اینکه هنوز اطلاع دقیق از روستاهای نیازمند آبرسانی سیار در دست نیست، افزود: با اعلام مدیریت بحران استان، فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها، به روستاهای مناطق زلزله زده آبرسانی می‌شود.
"سبحانی" با بیان اینکه مشکلی برای آبرسانی سیار به روستاها نداریم، ادامه داد: از برخی استان‌ها ازجمله گلستان، ایلام، لرستان و همدان درخواست کمک کرده‌ایم و آن‌ها نیز آمادگی کامل خود را برای اعزام تجهیزات و امکانات آبرسانی اعلام کرده‌اند و بخشی نیز ارسال شده است.
مسئول روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب روستایی استان کرمانشاه گفت: علاوه بر آبرسانی سیار به روستاها، آب‌های بسته‌بندی شده نیز در اختیار زلزله زدگان قرار می‌گیرد.
"سبحانی" اظهارکرد: اولویت آبرسانی با روستاهای شهرستان‌های سرپل ذهاب، ثلاث باباجانی، قصرشیرین و ازگله است که آسیب بیشتری دیده‌اند.
*امدادگران تکابی مرد اهل "دالاهو" را زنده از زیرآوار بیرون کشیدند
فرماندار تکاب با بیان اینکه تیم پنج نفره امداد و نجات اعزامی تکاب در مناطق زلزله زده مستقر هستند، گفت: تیم پنج نفره امداد و نجات جمعیت هلال احمر این شهرستان بامداد دیروز به مناطق زلزله زده استان کرمانشاه اعزام شده و در اولین عملیات، یک مرد میانسال اهل دالاهو را زنده از زیر آوار بیرون کشیدند.
"ایرج ثقفی" با ابراز همدردی با زلزله زدگان و با بیان اینکه ادارات و دستگاه‌های خدمات رسان این شهرستان برای امداد رسانی آمادگی کامل دارند، افزود: تیم اعزامی از این شهرستان پس از استقرار در شهرستان دالاهو، اکنون مشغول امدادرسانی و بیرون کشیدن آسیب دیدگان از زیرآوار هستند.
وی بیان کرد: امدادگران تکابی شامل 4 نجاتگر با تجهیزات تخصصی انفرادی و یک نفر نیروی خدمات رسان هستند پس از نجات این مصدوم، وی را برای مداوا به مرکز فوریت‌های پزشکی تحویل دادند.
وی ادامه داد: تیم امداد و نجات هلال احمر تکاب همچنین در امر آماده سازی بسته‌های خوراکی و اقلام غذایی و توزیع آنها میان خانواده‌های آسیب دیده از زلزله در استان کرمانشاه مشارکت می‌کنند.
فرماندار تکاب اضافه کرد: همچنین یک دستگاه خودروی 10 چرخ حامل تانکر بزرگ آب به همراه 2 نفر نیروی خدمات رسان اداره آب و فاضلاب روستایی تکاب به مناطق زلزله زده استان کرمانشاه اعزام شده است.
"ثقفی" گفت: جلسه اضطراری شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان بلافاصله پس از وقوع زلزله ساعت یک بامداد تشکیل و تمهیدات لازم برای خدمات رسانی و اعزام نیروی امدادگر به مناطق زلزله زده کرمانشاه به کار گرفته شد.
وی بیان کرد: در این جلسه همچنین آمادگی ادارات و دستگاه‌های خدمات رسان تکاب بررسی شد و اکنون نیروها و امکانات این دستگاه‌ها در آماده باش کامل هستند.
*زلزله، جان 4 شهروند را در "دربندیخان" عراق گرفت
وزیر بهداشت کردستان عراق در پی زلزله یکشنبه شب در اقلیم کردستان اعلام کرد: این زمین لرزه، جان 4 شهروند در شهر "دربندیخان" در جنوب شرقی استان را گرفته و در تمامی شهرهای زلزله زده نیز مجروح وجود دارد.
«ریکوت محمد رشید» وزیر بهداشت دولت اقلیم کردستان عراق با اعلام این مطلب گفت: متاسفانه 4 تن از شهروندان در زمین لرزه، جان خود را از دست داده و در تمامی شهرهایی که زمین لرزه رخ داده مجروح و زخمی گزارش شده که وضعیت اکثریت این مجروحین سبک اعلام شده است.
وی تاکید کرد بیمارستانهای حلبچه و دربندیخان در اثر زمین لرزه آسیب دیده‌اند و به همین دلیل مجروحین در محوطه باز مداوا می‌شوند.
در پی این سخنان، تشکیلات کردستان عراق با صدور بیانیه‌ای تمامی ارگانهای دولتی را در اقلیم کردستان عراق به حالت آماده باش درآورد و از کارکنان مراکز بیمارستانی خواست برای کمک به مجروحین و آسیب دیدگان به محلهای کار خود برگردند.
سایر اخبار این روزنامه
در نیمه نخست امسال؛ تولید گاز از میدان پارس جنوبی از مرز 85 میلیارد متر مکعب گذشت پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب درپی حادثه تلخ و مصیبت‌بار زمین لرزه در غرب کشور؛ همه دستگاهها با سرعت و همه توان به یاری آسیب‌دیدگان بشتابند رئیس جمهوردر ابراز همدردی با همه آسیب دیدگان و داغدیدگان حادثه زلزله در استانهای غربی کشور: دولت با تمام امکانات در کنار آسیب دیدگان خواهد بود همدردی جهانی با زلزله زدگان زلزله با "مسکن مهر" چه کرد؟ خوابگاه‌هایی که امن هم نیستند! مسکن مهر سرپل ذهاب با بیشترین خسارت در زلزله! آخرین گزارش‌ها از مناطق زلزله‌زده غرب کشور در محکومیت محاصره یمن صورت گرفت تظاهرات گسترده مردم در محکومیت جنایات رژیم سعودی معاون وزیر راه و شهرسازی: قرارداد 7 میلیارد دلاری تامین فاینانس طرح‌های ریلی امضا شد طرح مقابله با قاچاق قطعات خودرو نهایی شد برگزیدگان جشنواره کتاب سال دانشجویی معرفی شدند سردار کمالی خبر داد؛ آغاز طرح مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح در حکمی از سوی دکتر روحانی؛ دکتر حمید ابوطالبی به عنوان مشاور رئیس جمهور منصوب شد به زودی روحانی گزارش عملکرد 100 روزه خود را به مردم ارائه می‌دهد