همدردی جهانی با زلزله زدگان

همزمان با توجه ویژه رسانه‌ها در جهان به رویداد زمین لرزه بزرگ یکشنبه شب در بخش‌های گسترده‌ای از ایران و عراق با دهها کشته و صدها مجروح، سران و مقامات سازمان‌های بین‌المللی و کشورهای مختلف همدردی خود را با زلزله زدگان اعلام کرده‌اند.
* دبیرکل سازمان ملل:
دبیرکل سازمان ملل ضمن تسلیت و ابراز تالم از تلفات جانی و مالی زلزله ایران – عراق، امدادرسانی محلی را ستود و بر آمادگی سازمان ملل جهت یاری تاکید کرد.
استفان دوجاریک سخنگوی آنتونیو گوترش با انتشار بیانیه‌ای در تارنمای سازمان ملل نوشت: دبیر کل به شدت از تلفات جانی و مالی زلزله‌ای که مناطق مرزی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق را یکشنبه شب به لرزه در آورد متاثر است.


وی در ادامه این بیانیه ضمن ابلاغ پیام تسلیت دبیرکل سازمان ملل به خانواده‌های آسیب دیده، دولت و مردم ایران و عراق؛ برای مجروحین این حادثه آرزوی شفای عاجل کرد.
در این بیانیه تاکید شده است که سازمان ملل آمادگی دارد تا در صورت لزوم در عملیات امدادرسانی مشارکت کند.
دفتر سخنگوی سازمان ملل در توییتی نیز از آمادگی سازمان ملل و دفتر هماهنگی امور انساندوستانه این سازمان برای مشارکت در عملیات امداد خبر داد.
* اتحادیه اروپا:
به گزارش تارنمای اطلاع رسانی اتحادیه اروپا، مسئول سیاست خارجی این نهاد ضمن اعلام همبستگی با خانواده قربانیان زلزله ایران – عراق، آمادگی این اتحادیه برای مشارکت در عملیات امدادرسانی را اعلام کرد.
فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که برای شرکت در نشست وزیران امور خارجه به بروکسل پایتخت بلژیک رفته، روز دوشنبه پیش از حضور در محل برگزاری این اجلاس به خبرنگاران گفت: (امروز) در مورد توافق هسته‌ای گفت و گو نمی‌کنیم و این توافق در دستور کار قرار ندارد.
وی افزود که در مورد دیدار اخیر خود با محمد جواد ظریف در سمرقند ازبکستان و همچنین دیدار با اعضای کنگره آمریکا در واشنگتن به شورا گزارش خواهد داد.
وی درمورد زلزله که مناطق مرزی ایران وعراق را به لرزه درآورد گفت: من با خانواده قربانیان ومسئولان ایران و عراق و منطقه (خاورمیانه) اعلام همبستگی می‌کنم. به خوبی می‌دانیم که از عهده زلزله‌ای به این بزرگی برآمدن دشوار است و به همین دلیل آمادگی اتحادیه اروپا را برای پشتیبانی به هر نحوی که مفید تشخیص داده شود، اعلام می‌کنم.
* رئیس جمهوری روسیه:
ولادیمیر پوتین در پیامی به حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران، کشته شدن صدها نفر در حادثه زمین لرزه در مناطق غرب ایران را به وی تسلیت گفت.
پیام تسلیت پوتین به روحانی در سایت اینترنتی دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین منتشر و در آن گفته شده است: رئیس جمهوری محترم ایران، تسلیت عمیق قلبی مرا در مورد قربانیان زیاد انسانی و خرابی‌های قابل توجه بر اثر زمین لرزه شدید در غرب ایران بپذیرید.
وی افزود: خواهش می‌کنم پیام همدردی و پشتیبانی مرا به بستگان و نزدیکان قربانیان و آرزوی بهبودی هر چه سریع برای مصدومان این بلای طبیعی را برسانید.
* همدردی توئیتی و بیانیه‌ای 9 کشور:
مقامات کشورهای آلمان، فرانسه، کانادا، ارمنستان، استونی، نروژ، کروواسی، لیتوانی و لتونی با صدور بیانیه و توئیت با زلزله زدگان ایرانی و عراقی ابراز همدردی کردند.
*هند:
نارندا مودی نخست‌وزیر هند روز دوشنبه در پیامی در حساب توییتری خود به بازماندگان قربانیان زلزله ایران و عراق تسلیت گفت.
نخست وزیر هند در این پیام تسلیت اعلام کرد: من با افرادی که اعضای خانواده خود را در زلزله ایران و عراق از دست داده اند، ابراز همدردی می‌کنم.
وی افزود: دعا می‌کنم که مجروحان این حادثه هر چه زودتر سلامتی خود را بدست آورند.
*جمهوری آذربایجان:
الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان روز دوشنبه در پیامی، تلفات جانی ناشی از وقوع زلزله شدید در ایران را به دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری، ملت ایران و بازماندگان قربانیان این حادثه تسلیت گفت.
در سایت رسمی ریاست جمهوری آذربایجان، در پیام علی اف خطاب به رئیس جمهوری کشورمان آمده است: رئیس جمهوری محترم، خبر تلفات جانی متعدد و خسارات وارده از زمین لرزه مهیب در غرب کشورتان موجب ناراحتی شدید من شد.
وی افزود: این فاجعه را به جنابعالی، خانواده و نزدیکان جان باختگان و مردم ایران تسلیت می‌گویم و برای مجروحین و خسارت دیدگان شفای عاجل و نیز رفع هر چه سریع‌تر پیآمدهای این حادثه طبیعی را آرزو دارم.
رئیس جمهوری سوریه به روحانی تسلیت گفت
رئیس جمهوری سوریه در پیامی جانباختن شهروندان غرب ایران در حادثه زمین لرزه را به رئیس جمهوری اسلامی ایران تسلیت گفت و با مردم ایران ابراز همدردی کرد.
بشار اسد در این پیام ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های جانباختگان و آسیب دیدگان زمین لرزه در مناطق شمال غرب ایران، حمایت خود از مردم ایران اظهار داشت و افزود: اطمینان وافر دارم که ملت ایران می‌تواند این مصیبت را پشت سر بگذارد.
در این پیام تسلیت آمده است:جناب دکتر حسن روحانی،رئیس جمهوری اسلامی ایران
با تاسف و اندوه فراوان خبر زمین لرزه در منطقه شمال غرب ایران - استان کرمانشاه - را که به جان باختن بیش از 200 تن و زخمی شدن 2هزار تن دیگر انجامیده و خسارات بسیاری پدید آورده است، دریافت نمودم.
اینجانب بنام ملت عرب سوریه و بنام شخص خود خالصانه‌ترین مراتب تسلیت را به جنابعالی، ملت دوست ایران و خانواده‌های مصیبت دیده عرض می‌نمایم.
از خداوند بزرگ و توانا برای قربانیان این حادثه رحمت واسعه و برای مصدومان آن شفای عاجل و برای خانواده‌های آنان صبر و شکیبایی مسالت می‌دارم.
اینجانب ضمن ابراز همدردی وحمایت خود را از ملت دوست ایران، اطمینان وافر دارم که ملت ایران می‌تواند این مصیبت را پشت سر بگذارد و از خداوند مسالت دارم جمهوری اسلامی ایران از گزندهای روزگار مصون بدارد.
پیام تسلیت امیر کویت
شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح امیر کویت با ارسال پیام تسلیت به حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران کشته شدن جمعی از ایرانیان در حادثه زلزله در استان کرمانشاه را تسلیت گفت.
به گزارش روزنامه کویتی الرای العام، امیر کویت با ارسال پیامی به حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران ضمن عرض تسلیت به دلیل کشته یا زخمی شدن صدها تن از ایرانیان در حادثه زلزله یک شنبه در شهرهای استان کرمانشاه در غرب ایران به وی، با خانواده‌های قربانیان نیز اظهار همدردی کرد.
همچنین شیخ نواف الاحمد ولی عهد کویت و شیخ جابر المبارک نخست‌وزیر کویت نیز با ارسال پیام‌های جداگانه به رئیس جمهوری ایران وقوع زلزله در غرب ایران و کشته شدن شماری از مردم استان کرمانشاه را تسلیت گفتند.
همدردی رئیس جمهوری ارمنستان
«سرژ سرکیسیان» رئیس جمهوری ارمنستان با ارسال پیامی برای حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران، کشته شدن شمار زیادی از هموطنان در حادثه زلزله در مناطق غرب کشور را به وی تسلیت گفته و با مردم ایران ابراز همدردی کرد.
سرکیسیان روز دوشنبه در پیام تسلیت خود به رئیس‌جمهور و مردم ایران برای مصدومان زمین لرزه غرب کشور شفا و بهبودی عاجل مسالت کرده است.
کارن کاراپتیان نخست‌وزیر ارمنستان نیز در پیامی به اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری ایران، از دست دادن و مجروح شدن شماری از ایرانیان در حادثه زلزله در غرب کشور را به وی تسلیت گفت.
در پیام تسلیت نخست‌وزیر ارمنستان در سایت دولت این کشور گفته شده است: آقای جهانگیری محترم با اندوه زیاد از قربانیان و خرابی‌های زمین لرزه در استان کرمانشاه جمهوری اسلامی ایران آگاه شدم.
وی افزود: از طرف دولت جمهوری ارمنستان و از طرف شخص خود با شما و ملت دوست ایران ابراز همدردی و برای شرکت کشور خود در اقدامات امدادرسانی در مناطق زلزله زده اعلام آمادگی می‌کنم.
* پاکستان:
وزارت امور خارجه پاکستان با انتشار بیانیه‌ای با مردم و دولت ایران و عراق ابراز همدردی کرد.
در بیانیه وزارت امور خارجه پاکستان آمده است: دولت و ملت پاکستان همدردی خود را نسبت به پیامدهای مصیب بار زمین لرزه ویرانگر اخیر که تاکنون صدها کشته و یا زخمی بر جای گذاشته است، اعلام می‌دارد.
«خواجه محمد آصف» وزیر امور خارجه پاکستان با ابراز تاسف از وقوع این فاجعه غم انگیز در برخی شهرها و مناطق مرزی جمهوری اسلامی ایران و عراق، از درگاه خداوند برای قربانیان این حادثه طلب مغفرت و همچنین شفای عاجل مجروحین را خواستار شد.
وزیر امور خارجه پاکستان اعلام کرد: دولت و ملت پاکستان در این زمان سخت و ناراحت‌کننده در کنار ملت و مردم ایران و عراق خواهد بود.
وی همچنین با انتشار پیام توییتری، با تسلیت این حادثه غم انگیز، نوشت: دعای ما همراه برادران ایرانی و عراقی است که زندگی خود را در این زلزله از دست داده‌اند.
نماینده سازمان ملل متحد در ایران هم در پیامی به زبان فارسی و انگلیسی در صفحه توییتر خود نوشت: تسلیت به دولت و مردم ایران برای زلزله مرگبار در مرزهای غربی. وضع در نیمه شب خیلی مشخص نبود اما با طلوع خورشید بیشتر در مورد کشته شده‌ها و افراد زخمی اطلاعات بدست می‌آید. در صورت نیاز سازمان ملل آماده همکاری است.
گری لوئیس در تهران در دومین پیام توییتری خود در ابراز همدردی با مردم ایران به سبب زمین لرزه نوشت: هم اکنون در دیدار با مقامات تهران و استانی ایران اوضاع فاجعه بار کنونی را در منطقه غرب در مرز ایران و عراق بررسی کردیم.
گزینه‌ها برای حمایت از ایران در صورت لزوم در حال بررسی است.
اعضای جامعه بین‌المللی دیپلماتیک نیز آماده حمایت هستند.
ابراز همدردی ترکیه بینعالی ییلدیریم نخست‌وزیر ترکیه گفت: ترکیه متعهد به حمایت از قربانیان زمین لرزه یکشنبه شب در مرز ایران و عراق است.
خبرگزاری آناتولی ترکیه گزارش داد، ییلدیریم در بیانیه‌ای اعلام کرد:« ترکیه برادرانه در کنار قربانیان این زمین لرزه است.»
نخست وزیر ترکیه گفت: دولت ترکیه کاروانی از کمک‌های غذایی و پزشکی را ارسال کرده و بهبود سریع زخمی‌های این حادثه را آرزومند است.
ابراز همدردی نخست‌وزیر کانادا
در همین حال جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا در پیامی در صفحه توییتر خود در واکنش به زمین لرزه در ایران و عراق نوشت: امروز خبرهای غم انگیزی از ایران و عراق رسید، کانادایی‌‌ها عمیق‌ترین همدردی خود را به خانواده‌های زلزله‌زدگان در این منطقه ابراز می‌کنند.
مایکل کلور برشتولد سفیر آلمان در ایران در پیامی به زبان انگلیسی و فارسی در صفحه توییتر خود نوشت: مراتب تسلیت عمیق آلمان به دولت و ملت ایران، در پى زلزله مرگبار غرب ایران. ما به یاد قربانیان و خانواده هایشان خواهیم بود.
آلمان درصورت لزوم آماده کمک رسانى مى باشد.
سفارت روسیه در جمهوری آفریقای جنوبی در پیامی در صفحه توییتر خود نوشت: ما به یاد همه کسانی هستیم که در زمین لرزه ایران و عراق آسیب دیدند و عمیق‌ترین تسلیت مان را به بازماندگان و خانواده‌های قربانیان این حادثه ابراز می‌کنیم و بهبودی سریع زخمی‌ها را آرزومندیم. ابراز همدردی فرانسه سفارت فرانسه در ایران در پیامی به زبان فرانسه و فارسی در صفحه توییتر خود در واکنش به زلزله در ایران و عراق نوشت: سفارت فرانسه در ایران همبستگی خود را با خانواده قربانیان و مجروحان حادثه زلزله مرگبار در مرز ایران و عراق و نیز تمامی ایرانیان اعلام می‌کند و بسیج بخشهای خدمات اورژانس ایران را ارج می‌نهد.
نخست وزیر ایتالیا با خانواده‌های قربانیان زلزله زدگان ابراز همدردی کرد
پائولو جنتیلونی، نخست‌وزیر ایتالیا در پیامی در صفحه توییتر خود در واکنش به زمین لرزه در ایران و عراق نوشت: وقوع زلزله در ایران و عراق صدها قربانی بر جا گذاشت. ایتالیا ضمن ابراز نزدیکی به کشورهای اسیب دیده از این واقعه، آماده کمک رسانی می‌باشد.
«بوریس جانسون» وزیر امور خارجه انگلیس و شماری از مقامات این کشور روز دوشنبه با انتشار پیام‌های جداگانه‌ای ضمن ابراز تاسف و تاثر از وقوع زمین‌لرزه شامگاه گذشته، با مردم ایران و عراق ابراز همدردی کردند.
در پیام توییتری بوریس جانسون آمده است: به مردم ایران و عراق در پی زلزله مرگبار تسلیت می‌گویم. انگلیس آماده است تا به قربانیان این حادثه و در عملیات امدادرسانی کمک کند.
نیکلاس هاپتون سفیر انگلیس در تهران نیز با انتشار پیامی در حساب توییترش نوشت: از شنیدن خبر زلزله کرمانشاه غمگین شدم و با خانواده کشته‌شدگان و تمام زلزله‌زدگان ابراز همدردی می‌کنم.
جرمی کوربین رهبر حزب کارگر انگلیس نیز در توییتی نوشت: فکر و ذهن من با قربانیان زلزله خسارت باری است که ایران و عراق را به لرزه درآورد. هزاران نفر بدون سرپناه و بسیاری نیز بی‌بهره از درمان پزشکی هستند. باید هر چه می‌توانیم برای فراهم ساختن پشتیبانی فوری انجام دهیم.
بسیاری از رسانه‌ها و روزنامه‌های انگلیسی نیز زلزله شامگاه گذشته را بازتاب دادند.
تسلیت اردوغان
رئیس‌جمهور ترکیه روز دوشنبه به بازماندگان زلزله غرب ایران و برخی از مناطق عراق تسلیت گفت.
رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه ضمن ابراز همدردی با بازماندگان زلزله گفت: امیدوارم بازماندگان این زلزله هر چه سریع‌تر در شرایط مطلوب قرار گیرند.
اردوغان گفت: آژانس‌های امداد رسانی ترکیه از جمله نهاد مدیریت بحران در شرایط اضطراری در حال کمک به روند امدادرسانی به مناطق زلزله‌زده هستند.
وی همچنین گفت: هم‌اکنون 50 کامیون از کمک‌های اولیه در حال ورود به خاک عراق هستند.
تسلیت مصر
مصر نیز همدردی خود را با بازماندگان قربانیان زلزله که در ایران اعلام کرد.
به گزارش ایسنا، وزارت خارجه مصر در بیانیه‌ای بر همدردی این کشور با مردم داغدیده ایران و عراق تاکید کرده است.
سایر اخبار این روزنامه
در نیمه نخست امسال؛ تولید گاز از میدان پارس جنوبی از مرز 85 میلیارد متر مکعب گذشت پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب درپی حادثه تلخ و مصیبت‌بار زمین لرزه در غرب کشور؛ همه دستگاهها با سرعت و همه توان به یاری آسیب‌دیدگان بشتابند رئیس جمهوردر ابراز همدردی با همه آسیب دیدگان و داغدیدگان حادثه زلزله در استانهای غربی کشور: دولت با تمام امکانات در کنار آسیب دیدگان خواهد بود همدردی جهانی با زلزله زدگان زلزله با "مسکن مهر" چه کرد؟ خوابگاه‌هایی که امن هم نیستند! مسکن مهر سرپل ذهاب با بیشترین خسارت در زلزله! آخرین گزارش‌ها از مناطق زلزله‌زده غرب کشور در محکومیت محاصره یمن صورت گرفت تظاهرات گسترده مردم در محکومیت جنایات رژیم سعودی معاون وزیر راه و شهرسازی: قرارداد 7 میلیارد دلاری تامین فاینانس طرح‌های ریلی امضا شد طرح مقابله با قاچاق قطعات خودرو نهایی شد برگزیدگان جشنواره کتاب سال دانشجویی معرفی شدند سردار کمالی خبر داد؛ آغاز طرح مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح در حکمی از سوی دکتر روحانی؛ دکتر حمید ابوطالبی به عنوان مشاور رئیس جمهور منصوب شد به زودی روحانی گزارش عملکرد 100 روزه خود را به مردم ارائه می‌دهد