بررسی‌های اولیه مرکز تحقیقات راه و مسکن از زلزله غرب کشور؛

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات مسکن گفت: زلزله‌هایی مثل زلزله کرمانشاه، پس‌لرزه‌های زیادی را به دنبال دارد و انتظار داریم که این پس‌لرزه‌ها تا دو سه ماه آینده نیز در منطقه ادامه داشته باشد. علی بیت‌اللهی، رییس بخش زلزله‌شناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات با بیان این مطلب‌ گفت: به دنبال وقوع زلزله یکشنبه شب در منطقه مرزی ایران و عراق که سبب خسارات فراوان جانی و مالی در کرمانشاه و شهرهای سرپل‌ذهاب و قصر‌‌شیرین شده، جلسه اضطراری در بخش زلزله‌شناسی مهندسی و خطرپذیری این مرکز با حضور جمعی از مدیران و کارشناسان مرتبط از دیگر بخش‌ها برگزار شد و بر این اساس تیمی متشکل از ۹ نفر به منطقه اعزام خواهد شد.
وی افزود: تیم کارشناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مشتمل بر متخصصان حوزه‌های ساختمان، حمل و نقل و معماری با حضور در این منطقه، ضمن ارزیابی خسارات وارده و بررسی‌های فنی ساختمان‌ها و حوزه‌های حمل و نقلی، با برگزاری جلسات کارشناسی با مسوولان در منطقه، دیدگاه‌ها و رهنمودهای فنی و تخصصی خود را ارائه خواهند کرد.
بیت‌اللهی در خصوص مختصات و ویژگی‌های زلزله روی‌داده در منطقه مرزی ایران و عراق گفت: این زلزله در ساعت ۲۱:۴۸ با بزرگی 3/7 ریشتر در منطقه مرزی ایران و عراق روی داد. نکته جالب توجه در این خصوص این بود که پیش از این زلزله، ساعت ۲۱:۳۰ زلزله‌ای با بزرگی 4/5 ریشتر و همچنین دو پیش‌لرزه کوچک در ساعت ۲۱:۱۸ به وقوع پیوست و در نهایت پس از نیم‌ساعت زلزله اصلی رخ داده است.
مدیر بخش زلزله‌شناسی مهندسی و خطرپذیری ادامه داد: وقوع این زلزله با بزرگی 3/7 در این منطقه که تحت عنوان ایالت لرزه زمین‌ساخت زاگرسی از آن یاد می‌شود، در چند دهه گذشته بی‌سابقه بوده است چرا که در این منطقه همواره شاهد وقوع زلزله‌های کوچک و متوسط بوده‌ایم. وی با اشاره به ثبت رکوردهای زلزله از سوی دستگاه‌های شتاب‌نگاری مرکز تحقیقات راه، ‌مسکن و شهرسازی گفت: با وقوع این زلزله دستگاه شتاب‌نگاری مرکز تحقیقات در ایستگاه بجنورد در فاصله ۱۲۰۰ کیلومتر از منطقه وقوع زلزله، رکورد را به ثبت رسانده است. همچنین در منطقه وقوع زلزله نیز بیش از ۲۰ ایستگاه، رکورد را ثبت کرده‌اند که این رکوردها به صورت مستمر به روزرسانی می‌شود.


بیت‌اللهی همچنین از تهیه گزارش فوری مقدماتی زلزله یکشنبه شب از سوی بخش زلزله‌شناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات جهت ارائه به وزیر راه‌و‌شهرسازی خبر داد و خاطرنشان کرد که این گزارش تکمیل و ارسال خواهد شد. وی در خصوص احتمال بروز پس‌لرزه‌های بزرگ پس از این زلزله یادآور شد: مسلما زلزله‌هایی در این مقیاس، پس‌لرزه‌های زیادی را نیز به دنبال خواهد داشت و انتظار داریم این پس‌لرزه‌ها تا دو سه ماه آینده نیز در منطقه ادامه داشته باشد. معمولا با گذشت زمان و تخلیه انرژی موجود در زمین، هم تعداد پس‌لرزه‌ها و هم بزرگی آنها کمتر خواهد شد.
این مقام مسوول در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تاکید بر اینکه بر‌خلاف شایعات این زلزله نمی‌تواند بر گسل‌های سایر شهرها تاثیرگذار باشد، ‌گفت: منطقه وقوع زلزله، یک منطقه کاملا مشخص از نظر لرزه‌خیزی کشور است که سیستم گسلی و زلزله‌های خاص خودش را دارد. بنابراین اگر بخواهیم بین این زلزله با تهران و سایر نقاط کشور ارتباطی برقرار کنیم یک کار غیرکارشناسی و غیرتخصصی است چرا که با مناطق لرزه‌ای کاملا مجزا روبه‌رو هستیم.
وی با تکرار این مطلب که وقوع این زلزله تا حد بسیار زیادی سبب تخلیه انرژی منطقه شده است، احتمال وقوع زلزله دیگری با همین ‌اندازه و مقیاس را در منطقه بسیار پایین دانست.
رییس بخش زلزله‌شناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در بخش دیگری از این گفت‌وگو افزود: از حیث مسایل مربوط به ساختمان و مراکز جمعیتی، با اینکه طبق گزارش‌ها، آمار تلفات و خسارات لحظه به لحظه بیشتر می‌شود‌ اما کشور ما با یک خوش‌شانسی در این خصوص مواجه بوده است که این زلزله در منطقه‌ای با تراکم جمعیتی پایین رخ داده و اگر مشابه آن در اطراف کلانشهرها و با همین مقیاس رخ می‌داد تلفات، غیرقابل تصور بود. شهر سرپل ذهاب و قصر شیرین دو قطب اصلی جمعیتی در این منطقه هستند که با خسارات بیشتری روبه‌رو بوده‌اند. منطقه وقوع زلزله کوهستانی است که در اثر این زلزله دسترسی جاده‌ای مسدود شده و در بخش‌هایی انسداد مسیر داشته‌ایم. در خصوص تخریب در آبادی‌های پراکنده منطقه در حال حاضر اطلاعات دقیقی در دست نیست و باید منتظر اطلاعات جدیدتر بود.
شریان‌های اصلی غرب کشور باز است
از سوی دیگر وزیر راه‌و‌شهرسازی گفت: تا چند روز دیگر بنیاد مسکن برای بازسازی خانه‌های آسیب‌دیده در زلزله کرمانشاه وارد عمل می‌شوند. عباس آخوندی درباره زلزله 3/7 ریشتری غرب کشور اظهار کرد: زلزله بسیار شدیدی در منطقه غرب کشور روی داد که آخرین وضعیت را با مدیرکل و مسوولان حاضر در کرمانشاه کنترل کردم. خوشبختانه تا این لحظه، بخش اعظم راه‌ها بازگشایی شده و امکان امدادرسانی و تردد فراهم است که در این بخش با مشکل بنیادین مواجه نیستیم.
وی افزود: البته ممکن است در برخی راه‌های روستایی هنوز مشکلاتی وجود داشته باشد، ولی تمام راه‌های اصلی و شهری باز است و امدادرسانی انجام می‌شود. وزیر راه‌و‌شهرسازی ضمن ابراز تسلیت به مردم ایران و خانواده‌های جان‌باختگان گفت: بلافاصله پس از زلزله نهادهای امدادی فعالیت‌های مربوطه را آغاز کردند و چند روز پس از این اقدامات، بنیاد مسکن سریعا برای بازسازی خانه‌های ویران شده فعالیت‌های خود را انجام خواهد داد که در چند روز اولیه باید منتظر امدادرسانی باشیم. آخوندی درباره خسارت وارد شده به مسکن و راه‌های مناطق زلزله‌زده بیان کرد: اکنون بسیار زود است که در این زمینه رقمی اعلام کنیم و باید پس از فعالیت نیروهای امدادی آمارگیری دقیقی انجام دهیم تا بتوانیم میزان دقیقی از خسارت را بیان کنیم.
10 پرواز فوق‌العاده به مناطق زلزله‌زده
سازمان هواپیمایی کشوری نیز از افزایش پروازهای فوق‌العاده به فرودگاه‌های مناطق زلزله‌زده به ۱۰ پرواز خبر داد. روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری در اطلاعیه‌ای از افزایش پروازهای فوق‌العاده به فرودگاه‌های مناطق زلزله‌زده به 10 پرواز خبر داد. شرکت هواپیمایی پویا یک فروند هواپیمای ایلوشین با ظرفیت 70 تخت و 30 مسافر همراه، یک فروند هواپیمای آنتونف با ظرفیت 24 تخت و 30 مسافر همراه، یک فروند هواپیمای چلنجر و سه فروند بالگرد را به مناطق زلزله‌زده اعزام و از همان دقایق نخستین عملیات انتقال مصدومان و مجروحان این حادثه را آغاز کردند. از آنجا که روزانه هشت پرواز برنامه‌ای به فرودگاه‌های کرمانشاه و ایلام انجام می‌شود، سازمان هواپیمایی کشوری به منظور تسهیل در امر امداد‌رسانی به مناطق مذکور، پروازهای فوق‌العاده به فرودگاه‌های مناطق زلزله‌زده را به 10 پرواز افزایش داد.