رهبر انقلاب: همه دستگاه‌ها با سرعت و همه توان به یاری آسیب‌دیدگان بشتابند

صبح روز دوشنبه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی با صدور پیام تسلیتی از حادثه زلزله در غرب کشور به‌عنوان حادثه‌ای تلخ یاد کرده و فرمودند: در پی وقوع حادثه تلخ و مصیبت‌بار زمین‌لرزه در غرب کشور که به جان‌ باختن و زخمی شدن جمعی از هم‌میهنان عزیز انجامید، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی با صدور پیامی ضمن تسلیت به ملت ایران تاکید کردند: همه دستگاه‌های لشکری و کشوری با همه همت و امکانات به یاری آسیب‌دیدگان بشتابند‌‌. رهبرانقلاب تصریح کرد: وظیفه‌ مسوولان آن است که در همین اولین ساعات با همه‌ همت و توان به یاری آسیب‌دیدگان به‌ویژه در زیر آوار ماندگان بشتابند و با بهره‌گیری سریع از همه‌ امکانات موجود، از افزایش تلفات جلوگیری کنند‌‌. ارتش و سپاه و بسیج، با نظم و سرعت به آواربرداری و انتقال مجروحان کمک کنند و دستگاه‌های دولتی چه نظامی و چه غیرنظامی همه‌ توان خود را برای یاری آسیب‌دیده‌ها و خانواده‌های آنان به صحنه آورند‌‌.
دستور ویژه روحانی برای کمک به زلزله‌زدگان
رییس‌جمهور نیز در پیامی با ابراز همدردی با همه آسیب‌دیدگان و داغدیدگان حادثه زلزله در استان‌های غربی کشور به ویژه در استان قهرمان‌پرور کرمانشاه، تصریح کرد که «دولت با تمام امکانات خود و به صحنه آوردن توانایی همه دستگاه‌ها در سطح ملی و محلی در کنار آسیب‌دیدگان خواهد بود.» رییس‌جمهور تاکید کرد: در عین حال لازم است تمام دستگاه‌های مسوول و امدادی در این استان‌ها و استان‌های همجوار، با همکاری حداکثری و در اختیار‌گذاردن همه امکانات موجود، نسبت به امدادرسانی، اسکان مناسب و تامین نیازهای آسیب‌دیدگان اقدام کنند‌‌.
معاون اول رییس‌جمهور همچنین صبح دوشنبه در ابتدای جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با تسلیت به خانواده‌های کشته‌شدگان زلزله یکشنبه شب در استان کرمانشاه با اشاره به زلزله کرمانشاه که منجر به کشته و مجروح شدن تعدادی از هموطنان عزیز کشورمان شد،‌ از بسیج همه دستگاه‌ها و امکانات کشور برای کمک به آسیب‌دیدگان این حادثه بسیار تلخ خبر داد و از خداوند متعال برای همه در گذشتگان طلب مغفرت و علو درجات و برای مصدومان و آسیب‌دیدگان این حادثه طلب بهبود و شفای عاجل کرد‌‌.


محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان نیز جان ‌باختن تعدادی از هموطنان‌مان در زلزله غرب کشور را تسلیت گفت‌‌.
موضع قضایی و مجلس
آیت‌الله آملی‌لاریجانی رییس قوه قضاییه ضمن تسلیت و همدردی با داغدیدگان حادثه زلزله غرب کشور که موجب جان باختن و مجروح شدن عده‌ای از هموطنان عزیز شد، بر لزوم تسریع در رسیدگی به مصدومان و مجروحان تاکید کرد و گفت: به روسای کل دادگستری استان‌های غربی برای تامین امنیت مناطق زلزله‌زده دستور اکید داده شده است‌‌.
همچنین رییس مجلس شورای اسلامی در پیامی جان باختن و مصدومیت جمعی از مردم کشور در پی حادثه زمین‌لرزه را تسلیت گفت و از تمامی مسوولان و دست‌اندرکاران امداد و نجات خواست تا با فوریت و با تمام توان به یاری آسیب‌دیدگان و در زیرآوار ماندگان و مصدومان بشتابند‌‌.
واکنش‌های خارجی
مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همبستگی خود را با قربانیان زمین‌لرزه ایران و عراق اعلام کرد‌‌.
فدریکا موگرینی با ابراز همبستگی خود با قربانیان زلزله شامگاه یکشنبه در ایران و عراق تاکید کرد که اتحادیه اروپا آمادگی دارد حمایت‌های مورد نیاز را در این زمینه صورت دهد‌‌. موگرینی همچنین گفت وزرای خارجه اتحادیه اروپا را در جریان گفت وگوهای اخیرش با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در سمرقند قرار خواهد داد و همچنین در سفر اخیرش به واشنگتن با مقام‌های آمریکا در این زمینه گفت‌وگو کرده است‌‌.
جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا با انتشار پیامی با خانواده‌های آسیب‌دیده و قربانیان زلزله یکشنبه‌شب در غرب کشور ابراز همدردی کرد‌‌. گری لوئیس هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل در ایران در واکنش به زلزله در غرب ایران یک پیام تسلیت در صفحه توئیتر خود منتشر و با مردم ایران ابراز همدردی کرد و از آمادگی سازمان ملل برای کمک به ایران پس از وقوع زلزله در غرب کشور خبر داد‌‌. میشاییل کلور برشتولد سفیر آلمان در تهران هم در صفحه توئیتر خود نوشت: مراتب تسلیت عمیق آلمان به دولت و ملت ایران در پی زلزله مرگبار غرب ایران را ابراز می‌کنیم‌‌.
همچنین سفارت فرانسه در تهران ضمن تسلیت به مردم ایران به دلیل جان باختن تعداد زیادی از هموطنان‌مان در زلزله یکشنبه شب از بسیج بخش‌های مختلف برای امدادرسانی به زلزله‌زدگان قدردانی کرد‌‌.
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل پس از وقوع زلزله در غرب کشور درگذشت جمعی از هموطنان‌مان در این حادثه را به دولت و ملت ایران تسلیت گفت‌‌.
الهام علی‌اف، رییس‌جمهور آذربایجان نیز جانباختن جمعی از هموطنان‌مان در زلزله یکشنبه شب در غرب ایران را تسلیت گفت و آرزو کرد که هر چه زودتر آثار زلزله از بین برود‌‌. نیکلاس‌ هاپتون، سفیر انگلیس در تهران در صفحه توئیتر خود از شنیدن خبر زلزله مرگبار یکشنبه شب در کرمانشاه اظهار تاسف و همدردی خود را با جانباختگان این حادثه و خانواده‌های آنها ابراز کرد‌‌.
کریستوس استایلیانیدز، کمیسیونر اروپایی کمک‌های بشردوستانه و مدیریت بحران با انتشار پیامی در صفحه توئیتر خود از وقوع زلزله در ایران و عراق ابراز تاسف کرد و نوشت: من با خانواده‌ قربانیان زلزله یکشنبه شب در عراق و ایران ابراز همدردی می‌کنم‌‌. اتحادیه اروپا آماده کمک‌رسانی است‌‌. نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند که هم‌اکنون در فیلیپین به سر می‌برد، با انتشار پیامی تاسف خود را از وقوع زلزله در غرب ایران که جان بیش از 200 تن را گرفته است، ابراز کرد و به خانواده‌های قربانیان این حادثه تسلیت گفت‌‌. بن‌علی ییلدیریم نخست‌وزیر ترکیه با ابراز همدردی در پی وقوع زلزله در مناطق مرزی ایران و عراق گفت که کشورش نیروهای امدادی به شمال عراق ارسال کرده است‌‌. وزارت امور خارجه ترکیه نیز برای کمک به ایران پس از وقوع زلزله در غرب ایران اعلام آمادگی کرد‌‌. ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه نیز به دنبال وقوع زلزله در غرب ایران تسلیت خود را به حسن روحانی و مردم ایران اعلام کرد‌‌.