زلزله 7 ریشتری یکشنبه شب غرب ایران را لرزاند داغ کرماشان بر دل ایران

گروه جامعه: عقربه‌های ساعت حوالی 10شب را نشان می‌دهد. دومین روز از آغاز هفته رو به پایان و همه چیز آرام است. خانواده‌ها ساعات استراحت را در کنار هم می‌گذرانند؛ تماشای تلویزیون، صحبت بر سر هوای سرد پاییزی، بعضی‌ها هم مشغول صرف شام دورهمی. به یک‌باره تکانه‌های شدید زمین همه چیز را از یاد ساکنان غرب ایران می‌برد و خواب کودکان را آشفته می‌کند. ناگهان فضای مجازی پر می‌شود از اخبار شوکه‌کننده. تماس‌های تلفنی برقرار می‌شود؛ همه می‌خواهند از حال عزیزان‌شان باخبر شوند.
«زمین لرزه شدیدی شامگاه یکشنبه با قدرت 3/7ریشتر در ژرفای 9/33کیلومتری زمین استان‌های کرمانشاه، ایلام، کردستان و بخش‌های گسترده‌ای از غرب و شمال‌غرب کشور را لرزاند.» خبری که نه‌تنها این استان‌ها را که ناگهان تمام ایرانیان را از پشت قاب‌های شیشه‌ای تلفن‌هایشان لرزاند.
دقایقی بعد خبرهای جدید مخابره می‏شود؛ «مرکز بحران این زمین‌لرزه، مرز ایران و عراق در حوالی کرمانشاه بوده است. نزدیک‌ترین مناطق به کانون زلزله، شهرهای ازگله و سرپل‏ذهاب در نزدیکی کرمانشاه هستند. حالا بسیاری از اهالی مناطق غربی با وحشت به خیابان‌ها ریخته‏اند...»
407 کشته و 7هزار زخمی


به دنبال وقوع این زلزله، سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور از جان باختن 407نفر و مصدومیت 6هزار و 700نفر خبر داده است که این آمار تا زمان نگارش این گزارش ثبت شده است. پزشکی‌قانونی کرمانشاه هم آخرین آمار جان‌باختگان را ۳۸۷نفر اعلام کرده و تعداد افراد متوفی درشهرهای سرپل ذهاب۲۸۰، کرمانشاه۲۵، اسلام‌آباد غرب۲۲، کرند۱۴، قصرشیرین۲۸، جوانرود سه و ثلاث باباجانی را ۱۵نفر اعلام کرده است.
رئیس‌جمهوری در راه کرمانشاه
در همان ساعات نخست، علی مرادی، رئیس مرکز لرزه‌نگاری کشور در این‌باره گفت: « نزدیک‌ترین شهر در ایران که محور زمین‌لرزه بود، شهر ازگله کرمانشاه بوده و پس‌لرزه‌های این زلزله ادامه خواهد داشت.» او توضیح داد: «زلزله رخ‌داده شدید بوده و مردم ساکن در کل منطقه شمال‌غرب کشور تا ساکنان ساختمان‌های بلند در تهران این زمین‌لرزه را احساس کردند.» پس از لرزش زمین بسیاری از اهالی مناطق غربی کشور سراسیمه به خیابان‌ها ریختند و تیم‌های امدادونجات هلال‌احمر وارد عمل شدند. این در حالی بود که برق در بخش‌هایی از ایلام، کرمانشاه و مهران قطع شده بود. در شهرهای مختلف ایران لرزش زمین احساس شده است. کرمانشاه، ایلام، همدان، آذربایجان‌غربی، آذربایجان‌شرقی، سمنان، خوزستان، زنجان، اصفهان، گیلان و تهران از جمله استان‌هایی بودند که متاثر از این زلزله لرزیدند. اگرچه خبرها نشان می‌دهد که این زلزله خسارات زیادی به بار آورده است اما عمق فاجعه را می‌توان تا حدودی از اعلام خبر پرویز اسماعیلی، معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهوری فهمید. او در توئیترش نوشت: «رئیس‏جمهوری روز سه‌شنبه به‌منظور بررسی روند امدادرسانی و کمک به زلزله‌زدگان به کرمانشاه می‏رود.»
پیام تسلیت مقام معظم رهبری
از سوی دیگر، مقام معظم رهبری نیز با صدور پیامی ضمن تسلیت به ملّت ایران، تاکید کردند: «همه دستگاه‏های لشکری و کشوری با همه همت و امکانات به یاری آسیب‌دیدگان بشتابند.»
دولت در کنار آسیب‏دیدگان
همچنین رئیس‌جمهوری در پیامی با ابراز همدردی با همه آسیب‏دیدگان و داغ‏دیدگان حادثه زلزله در استان‏های غربی کشور به‌ویژه در استان کرمانشاه، گفت: «دولت با تمام امکانات خود و با به صحنه آوردن توانایی همه دستگاه‏ها در سطح ملی و محلی در کنار آسیب‌دیدگان خواهد بود.» حسن روحانی در دستوری به معاون اول خود به وی ماموریت داد تمام امکانات کشور را برای نجات هموطنان گرفتار زیر آوارها و همچنین رسیدگی کامل به مصدومان حادثه بسیج کند. در دستوری دیگر رئیس‏جمهوری به وزیران کشور و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رئیس جمعیت هلال‌احمر اعلام کرد تا به همراهی تیمی از نهاد ریاست‏جمهوری، عازم مناطق زلزله‏زده در استان کرمانشاه شوند. هیات اعزامی به ریاست وزیر کشور، موظف به رسیدگی به روند امدادرسانی به زلزله‏زدگان، رسیدگی به آسیب‏دیدگان و گزارش اقدامات انجام شده به رئیس‏جمهوری هستند.
تلفات در روستاها بالا است
در این میان، علی لاریجانی، رئیس مجلس نیز در آغاز جلسه علنی دیروز با تسلیت به خانواده جان‌باختگان زلزله
یکشنبه شب استان‌های ایلام و کرمانشاه، کمیسیون‌های عمران و شوراها و امور داخلی مجلس را مامور اعزام گروهی به مناطق زلزله‌زده برای امدادرسانی هر چه سریع‌تر و برآورد خسارت‌ها کرد. مسعود پزشکیان، نایب رئیس مجلس نیز گفت: کمیسیون شوراها، عمران، بهداشت و اجتماعی برای بررسی وضعیت زلزله‌زدگان مامور شدند. حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، نماینده اسلام‌آباد غرب و دالاهو تاکید کرد که تلفات در روستاها بسیار بالاست. بیمارستان‌های اسلام‌آباد غرب، دالاهو، قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلان‏غرب به شدت نیازمند کمک هستند. وی با ابراز تاسف از اینکه برخی از مدیران بهداشت و درمان این شهرستان‌ها سر پست خود نیستند، گفت: اغلب مصدومان غرب استان کرمانشاه به بیمارستان اسلام‌آباد غرب منتقل شده‌اند، بیمارستانی که امکانات زیادی ندارد. سیدقاسم جاسمی، دیگر نماینده کرمانشاه هم اظهار کرد: شهرستان‌های همجوار استان کرمانشاه برای خدمات‌رسانی به مناطق زلزله‌زده مامور شده‌اند که احتمالا خدمت‌رسانی به استان‌های تهران و سمنان نیز خواهد رسید. وی در توضیح وضعیت مناطق زلزله‌زده گفت: بیشترین اثرات تخریبی زلزله در منطقه ازگلا، ثلاث باباجانی، سرپل ذهاب و روستاهای اطراف است، این درحالی است که وضعیت برق‌رسانی در یکشنبه شب مناسب نبود.
از سوی دیگر، وزیر بهداشت به همراه وزیر کشور و رئیس جمعیت هلال‌احمر برای بررسی وضعیت مصدومان به کرمانشاه رفت. علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم اعلام کرد: تمام دستگاه‏های ذی‌ربط وزارت در استان کرمانشاه و استان‏های همجوار، با تمام امکانات در خدمات‌رسانی و امدادرسانی به بازماندگان بسیج شدند. معاون مدیریت بحران کشور نیز نجات جان مجروحان و بیرون آوردن زیرآوار ماندگان را اولویت اصلی نیروهای امدادی در زلزله کرمانشاه دانست و درعین حال از اعزام تیم‌های ارزیاب به مناطق زلزله‌زده برای تعیین میزان خسارت خبر داد.
بازماندگان در غم جان‌باختگان
سرپل ذهاب کرمانشاه منطقه‌ای است که زلزله‌ بیشترین خسارت را به آن وارد کرده و بیشترین تعداد کشته‌شدگان در این شهر بوده است. مردم این شهر نگران و وحشت‏زده و به شدت نیازمند اقلام اولیه به‌خصوص آب هستند. در چمن مجموعه ورزشی این شهرستان به‏طور دائم بالگردهای ارتش و هلال‌احمر و اورژانس فرود می‌آیند و زمانی که برخی از مردم متوجه می‌شوند در این بالگردها اقلامی به‌خصوص آب وجود دارد سریعا به سمت آن می‌روند. در این میان افشین علیخانی، مدیرکل بهداشت و درمان جمعیت هلال‌احمر از ارائه خدمات درمانی به 662نفر در 2شهرستان سرپل‌ذهاب و ثلاث باباجانی خبر داد. فلاحی، مدیرکل تامین اجتماعی کرمانشاه هم با اشاره به آمادگی مراکز بیمه‏ای و درمانی تامین اجتماعی به منظور خدمت‏رسانی به مصدومان حادثه زلزله گفت: دستور برقراری بیمه بیکاری و مستمری بازماندگان برای بیمه‏شدگان حادثه‌دیده این استان در زلزله در اسرع ‌وقت صادر شده است. از طرف دیگر، فرمانده سپاه پاسداران در سرپل‌ذهاب اعلام کرد که حدود چهار تا پنج بیمارستان صحرایی برای استقرار در منطقه در راه هستند. سردار سرلشکر محمدعلی جعفری اظهار کرد: گستردگی زلزله و شدت آن بالا بود اما به دلیل اینکه قبل از آن پیش لرزه‌ای ایجاد شده بود مردم فرصت کردند که از خانه‌های‏شان بیرون بیایند و این مسئله در کاهش تلفات تاثیر داشت. وی اضافه کرد: امدادرسانی در حال انجام و بیشتر امکانات نیز در راه است. ارتش مسئولیت شهر و سپاه مسئولیت روستاها را به عهده گرفته است و روستاهای زیادی تاکنون تخریب شده‌اند.
مرگ تلخ ۶ دانش‌آموز
همچنین مدیرکل آموزش‌وپرورش استان کرمانشاه گفت: ‌بیشترین آمار تخریب مدارس در شهرستان سرپل‌ذهاب است و از ۲۰ تا ۱۰۰درصد شاهد تخریب مدارس هستیم. به گزارش تسنیم، سلیمان محبی اظهار کرد: طبق بررسی‌هایی که انجام داده‌ایم بیشترین تخریب‌ها مربوط به مدارس شهرستان سرپل‌ذهاب است. در شهرستان سرپل ذهاب در بخش شهری و روستایی در مجموع حدود 50درصد مدارس قابل استفاده نیستند و ممکن است از 30 تا 100درصد تخریب شده باشند.
خبر تلخ این بود که رئیس روابط‌عمومی آموزش و پرورش استان کرمانشاه اعلام کرد: ۶دانش‌آموز کرمانشاهی در این زلزله جان باختند و آمار تلفات جانی دانش‌آموزان سرپل‌ذهاب مشخص نیست. به گزارش تسنیم، حسین پارساپور اظهار کرد: تاکنون براساس آماری که به ما رسیده، در روستای «ده‌جامی» از توابع دالاهو پنج دانش‌آموز و در روستای «زرده» هم که از توابع دالاهوست، یک دانش‌آموز جان باخته است. وی افزود: دیوار 2مدرسه در اسلام‌آباد غرب تخریب شده و هیچ مدرسه‌ای تخریب کامل نشده، خرابی‌ها به صورت بخشی، بوده است.
آب بدهید
تمامی شهر آثار زلزله مهیب نمایان است و بسیاری از منازل مردم و ساختمان‌های اداری بر اثر حادثه زلزله آسیب‌های بسیاری دیده‌اند که حتی برخی از منازل تا 100درصد تخریب شده‌اند. پس از وقوع زلزله آب شهر قطع شد و برق نیز به‌دلیل تخریب پست برق و شبکه توزیع قطع شده و مشکلات مردمی بیش از پیش شده است اما مردم قطعی آب را مهم‌ترین مشکل خود بیان کرده و خواستار توزیع آب آشامیدنی هستند. با وجود اینکه بسته‌های آب آشامیدنی در میان مردم توزیع شده اما به هیچ‌وجه جوابگو نبوده و آب و غذا به درخواست اصلی مردم تبدیل شده و خواستار برقراری شبکه آب هستند.
دانشجویان به خوابگاه‏ها بازگشتند
در این میان، نگرانی خانواده‌های دانشجویان مستقر در خوابگاه‌های دانشگاه‌های کرمانشاه، ایلام، کردستان، همدان و ارومیه بود. به گزارش مهر، این زمین‌لرزه هیچ آسیب جانی برای دانشجویان خوابگاهی در پی نداشته و وضعیت دانشگاه‌ها در این استان‌ها عادی است. در توضیحی دیگر ابوالحسن ریاضی، معاون سازمان امور دانشجویان وزارت علوم به ایسنا گفت: براساس گزارشی‏ که از وضعیت دانشگاه‌های کرمانشاه از نظر آسیب دانشجویان و خوابگاه‌ها دریافت کرده‌ایم، نه در خوابگاه‌های دانشگاه رازی و نه سایر خوابگاه‌ها آسیبی به دانشجویان وارد نشده است. تنها در یک مورد پای یکی از دانشجویان بر اثر لغزش دچار پیچش شده که البته این مورد هم مشکل حادی نبوده است. دانشجویان به سوله ورزشی منتقل شدند و با توجه به کمتر شدن نگرانی‌ها، دانشجویان به خوابگاه‌ها منتقل شدند. معاون سازمان امور دانشجویان وزارت علوم همچنین خاطرنشان کرد: تاکنون هیچ گزارشی از آسیب به ساختمان‌های خوابگاه‌های دانشجویی در استان‌های ایلام و کرمانشاه به دست نرسیده است.
بلیط به 900هزار تومان رسید
بازار سیاه و فرصت‌طلبی عده‌ای سودجو قسمت تلخ‏تر این حادثه بود، بلیط 900هزار تومانی تهران-کرمانشاه؛ مدیرکل نظارت و هماهنگی گشت‌های مشترک سازمان از پیگیری‌های گشت مشترک و آمادگی برخورد این سازمان با سودجویان فروش بلیط تهران- کرمانشاه خبر داد. به گزارش آنا، محمد خوشقدم گفت: در پی انتشار این خبر از ساعات اولیه روز تیم گشت مشترک اداره‌کل تعزیرات حکومتی استان تهران به‌همراه بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت و کارشناسان سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در آژانس‌های هواپیمایی و فرودگاه مهرآباد مستقر شدند و به بررسی موضوع پرداختند. او با هشدار به متخلفان، تصریح کرد: چنانچه گزارشی از تخلف در این زمینه دریافت شود برابر قانون و با قاطعیت با متخلفان برخورد می‌کنیم، هموطنان می‌توانند گزارش‌های خود را به سامانه پیامکی 300000135 یا شماره تماس124 ارسال کنند.
افراد با گروه خونیO ‌منفی بشتابند
در میان ارسال پیام‌های متعدد مسئولان برای عرض تسلیت، آنچه نمود بهتر و البته نوع‌دوستانه‌تر بود حرکت خودجوش مردم برای همدردی بود. از همان ساعات نخست، مردم در سراسر کشور با اهدای خون و کمک‏های نقدی و غیرنقدی به کمک آسیب‏دیدگان شتافتند. راه‌اندازی کمپین‏ها و گروه‏هایی برای جمع‏آوری کمک‏ به مناطق زلزله‏زده از دیگر اقدام‌های قابل توجه مردم بود. در این میان اولویت با کمک‌های غیرنقدی مانند لباس گرم، لوازم گرمایشی، بهداشتی و پزشکی و لباس کودکان شامل کفش و... بود که این کمپین‏ها اقدام به جمع‏آوری این وسایل کرده‏اند. در سوی دیگر، مدیرکل انتقال خون استان تهران اظهار کرد: اهدای پلاسما خون به روش فرزیس در مرکز وصال برای اهداکنندگان بار اول به منظور کمک به مصدومان زلزله غرب کشور انجام می‌شود. مرتضی طباطبایی به ایرانا گفت: درحال حاضر اهدای خون توسط اهداکنندگان با گروه خونی Oمنفی در اولویت است و سپس گروه‌های دیگر خونی با RHمنفی. همچنین سازمان انتقال خون ایران از تمامی دارندگان گروه خونی O‌منفی دعوت کرد برای اهدای خون به مراکز انتقال خون مراجعه کنند.
همدردی‌ها، مرزها را شکست
اما بسیاری از مقام‌های اروپایی، آسیایی و آمریکایی هم به این حادثه طبیعی واکنش نشان دادند. جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا با انتشار پیامی با خانواده‌های آسیب‌دیده و قربانیان زلزله ابراز همدردی کرد. گری لوئیس، هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل در ایران هم یک پیام تسلیت در صفحه توئیتر خود منتشر و با مردم ایران ابراز همدردی کرد و از آمادگی سازمان‏ملل برای کمک به ایران پس از وقوع زلزله در غرب کشور خبر داد. میشاییل کلور برشتولد، سفیر آلمان در تهران هم در صفحه توئیتر خود نوشت: مراتب تسلیت عمیق آلمان به دولت و ملت ایران در پی زلزله مرگ‌بار غرب ایران را ابراز می‌کنیم. همچنین سفارت فرانسه در تهران ضمن تسلیت به مردم ایران این حادثه را غم‏انگیز توصیف کرد. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز درگذشت جمعی از هموطنان‌مان در این حادثه را به دولت و ملت ایران تسلیت گفت. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه نیز تسلیت خود را به حسن روحانی و مردم ایران اعلام کرد. بوریس جانسون، وزیر امور خارجه انگلیس نیز در همدردی با مردم ایران در صفحه توئیتر خود نوشت: همدردی عمیق خود را در رابطه با زلزله مرگبار یک‌شنبه شب در ایران و عراق اعلام می‌کنیم.
حالا در چنین وضعیتی که آوار زیادی بر سر مردمان ریخته شده و ایران در سوگ آن است مهم‌ترین همدردی، امدادرسانی صحیح، سریع و به‌موقع است، ارائه خدماتی که سال‌هاست نهادهای مرتبط خبر از آن داده‌اند و نیروهایی که بارها در اخبار اعلام کرده‌اند تا در این وضعیت به یاری آسیب‌دیدگان بشتابند باید همگی پای کار بیایند. در این میان، این آسیب‌دیدگان را بعد از چند روز و چند هفته فراموش نکنیم. بازماندگان نه‌تنها بی‌سرپناه شده‌اند که داغ عزیزان را جلوی چشمان خود نظاره‌گر بوده‌اند آنها حالا نیاز به همت و توجه مسئولان دارند، تسلیت‌ها دردی از آنها دوا نمی‌کند، مردم هم که بارها نشان داده‌اند در صف اول کمک‌رسانی هستند بنابراین همه در کنار هم با کمک و همدلی از آلام و اندوه بزرگ به وجود آمده بکاهیم و از زلزله‌های شدیدی همچون بم و کرمانشاه درس بگیریم شاید حادثه بعدی تلفات کمتری را شاهد باشیم.
سایر اخبار این روزنامه
زلزله 7 ریشتری یکشنبه شب غرب ایران را لرزاند داغ کرماشان بر دل ایران «ابتکار» در گفت وگو با نمایندگان دلایل بروز زلزله اخیر را بررسی کرد عزای عمومی برای نظام ساخت وساز کشور «ابتکار» از تولیدات سینمای ایران در بحران گزارش می‌دهد سریال زلزله، بدون سینمای مستند آیا زلزله یک رخداد مفید برای باستان‌شناسی است؟ میراث پنهان زلزله خبرنگاران در مواقع حساس چه ‌می‌کنند؟ رسانه در بحران جلال خوشچهره تلخ‌تر از زلزله رئیس قوه قضائیه: هدف اصلی هر سه قوه حل مشکل سپرده گذاران موسسات مالی است از سوی روحانی صورت گرفت ارسال لایحه الحاق دولت به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم زلزله 7 ریشتری یکشنبه شب غرب ایران را لرزاند داغ کرماشان بر دل ایران از سوی روحانی صورت گرفت ارسال لایحه الحاق دولت به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم زلزله 7 ریشتری یکشنبه شب غرب ایران را لرزاند داغ کرماشان بر دل ایران از سوی روحانی صورت گرفت ارسال لایحه الحاق دولت به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم