تیم ملی در قرق استقلالی‌ها

فوتبال ایران چه در سطح ملی و چه در سطح باشگاهی، روزهای پرالتهابی را سپری می‌کند؛ روزهایی که البته «این» فوتبال چندان با آن بیگانه نیست. فعلا در شرایطی که نمایندگان باشگاهی ایران خودشان را مهیای برگزاری دومین بازی در مرحله گروهی لیگ‌قهرمانان آسیا می‌کنند، هنوز هم خیلی از نگاه‌ها متوجه کارلوس کی‌روش، سرمربی پرتغالی تیم ملی ایران، است. کی‌روش که در گذشته و درحال‌حاضر نشان داده چندان دل خوشی از مسئولان فدراسیون فوتبال و البته تعداد کثیری از سرمربیان تیم‌های ایرانی ندارد، در حال مهیاکردن تیمش برای تقابل با قطر، در مرحله انتخابی جام جهانی است. کارلوس که این روزها به کشورهای مختلف اروپایی سفر می‌کند تا بازی لژیونرهای ایران در لیگ‌های مختلف را از نزدیک نگاه کند باید فهرست نفرات مدنظرش برای دعوت‌شدن به اردوی تیم ملی ایران را هم به فدراسیون فوتبال تحویل دهد؛ هرچند دراین‌میان عده‌ای معتقدند این فهرست تحویل فدراسیون داده شده و عده‌ای هم می‌گویند کی‌روش هنوز هیچ فهرستی به فدراسیون نداده است. 
فدراسیون فوتبال و پرسپولیس متهمان ردیف اول
موضوع تازه‌ای که کارلوس کی‌روش پرتغالی را به چالش جدی‌ای واداشته دعوای لفظی او با برانکو ایوانکوویچ، سرمربی باشگاه پرسپولیس، است. در واقع برانکو چندي پیش از اینکه کی‌روش در فاصله کم باقی‌مانده تا نیم‌فصل دوم تصمیم گرفت هفت بازیکن پرسپولیس را به اردویی که به نظر این مربی بی‌فایده بود، ببرد، شاکی شد و از کی‌روش انتقاد کرد. سرمربی پرتغالی تیم ملی هم که تجربه نشان داده دست به لج‌کردنش حرف ندارد بازیکنان پرسپولیس را پیش از اتمام اردو به تهران برگرداند تا به باشگاهشان بروند. بعد از آن کی‌روش دستیاران ایرانی‌اش را هم از اردو بیرون راند هرچند آنها بعدا به همراه سایر اعضای تیم ملی به ایران برگشتند. خط‌کشیدن روی دستیاران ایرانی به‌نوعی ابراز مخالفت با فدراسیون فوتبال بود؛ کی‌روش به بهانه اینکه فدراسیون نتوانسته قرارداد مشخصی با دستیاران ایرانی‌اش ببندد از آنها خواسته بود تکلیف این افراد مشخص شود ولی بعدها مشخص شد کی‌روش در ادامه لج‌ولجبازی‌هایش قید دستیاران ایرانی‌اش را هم زده است. آنچه از صحبت‌های مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال، بعد از جلسه با کی‌روش مشخص بود این بود که کی‌روش اعلام کرده اگر قرار است طبق برنامه «فیفادی» (اینکه بازیکنان باشگاهی را فقط دو روز قبل از بازی رسمی تیم ملی در اختیار داشته باشد) پیش برود، نیازی به این همه دستیار ندارد. پرواضح است که این تصمیم کی‌روش در راستای اعتراض برانکو به اردوی تیم ملی بود ولی کی‌روش از این ابزار برای فشار بر فدراسیون مبنی بر برخوردکردن با برانکو استفاده کرد؛ موضوعی که درنهایت با یکی، دو تذکر به‌نظر پایان یافت، ولی مصاحبه‌های رگباری سرمربی تیم ملی علیه برانکو، نشان داد تازه شروعی برای یک «آتش‌‌بازی» است. 
پیشنهادهای خارجی


موضوعی که همپای این دعوای داخلی به جریان افتاد موجی رسانه‌ای بود که گفته می‌شد کی‌روش از تیم‌های ملی و باشگاهی دیگری در دنیا پیشنهاد دارد. جدی‌ترین آنها پیشنهاد تیم ملی آفریقا بود که حتی عنوان شد کار به مذاکره هم کشیده شده، ولی کی‌روش به مسئولان این تیم گفته بود رقم فسخ قراردادش با فدراسیون فوتبال ایران سنگین است و این قرارداد راحت منعقد نخواهد شد. اگرچه در این گیرودار فدراسیون فوتبال هم تلاش کرد یکی، دو بار چنین شایعاتی را تکذیب کند، ولی گفت‌وگوی تازه کی‌روش با رسانه‌های پرتغالی نشان می‌دهد او نه‌تنها پیشنهاد داشته، بلکه هنوز منتظر این است تا فدراسیون فوتبال ایران به خاطر وعده‌های داده‌شده، تکلیفش را مشخص کند. کی‌روش در گفت‌وگو با «کوریره دا مانیا» درباره وضعیت کنونی‌اش در تیم ملی ایران، می‌گوید: «وعده‌هایی داده می‌شود اما هر ماه این وعده‌ها عملی نمی‌شود. 
فعلا گزینه‌ای وجود ندارد مگر اینکه شرایط لازم مهیا شود. ما در پروسه صعود به مرحله نهایی جام جهانی هستیم اما هنوز داریم در زمین چمنی تمرین می‌کنیم که فقط 60 مترمربع مساحت دارد. امیدوارم فدراسیون دراين‌باره به من جوابی بدهد تا تکلیف را بدانم». بخش مهم‌تر این گفت‌وگو مربوط به داشتن پیشنهاد از دیگر تیم‌هاست که کی‌روش می‌گوید: «خوشبختانه تا الان تلفن همراهم برای دریافت پیشنهاد مربیگری در تیم‌های ملی و باشگاهی زنگ خورده است». اینکه چنین صحبت‌هایی همچنان در راستای لج‌ولجبازی با فدراسیون فوتبال ایران است یا خیر، هنوز به‌طور قطع مشخص نیست ولی آنچه فعلا از فضای فوتبال ایران برداشت می‌شود این است که کی‌روش دوراهی عجیبی برای فدراسیون و هواداران فوتبال به وجود آورده است؛ دوراهی‌اي که یک راهش به تیم محبوب ملی ختم می‌شود و راه دیگرش به تیم محبوب پرسپولیس. 
استقلالی‌ها در اختیار تیم ملی
دوراهی‌ای که کی‌روش به وجود آورده ظاهرا به این سادگی‌ها قابل حل نیست؛ در شرایطی که به نظر می‌رسید صحبت‌های اخیر برانکو، سرمربی پرسپولیس، در حمایت از تیم ملی، کمی از التهاب موجود بکاهد ولی به نظر می‌رسد مرغ کی‌روش به طرز عجیبی یک پا دارد. این مربی از صحبت‌های برانکو مبنی بر اینکه بازیکنان پرسپولیس بعد از بازگشت از اردوی تیم ملی چاق می‌شوند به‌شدت ناراحت شده و حتی در کنفرانسی خبری این موضوع را هم رسانه‌ای کرد که کی روش گفته یکی از اعضای کادرفنی پرسپولیس گفته بازیکنان این تیم حرفه‌ای نیستند و «پرخوری» می‌کنند. 
به‌هرحال این اختلاف نظرها با شایعات مطرح شده که گفته می‌شود برانکو جانشین بعدی کی‌روش در تیم ملی ایران است همه دست به دست هم داده تا فعلا بازیکنان پرسپولیس در لیست سیاه کی‌روش قرار گرفته و درهای تیم ملی به رویشان بسته بماند. حالا بهترین شیوه برای مقابله با پرسپولیس و سرمربی این باشگاه برای کی‌روش چیست؟ اینکه به سراغ بازیکنان تیم رقیب یعنی استقلال برود و آنها را به تیم ملی بیاورد! اتفاقی که نه‌تنها دور از ذهن نیست، بلکه با اوج‌گیری استقلال در نیم‌فصل دوم بسیاری از آنها هم منتظر چراغ‌سبز کی‌روش هستند تا در عرصه ملی هم خودشان را محک بزنند. 
10 استقلالی به جای 7 پرسپولیسی! 
با آنچه در بالا گفته شد حالا حدس‌زدن درباره فهرست تیم ملی پیش از بازی با قطر که قرار است سوم فروردین برگزار شود چندان سخت نیست. در فهرست احتمالی تیم ملی برای بازی پیش‌رو نه‌تنها هیچ بازیکنی از پرسپولیس دیده نمی‌شود، بلکه 10 بازیکن از استقلال هم در آن خودنمایی می‌کند. 
دروازه‌بان‌ها: علیرضا حقیقی، سیدحسین حسینی، محمدرضا اخباری، رشید مظاهری و سوشا مکانی. 
مدافعان: سیدمجید حسینی، پژمان منتظری، مرتضی پورعلی‌گنجی، محمد طیبی، سیامک کوروشی، عزت‌الله پورقاز، میلاد محمدی، احسان حاج‌صفی، خسرو حیدری، دانیال ماهینی، وریا غفوری، سعید آقایی و محمد ایران‌پوریان. 
بازیکنان میانی: آندرانیک تیموریان، امید نورافکن، سعید عزت‌اللهی، داریوش شجاعیان، امید ابراهیمی، فرشید اسماعیلی، محسن کریمی و علی کریمی. 
مهاجمان: اشکان دژاگه، مسعود شجاعی، رحیم زهیوی، مهدی ترابی، علیرضا جهانبخش، بهنام برزای، کاوه رضایی، احسان پهلوان، سردار آزمون، کریم انصاری‌فرد، علی قربانی و محمد ابراهیمی. 
«سیدحسین حسینی، خسرو حیدری، وریا غفوری، امید ابراهیمی، امید نورافکن، فرشید اسماعیلی، محسن کریمی، بهنام برزای، کاوه رضایی و علی قربانی» در شرایطی در فهرست احتمالی کارلوس کی‌روش جای می‌گیرند که پیش از این حداقل در ماه‌های گذشته سابقه نداشته بیش از دو یا سه بازیکن از استقلال دعوت شوند.
 نکته جالب توجه دیگر اینکه به‌غیر از مهدی رحمتی که مورد غضب کی‌روش است دو بازیکن دیگر این تیم هم که در ترکیب ثابت بازی می‌کنند، خارجی هستند وگرنه می‌شود گفت کل تیم استقلال راهشان برای رسیدن به تیم ملی هموار شده است.