زنگ خطر براي اوپک


خبرگزاري رويترز انگليس با اعلام اينکه صادرات نفت خام آمريکا به آسيا افزايش مي‌يابد و احتمال مي‌رود با توجه به آربيتراژي که نخستين بار به دليل توفان‌هاروي ايجاد شد و همچنان نيز وجود دارد، تداوم يابد؛ تاکيد کرد: حضور نيرومند آمريکا در بازارهاي نفت آسيا، زنگ خطري براي اوپک است.
به گزارش ايرنا به نقل از رويترز، بر اساس آمارهاي به دست آمده از رهگيري نفتکش‌ها و آمار ثبت شده در بنادر که توسط شرکت تحقيق و پيش بيني نفت تامسون رويترز گردآوري شده است، حجم بالايي از نفت خام آمريکا که تاکنون چنين حجمي‌سابقه نداشته قرار است در ماه نوامبر (آبان-آذر) به آسيا برسد.
آمارها نشان مي‌دهند، 19.7 ميليون بشکه نفت آمريکا بزودي در ماه جاري به آسيا مي‌رسد که معادل تقريبا 657 هزار بشکه در روز است. اين حجم بيش از 50 درصد از محموله‌هاي تحويل داده شده به آسيا در ماه اکتبر (مهر-آبان) که معادل 427 هزار بشکه در روز بود، بيشتر است.
حجم ياد شده همچنين از رکورد قبلي صادرات نفت خام آمريکا به آسيا که مقدار آن معادل 541 هزار بشکه در روز بود، بيشتر است. 
از قرار معلوم، با 11 نفتکشي که 16.5 ميليون بشکه نفت خام را از آمريکا به مقصد بنادر آسيا بارگيري کرده‌اند، در ماه دسامبر (آذر-دي) نيز شاهد افزايش صادرات نفت خام آمريکا به آسيا خواهيم بود. 
وقتي توفان‌هاروي در اواخر ماه اوت (مرداد-شهريور) به سواحل آمريکا در خليج مکزيک رسيد، يکي از نخستين تاثيرات آن کاهش قيمت نفت خام غرب تگزاس به عنوان مهم‌ترين نفت خام سبک آمريکا بود. 
در آن موقع احتمال مي‌رفت صادرات نفت خام آمريکا به آسيا با توجه به کاهش قيمت نفت خام غرب تگزاس در مقايسه با نفت برنت درياي شمال که يک نفت خام سبک پايه جهاني است، به شدت افزايش يابد. آن زمان يعني در 29 اوت (هفتم شهريور) قيمت نفت برنت درياي شمال 5 دلار و 46 سنت از نفت غرب تگزاس بيشتر بود.
اين اختلاف قيمت براي اينکه توليدکنندگان نفت آمريکا به هزينه‌هاي بالاتر حمل و نقل محموله با کشتي از خليج مکزيک به آسيا فايق آيند و يک برتري نسبي نيز نسبت به نفت‌هاي مشابه آفريقايي مانند نفت آنگولا و نيجريه داشته باشند، کافي بود.
تفاوت قيمت نفت خام وست تگزاس اينترمديت آمريکا نسبت به نفت برنت درياي شمال در پايان ماه ژوييه (9 مرداد) تنها 2 دلار و 48 سنت در هر بشکه بود که به سختي صادرات نفت به آسيا را مقرون به صرفه مي‌کرد. 
وقتي پالايشگاه‌هاي آمريکا در امتداد سواحل خليجي پس از توفان‌هاروي بار ديگر به وضعي ثبات رسيدند و فعاليت خود را از سر گرفتند، به جاي کاهش اختلاف قيمت نفت غرب تگزاس و نفت برنت درياي شمال، اين اختلاف قيمت باز هم در سطوح بالا باقي ماند. 
در پايان معاملات روز دهم نوامبر (19 آبان) قيمت نفت برنت 6 دلار و 78 سنت از نفت خام غرب تگزاس بيشتر بود که اين اختلاف قيمت حتي از اختلاف قيمت آنها بلافاصله پس از توفان‌هاروي هم بيشتر بود. 
بنابراين احتمال مي‌رود، حجم بالاي صادرات نفت خام آمريکا به آسيا تداوم داشته باشد، زيرا ارزاني نسبي آن، يک معامله سودآور براي توليدکنندگان نفت شيل آمريکا و ديگر توليدکنندگان فراهم مي‌آورد.
14 کشور الجزاير، آنگولا، اکوادور، گينه استوايي، گابن، ايران،عراق، کويت، ليبي، نيجريه، قطر، عربستان، امارات متحده عربي و ونزوئلا عضو سازمان کشورهاي صادرکننده نفت (اوپک) هستند. اوپک بيش از دو سوم نفت جهان را تامين مي‌کند و کشورهاي عضو اين سازمان وابستگي زيادي به درآمد حاصل از صادرات نفت دارند. آمريکا که تا سال 2014 واردکننده بزرگ نفت بود، به کمک فناوري شکست هيدروليکي، و توليد چشمگير نفت شيل به صادرکننده نفت تبديل شده است. آربيتراژ، به خريد کالا در بازاري که قيمت ارزان تر و فروش آن در بازاري که قيمت گران تر است، گفته مي‌شود.